zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Komenského / Pedagogická fakulta / Úvod do psychológie

 

Úvod do psychológie - ťaháky (Cabanová) (vseobecna_psycho-tahaky.doc)

Psychológia=veda o prežívaní a správaní

METÓDY

1.Kvantitatívne

-pozorovanie

-rozhovor

-experiment

-dotazníky

-ps.testy

-sociometrické

- projektívne techniky

2.Kvalitatívne

 

 

VÝVIN

-1879-Bundi-1.experimentálne lab.v Lipsku

-SMERY:

a) Ruská reflexológia

-ešte za cára

-Bechterev, Pavlov – popísali vytvorenie

dočasného nervového spoja=reflexný oblúk

-Pavlov NC za popísanie vyhasínania

b) Experimentálna ps.

-Wundt

-práca len v lab.podm.-odtrhnutí od reality

-neskúmali celok, len elementy

c)Geštaltps.

-Ehrenfels, Köhler, Kofka, Wheels, Kurger

-ako kritika experimentálnej ps.

-celostné chápanie ps.diania, nadradenosť celku nad časťami

-vnímame vždy všetko ako celok

-ps.obsahy nevznikajú zložením častí,

ale zo zážitku ako celku podľa tvarových zákonov

d)Behaviorálna ps.

-USA-J.B.Watson

- správanie=> S––>R – pri akom stimule aká reakcia

e) Neobehaviorizmus

-USA-deti nemajú vôbec hranice

-Tomann, Skinner

-potrebovali viac vedieť aj o prežívaní => S––>O––>R

–stimul-organizmus-reakcia

f) Psychoanalýza

-Viedeň-Freud-podvedomie

- 3 pásma psychiky:

nevedomie/libido/slasť –pudy a inštinkty, všetko s čím sa rodíme, sexuálny pud

cenzúra/exekútor  - zabraňuje prechodu z nevedomia do vedomia

vedomie – zákony a predpisy, kt. nám boli sprostredkované rodičmi

-ak je cenzúra prisilná, prepúšťa len málo z nevedomia do vedomia=neorózy

LIBIDO

1.štádium orálne(do1r)

2.štádium anality(1-2)

3.štádium falické(2-5)

4.štádium latentné(do12, kamarátstva, dieťa sa socializuje)

5genitálne obdobie(od 12,heterosex.vzťahy ak nebol problém,

dieťa sa stáva poskytovateľom slasti)

g)Neopsychoanalýza

-Jung- cenzúra=túžba po moci

-Adler-potreba byť v skupine, niekam patriť

-Freud ale bez presexualizovania

h) Humanistická psychológia

-USA-ako kritika všetkého ostatného

-Maslov, Rogesr – stanovili 5 postulátov

-človek je osobnosť, nie organizmus

-človek je vedomý, musí niesť následky

-je sociabilný

-má vždy možnosť voľby

-je tvorivý, kreuje okolie aj seba

 

DETERMINÁTY UTVÁRANIA PSYCHIKY

- Galton=2 zákony dedičnosti – z.dedičného podielu

+zákon filiálnej regresie(o sklone k priemeru)

-C.F.Gauss-výskumy v oblasti štatistiky, pravdepodobnosti

– Gaussova Krivka(sklon k priemernosti)

1.Biologické

Dedičnosť (DS)

Vrodenosť (narkomanka)

Činnosť CNS

Činnosť žliaz s vnútorným vylučovaním (hormóny)

Celkový telesný stav (handicap)

2.Sociálne

-J.B.Watson uznával len tieto:Dajte mi tucet ...

Materiálne prost(klima)

Kultúrne

Sociálne

Zákony a tabu

Výchova

-ŠTERN-Nemecko-teória konvergencie(pol na pol)

3.Psychická regulácia správania

-vedomá

-nevedomá

-každý podnet sa v nás spracúva na základe

našej jedinečnej indivi. Skúsenosti

-skúsenosti regulujú správanie

-inter-intiv.rozdiely medzi nami

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PSYCHICKÉ JAVY

1.Ps.procesy-vyjadrujú všetko,

čo v človeku nepretržite prebieha a to aj vtedy,

keď je to neuvedomené

a)kognitívne procesy

-pociťovanie-pocit výsledok centrálneho spracovania priameho

podráždenia receptora jednoduchým podmetom / je zmyslovým

odrazom relatívne jednoduchej vlastnosti objektu alebo procesu,

priamo pôsobiace na zmyslový receptor zvonku alebo zvnútra

/ odraz podnetu / horný,dolný,mezdiprah –

exteroceptory+interoceptory+visceroceptory+proprioceptory

-vnímanie-nadobunduté/výsledok učenia

/ odrážanie súvislejších celkov skutočnosti pri ich

priamom pôsobení na receptory

/ vyšší poznávací moment

/ V.priestorových vlastností+pohybu+času

VNEM-zožitý obraz skutočnosti,kt.vzniká postupnou

analýzou a syntézou zmyslových vlastností objektu / nedokonalý

Reverzibilné figúry – zmena figúry za pozadie

-predstavy a ich tvorba – obraz momentálne alebo ani v min.nevnímaných javov

/ spomienkové+fantazijné+obrazotvornosť+fantázia+ilúzia+halucinácie

(zrak,sluch,čuch,chuť,daktyl, telové, kinestetické, seglasove, neurózy, psychózy)

depresívna fúza

-pozornosť – schopnosť aktívne zamerať duševnú činnosť na určitý obsah

/ na pozadí prebiehajú všetky ostatné ps.javy / vedomie=vnímame jasnejšie

/ neurol.zákl.=koncentrácia vzruchu v častiach cortexu a útlm v ostatných

/ ohnisko vzruchu sa premiestňuje,nadobúda rôznu úroveň koncentrácie

=Uchtomského dominanta / neúmyselná+úmyselná+poloúmyslená

/ Vlastnosti: koncentrácia,tenacita,kapacita,vigilita,iratibilita,selektivita,distribúcia

/ Poruchy:hyperprosekcia,hypoprosekcia,aprosekcia,paraprosekcia

-pamäť-schopnosť reprodukovať obsahy+uchovanie si min.skúsenosti,

kt.interveuje v aktruálnom prežívaní / schopnosť CNS uchovávať zmeny

a oživovať stopy po zmenách,kt.vznikli v priebehu

ps.zážitkov a motorických úkonov(vznikajú v neurónoch a v spojoch)

1.fáza zapamätávania-v dôsledku psychickej a psychomotorickej

činnosti nervových orgánov sa utvárajú a fixujú stopy-úmyselne+neúmyselne

2.fáza uchovania a zabúdania-základom uchovávania je trvanie

pamäťových stôp nervovej organizácie

/ zabúdanie-uskutočňujú sa narúšajúce kvant, a kvalit.

Zmeny v zapamätanom obsahu, ochranný mechanizmus organizmu (trvalé, prechodné)

/ základom je zanikanie alebo blokovanie pamäťových stôp a spojov,

najčastejšie pôsobením nervového útlmu,ale aj vyčerpaním,chorobami,úrazmi

/ EBBINGHAUS-introspektívne pozorovanie

3.fáza vybavovania – oživovanie pamäťových stôp

/ pamäťová reprodukcia-bez priameho pôsobenia zapamätaného objektu

+znovupoznanie-pri priamom(uámerné+mimovoľné)

/ Vlastnosti pamäte:vštepivosť,trvácnosť,vybaviteľnosť,rozsah,presnosť

/ staro a novo pamäť

/ Typy pamäte:názorno-obrazový+symbolicko-zrakový+slovno-logický+motorický

/ Poruchy pamäte:

1.Kvantitatívne-hypermnézie+hypomnézia+amnézia

2.Kvalitatívne:dismnézie-pseudoreminiscencie+konfabulácie

-myslenie,inteligencia a reč

b)citové procesy

c)vôľové procesy

2.Ps.vlastnosti – vlastnosti osobnosti,subjektu, ps.osobnosti

3.Ps.stavy-aktuálnu úroveň organizmu v tom danom období

(citové stavy, stavy únavy, tréma,predskúškové stavy, pozornosť)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MYSLENIE-zovšeobecnené poznanie,dokážeme predvídať na základe

Predchádzajúcej Skúsenosti a vedomia kauzálnych súvislostí

-je podmienené, orientované cieľom, sleduje k cieľu

-schopnosť logicky uvažovať

a) pojem – myšlienkový obraz predmetu, reflektujeme všeobecné

a podstatné znaky a vlastnosti reálneho sveta

-koncentrovaná a utriedená ľudská skúsenosť, umožňujú predvídanie javov

-spojený so slovom – prostriedok prepravovania zmyslových zážitkov

do pojmovej podoby +abstraktné vlastnosti predmetov=obsah pojmu

-myslenie je narábanie pojmami pohybom od pojmu k pojmu

-myslenie je neoddeliteľne spojené s rečou –prostriedok myšlienkovej

abstrakcie a zovšeob., uchovávania a vzájomnej výmeny medzi ľuďmi

(vnútorná+vonkajšia reč)-sprevádzaná výrazovými prost.

-na tvorbe pojmu sa zúčastňujú: 1.analýza-rozčlenenie celku na časti

+2.syntéza-spájanie častí do celkov a súvislostí – prebiehajú spolu a podmieňujú sa

+3.porovnávanie-MO podobnosť a odlišnosť medzi javmi

+4.abstrakcia-vyčlenenie podstatných stránok javu a eliminácia nepodstatných

+5.generalizácia-najvyššia MO,zjednotenie spoločných stránok jednotlivých javov

do jedného myšlienkového útvaru-pojmu-a jeho používanie vo všetkých prípadoch

s tými istými znakmi

b) súd – forma myslenia, kt.vyjadruje  vzťah medzi dvoma pojmami (vonkajšia+vnútorná)

– môžeme potvrdiť, popierať, pravdivé aj nepravdivé

c) úsudok – vynesenie súdu o niečom, čo vyplýva z platnosti iných súdov

(induktívne-vyvodzujem všeob. z osobných+deduktívne – od všeob. ku konkrétnym)

DRUHY MYSLENIA:

1.zámerné-na cieľ orienované /2.reaktívne-konkrétne situačné,bezprostredne sa jej týkajúce

/ 3.synkretické-predstavy sa spájajú so skutočnosťou bez overenie, či k sebe skutočne patria

/ 4.konvergentné-zbierané,pri inteligencii /5.divergentné-rozbiehavé,typické pre tvorivé myslenie

VLASTNOSTI MYSLENIA: samostatnosť, pružnosť, hĺbka, dôslednosť, rýchlosť

INÉ POJMY: inteligencia-schopnosť najlepšie vyhovieť požiadavkám,

ktoré na človeka kladie okolitý svet, IQ testy (prektická+sociálna+emočná)–tvorivosť

PORUCHY: 1.dynamiky myslenia – útlm M.(bradypsychizmus/záraz M) + zrýchlené M.

(tachypsychizmus/myšlienkový trysk) 2.formálne – perseverácia(vracia sa k tomu istému)

+ zabiehavé M (stále odchádza od témy) + inkoherentnéM (myšlienky nie sú skĺbené logicky)

3.obsahovej náplne – obsedantné M(stále sa vnucujú proti našej vôli do vedomia)

+ bludy (expanzívne+depresívne+paranoidné+emulačné+erotomanické)

 

 

CITOVÉ PROCESY

CIT-prežívanie subjektívneho vzťahu človeka k predmetom a javom

vonkajšieho sveta a sebe samému

-city ovplyvňujú jednotlivé psychické procesy a celkové správanie

ZNAKY CITOV: subjektívnosť, polárnosť, sila, hĺbka, stálosť, nákazlivosť, ambivalentnosť

DRUHY CITOV: 1.nižšie=emócie,základné bio.potreby, majú situačný charakter

2.vyššie-intelektuálne, morálne, estetické

CITOVÉ STAVY:1.nálada-dlhšie trvajúci citový vzťah slabšej intenzity

2.afekt-krátkodobý búrlivo prebieha, silná intenzita,aj znížené vedomie

3.vášne-dlhotrvajúcie citový stav silnej intenzity zacielený na dosiahnutie predmetu

alebo uspokojenie potrieb,až negatívne formy správanie

PORUCHY CITOV:1.globálne (labilita+apatia+poruchy nálad+expanzívne+eufória

+mória+depresívna+bludná nálada)

2.vyšších citov – sociálna tuposť+moral insanity

3.obsahu citov – averzie(podmienený odpor ) + fóbie(neodôvodnené obsedantné

strachy, vždy predmetné)

VôĽOVÉ PROCESY

VôĽA-spočíva v uvedomenom sústredení aktivity na dosiahnutie vytýčeného cieľa,

predstavuje zámernú a uvedomenú činnosť človeka, zahrňuje kognitívnu aj emocionálnu zložku

3 FÁZY:

1.vytýčenie cieľa – na začiatku chcenie vnikne zaujatím vlastného stanoviska

k vedomému motívu konania, spojené s uvedomením si cieľa

2.proces rozhodovania – výber dominantného motívu na základe ich boja=konfliktná situácia

3. realizovanie cieľa – spojená s vedomím aktivity, často naráža na prekážky=>kritérium sily vôle

VôĽOVÉ VLASTNOSTI-tvoria stránku charakteru človeka

– upriamenosť na cieľ, rozhodnosť, vytrvalosť, principiálnosť, samostatnosť, sebaovládanie

Návykové konanie-vzniká nácvikom zautomatizovaných čiastkových úkonov

Zvyk-pohotovosť k istej činnosti

PORUCHY VôLE

1.Kvantitatívne – hypogúlia(oslabenie)+abúlia(neschopnosť)+hyperbúlia(preexponovanie)

2.Špeciálne – mánie

3.Globálne – patické návyky – abusus – chorobný zvyk opakovať činnosť napriek

uvedomeniu si jej škodlivosti

 

SPYCHOLÓGIA OSOBNOSTI

-štruktúru osobnosti vytvárajú druhy ps. vlastností

1. pohnútková regulatívna činnosť-dynamicko-smerová regulácia

-činnosť, postoj, potreba, záujem – PREČO

2.výkoná regulácia -schopnosti,pudové sily,skúsenosti,zručnosti-AKO

3.temeperamentálne vlastnosti – spôsob reagovanie a prežívanie

hlavne v citovej oblasti - ide o vzrušivosť a silu duševných dejov

Stránky osobnosti: statika, dynamika, vývin, biol.a spoloč. podmienenosť

Osobnostné vlastnosti=dymenzie:

-aktivita/pasivita (tendencia k činnosti)

-introvertovanosť/extrovertovanosť (vedie alebo sa nechá viezť)

-stabilita/labilita (vyrovnaný alebo ho všetko rozhádže)

-neurotizmus / príp. psychická vyváženosť

SCHOPNOSŤ-zákl.všeob. a trvalá vlastnosť osobnosti prejavujúca sa

v množstve a kvalite výkonu -pre ich rozvoj sú nevyhnutné duševné vplyvy,

zážitky ale najmä uplatňovanie schopnosti v činnosti

-rozvíjajú sa na základe vrodených vlastností organizmu, hlavne mozgu

VLOHY/DISPOZÍCIE-vrodené vlastnosti (napr. umelecké)

NADANIE-mimoriadne priaznivé vlohy na istú činnosť prejavujúce sa

v schopnostiach   TALENT-rozvinuté nadanie

ZÁUJEM-vyjadruje záujem človeka na určité typy činnosti

črta osobnosti, ktorá vyjadruje trvalejší vzťah k objektu a činnostiam,

ktorá sa prejavuje v sklone zaoberať sa nimi

+ spojené s príjemným citovým prežívaním a zvýšenou aktivitou

POSTOJE-stav pripravenosti reagovať určitým spôsobom

-zameranosť správania sa

PREDSUDOK-postoj, v ktorom prevláda iracionálna zložka

TEMPERAMENT–dynamická stránka osobnosti,prejavuje sa v impulzívnosti

a v istom tempe ps. Činnosti - SúVISí S TYPOLÓGIOU OSOBNOSTI

a) Pavlovova(Hypokrates)-M+CH=labilita, F+S=stabilita

b) Eysenck - + Introvert a extrovert

c) Scheldon+Kretchner – priradili fyziologický typ k psychickej poruche

d) Young+Eisner+Freud – psychoanalytické delenie

MOTIVÁCIA-energizujúca zložka správania, intervenujúci proces alebo

vnútorný stav organizmu, ktorá nabáda ku konaniu

MOTÍV-vnútorná pohnútka, ktorá vzniká na základe vnútorných potrieb

a vonkajších podnetov človeka

INCENTÍVY-vonkajšie podnety pôsobiace na človeka

POTREBA-základná forma motívu, určitý deficit v biol. alebo soc. dimenzii

Maslovova hierarchia potrieb: 1.fyziologické potreby 85

2.potreba bezpečia 70  /  3.potreba lásky a prináleženiea 50

4.Potreba uznania 40   /   5. Potreba sebarealizácie=metapotreby 10

PORUCHY OSOBNOSTI: 1.globálne-soc.vzťahov (napr. pri toxikománii)

2.špeciálne-rozpad osobnosti (porušená kompaktnosť funkcií zložiek os)