zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Komenského / Pedagogická fakulta / Úvod do psychológie

 

Úvod do psychológie - anotácie (Cabanová) (ps-anotacie.doc)

Téma: Anotácie vybraných kapitol preštudovanej literatúry              

Predmet: Psychologická propedeutika                

Vypracovala: Eva Blatná                                                                                                                                                          

Kombinácia: ANNE

Ročník: prvý

Semester: zimný


 


 

 

 

Názov: PREHĽAD VŠEOBECNEJ PSYCHOLÓGIE

Autor: Prof. PhDr. Jozef Daniel, DrSc. a kolektív

Vydal: Enigma, Nitra, 2005 / 1.vydanie

ISBN: 80-89132-05-7

Počet strán: 278 strán

Formát: A5

Väzba: brožovaná väzba

Jazyk: slovenský jazyk

 

 

Kapitola: č.5 – PREDSTAVY

 

 

Piata kapitola publikácie Prehľad všeobecnej psychológie autorského kolektívu okolo       prof. Daniela sa na necelých 6 stranách venuje predstavám.

 

Prvých niekoľko riadkov poskytuje samotné vymedzenie pojmu predstava a jeho detailnejší popis, ako aj niekoľko teórií a výskumov týkajúcich sa tejto problematiky.

 

Ďalej je táto kapitola rozdelená do niekoľkých podkapitol:

5.1 – Druhy predstáv

– rozdelenie piatich obrazov (predstáv), ich presný opis, vysvetlenie pojmom ako vizuálna predstava, percepcia, predstavovacie typy či tvorivá a reproduktívna predstava aj s názornými príkladmi

5.2 – Synestézie

– detailnejší popis tohto pojmu, ich vznik, odlišnosti od iných druhov predstáv

5.3 – Halucinácie

– popis tohto javu, vznik, rozdelenie, typický výskyt

5.4 – Asociácia predstáv

– Aristotelove predstavy o tomto pojme, Catellove asociačné experimenty, rozdelenie a objavovanie sa asociácií

5.5 – Sny

– popis tohto javu, Freudove teórie, biologické a empirické výskumy v tejto oblasti.

 

Kapitolu uzatvára slovník Základných pojmov, kde sú zjednodušene vysvetlené základné pojmy vyskytujúce sa v tejto kapitole ( predstava, pamäťová predstava, eidetická predstava, hypnagogické predstavy, synestézie, halucinácia, asociácia predstáv a sny), sú to vlastne všetky tie pojmy, ktoré boli v kapitole zvýraznené hrubším písmom. Mená autorov a vedcov, ktorý sa vyskytujú v texte sú zvýraznené kurzívou.

 

Text je prehľadný, ľahko čitateľný a zrozumiteľný. Autori tohto prehľadu vychádzajú z najnovších vedeckých poznatkov, ktoré sa snažia sprostredkovať čitateľovi prístupným štýlom. Kniha takto môže poslúžiť nielen študentom psychológie a príbuzných odborov, ale aj širšej verejnosti.

 

 

 

 

 

Názov: STRUČNÝ PSYCHOLOGICKÝ SLOVNÍK

Autor: Doc. PhDr. Pavel Hartl

Vydal: Portál, Praha, 2004 / 1.vydanie

ISBN: 80-7178-803

Počet strán: 312 strán

Formát: A5

Väzba: pevná väzba

Jazyk: český jazyk

 

 

        Autor Stručného psychologického slovníka PhDr. P.Hartl ako aj recenzenti                     MUDr. P.Baudyš, CSc. a prof. PhDr. J.Janoušek, DrSc. vydali už niekoľko učebnicových a slovníkových diel z oblasti psychológie a sociálnej práce a pripravili tento slovník predovšetkým s ohľadom na študentov strených a vysokých škôl ako aj bežných užívateľov, ktorí hľadajú stručné a zrozumiteľné vysvetlenie terminológie tradičných i novo sa rozvíjajúcich oblastí ako základného psychologického výskumu, tak odborov aplikovaných.

 

        Stručný psychologický slovník zahrňuje viac ako 5900 hesiel z psychológie, neuropsychológie, psychiatrie, kognitívnych vied a z ďalších, so psychológiou súvisiacich, odborov. Rovnako tu nájdeme najpoužívanejšie odborné termíny z farmakológie, etológie, štatistiky, filozofie, antropológie, lingvistiky a sociológie, ktoré psychológia využíva.

        Rozsiahlou oblasťou, ktorú slovník pokrýva, je psychopatológia. Duševné poruchy sú radené systematicky, jednotlivé diagnostické kategórie sú založené na novoupravenej medzinárodne platnej klasifikácii duševných porúch a porúch chovania.

        Je tu zachytená aj história odboru psychológie – krátko sú tu definované aj niektoré, dnes už menej používané, termíny zo staršej psychologickej literatúry.

Uvedené sú aj stručné biografické údaje o významných osobnostiach z histórie psychológie.

 

        Heslá sú zoradené abecedne od A (A typ osobnosti) až po Ž (žvatlanie). Majú čo možno najkratší rozsah, z definícií sú vypustené mená tých, ktorí výraz ako prví použili, kedy sa tak stalo a k akej psychologickej škole patrili. Nie je uvedený ani pôvodný tvar slova. Priemerná dĺžka hesla nepresahuje dvadsať slova.

        Samotné heslá sú vytlačené hrubým písmom, odkazy na súvisiace heslá či príklady k niektorým sú tlačené kurzívou.

 

        V tomto slovníku platí zásada priority adjektív – pri dvoch- a viacslovných pojmoch je prídavné meno na prvom mieste, čo čitateľovi zjednodušuje prácu pri vyhľadávaní hesiel, vo výklade nie sú používané žiadne skratky, čo tiež zľahčuje čítanie.

        Ak má termín cudzojazyčnú podobu i ekvivalent v českom jazyku, výklad je podaný pri cudzom termíne, pri samotnom výklade hesiel je používaný len český jazyk.

 

        Publikácia je doplnená ilustráciami, ktoré vhodne dopĺňajú obsahovú náplň niektorých hesiel.

 

        Stručná psychologický slovník je jednoduchý a zrozumiteľný slovník, ktorý môže slúžiť tak   potrebám širšej verejnosti ako aj záujemcom o bližšie štúdium psychológie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Názov: ZÁKLADY PSYCHOLÓGIE

Autor: PhDr. Marián Košč

Vydal: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, Bratislava, 2003 / 3.vydanie

ISBN: 80-10-00202-X

Počet strán: 118 strán

Formát: A5

Väzba: brožovaná väzba

Jazyk: slovenský jazyk

 

 

Kapitola: č.3 – PSYCHICKÉ PROCESY – OD VNEMU PO MYSLENIE

 

 

Autor sa tu na jedenástich stranách publikácie, ktorá je zaradená Ministerstvom školstva a vedy SR do zoznamu odporúčaných učebníc pre stredné školy, venuje problematike psychických procesov.

 

Niekoľko prvých viet uvádza čitateľa do komplexnosti procesov prebiehajúcich v psychike človeka.

Ako prvý je detailne vysvetľovaný pojem vedomie, vlastného Ja, je tu uvedených niekoľko vzorových príkladov.

Potom nasleduje šesť hlavných podkapitol, z ktorých každá má niekoľko dôležitých sekcií, ktoré sú podrobne rozoberané, sú tu popisované hlavné pojmy či rozdelenie tej-ktorej oblasti:

 

  1. Vnímanie (percepcia) - Charakteristické znaky podnetov, Vlastnosti vnímania,                 Tvarové (geštaltové) zákony, Reverzibilné figúry, Ilúzie         vnímania
  2. Pozornosť –         Koncentrácia, Zámerná a mimovoľná pozornosť, Charakteristické črty                 pozornosti
  3. Pamäťové procesy – Pamäť, Reprodukcia skúsenosti, Druhy pamäti, Pamäťové                 procesy, Pamäťové kódy, Reprodukcia a znovu poznávanie,                 Zabúdanie
  4. Predstavivosť a fantázia – Imaginácia, Denné snenie, Fantázia
  5. Myslenie – Najvyššia forma poznávania, Kognitívne operácie, Pojem, Vnútorná reč,          Myslenie-riešenie problémov, Intuícia

 

Text je ukončený Zhrnutím – súhrnom poznatkov, ktorý slúži na ich zosumarizovanie, samotná kapitola je uzavretá sekciou „Otázky a úlohy“, ktorá sa týka obsahu tejto časti publikácie.

 

Hlavné pojmy podkapitol sú zvýraznené zeleným podfarbením a hrubým vytlačením, dôležité pojmy v texte sú zvýraznené kurzívou. Text je dopĺňaný názornými ilustráciami.

 

Text je pomerne stručný, ľahko pochopiteľný, graficky vhodne spracovaný. Publikácia je koncipovaná ako stredoškolská učebnica so zámerom poskytnúť základné informácie o psychológií a odborných termínoch z tejto oblasti pre využitie pri ďalšom štúdiu a prehlbovaní daných informácií.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Názov: Základy všeobecnej psychológie

Autor: Prof.PhDr.Tomáš Pardel; Prof.PhDr. Július Boroš,DrSc

Vydal: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, Bratislava, 1975 / 1.vydanie

ISBN: 67-509-75

Počet strán: 571 strán

Formát: A4

Väzba: pevná väzba

Jazyk: slovenský jazyk

 

 

Kapitola: č.10 – POZORNOSŤ

 

 

        Publikácia Základy všeobecnej psychológie má za cieľ podať základný okruh pojmov a problémov, spadajúcich do všeobecnej psychológie. Je určená pre poslucháčov  filozofických, pedagogický a iných fakúlt vysokých škôl a pre záujemcov, ktorí sa zaoberajú predmetom psychológie.

        

        Kapitola Pozornosť, rovnako ako aj niektoré iné kapitoly, je vypracovaná s väčším dôrazom na teoretické problémy. Autor tu na presne dvoch desiatkach stranách uvádza čitateľa do problematiky pozornosti.

        

Kapitola je rozdelená do niekoľkých podkapitol:

  1. Ako prvá je uvedená „Všeobecná charakteristika pozornosti“ a v pojme „pozornosť, zameranosť, sústredenosť“ zahrnuté charakteristiky a ich význam pre život človeka.
  2. Ako ďalšia nasleduje podkapitola „Neurofyziologický základ pozornosti“, kde autor približuje biologickú činnosť mozgu, ktorá sa spája s problematikou pozornosti, pojem orientačný reflex, prácu I.P.Pavlova či tzv. Uchtomského princíp dominantnosti.
  3. Ďalšia je kapitola s názvom „Druhy pozornosti“, kde je pozornosť rozdelená na neúmyselnú a úmyselnú. V tejto kapitole je rozoberaná hlavne neúmyselná pozornosť a rovnako sú tu popísané vlastnosti podmetu, ktoré tento musí mať, aby sa stal objektom pozornosti (sila, kontrast, zmena a novosť podnetov) a potreby a záujmy človeka či význam únavy človeka na neúmyselnú pozornosť.
  4. Nasledujúca kapitola „Úmyselná pozornosť“ sa zaoberá práve druhým z v predchádzajúcej kapitole načrtnutým druhom pozornosti. Je tu rozobratá koncentrovanosť pozornosti, jej vznik, predpoklady, rozvoj, vlastnosti, jej fyziologický základ, rozsah pozornosti, intenzita, podmienky rozdeľovania pozornosti, jej stálosť a prenášanie.
  5. Kapitola „Metódy skúmania pozornosti“ popisuje niekoľko najznámejších a najdôležitejších pokusov a skúšok pozornosti a niektoré závery, ktoré z nich vyplynuli.
  6. Nasledujúca kapitola čitateľov oboznamuje s „Činiteľmi ovplyvňujúcimi pozornosť“, a to vnútornými: celkový telesný stav; psychické stavy a nálady; záujmy; príbuznosť predstáv; očakávanie a zameranosť; a vonkajšími: sila, intenzita a dĺžka; novosť, neočakávanosť a zriedkavosť a relatívna diferencovanosť podnetu.

 

Záverečnú stranu tvorí zoznam použitej literatúry v danej kapitole.

 

        Text je vďaka grafickej jednoliatosti horšie čitateľný, avšak je doplnený o niekoľko názorných ilustrácií s popisom ako aj o niekoľko fotografií.

 

        Kniha ponúka široký záber do pojmového aparátu a autori túto problematiku osvetľujú nielen zo strany historického vývinu a prvých psychologických myšlienok, ale sa najmä snažia "konzumovateľnou" formou priblížiť aj pojmy ako city, pocity, afekty, inteligencia. V knihe však nenájdeme hlbší ponor do tejto problematiky, slúži skôr ako propedeutika, ale svoj účel-orientáciu v problematike a vymedzenie jej poľa pôsobenia-plní veľmi funkčne.

 

 

Názov: ÚVOD DO PSCHOLÓGIE

Autor:  Prof.PhDr. Július Boroš

Vydal: Iris, Bratislava, 2002 / 1.vydanie

ISBN: 80-890183-51

Počet strán: 304 strán

Formát: A4

Väzba: pevná väzba

Jazyk: slovenský jazyk

 

 

Kapitola: č. 5 – Poznávacie procesy – Pociťovanie

 

 

Knižná publikácia Úvod do psychológie je ucelený a systematický súhrn poznatkov z oblasti obecnej, vývojovej a sociálnej psychológie, koncipovaný ako učebnica pre samostatné štúdium. Je tu venovaná pozornosť otázkam vymedzenia takých pojmov ako je duša, psychika, vedomie, ako aj ďalším psychologickým kategóriám (pociťovanie, vnímanie, imaginatívne procesy, mnemické procesy, myslenie, inteligencia a i.). Významné miesto zaberá problematika sociálnej psychológie, otázky motivácie a emocionality (motívy, potreby, hodnoty, postoje, ašpirácie, záujmy... ), ako aj otázky osobnosti. Posledná kapitola je venovaná niektorým najvýznamnejším vedným disciplínam aplikovanej psychológie.

 

Po krátkom úvode naznačujúcom okruh problémov vynárajúcich sa pri skúmaní ľudského poznania a rozdelení kognitívnych procesov autor plynule prechádza na tému „Pociťovanie“.

 

Čitateľovi sú na necelých 9 stranách najskôr predkladané rôzne názory na túto tematiku od obdobia vzniku experimentálnej psychológie (W.Wundt) cez názory ruskej psychológie (B.C.Anaviev, B.M.Teplov) a idealistické ponímanie pociťovania (E.Mach) až po psychologickú integráciu teórie odrazu S.L.Rubinštejna.

 

Nasleduje rozdelenie kapitoly na niekoľko významových celkov:

  1. Charakteristika pocitu – definícia termínov analyzátor, pocit, receptor, psychofyzika, podnet, dolný, horný a rozdielový prah pociťovania (medziprah)
  2. Klasifikácia pocitov – rozdelenie na vonkajšie (zrakové, sluchové, čuchové, bolesti, chuťové, hmatové, tlakové, tepelné) a vnútorné (pohybu, rovnováhy, polohy) a vnútornostné (trávenia, dýchania, krvného obehu, vylučovania, sexuálne, bolesti) s ich detailnými popismi
  3. Adaptácia – proces prispôsobovania sa jedinca rôznym meniacim sa podmienkam v prostredí či živote a popis tohto procesu
  4. Vývin pocitov – vo fáze novorodeneckej, v útlom veku dieťaťa, pôsobenie rozmanitých podnetov na zmyslové orgány

 

Publikácia významného psychológa a vysokoškolského pedagóga prof.PhDr. Júliusa Boroša je učebnica uvádzajúca zrozumiteľným a zaujímavým spôsobom do psychologický vied. Svedčí nielen o vysokej vedeckej a odbornej úrovni autora, ale aj o jeho nadaní efektívne didakticky predávať vybrané poznatky čitateľom pre zdokonalenie ich štúdia, a to nielen záujemcom z okruhu študentov humanitných a lekárskych vied, resp. pedagogiky a psychológie, ale aj zo širokej verejnosti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Názov: Úvod do pedagogickej psychológie

Autor: Doc.Dr. Ladislav Ďurič, CSc.

Vydal: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, Bratislava, 1981 / 2.vydanie

ISBN: 67-068-81

Počet strán: 303 strán

Formát: A5

Väzba: pevná väzba

Jazyk: slovenský jazyk

 

 

Kapitola: č. 2.1 – Vzťah pedagogickej psychológie k všeobecnej psychológii

 

 

Ťažiskom tejto učebnice sú problémy psychológie učenia, ktoré spolu tvoria východiskový základ špeciálnych častí pedagogickej psychológie, t.j. základ psychológie výchovy a psychológie vyučovania.

 

V kapitole Vzťah pedagogickej psychológie k všeobecnej psychológii sa autor L.Ďurič         na necelých piatich stránkach venuje problematike vzájomného vzťahu medzi predmetom všeobecnej psychológie a pedagogickej psychológie. Sú tu uvádzané všeobecné zákonitosti psychických javov človeka a ich využívanie v pedagogickej teórii a vyučovacej praxi.

Autor načrtáva platnosť týchto javov tak pre vychovávaného, ako aj pre pedagógov.

 

Ďalej sú tu popisované niektoré teórie týkajúce sa prepojenia všeobecno-psychologických poznatkov a pedagogicko-psychologických poznatkov podľa L.Kelemena, F.Jiráneka a T.Pardela.

 

Ukončenie tejto kapitoly autor venuje uzatvoreniu riešenia vzťahu pedagogickej psychológie ku všeobecnej psychológii a cituje tu výrok S.L.Rubinštejna, ktorý vo svojej podstate zhrňuje celú problematiku tejto kapitoly.