Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Mateja Bela / Ekonomická fakulta / Etika vo verejnom sektore
Prednáška č. 3 (3._prednaska-nova.doc)
Etika vo verejnom sektore
prednáška č. 3 12.3.2008
Základné etické koncepcie
1.) Antické etické koncepcie
Eudaimonizmus- Aristoteles
-cnosť= nie fyzická ale psychická danosť
-blaženosť ako najvyššia cnosť
-koncepcia stredu medzi krajnosťami
-lakomosť- štedrosť- márnotratnosť
Hedonizmus- Epikuros
-slasť ako najvyššia cnosť
-filozofia pôžitkárstva a zmyslovosti
-krotenie slasti rozumom
-vyhýbanie sa bolesti a strachu
-strach zo smrti rieši zaujímavo:
„keď som tu ja, nie je tu smrť, keď je tu smrť, nie som tu ja“
Stoicizmus- Zenón, Seneca
-žiť v zhode s prírodou= žiť rozumne
-apatia= duševný kľud , vyrovnanosť
-ataraxia= ľahostajnosť, voči svetu
-samovražda- totálna nezávislosť
Skepticizmus- Pyrrhón
-pochybovači, relativisti
-odmietajú možnosť poznateľnosti sveta
-hlásajú „zdržiavanie sa úsudku“
-ideál- nezaťaženosť mysle
-duševný kľud
sumarizácia: -krásne prežívanie pozemského života
-zmyslovosť, blaženosť, prirodzenosť
-veci sú od prírody dobré
-gr. agation= dobro
-pudovosť krotená rozumom
-náuka zručnosti, šikovnosti a rozumnosti
najvyššie cnosti: pravda (gr. sophia= múdrosť)
dobro (gr. agathon= dobro)
krása (gr. aistheticos= krása)
základná etická otázka: ako žiť čo najlepšie, najpríjemnejšie a najšťastnejšie
2.) Stredoveké etické koncepcie
-trpezlivo znášať krutý údel a osud
-umenie vedieť odolať pokušeniu pôžitku
-pozemské šťastie ako nebezpečné a škodlivé
-najvyššie cnosti: čistota- premáhanie pohlavného pudu
viera v posmrtný život
pohŕdanie pozemským životom
kľud a poslušnosť
asketizmus
nič neočakávať na tomto svete
-sumarizácia: -pasivistická etika
-ide o náuku o povinnostiach
-etika pokory a oddanosti
-etika súcitu
-etika všeobecnej lásky k blížnemu
-etika odriekania a vykúpenia
-etika ovládaná vierou
-eschatologická etika (=učenie o poslednom súde)
-základná otázka: ako sa čo najviac zavďačiť Bohu a tak si zaslúžiť vykúpenie
3.) Novoveká etika
-odmieta náboženský výklad etiky
-ide o rozumový výklad etiky
-neodvoláva sa na božiu vôľu
-dôraz na človeka
-tvorivosť
-iniciatíva
-sloboda (myslenia a konania)
-prirodzenosť
-rozumnosť
-prúdy: empirická etika (Hobbes)
-prirodzená etika
-mravné hodnoty= výsledok spoloč. zmluvy
-mravnosť nezáleží od človeka
-zásady mravnosti vymedzuje štát
metafyzická etika (Spinoza)
-pôvod morálky vidí v človeku
-relativizácia hodnôt
-najvyššia hodnota Boh
-najvyššie dobro je poznanie jednoty ducha a prírody
Etické systémy 17.-21. storočia
charakteristický znak
presun pozornosti od morálnej regulácie ľud. vzťahov
(empirizmus, deontológia, utilitarizmus)
k záujmu o morálnu reguláciu medziľud. bytia
(fyziocentrizmus, biocentrizmus, environmentálna etika)
4.) Etika cnosti
-cnosť vo význame schopnosť/súcosť konať na základe urč. hodnôt
-cnosť= stred medzi dvomi krajnosťami (extrémami)
-gr. mesotes- prostredný
Klasifikácia cností podľa Aristotela:
-cnosť založená na rozume
-cnosť založená na vôli= etická cnosť
zbabelosť- statočnosť- nerozvážnosť
lakomosť- štedrosť- márnotratnosť
bojazlivosť- umiernenosť- výbojnosť
pasivita- asertivita- agresivita
5.) Etika povinnosti
-deontológia- náuka o povinnosti
-I. Kant- rozpracoval deontologickú etiku ako samostatnú koncepciu
-povinnosť vyplýva z rozumnosti človeka
-najvyšší vnútorný zákon- správať sa rozumne= kategorický imperatív
-kat. imperatív ako mravný postoj bezpodmienečného plnenia povinnosti
-konať z povinnosti znamená konať dobrovoľne podľa kateg. imperatívu
Kantov kateg. imperatív
1. pravidlo:
„Konaj tak, aby maxima tvojho správania mohla byť použitá ako všeobecný zákon“
2. pravidlo:
„Konaj tak, aby si seba i druhého používal vždy ako účel a nikdy nie ako prostriedok.“
6.) Etika úžitku
-historicky má 2 fázy:
-hedonizmus (Epikuros)-v staroveku považoval individ. šťastie a vyhýbanie sa strasti za úžitok
-utilitarizmus 18.-19. st. (Mill)- za najvyššie kritérium konania označuje práve užitočnosť
Kategorický imperatív utilitarizmu je:
„maximum šťastia pre maximum ľudí“
-človek sa má usilovať o svoje max. šťastie a tým zväčšovať hladinu všeľudského šťastia“
-základné heslo utilitarizmu potom znie: „egoizmus je cesta k altruizmu“
7.) Etika zodpovednosti
-zodpovednosť ako schopnosť niesť následky za nejaký čin
-etický obsah zodpovednosti súvisí s otázkami: Kto je zodpovedný?
Komu je zodpovedný?
Za čo sme zodpovední?
Aké je kritérium zodpovednosti?
-etika zodpovednosti a úmyslu (Weber) naráža na problém neželaných, nepredpokladaných vedľajších účinkov ľudského konania