Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Komenského / Pedagogická fakulta / Úvod do psychológie
Úvod do psychológie - ťaháky (Cabanová) (vseobecna_psycho-tahaky.doc)
Psychológia=veda o prežívaní a správaní
METÓDY
1.Kvantitatívne
-pozorovanie
-rozhovor
-experiment
-dotazníky
-ps.testy
-sociometrické
- projektívne techniky
2.Kvalitatívne
VÝVIN
-1879-Bundi-1.experimentálne lab.v Lipsku
-SMERY:
a) Ruská reflexológia
-ešte za cára
-Bechterev, Pavlov – popísali vytvorenie
dočasného nervového spoja=reflexný oblúk
-Pavlov NC za popísanie vyhasínania
b) Experimentálna ps.
-Wundt
-práca len v lab.podm.-odtrhnutí od reality
-neskúmali celok, len elementy
c)Geštaltps.
-Ehrenfels, Köhler, Kofka, Wheels, Kurger
-ako kritika experimentálnej ps.
-celostné chápanie ps.diania, nadradenosť celku nad časťami
-vnímame vždy všetko ako celok
-ps.obsahy nevznikajú zložením častí,
ale zo zážitku ako celku podľa tvarových zákonov
d)Behaviorálna ps.
-USA-J.B.Watson
- správanie=> S––>R – pri akom stimule aká reakcia
e) Neobehaviorizmus
-USA-deti nemajú vôbec hranice
-Tomann, Skinner
-potrebovali viac vedieť aj o prežívaní => S––>O––>R
–stimul-organizmus-reakcia
f) Psychoanalýza
-Viedeň-Freud-podvedomie
- 3 pásma psychiky:
nevedomie/libido/slasť –pudy a inštinkty, všetko s čím sa rodíme, sexuálny pud
cenzúra/exekútor - zabraňuje prechodu z nevedomia do vedomia
vedomie – zákony a predpisy, kt. nám boli sprostredkované rodičmi
-ak je cenzúra prisilná, prepúšťa len málo z nevedomia do vedomia=neorózy
LIBIDO
1.štádium orálne(do1r)
2.štádium anality(1-2)
3.štádium falické(2-5)
4.štádium latentné(do12, kamarátstva, dieťa sa socializuje)
5genitálne obdobie(od 12,heterosex.vzťahy ak nebol problém,
dieťa sa stáva poskytovateľom slasti)
g)Neopsychoanalýza
-Jung- cenzúra=túžba po moci
-Adler-potreba byť v skupine, niekam patriť
-Freud ale bez presexualizovania
h) Humanistická psychológia
-USA-ako kritika všetkého ostatného
-Maslov, Rogesr – stanovili 5 postulátov
-človek je osobnosť, nie organizmus
-človek je vedomý, musí niesť následky
-je sociabilný
-má vždy možnosť voľby
-je tvorivý, kreuje okolie aj seba
DETERMINÁTY UTVÁRANIA PSYCHIKY
- Galton=2 zákony dedičnosti – z.dedičného podielu
+zákon filiálnej regresie(o sklone k priemeru)
-C.F.Gauss-výskumy v oblasti štatistiky, pravdepodobnosti
– Gaussova Krivka(sklon k priemernosti)
1.Biologické
Dedičnosť (DS)
Vrodenosť (narkomanka)
Činnosť CNS
Činnosť žliaz s vnútorným vylučovaním (hormóny)
Celkový telesný stav (handicap)
2.Sociálne
-J.B.Watson uznával len tieto:Dajte mi tucet ...
Materiálne prost(klima)
Kultúrne
Sociálne
Zákony a tabu
Výchova
-ŠTERN-Nemecko-teória konvergencie(pol na pol)
3.Psychická regulácia správania
-vedomá
-nevedomá
-každý podnet sa v nás spracúva na základe
našej jedinečnej indivi. Skúsenosti
-skúsenosti regulujú správanie
-inter-intiv.rozdiely medzi nami
PSYCHICKÉ JAVY
1.Ps.procesy-vyjadrujú všetko,
čo v človeku nepretržite prebieha a to aj vtedy,
keď je to neuvedomené
a)kognitívne procesy
-pociťovanie-pocit výsledok centrálneho spracovania priameho
podráždenia receptora jednoduchým podmetom / je zmyslovým
odrazom relatívne jednoduchej vlastnosti objektu alebo procesu,
priamo pôsobiace na zmyslový receptor zvonku alebo zvnútra
/ odraz podnetu / horný,dolný,mezdiprah –
exteroceptory+interoceptory+visceroceptory+proprioceptory
-vnímanie-nadobunduté/výsledok učenia
/ odrážanie súvislejších celkov skutočnosti pri ich
priamom pôsobení na receptory
/ vyšší poznávací moment
/ V.priestorových vlastností+pohybu+času
VNEM-zožitý obraz skutočnosti,kt.vzniká postupnou
analýzou a syntézou zmyslových vlastností objektu / nedokonalý
Reverzibilné figúry – zmena figúry za pozadie
-predstavy a ich tvorba – obraz momentálne alebo ani v min.nevnímaných javov
/ spomienkové+fantazijné+obrazotvornosť+fantázia+ilúzia+halucinácie
(zrak,sluch,čuch,chuť,daktyl, telové, kinestetické, seglasove, neurózy, psychózy)
– depresívna fúza
-pozornosť – schopnosť aktívne zamerať duševnú činnosť na určitý obsah
/ na pozadí prebiehajú všetky ostatné ps.javy / vedomie=vnímame jasnejšie
/ neurol.zákl.=koncentrácia vzruchu v častiach cortexu a útlm v ostatných
/ ohnisko vzruchu sa premiestňuje,nadobúda rôznu úroveň koncentrácie
=Uchtomského dominanta / neúmyselná+úmyselná+poloúmyslená
/ Vlastnosti: koncentrácia,tenacita,kapacita,vigilita,iratibilita,selektivita,distribúcia
/ Poruchy:hyperprosekcia,hypoprosekcia,aprosekcia,paraprosekcia
-pamäť-schopnosť reprodukovať obsahy+uchovanie si min.skúsenosti,
kt.interveuje v aktruálnom prežívaní / schopnosť CNS uchovávať zmeny
a oživovať stopy po zmenách,kt.vznikli v priebehu
ps.zážitkov a motorických úkonov(vznikajú v neurónoch a v spojoch)
1.fáza zapamätávania-v dôsledku psychickej a psychomotorickej
činnosti nervových orgánov sa utvárajú a fixujú stopy-úmyselne+neúmyselne
2.fáza uchovania a zabúdania-základom uchovávania je trvanie
pamäťových stôp nervovej organizácie
/ zabúdanie-uskutočňujú sa narúšajúce kvant, a kvalit.
Zmeny v zapamätanom obsahu, ochranný mechanizmus organizmu (trvalé, prechodné)
/ základom je zanikanie alebo blokovanie pamäťových stôp a spojov,
najčastejšie pôsobením nervového útlmu,ale aj vyčerpaním,chorobami,úrazmi
/ EBBINGHAUS-introspektívne pozorovanie
3.fáza vybavovania – oživovanie pamäťových stôp
/ pamäťová reprodukcia-bez priameho pôsobenia zapamätaného objektu
+znovupoznanie-pri priamom(uámerné+mimovoľné)
/ Vlastnosti pamäte:vštepivosť,trvácnosť,vybaviteľnosť,rozsah,presnosť
/ staro a novo pamäť
/ Typy pamäte:názorno-obrazový+symbolicko-zrakový+slovno-logický+motorický
/ Poruchy pamäte:
1.Kvantitatívne-hypermnézie+hypomnézia+amnézia
2.Kvalitatívne:dismnézie-pseudoreminiscencie+konfabulácie
-myslenie,inteligencia a reč
b)citové procesy
c)vôľové procesy
2.Ps.vlastnosti – vlastnosti osobnosti,subjektu, ps.osobnosti
3.Ps.stavy-aktuálnu úroveň organizmu v tom danom období
(citové stavy, stavy únavy, tréma,predskúškové stavy, pozornosť)
MYSLENIE-zovšeobecnené poznanie,dokážeme predvídať na základe
Predchádzajúcej Skúsenosti a vedomia kauzálnych súvislostí
-je podmienené, orientované cieľom, sleduje k cieľu
-schopnosť logicky uvažovať
a) pojem – myšlienkový obraz predmetu, reflektujeme všeobecné
a podstatné znaky a vlastnosti reálneho sveta
-koncentrovaná a utriedená ľudská skúsenosť, umožňujú predvídanie javov
-spojený so slovom – prostriedok prepravovania zmyslových zážitkov
do pojmovej podoby +abstraktné vlastnosti predmetov=obsah pojmu
-myslenie je narábanie pojmami pohybom od pojmu k pojmu
-myslenie je neoddeliteľne spojené s rečou –prostriedok myšlienkovej
abstrakcie a zovšeob., uchovávania a vzájomnej výmeny medzi ľuďmi
(vnútorná+vonkajšia reč)-sprevádzaná výrazovými prost.
-na tvorbe pojmu sa zúčastňujú: 1.analýza-rozčlenenie celku na časti
+2.syntéza-spájanie častí do celkov a súvislostí – prebiehajú spolu a podmieňujú sa
+3.porovnávanie-MO podobnosť a odlišnosť medzi javmi
+4.abstrakcia-vyčlenenie podstatných stránok javu a eliminácia nepodstatných
+5.generalizácia-najvyššia MO,zjednotenie spoločných stránok jednotlivých javov
do jedného myšlienkového útvaru-pojmu-a jeho používanie vo všetkých prípadoch
s tými istými znakmi
b) súd – forma myslenia, kt.vyjadruje vzťah medzi dvoma pojmami (vonkajšia+vnútorná)
– môžeme potvrdiť, popierať, pravdivé aj nepravdivé
c) úsudok – vynesenie súdu o niečom, čo vyplýva z platnosti iných súdov
(induktívne-vyvodzujem všeob. z osobných+deduktívne – od všeob. ku konkrétnym)
DRUHY MYSLENIA:
1.zámerné-na cieľ orienované /2.reaktívne-konkrétne situačné,bezprostredne sa jej týkajúce
/ 3.synkretické-predstavy sa spájajú so skutočnosťou bez overenie, či k sebe skutočne patria
/ 4.konvergentné-zbierané,pri inteligencii /5.divergentné-rozbiehavé,typické pre tvorivé myslenie
VLASTNOSTI MYSLENIA: samostatnosť, pružnosť, hĺbka, dôslednosť, rýchlosť
INÉ POJMY: inteligencia-schopnosť najlepšie vyhovieť požiadavkám,
ktoré na človeka kladie okolitý svet, IQ testy (prektická+sociálna+emočná)–tvorivosť
PORUCHY: 1.dynamiky myslenia – útlm M.(bradypsychizmus/záraz M) + zrýchlené M.
(tachypsychizmus/myšlienkový trysk) 2.formálne – perseverácia(vracia sa k tomu istému)
+ zabiehavé M (stále odchádza od témy) + inkoherentnéM (myšlienky nie sú skĺbené logicky)
3.obsahovej náplne – obsedantné M(stále sa vnucujú proti našej vôli do vedomia)
+ bludy (expanzívne+depresívne+paranoidné+emulačné+erotomanické)
CITOVÉ PROCESY
CIT-prežívanie subjektívneho vzťahu človeka k predmetom a javom
vonkajšieho sveta a sebe samému
-city ovplyvňujú jednotlivé psychické procesy a celkové správanie
ZNAKY CITOV: subjektívnosť, polárnosť, sila, hĺbka, stálosť, nákazlivosť, ambivalentnosť
DRUHY CITOV: 1.nižšie=emócie,základné bio.potreby, majú situačný charakter
2.vyššie-intelektuálne, morálne, estetické
CITOVÉ STAVY:1.nálada-dlhšie trvajúci citový vzťah slabšej intenzity
2.afekt-krátkodobý búrlivo prebieha, silná intenzita,aj znížené vedomie
3.vášne-dlhotrvajúcie citový stav silnej intenzity zacielený na dosiahnutie predmetu
alebo uspokojenie potrieb,až negatívne formy správanie
PORUCHY CITOV:1.globálne (labilita+apatia+poruchy nálad+expanzívne+eufória
+mória+depresívna+bludná nálada)
2.vyšších citov – sociálna tuposť+moral insanity
3.obsahu citov – averzie(podmienený odpor ) + fóbie(neodôvodnené obsedantné
strachy, vždy predmetné)
VôĽOVÉ PROCESY
VôĽA-spočíva v uvedomenom sústredení aktivity na dosiahnutie vytýčeného cieľa,
predstavuje zámernú a uvedomenú činnosť človeka, zahrňuje kognitívnu aj emocionálnu zložku
3 FÁZY:
1.vytýčenie cieľa – na začiatku chcenie vnikne zaujatím vlastného stanoviska
k vedomému motívu konania, spojené s uvedomením si cieľa
2.proces rozhodovania – výber dominantného motívu na základe ich boja=konfliktná situácia
3. realizovanie cieľa – spojená s vedomím aktivity, často naráža na prekážky=>kritérium sily vôle
VôĽOVÉ VLASTNOSTI-tvoria stránku charakteru človeka
– upriamenosť na cieľ, rozhodnosť, vytrvalosť, principiálnosť, samostatnosť, sebaovládanie
Návykové konanie-vzniká nácvikom zautomatizovaných čiastkových úkonov
Zvyk-pohotovosť k istej činnosti
PORUCHY VôLE
1.Kvantitatívne – hypogúlia(oslabenie)+abúlia(neschopnosť)+hyperbúlia(preexponovanie)
2.Špeciálne – mánie
3.Globálne – patické návyky – abusus – chorobný zvyk opakovať činnosť napriek
uvedomeniu si jej škodlivosti
SPYCHOLÓGIA OSOBNOSTI
-štruktúru osobnosti vytvárajú druhy ps. vlastností
1. pohnútková regulatívna činnosť-dynamicko-smerová regulácia
-činnosť, postoj, potreba, záujem – PREČO
2.výkoná regulácia -schopnosti,pudové sily,skúsenosti,zručnosti-AKO
3.temeperamentálne vlastnosti – spôsob reagovanie a prežívanie
hlavne v citovej oblasti - ide o vzrušivosť a silu duševných dejov
Stránky osobnosti: statika, dynamika, vývin, biol.a spoloč. podmienenosť
Osobnostné vlastnosti=dymenzie:
-aktivita/pasivita (tendencia k činnosti)
-introvertovanosť/extrovertovanosť (vedie alebo sa nechá viezť)
-stabilita/labilita (vyrovnaný alebo ho všetko rozhádže)
-neurotizmus / príp. psychická vyváženosť
SCHOPNOSŤ-zákl.všeob. a trvalá vlastnosť osobnosti prejavujúca sa
v množstve a kvalite výkonu -pre ich rozvoj sú nevyhnutné duševné vplyvy,
zážitky ale najmä uplatňovanie schopnosti v činnosti
-rozvíjajú sa na základe vrodených vlastností organizmu, hlavne mozgu
VLOHY/DISPOZÍCIE-vrodené vlastnosti (napr. umelecké)
NADANIE-mimoriadne priaznivé vlohy na istú činnosť prejavujúce sa
v schopnostiach TALENT-rozvinuté nadanie
ZÁUJEM-vyjadruje záujem človeka na určité typy činnosti
črta osobnosti, ktorá vyjadruje trvalejší vzťah k objektu a činnostiam,
ktorá sa prejavuje v sklone zaoberať sa nimi
+ spojené s príjemným citovým prežívaním a zvýšenou aktivitou
POSTOJE-stav pripravenosti reagovať určitým spôsobom
-zameranosť správania sa
PREDSUDOK-postoj, v ktorom prevláda iracionálna zložka
TEMPERAMENT–dynamická stránka osobnosti,prejavuje sa v impulzívnosti
a v istom tempe ps. Činnosti - SúVISí S TYPOLÓGIOU OSOBNOSTI
a) Pavlovova(Hypokrates)-M+CH=labilita, F+S=stabilita
b) Eysenck - + Introvert a extrovert
c) Scheldon+Kretchner – priradili fyziologický typ k psychickej poruche
d) Young+Eisner+Freud – psychoanalytické delenie
MOTIVÁCIA-energizujúca zložka správania, intervenujúci proces alebo
vnútorný stav organizmu, ktorá nabáda ku konaniu
MOTÍV-vnútorná pohnútka, ktorá vzniká na základe vnútorných potrieb
a vonkajších podnetov človeka
INCENTÍVY-vonkajšie podnety pôsobiace na človeka
POTREBA-základná forma motívu, určitý deficit v biol. alebo soc. dimenzii
Maslovova hierarchia potrieb: 1.fyziologické potreby 85
2.potreba bezpečia 70 / 3.potreba lásky a prináleženiea 50
4.Potreba uznania 40 / 5. Potreba sebarealizácie=metapotreby 10
PORUCHY OSOBNOSTI: 1.globálne-soc.vzťahov (napr. pri toxikománii)
2.špeciálne-rozpad osobnosti (porušená kompaktnosť funkcií zložiek os)