zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Právnická Fakulta / Právo životného prostredia

 

poznámky k prednáške ?. 4 (zp_4.doc)

Rozhodovacia činnosť v rámci starostlivosti o źivotné prostredie

 

  1. Štátna správa
  2. Územné samospráva
  3. Súdy

 

Štátna správa

 

Právne postavenie ústredných a miestnych orgánov štátnej správy ktoré plnia úlohy v oblasti starostlivosti o životné prostredie vymedzujú:

  1. 575/2001 – kompetenčný zákon
  2. 525/2003 – o štátnej správe starostlivosti o životné prostredie
  3. Osobitné zákony         24/2006 o posudzovaní vplyvov na životné prostredie

                                261/2002 o prevencii prevažných priemyselných havárií

                                245/2003 o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania                                 životného prostredia

Sústava orgánov štátnej správy

 

525/2003

Orgánmi pre ochranu životného prostredia sú:

        Ministerstvo životného prostredia

        Krajské úrady životného prostredia

        Obvodné úrady životného prostredia

        Slovenská inšpekcia životného prostredia

 

A) Ústredná štátna správa v oblasti starostlivosti o životné prostredie

575/2001 Ministerstvo životného prostredia

Na plnení úloh sa podieľajú aj ďalšie ministerstvá o ostatné ústeredné orgány śtátnej správy s ktroými ministerstvo životného prostredia spolupracuje

Ministerstvo životného prostredia tu sú dôležité:

oblasť právomocí         § 16 575/2001

                        § 2   525/2003

a Osobitné zákony

Zákon o ochrane orírody a krajiny, zákon o vodách upravujú právomoci min živ prostredia vo vzťahu k jednotlivým zložkám

 

Štatút ministerstva živ prostredia: vymedzuje úlohy ministerstva a zásady jeho činnosti, vnútornej organizácie a vztahy mionisterstva k ostatným ústredným orgánom šta´tnej správy a ďasim orgánom a organizáciam

 

Organizačný poriadok ministerstva životného prostredia SR:

Upravuje organizačnú štruktúru ministerstva postavenie vedúcich zamestnancnov vzájomné vzťahy organizačných útvarov ministerstva!

 

Ministerstvo sa člení na sekcie tie ďalej na odbory tie ďalej na oddelenia. Zriaďuje tiež osobitné odborné organizácie (SHMÚ, správa slovenských jaskýň, botanická záhrada)

 

Ďalšie ministerstvá a orgány štátnej správy: Min pôdohospodárstva, hospodárstva, dopravy pôšt a telekomunikácií, výstavby a regionálneho rozvoja, zdravotníctva a úrad jadrového dozoru SR!

 

B) miestna štátna správa starostlivosti o životné prostredie:

Krajské a obvodné úrady životného prostredia – vykonávajú správú vo svojích územných obvodoch tie sú v prílohe zákona 525/2003

 

Krajský úrad: na čele prednosta, plní najmä úlohy: vykonáva v 2. stupni šta´tnu správu starostlivosti o živ prostredia v tých veciach v ktorých v 1. stupni konajú obvodné úrady životného prostredia a riadia a kontrolujú výkon štaátnej správy starostlivosti o živ prostredia uskotočnovanej obvodnými úradmi

 

Obvodný úrad: na čele tiež prednmosta, má pôsobnosť v 1. stupni ale taktiež aj v 2. stupni a to v tých veciach kde v 1. stupni koná obec! Obvodné úrady sú bez právnej subjektivity organizačne sú začleneé do Krajského úradu životného prostredia ale napriek tomu v správnom konaní konajú samostatne!

 

Ďalšie územné orgány štátnej správy s pôsobnosťou v oblastiach jednotlivých zložiek ochrany životného prostredia:

Krajské a obvodné lesné úrady, obvodné banské úrady, krajské stavebné úrady, krajské a regionálne veterinárne a potravinové správy, krajské a obvodné pozemkové úrady, krajské pamiatkové úrady, regionálne úrady verejného zdravotníctva!

 

C) Slovenská inšpekcia životného prostredia, odborný kontrolný orgán ktorý vykonáva štátny dozor vo veciach starostlivosti o životné prostredie okrem toho vykonáva miestnu štátnu správu na úseku integrovanej prevencie a kontroly znečisťovanie životného prostredia!

 

Člení sa na ústredné inšpektoráty a inšpekcie životného prostredia.

 

Právomoc orgánov śtátnej správy

 

Verená správa uskutočnuje svoju právomoc v oblasti starostlivosti o životné prostredie prostredníctvom.

 

a)         Normotvornej činnosti – vydávanie normatívnych právnych aktov

 

b)         Rozhodovacia činnosť – vydávanie ISA - rozhodnutí

Rozhodnutia vydávané v správnom konaní, je tu niekoľko možnosti ako nato nazerať posobnosť správneho poriadku – procesnoprávny predpis ktorý sa aplikuje keď verejná správa rozhoduje o právach právom chránených záujmoch alebo povinnostiach osôb v správnom konaní, ak osobitný zákon neustanovuje inak je správny poriadok zákon 71/1967 Zb.

Podčiarknuté: existujú 2 situácie;

1 situácia: procesné ustanovenie osobitného predpisu sa použijú prednostne a zákon 71/1967 sa aplikuje len podporne ide teda o Lex specialis derogat lex generalis napr. zákon o ochrane príordy a krajiny stanovuje, na konanie podľa tohto zákona sa vztahujú všeobecné predpisy o správnom konaní ak tento zákon neustanovuje inak!

2 situácia: osobitný zákon vylučuje použitie správneho poriadku: na posudzovanie vplyvov sa nevzťahuje správny poriadok  

druhy rozhodnutí vrámci starostlivosti o životné prostredie –

konštitutívne rozhodnutia napr. (stavebné povolenie)

- povolenie , - súhlasy, - ďalšie druhy konštitutívnych rozhodnutí

 

Čo majú spoločné povolenia a súhlasy obe sa vyžadujú na činnosti zaťažujúce životné prostredie respektíve na činnosti ktoré by mohli byť zdrojom ohrozenia životného prostredia, je ich potrebné vyžiadať pred začatím činnosti, existujú napríklad dodatočne stavebné povolenia!

 

Čo majú rozdielne povolenia a súhlasy

 

Povolenia  – umožnujú žiadateľovio vykonávať takú činnosť ktorá je zákonom viazaná na hmotnoprávne podmienky a v prípade ak ich splní má na vydanie povolenia právny nárok!

Správny orgán ak vydá takéto povolenie stále v tomto povolení stanoví podmienky povolenia činnosti. Osobitným druhom povolenia je povolenie zo všeobecného zákazu! (žiadateľovi príslušný orgán povolí pohyb po TANAP-e v zime mimo vyznačených chodníkov!

 

Súhlas – zákon nestanovuje žiadne podmienky ktoré žiadateľ musí spĺňať nato aby mu správny orgán súhlas dal! V súhlase sa podmienky výkonu činnosti nestanovujú!

 

V oblasti enviromentáneho práva však často zákony umožnujú aby správny orgán vo vydanom súhlase určil podmienky vykonávania činnosti!

 

- Ďalšie druhy konštitutívnych rozhodnutí – záväzné  pokyny, zákazy príkazy, predbežné opatrenia, opatrenia na nápravu, oni sú vydávane vrámci štátneho dozoru a kontroly!

 

Spolčný záver k povoleniam, súhlasom a ďalším druhom...: Existujú rozhodnutia

in rem – viažuce sa na konkrétnu prevádzku predmet vlastníctva alebo činnosť s vplyvmi na životné prostredie a preto práva a povinnosti prechádzajú na právneho nástupcu

in personam – viažuce sa na konkrétnu osobu a zanikajú bez ohľadu nato či osoba má alebo nemá právneho nástupcu!

 

Deklaratórne rozhodnutia sú zriedkavejšie, sú vydávané v konaní v ktorom ide o rozhodnutie spornej otázky či určitý stav existuje alebo neexistuje! (rozhodnutie v prípade pochybnosti či ide o informácie o životnom prostredí, alebo o tom či výrobok je alebo nieje obalom)

  1. Iné úkony – stanoviská programové dokumenty etc.

Koncepčné nástroje v ochrane životného prostredia, je to odborný dlhodobo a rámcovo formulovaný a komplexne spracovaný dokument, vyjadrujúci pravidlá správnia sa osôb vo vzťahu k životnému prostrediu, ide o odborné dokumenty, postup prejednávania prijímania a schvaľovania týchto nástrojov predstavujú postup sui generis na ktorý sa nevzťahuje správny poriadok!

 

Členenie:

podľa územného pôsobenia: existujú všeobecné koncepcie a špeciálne koncepcie vo vzťahu k vymedzenej časti územia SR

podľa toho kto ich obstaráva: štát a jednotlivé FO a PO najmä vlastníci

podľa časového úseku: strednodobé alebo dlhodobé plány

Naj kritérium je to či ide o právne záväzný dokument vydaný formou právneho predpisu alebo rozhodnutia správneho orgánu: sú to záväzné koncepcie, smerné koncepcie (nezáväzné), alebo že záväzná je len časť koncepčného dokumentu!

 

Konkrétne koncepčné nástroje: Najvýznamnejší nástroj územno plánovacia dokumntácia,

Dokumentácia ochrany prírody a krajiny, ďalší, programy a integrované programy na úseku ochrany ovzdušia, plán managementu povodia, vodný plán slovenska, povodňové plány, projekty pozemkových úprav, -lesných,-vodohospodárskych,-melioračných úprav pozemkov, zarybňovací plán, plán poľovníckeho hospodárenia a poľovačky, programy odpadového hospodárstva, lesné hospodárske plány, havarijné plány!

 

Osobitné skupiny rozhodnutí: vyjadrenia stanoviská a posudky iných dotknutých orgánov to vyplýva z toho že každá činnosť sa dotýka viacerých zložiek a tým padom sa dotjne aj činnosti viacerých orgánov do ktorých tieto spadajú! Takéto rozhodnutia niesú záväzné ale eaj tu existujú výnimky a to ak je to vydané vo forme rozhodnutia v správnom konaní! Alebo ak je to expresis verbis označené ako záväzný posudok alebo stanovisko!

 

Registrácia môže mať dvojakú povahu

  1. vo forme postupu správneho orgánu ktorým je rozhodnutie správneho orgánu
  2. registraćia iba na účely evidencie na to sa nevzťahuje zákon 71/1967

 

Autorizácia ide o výkon kvalifikovanej činnosti je to úradný postup na ktorý sa nevzťahuje správny poriadok 71/1967 napríklad autorizácia sa vyžaduje na zhodnocovanie alebo zneškodnenie batérií!

 

Osvedčenie v práve životného prostrredia môže mať dvojakú podobu

  1. rozhodnutie vydané v správnom konaní oprávňujúce na výkon určitej činnosti
  2. úkon potvrdzujúci existenciu určitej právnej skutočnosti alebo právneho vzťahu