Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Komenského / Pedagogická fakulta / UZ - Pedagogická komunikácia
Pedagogická komunikácia - metodické pokyny k mikrovýstupom (Lemešová) (pozorovaciharok.doc)
Pozorovací hárok
mikrovýstup
1. Obsah mikRovýstupu
1.1 formálny (banálny, nenápaditý ...)
1.2 primeraný (téme, adresátom, prostrediu ...)
1.3 nápaditý (originálny, výstižný, vtipný ...)
2. Verbálny prejav
2.1 plynulosť a istota prejavu
2.2 intenzita reči
2.3 výslovnosť textu
2.4 melódia hlasu
2.5 dynamika reči
2.6 akcent a prestávky reči
2.7 slovná zásoba (vzhľadom na tému a adresátov)
2.8 spisovnosť
2.9 značný výskyt jednoduchých (holých) viet
2.10 značný výskyt zložitejších súvetí
2.11 práca s dychovým a výdychovým prúdom
2.13 vady reči
2.14 rečnícke otázky
3. Neverbálny prejav
3.1 držanie tela a postoj
3.2 pohyb vo vymedzenom priestore
3.3 zraková podpora prejavu
3.4 mimické prejavy a gestikulácia
3.5 haptická komunikácia
3.6 manipulácia s predmetmi
4. Ďalšie okolnosti
4.1 zjavné priateľské správanie
4.2 snaha empatického správania (prejavu)
4.3 pripravenosť mikrovýstupu
4.4 vhodnosť oblečenia a doplnkov k účelu mikrovýstupu
4.5 príklady a pohľady z praktickej činnosti
4.6 jasný zámer prejavu
4.7 splnenie cieľov - zámerov mikrovýstupu
4.8 zreteľný a plynulý začiatok mikrovýstupu
4.9 zreteľné a funkčné zakončenie mikrovýstupu
4.10 výstižné sebahodnotenie po mikrovýstupe
Pocity a stavy po mikrovýstupe
Zámer, ktorý som si stanovil/a pred mikrovýstupom sa mi .............................
......................................................................................................................................................................................................................................................
Podľa očakávania som ......................................................................................
čo si vysvetľujem tým, že .................................................................................
Naopak ma prekvapilo, ako som ......................................................................
............................................................bolo to tým, že ......................................
...........................................................................................................................
Myslím si, že sa mi podarilo ............................................................................
...........................................................................................................................
Nespokojná/ý som ale s ....................................................................................
...........................................................................................................................
...........................................................................................................................
Nabudúce budem ..............................................................................................
...........................................................................................................................
to znamená viac ..................................................................., menej ................
...........................................................................................................................a inak ................................................................................................................
Témy mikrovýstupov:
- Predstavenie seba a vyučovacieho predmetu
- Predstavenie nového žiaka
- Pochvala za dobrý výkon (skutok)
- Reakcia na porušenie disciplíny
- Priznanie vlastnej viny učiteľom
- Oznámenie mimoškolskej akcie
- Otvorenie schôdzky s rodičmi
- Učiteľovo oznámenie zmeny vo vyučovaní
- Zadanie úlohy žiakom, napr. služba v triede, tvorba nástenky ...
- Získanie (motivovanie) žiakov pre mimoškolskú činnosť
- Zakončenie vyučovacej hodiny a oznámenie dobrovoľnej domácej úlohy
Kurz: PEDKOM 1 alebo 2
Meno, priezvisko:
Ročník, študijná kombinácia:
Téma mikrovýstupu: Predstavenie nového spolužiaka
Verbálna komunikácia Neverbálna komunikácia
prichádzam s úsmevom do triedy a
Dobrý deň, pohľadom prejdem po žiakoch ...
opäť vás srdečne všetkých zdravím.
No skôr ako dnes začneme s vyučovaním,
mám tu jednu milú povinnosť, a to
predstaviť vám vášho nového spolužiaka. ukážem smerom k nemu a privolám
ho kývnutím ruky k sebe
Tak toto je Michal Benko, ktorý sa pootočím sa k nemu
s rodičmi presťahoval do nášho okolia
a tak bude odteraz chodiť sem k nám,
na našu školu.
Verím, že sa na vás všetkých pozerám na všetkých žiakov
môžem spoľahnúť, a že Miškovi
vytvoríte príjemnú atmosféru, aby sa tu
cítil ako doma. pousmejem sa ...
Tak Miško, vyber si, kam si chceš otočím sa smerom k Miškovi a
zatiaľ sadnúť, a keď sa tu viac usadíš ukážem mu voľné miesta v triede
a nájdeš si nových kamarátov, potom
sa môžeš prípadne ešte presadiť.
A kým sa Miško poriadne usadí
a začne sa sústrediť na to, čo budeme
preberať, my môžeme v rýchlosti prejsť
domácimi úlohami a hneď sa aj spýtam:
Kto si dnes neurobil úlohu? rozhliadam sa po triede
Zdroj: SVATOŠ, T. (2005) Sociální a pedagogická komunikace. Opava : Slezská univerzita v Opavě, 2005. 175 S. ISBN 80-7248-292-0