Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Technická Univerzita Košice / Strojnícka fakulta / Timova Praca
prednasky_2.doc (prednasky_2.doc)
Tvorba tímu:pr:vytváranie tímu je potrebné brať do úvahy obmedzený počet možných personálnych variant, rôzne ososbnosti a špecifické schopnosti budúcich členov, ktoré určujú smer jeho vývoja.Je potrebné si ujasniť:-aký má byť tím veľký?, aké má mať zloženie?, kto sa hodí za vedúceho tímu?.Veľkosť tímu:< 5 členov- malý potenciál na podávanie špičkového výkonu;> 11 členov- ťažšia komunikácia , pokles spolupráce,možnosť rozpadu do podskupín.-pre ksupinové rozhodovanie a riešenie problémov sú najideálnejšie 5-7 členné tímy.7- oblasť medzného efektu/úžitku pre produktivitu tímu.Zloženie tímu:-každá konkrétna úloha vyžaduje iné zloženie tímu!!!;malo by zodpovedať stanoveným cieľom; pracovníci by mali byť aspoň mierne špecializovaný.Tímova práca vyžaduje minimálne 4druhy činnostných funkcií:organizovanie činnosti tímu;analitickú činnosť;tvorivú prácu;motivovanie,podporu, povzbudzovanie.Prvou podmienkou úspechu tímu je výber správnych ľudí za členov tímu.homogenita(rovnorodosť); heterogenita(rôznorodosť)v určitých chatakteristikách.Homogénne tímy:sú výkonnejšie v jednotlivých situáciách vyžadujúcich bezprostrednú spoluprácu, následnosť úkonov.Heterogénne tímy: sú výkonnejšie pri komplikovanejších úlohách vyžadujúcich kreativitu a individuálny prínos jednotlivcov.základnou úlohou vedúceho je vytvoriť tím, ktorý predstavuje nie len určitý počet jednotlivcov, ale dobre fungujúci mechanizmus ako celok.vysokú výkonnosť tímu je možné zabezpečiť pri splnení týchto faktorov: odborná spôsobilosť; osobnostný profil;predpoklady pre tímovú prácu.Odborná spôsobilosť:v tíme je potrebné zastúpenie odboríkov všetkých oblastí, ktorí majú odborné zručnosti na realizáciu úloh potrebných na dosiahnutie stanoveného cieľa.Požadované osobnostné vlastnosti:kvôli vyváženosti je nutné zachovať v tíme pestrosť názoro a osobnosti; podstatným znakom pri tímovej práci je vytvorenie sociálnch pozícií a rolí.Pozícia:celková charakteristika člena, ktorá odráža jeho miesto, ktoré v tíme zaujíma.Status:zaradenie člena tímu do skupinovej hierarchie z hľadiska prestíže, významu, hodnoty pre tím.Rola:súbor očakávaní, týkajúcich sa správanie jednotlivca.Tímová rola:je jednou z najzákladnejších charakteristík, ktorou jednotlivec prispieva k celkovej činnosti tímu.Roly môžu byť štrukturované: autorom tímových rolí je Meredith Belbin, ktorý určil 8 rolí, ktoré musia byť v tíme prítomné: realizátor-imlementer; koordinátor-coordinator; formovač-shaper; inovátor-planter; hľadač zdrojov-resource investigator; pozorovateľ-monitor evaluator; tímový hráč-team worker; dokončovateľ-completer-finisher; špecialista-specialist.Realizátor:jeho základným prínosom je realizovanie, uskutočňovanie nápadov, vytvára koncepciu, stratégiu.silné stránky: praktický, svedomitý, disciplinovaný, predvídavý.prípustné slabé stránky:nepružný, nekompromisný, pedant, nemá predstavivosť, podriaďuje sa iným.Koordinátor: vodca tímu, stavia na prednostiach jednotlivých členov, vie kde sú tímové silné a slabé stránky a uisťuje sa, že schopnosti každého člena sú plne využité, že každý ma užitočnú rolu v tíme a pracuje, má citlivý prístup k členom tímu, vyhýba sa neefektívnym krokom.silné stránky:cieľavedomý, nestranný, poskytuje podporu, zrelá osobnosť,nadšený, sebaistý.prístupné slabé stránky: nesúťaživý, bez ambícií, nie príliž energický, amatérsky, ignoruje detaily a protokol.Formovač: prináša do tímu veľa vnútornej energie, povzbudzuje na prekonávanie prekážok, je nadchnutý myšlienkou a stáva sa motorom činnosti, prijím a výzvy , je dynamický, darí sa mu pod tlakom, silná cieľavedomá osobnosť, partnerov usmerňuje k efektívnym riešenieam úloh.silné stránky: húževnatý, otvorený, dynamický, spoločenský, efektívny, dokáže využiť príležitosť.prístupné slabé stránky: autoritatívny, podráždený, prehnane úzkostlivý, netrpezlivý, náchylný k nevrlosti.Inovátor: je tvorivá z ložko tímu, keď treba priniesť nápady alebo prispieť do diskusie niečim neočakávaným, je rád na ňom.mysliteľ:nápaditý, preto je schopný vidieť nové aspekty a riešiť problémy novými metódami.silné stránky: inovatívny, intuitívny, zálblesky génia, predstavivosť.prístupné slabé stránky: samotár, náladový, nepraktický.Hľadač zdrojov: nadšene víta všetko nové a je nesmierne zvedaný, jeho vlastné myšlienky nie sú až také origiálne,jeho silnou stránkou je rozvýjanie myšlienok ostatných členov tímu, je extrovertný, komunikatívny, nadväzuje kontakty, ktoré môžu byť v budúcnosti užitočné, vedie rokovania s inými skupinami, často býva príliš optimistický, skoro stráca entuziazmus.Informátor:je pohyblivá osoba, ktorá má rozsiahle osobné vzťahy a vie uzatvárať kntakty.slabé stránky:pohotový, nadšený, komunikatívny, využíva príležitosti, otvorený, spoločenský, zvedavý.slabé stránky:náladový, netrpezlivý, prehnane nadšený, slabý záujem keď pominie prvé nadšenie.Pozorovateľ-(kontrolór)-prohipól mysliteľa:je tichý, konzervatívnejší a odmeranejší, myslí kriticky a často zvažuje efektívnosť nápadov, hodnotí myšlienky a nápady tak, že tím vie prijať lepšie riešenie, jeho postrehy sú cenné, je dôležitý pri plánovaní.Hodnotiteľ:disponuje znalosťami pozadia v minulosti a s výhľadom do budúcnosti, introvert s nízkou úrovňou úzkosti.silné stránky:analytik, hĺbavý, nestranný, obozretný, vystrý, neemociálny.slabé stránky:postráda predstavivosť, prehnane kritický, neprístupný, nedostatok schopností a nadšenia inšpirovať ostatných.Stmelovač:si zakladá na medziľudských vzťahoch, pôsobí priateľský a vytvára dobrú atmosféru, podporuje členov skupiny v ich silných stránkach, zlepšuje komunikáciu, je diplomatom skupiny.Tímový pracovník:je osoba, ktorá má dobrú sebakontrolu, vyhýba sa otvoreným hádkam a je motivovaná n a splnenie úlohy, extrovert s nízkou úrovňou úzkosti.silné stránky:poskytuje podporu, komunikatívny, nadšený, otvorený, zmierlivý, vzbudzujedôveru. slabé stránky:nesúťaživý, nerozhodný, ľahko ovplyvniteľným podraďuje sa iným , bez ambícií.Dokončovateľ: sústreďuje sa na detaily, podrobnosti dostiahne do úplnej dokonalosti, zabezpečuje, že tím sa vyvaruje chýb, dáva pozor, aby sa termíny stihli načas a aby výsledná práca tímu bola na čo najvyššej úrovni, zodpovedá za to, aby neboli chyby a nedostatky.silné stránky:starostlivý až úzkostlivý, disciplinovaný, svedomitý, horlivý, detailista.slabé stránky:pedant, nerád deleguje, topí sa v obavách.Špecialista: sklesňuje technické vedomosti a odovzdáva ich tímu, niekedy trochu zostáva v pozadí.silné stránky:zapálený pre prácu, výnimočné vedomosti, snaha dosiahnúť prof. Úroveň.slabé stránky:úzko špecializovaný, problémy s komunikáciou, malý záujem o ostatných.Rozdelenie rolí:produkčné, reprodukčné, dysfunkčné.Reprodukčné:sú charakteristikami činnosti, ktoré budujú a udržujú súdržnosť tímu a dobrú atmosféru v ňom. Patria tu:povzbudovač spolupráce-priateľský, ponúka odcenenia;harmonizátor-uvoľňuje tlaky v konfliktných situáciách;moderátor-zmierňovač napätia(ponúka kompromysi k rozdielnym názorom,...);komunikátor-snaží sa o otvorenú komunikáciu;odceňovač-všíma si, kto ako prispieva k činnosti kupiny, odceňuje a chváli pracovníkov;strážca noriem-sleduje normy a kritéria pri rozhodovaní.Dysfunkčné:pôsobia proti efektívnosti tímu, ako sú aktivity zamerané na maximalizáciu statusu (úžitok zo skupiny pre seba)pri minimalizácií vlastného vkladu. Patria sem: blokátor, útočník, vyhľadávač, bábika v kúte, odpadlík, pretendent, vtipkár, negativista, exibicionista.Osobnostné rysy vedúceho:ľudia sa od seba líšia svojimi schopnostiami, vlastnosťami, záujmami; súhrne sa nazývajú rysy osobnosti; bola určená rada rysov, ktoré charakterizujú dobrého vedúceho.je možné ich rozdeliť: schopnosti, znalosti a zručnosti, vlastnosti osobnosti, postaje.Schopnost:je kapacita osobnosti vykonávať nejakú činnosť, pre vedúceho sú veľmi dôležité rozumové schopnosti , predovšetkým tieto:koncepčné myslenie, operatívne myslenie, pružnosť myslenia.Znalosti: sú teoretické informacie, ktoré je možné naučiť sa štúdiom, dôležité sú hlavne:odborné znalosti, znalosť manažmentu.Zručnosti: sú praktické návyky, získané výcvikom a praxou, u vedúcich ide hlavne o: organizáciu práce, riadenie času, vedenie ľudí, motivovanie, komunikačné zručnosti, práca s PC, komunikovani v cudzom jazyku.Vlastnosti osobnosti: vyjadrujú stály spôsob správania sa človeka, úspešný vedúci sa vyznačuje:asertivitou, citovou stabilitou, komunikatívnosť a schopnosť ovplyvňovať ostatných zodpovednosťou, vytrvalosťou, pružnosťou.Postoje:postihujú vzťah človeka k iným ľuďom, predmetom a skutočnosťami.významné sú: orientácia na výkon , na výsledok výsledok práce, orientácia na zákazníka, orientácia na tým, oddanosť firme, čestnosť, oddanosť morálnym hodnotám.Efektívny vodca tímu musí úspešne dokázať:štrukturovať a riadiť tímovú aktivitu, pripraviť stretnutie tímu a tímovú diskusiu, podnecovať rvorivé a kritické myslenie, posilňovať súdržnosť tímu, riešiť konflikty, udržiavať vedomie dôležitosti a zmysluplnoti a cieľov tímu, budovať dôveru a zodpovednosť.Rozdiel medzi manažérom a lídrom: manažér-má tendenciu ku kontrolovaniu, dozoru a autorite, označuje slôr racionálneší štrukturovanejší, premyslenejší, kontrolovatelnejší a usporiadanejší prístup.je to: autorita, uniformita, programy, postup, inštrukcia, kontrola, principiálnosť.vodca , líder-zaujíma sa skôr experimentálnejší, vizionárskejší, flexibilnejší, menej kontrolovatelnejší prístup,vodca je ten, kto má rozhodujúci vplyv na čnnosť a vzťahy v tíme, vodcovstvo súvisí s citlivosťou, čstnosťou, a rozvíjaním zmyslu pre spoluprácu, vodca prenecháva kontrolu aj druhým a delí sa o autoritu, manažér riadi zhora, kým líder vedie uprostred.je to:vplyv, jednota, ľudia, príklad, inšpirácia, podpora, oddanosť. tímy musia byť skôr vedené ako riadené.Základným kritériom pre rozlíšenie štýlov riadenia je: orientácia na ľudí- snaha o uspokojenie všetkých potrieb pracovníkov, vytvorenie a udržanie priateľskej atmosféry.orientácia na úlohu, výkon- úsilie splniť úlohu a dosiahnúť čo najvyšší pracovný výkon.
1,9 |
|
|
|
|
|
|
| 9,9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 5,5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1,1 |
|
|
|
|
|
|
| 9,1 |
1,1-voľný štýl, ľahostajný: minimálny záujem o výrobu a nezáujem o potreby pracovníkov. 1,9-susedský štýl: výroba je druhoradá, vytváranie dobrých vzťahov, vyhnúť sa konfliktom, udržanie harmónie. 5,5-kompromisný štýl: prístup „ži a nechaj žiť“ a tendencia vyhýbať sa skutočným problémom. 9,1-výkonný štýl: vysoké pracovné výkony bez ohľadu na medziľudské vzťahy, vedenie sa opiera o moc a autoritu, dôsledne kontroluje, okýkoľvek odpor potláča. 9,9-tímový vedúci: orientovanie na dosiahnutie cieľa, tímový prístup, ktorým je možné dospieť k optimálnym výsledkom cez participáciu, oddanosť pracovníkov.v r.1991 sa objavili ďalšie 2 štýly: Oportunizmus a paternalizmus- využíva akýkoľvek štýl pre vlastnú propagáciu; Materializmus- snaží sa o výborné výsledky, používa odmeny a tresty, aby dosiahol harmóniu.Techniky a metódy tímovej práce-od všetkých tímov sa vyžaduje, aby sa stretávali s cieľom urobiť nejaké rzhodnutie, vyriešiť problémy alebo dospieť k novým návrhom.postupy predstavujú spôsob, akým tím pracuje na realizácií svojich cieľov, pri diskusiách a rozhodovaní.tvoria určitý rámec alebo spoločnú metódu, ktorú majú členovia tímu na zreteli, keď riešia nejaký problém.Hľadanie nápadov:ak je potrebné nájsť riešenie nejakého problému alebo nájsť nejaké možnosti.Posudzovanie nápadov: ak je potrebné zistiť názory členov tímu na daný problém alebo posúdiť navrhy a nápady na riešenie problému.Rozhodovanie v tíme: ak je potrebné vybrať optimálnu variantu alebo vymedziť jej rizika.Techniky pre hľadanie nových nápadov:1.Brainstorming-najznámejšia a najviac využívaná metóda. Ide o metódu v rámci ktorej každý z členov tímu vyslovuje nahlas a čo najrýchlejšie svoje nápady, ostatný sa s nimi inšpirujú a prichádzajú s ďalšími námetmi. Tie sa zapisujú tak aby ich mali všetci na očiach a ďalej rozpracovávajú.Výhody využitia:nájdenie veľkého počtu nápadov, originalita nápadov- členovia sa navzájom inšpisrujú, kompletné zmapovanie problému v reálnom krátkom čase, rozvoj tvorivosti účastníkov.Nevýhody: obmedzený počet účastníkov (najviac10-12), je potrebné dodržať tieto pravidlá:A;dostatočný časový priestor B;pozitívna a uvoľnená atmosféra C;vzájomné poznanie účastníkov, aby nemali zábrany D;žiadna kritika ani komentovanie nápadov. Nie všetci sú schopný takto pracovať.
2.Brainwriting-diskusia prebieha písomne, každý z tímu napíše do pripraveného formulára 3 námety, potom ormulár odovzdá susedovy po svojej ľavej strane a od suseda vpravo dostane jeho formulár. Tento postup sa opakuje, až kým každý nedostane svoj poradový formulár. Metóda môže mať rôzne modifikácie. 3. Banka nápadov- účastníci píšu svoje nápady na lístku a dávaju ich na kopu. Potom sa všetky nápady vyditeľne vystavia a tak môžu inšpirovať ostatných k novým nápadom.využitie- problémové sytuácie a záležitosti, kde sa predpokladá istí napätie pri prejednávaní.výhody: názory sa nehovoria nahlas, nie je striktne obmedzený počet účastníkov, najdenie veľkého počtu nápadov, originalita nápadov-vzájomná inšpirácia, kompletné zmapovanie problému v relatívne krátkom čase.nevýhody: spracúvava sa veľké množstvo lístočkou, nie všetci pristupujú k tvorbe nápadov. 4.Myšlienkové mapy- tím je rozdelený do 2-3 členných skupín, každá zachytáva svoje nápady a vytvára vlastnú myšlienkovú mapu. Využívajú sa aj obrázky...využitie- keď je potrebné intenzívne sa zaoberať problémom a súčastne smerovať k jadru veci. Výhody: záujem je sústredený k jadru veci, rozvoj tvorivosti účastníkov, veľa informácií na relatívne malej ploche, podrobné zmapovanie problému v relatívne krátkom čase. Nevýhody: princíp tvorby máp vyžaduje určitú skúsenosť, mapa je použitelná len pre toho, kto s ňou vie pracovať, mapa musí byť prehľadná. 5.Metóda Delfi-Delfská metóda-koordinátor pošle vhodne vybranému okruhu expertov žiadosť o návrh riešenia problému. Títo nezávisle pracujúci odborníci spracujú svoje návrhy a pošlú ich koordinátorovi. Ten ich vyhodnotí a spracuje na ich základe spoločnú verziu, ktorú rozošle riešiteľom a čaká na ich pripomienky. Ďalšie metódy- Future search. Techniky pre tvorivé posudzovanie nápadov: ak tím dospel k nejakým riešeniam a variantom nápadov, je dôležité posúdiť ich možné výhody, nevýhody a eventuálne riziká. A;Metóda „PHILIPS 66“ : technika, priktorej 3-6 ľudí hodnotí po dobu 6 min klady a zápory hodnoteného javu. Využitie: keď je potrebné rýchlo, v časovej tiesni zhodnotiť alebo posúdiť konkrétny návrh. Výhody: veľmi rýchle posúdenie aj vo väčšom tíme, tím nemusí byť veľmi zohratý, pracovať môže naraz aj niekoľko tímov. Nevýhody: možnosť skreslenia názorou v rámci podskupiny, nevhodná pre ľudí, ktorý si potrebujú svoj názor dôkldne premyslieť, početne „vymedzené“ zloženie tímu. B;Anonimné posudzovaie: najotvorenejšie posúdenie danej veci, získava sa skutočne objektívna spätná väzba. Účastníci zapisujú svoje názory na lístočky. Využitie: ak je potrebná dôkladná spätná väzba alebo sa posudzuje mimoriadne dôležitá vec. Výhody: dôsledné posúdenie pre aj proti, zaručená väčšia otvorenosť, odbúranie psychyckej a soc.bariery. nevýhody: nutné zaručiť anonimitu, časová aj organizačná náročnosť. C;Blýskavica: metóda rýchlej kritiky nápadu a javu, každý z účastníkov musí veľmi pohotovo, jasne a stručne povedať svoj názor. Využitie: keď je nutné rýchle riešenie problémov. Výhody: rýchle posúdenie návrhu,účelná, zámerná a cielená kritika, možnosť výchleho vyjasnenie a urovnania. Nevýhody:psychická a sociálna bariera, obecný strach niečo kritizovať. D; „Diablov advokát“: rtím si zvolí diablovho advokáta-osobu, ktorá má povinnosť napádať návrhované riešenia, vecne ich kritizovať a ukázať na ich nedostatky. Mala by to byť osoba, ktorá probému rozumie.Metódy vhodné pre rozhodovanie (v tíme): výhody- väčší rozsah informácií a znalostí, rôzne prístupy a schopnosti pri opracovaní a získavaní inf., vytváranie zdravej konkurencie medzi členmi tímu, minimálne riziko plynúce z rzhodnutia v tíme. Nevýhody: vyššia časová náročnosť, riziko individuálnej dominantnosti, môže nastať tzv. efekt skupinového myslenia. Rozhoduje líder tímu:
A:1,2,3,4- autoritatívne rozhodovanie; P:5,6,7-participatívne rozhodovanie; D:8,9,10 –delegatívne rozhodovanie. Autoritatívne rozhodovanie: 1; čisté autoritatívne rozhodovanie- samostatné rozhodovanie jednotlivca.2;rozhodovanie po konzulácií s týmom.3;rozhodovanie po konzultácií s vlastnými členmi týmu. 4;rozhodovanie po konzult. S ľuďmi mimo tímu. Parcipatívne rozhodovanie: 1;Hlasomvanie- konflikt medzi väčšinou a menšinou. 2;Bodovanie- rýchle rozhodovanie pre niektorý variant. Výhody-nehľadá sa kompromysné riešenie,rýchle rozhodnutie, nestráca sa čas hľadaním argumentov. Nevýhody-výber prebieha na základu individuálnych preferencií, rozh. Len o menej dôôležitých problémov. Konflikty a ich riešenie: konflikt-je situácia nesúladu záujmov, cieľov alebo činov ľudí, ktorí sú vo vzájomnom vzťahu. Konflikt má tri stánky: -vecnú, citovú, vnemovú. Spor-prepukne vtedy, keď si ľudia tento nesúlad uvedomia, kľúčovým dobom, okolo ktorého nesúlad vzniká, je ohrozenie nejakej hodnoty toho čo má človek rád, čo považuje za dôležité. Svár- je konflikt v ktorom kľúčovou úlohu zohráva hodnota človeka, z konfliktu môže vyplynúť, že človek nemá pravdu, koná nespravodlivo, dopustil sa urážky. Nedôvera- pridružuje sa ku každému konfliktu. Strany konfliktu sa začnú vnímať navzájom ako nepriatelia. Tým druhým sa pripisujú zlé a temné úmysly. Konflit je považovaný za veľmi nezdravý a nechcený jav. Pozitíva: hľadanie nových riešení a postupov, vyjadrenie individuálnych názorov, stimulácia záujmov, príležitosť si otestovať svoje schopnosti. Negatíva: niektorí ľudia sa môžu cítiť urazení, vzrastie odstup medzi súpermi, atmosféra nedôvery, narastá odpor, rastie fluktácia. Štádia konfliktu: latentný, vnímaný alebo pociťovaný, otvorený, následok predchádzajúceho konfliktu. Zdroje konfliktov: rozdiely vo vnímaní, obmedzené zdroje, špecializácia, členitosť, druh pracovných aktivít, konflikt rolí, nespravodlivé zaobchádzanie, narušovanie teritória. Riešenie konfliktov: riešiť konflikt znamená riešiť všetky jeho stránky. Existujú 3 základné pristupy k riešeniu konfliktov: arbitrácia, negociácia, mediácia, neriešenie konfliktu. Arbitrácia: znamená predložiť konflikt na riešenie outorite a potom sa podriadiť jej rozhodnutiu. Negociácia: konflikt sa rieši diskusiou v tíme bez zasahovania z vonka, predpokladom negaciácie je ochota konflitných strán hľadať spoločné kompromisné riešenie, jej základom je, že každá strana presne definuje, o čo jej v spore ide čo chce dosiahnúť, po definovaní cieľov následuje 2.krok porovnanie a nachádzanie zhody, tretím krokom je rozširovanie územia zhody. Mediácia: je podobná negociácií, s tým rozdielom, že konfliktné strany sú často oddelené a do hry vstupuje mediátor, ktorý rokuje s každou stranou samostatne a odovzdáva výsledky svojich rokovaní druhej strane. Neriešenie: je tiež spôsobom riešenia, pretože neriešený konflikt sa môže vyvíjať dvojakým spôsobom. Buď vyhasína alebo stúpa. Konflikt sa dá uzavireť: satisfakcia-prekomanie sa, všetci dostanú v spore to o čo im ide. Kompenzácia-každý dostane namiesto časti toho čo chcel, niečo iné. Kompromis-každý dostane uspokojivú časť z toho čo pôvodne chcel. Akomodácia: jedna strana ustúpi zo svojich požiadaviek v prospech druhej strany. Integrácia: prijatie nadriadených cieľov. Kríza: konflikt vyústi do verejnej debaty, v ktorej si zúčastnené strany navzájom vyhovoria, vyjasnia svoje argumenty, až nakoniec získa jedna strana prevahu. Zrušenie vzťahu: strany dôjdu k záveru, že nie je možné konflikt riešiť a dohodnú sa, že existujúcu vzájomnú závislosť zrušia. Komunikácia v tíme: efektívnosť tímovej činnosti závisí aj od efektívnej komunikácie, schopná interakcie resp. komunikácia môže byť chápaná ako najdôležitejší znak tímu. Správna komunikácia v tíme by nemala byť vedena spôsobom: nadriadený-podriadený; špecialista-špecialista. Komunikačné štruktúry: časový a priestorový poriadok sociálnej interakcie v tíme sa nazýva komunikačná štruktúra, ktorých existuje niekoľko typov: kruh-tím pracuje bez centrálnej osoby, malá rýchlosť komunikácie, používa sa vtedy, keď postup riešeia vyžaduje skutočnú účasť každého jednotlivca,je účinna vtedy ak je nutné prácu rozdeliť do etáp, roly sú rovnocenné. Hviezda-členovia týmu posielajú všetky inf. Centrálnej osobe, ktorá je najlepšie inf. , samostatne rozhoduje, vydáva ďalšie pokyny, tým pracuje veľmi rýchlo, dopúšťa sa málo chýb , nadmerné zaťaženie centrálnej osoby, spokojnosť s prácou je nízka. Reťaz- inf. Putujú cez stredné osoby k centrálnej, ktorá ich rovnakou cestou vracia späť, centrálna osoba je najaktívnejší člen tímu, roly sú rovnocenné. Sieť- spojenie každého s každým, rovnocenné postavenie člena v právach a povinnostiach, voľná výmena názorov, skúseností a nápadov, prináša uspokojenie všetkým členom ,umožäuje im max. účsť na týmovej činnosti, dovoľuje im vzájomnú pomoc, inšpiráciu, používa sa pri riešení zložitých problémov. Spôsob a efektívnosť komunikácie v tíme závysí od jej veľkosti, typu úloh, charakteru vzťahu v nej. Pre tím by mala byť charakteristická úplná sieťová komunikácia. Bariery komunikácie: horizontálne bariery: najlepšie si rozumeju ľudia, ktorí sú si podobní, myslia rovnako a veria rovnakým ideálom; vertikálne bariéry: vedúci tímu a člen tímu, vedúci získava inf. Skôr a posiela ich členom tímu. Komunikačná pasca: schopnosť jeho členom povedať čo si myslia a cítia bez toho aby ponižovali druhých či sami seba. Barierové postoje: tie ktoré významne sťažujú komunikáciu medzi ľuďmi, xenofóbia:netolerantný postoj k odlišnému, na všetko reagujú negáciou, na všetko nové; extrémizmus:spočíva v zaujatí krajných, výstredných a radikálnych postojoch; fanatizmus: ide o vášnive, náruživé a nekritické zaujatie pre niečo; odmietanie:postoj odmietajúci aby sa niečo udialo tam, kde sa to dotkne nositeľa; závisť:snaha o to aby niekoh úspešnejšieho postihla strata a nie snaha vyrovnať sa mu; švejkovanie:snaha zľahčovať situáciu; fatalizmus: malá dôvera vo vlastné schopnosti, alebo schopnosti ostatných členov tímu.