zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Komenského / Pedagogická fakulta / UZ - Pedagogická komunikácia

 

Pedagogická komunikácia - metodické pokyny k mikrovýstupom (Lemešová) (pozorovaciharok.doc)

Pozorovací hárok

mikrovýstup

 

1. Obsah mikRovýstupu

1.1 formálny (banálny, nenápaditý ...)

1.2 primeraný (téme, adresátom, prostrediu ...)

1.3 nápaditý (originálny, výstižný, vtipný ...)

 

2. Verbálny prejav

2.1 plynulosť a istota prejavu

2.2 intenzita reči

2.3 výslovnosť textu

2.4 melódia hlasu

2.5 dynamika reči

2.6 akcent a prestávky reči

2.7 slovná zásoba (vzhľadom na tému a adresátov)

2.8 spisovnosť

2.9 značný výskyt jednoduchých (holých) viet

2.10 značný výskyt zložitejších súvetí

2.11 práca s dychovým a výdychovým prúdom

2.13 vady reči

2.14 rečnícke otázky

 

3. Neverbálny prejav

3.1 držanie tela a postoj

3.2 pohyb vo vymedzenom priestore

3.3 zraková podpora prejavu

3.4 mimické prejavy a gestikulácia

3.5 haptická komunikácia

3.6 manipulácia s predmetmi

 

4. Ďalšie okolnosti

4.1 zjavné priateľské správanie

4.2 snaha empatického správania (prejavu)

4.3 pripravenosť mikrovýstupu

4.4 vhodnosť oblečenia a doplnkov k účelu mikrovýstupu

4.5 príklady a pohľady z praktickej činnosti

4.6 jasný zámer prejavu

4.7 splnenie cieľov - zámerov mikrovýstupu

4.8 zreteľný a plynulý začiatok mikrovýstupu

4.9 zreteľné a funkčné zakončenie mikrovýstupu

4.10 výstižné sebahodnotenie po mikrovýstupe

 

 

Pocity a stavy po mikrovýstupe

 

 

 

Zámer, ktorý som si stanovil/a pred mikrovýstupom sa mi .............................

......................................................................................................................................................................................................................................................

 

 

Podľa očakávania som ......................................................................................

čo si vysvetľujem tým, že .................................................................................

 

 

Naopak ma prekvapilo, ako som ......................................................................

............................................................bolo to tým, že ......................................

...........................................................................................................................

 

 

Myslím si, že sa mi podarilo ............................................................................

...........................................................................................................................

 

 

Nespokojná/ý som ale s ....................................................................................

...........................................................................................................................

...........................................................................................................................

 

 

Nabudúce budem ..............................................................................................

...........................................................................................................................

to znamená viac ..................................................................., menej ................

...........................................................................................................................a inak ................................................................................................................

 

 

 

 

 

 

 

 

Témy mikrovýstupov:

 

  1. Predstavenie seba a vyučovacieho predmetu
  2. Predstavenie nového žiaka
  3. Pochvala za dobrý výkon (skutok)
  4. Reakcia na porušenie disciplíny
  5. Priznanie vlastnej viny učiteľom
  6. Oznámenie mimoškolskej akcie
  7. Otvorenie schôdzky s rodičmi
  8. Učiteľovo oznámenie zmeny vo vyučovaní
  9. Zadanie úlohy žiakom, napr. služba v triede, tvorba nástenky ...
  10. Získanie (motivovanie) žiakov pre mimoškolskú činnosť
  11. Zakončenie vyučovacej hodiny a oznámenie dobrovoľnej domácej úlohy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kurz: PEDKOM 1 alebo 2

Meno, priezvisko:

Ročník, študijná kombinácia:

Téma mikrovýstupu: Predstavenie nového spolužiaka

 

 

 

Verbálna komunikácia                                Neverbálna komunikácia

 

 

                                                        prichádzam s úsmevom do triedy a        

Dobrý deň,                                                pohľadom prejdem po žiakoch ...        

opäť vás srdečne všetkých zdravím.

 

No skôr ako dnes začneme s vyučovaním,

mám tu jednu milú  povinnosť, a to

predstaviť vám vášho nového spolužiaka.                ukážem smerom k nemu a privolám

                                                        ho kývnutím ruky k sebe

 

Tak toto je Michal Benko, ktorý sa                        pootočím sa k nemu

s rodičmi presťahoval do nášho okolia

a tak bude odteraz chodiť sem k nám,

na našu školu.

 

Verím, že sa na vás všetkých                                 pozerám na všetkých žiakov

môžem spoľahnúť, a že Miškovi

vytvoríte príjemnú atmosféru, aby sa tu

cítil ako doma.                                                pousmejem sa ...

 

Tak Miško, vyber si, kam si chceš                         otočím sa smerom k Miškovi a

zatiaľ sadnúť, a keď sa tu viac usadíš                        ukážem mu voľné miesta v triede

a nájdeš si nových kamarátov, potom

sa môžeš prípadne ešte presadiť.

 

A kým sa Miško poriadne usadí

a začne sa sústrediť na to, čo budeme

preberať, my môžeme v rýchlosti prejsť

domácimi úlohami a hneď sa aj spýtam:

Kto si dnes neurobil úlohu?                                rozhliadam sa po triede

 

 

        

Zdroj: SVATOŠ, T. (2005) Sociální a pedagogická komunikace. Opava : Slezská univerzita v Opavě, 2005. 175 S. ISBN 80-7248-292-0