Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Komenského / Pedagogická fakulta / základy všeobecnej psychológie a psychológie osobnosti
Teórie osobnosti: Psychoanalýza, behaviorizmus, humanistické teórie (teorie_osobnosti.doc)
Teórie osobnosti: Psychoanalýza, behaviorizmus, humanistické teórie
S.Freud:
Nadvedomie
Podvedomie
Človek (potreby a pudy) Požiadavky okolia
Štruktúra osobnosti: ID - biologické pudy, princíp slasti
EGO - zvažuje činy a následky, princíp reality
SUPEREGO - rodič. Hodnoty, spoloč. normy, morálka, hlas svedomia
Libido (vývin):
1. Orálna fáza (do 18 mes.)
- uspokojovanie saním
- osoby fixované na túto úroveň majú tendenciu udržať si ich ako primárnu erogénnu zónu
- prejavy v sexe, orient. na jedlo, cmúľanie....
2. Análna fáza (18 mes. – 3 roky)
- zadrž. a vypudz. stolice
- sadizmus
3. Falická fáza (3 r. – 5 r.)
- penis a klitoris sú zdrojom príjemných pocitov
- autoeroticky zameraná
- Oidipov komplex (chlapec nenávidí otca a miluje matku)
4. Obdobie latencie (5 – 12 r.)
- sexuálne záujmy v pozadí, sú skryté
5. Genitálna fáza ( 12 r. → )
- potreba milovať a byť milovaný, potreba reprodukcie
- príprava na manželstvo a založ. rodiny
- záleží od prvých troch
Alfred Adler:
- Freudov žiak, každý 4lk má v sebe pocit menejcennosti a túžbu po moci v rozličnej miere, ľudia frustrovaní v túžbe po moci sú úzkostliví, pocit menejcennosti
- každá osobnosť sa snaží istým spôsobom toto prekonať, tí ktorí to nedokážu → kladú si nereálne ciele a ľahko zlyhávajú
Frustrácia je stav vyvolaný prekážkami, kt. znemožňujú naplnenie túžob a prianí
Behaviorizmus: Watson, Thorndike, Skinner
- skúmajú správanie, snažia sa o modifikáciu správania
Podmieňovanie je druh učenia, vytvorenie podmienených reflexov
Klasické (Pavlov, S-R stimul-reakcia)
Inštrumentálne (Skinner, S-O-R, stimul-organizmus-reakcia)
Klasické: Podaný podmienený podnet (zvonček, svetlo) → slintanie → je podaná potrava, úkon sa opakuje → podmienený reflex, potom ak nenasleduje podanie potravy bude pes slintať → samotný podmienený podnet vyvolá takú istú reakciu ako nepodmienený podnet
- aktivita je na strane experimentátora
Inštrumentálne: Krysa sa učí stláčať páčky a až po stlačení dochádza k posilneniu, tu je podm. spojenie medzi páčkou a stlačením, zvýrazňuje sa tu cieľová aktivita subjektu, od jeho podm. odpovede závisí, či získa predmet posilnenia alebo nie
- aktivita je na strane subjektu, kt. sa učí
Princíp vyhasínania je ak za pôvodne posilňovanou reakciou nenasledujú dôsledky posilnenia.
Humanistická psychológia: zameraná na člka, optimistický pohľad na člka, pozornosť na vnútorný zážitok, obrátená Freudova teória
- C. Rogers, A Maslow
Sebaaktualizačná tendencia: uspokoj. fyz. potrieb, snaha o duch, rast, cit byť k niečomu povolaný, (práca = zábava)
Záporné sebahodnotenie: predstava člka o sebe sa dostáva do rozporu s predstavou o tom, aký by mal a chcel byť, súvisí s neurotickým výkonom
Hierarchia hodnôt od Maslowa:
Potreba
sebaaktualizácie
Potreba ocenenia
druhými a kladné sebahod-
notenie
Potreba niekam patriť a byť milovaný
Potreba istoty a bezpečia
Fyziologické potreby (jesť, piť, spať, sex, vyprázdňovať)
1. – „B“ potreba, 10% ľudí ju má
2.-5. – „D“ potreby, deficitné, chýbajú člkovi
Objektívne, subjektívne, ideálne JA