Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Komenského / Pedagogická fakulta / UZ - Všeobecná didaktika
VD - metodické pokyny k priebežnej pedagogickej praxi (prax_pre_didaktiku[1].doc)
UNIVERZITA KOMENSKÉHO V BRATISLAVE
Pedagogická fakulta
Katedra pedagogiky
METODICKÉ POKYNY K PRIEBEŽNEJ PEDAGOGICKEJ PRAXI
ORGANIZAČNÉ POKYNY
pre študentov študijných odborov: všeobecný učiteľský základ a učiteľstvo pedagogiky
PdF UK v Bratislave k priebežnej náčuvovej pedagogickej praxi
Študijný odbor: Všeobecný učiteľský základ:
Kód: UB-VUZ-08
Názov predmetu: Všeobecno-didaktická analýza vyučovania – prax
Obdobie štúdia: 2-4 semester
Rozsah výučby: 20 hodín - blok
Študijný odbor: Učiteľstvo pedagogiky:
Kód: UB-PED-18
Názov predmetu: Všeobecno-didaktická analýza vyučovania – prax
Obdobie štúdia: 2-3 semester
Rozsah výučby: 20 hodín – blok
Anotácia: Všeobecno-didaktická analýza vyučovania – prax umožňuje študentom sledovať didaktické javy v reálnych podmienkach školy so zameraním na organizačnú a metodickú variabilitu vyučovacieho procesu - na rôznych predmetoch a u rôznych učiteľov. Zároveň umožňuje sledovať spôsob komunikácie, aktivity, tvorivosti a celkovej klímy v triedach.
Cieľ : Cieľom priebežnej náčuvovej praxe je umožniť študentom získať prvé praktické skúsenosti s výchovno-vzdelávacím procesom – z pohľadu pedagóga. Počas náčuvov študenti pozorujú pedagogický výstup cvičných učiteľov a na základe teoretických poznatkov získaných na súbežne absolvovanom predmete Všeobecná didaktika sú schopní pozorovať a analyzovať výchovno-vzdelávací proces v celej jeho šírke a vysloviť v záverečnom hodnotení praxe svoj vlastný názor; poukázať na pozitíva i negatíva – prípadne navrhnúť vlastné riešenia.
Priebežná všeobecno-didaktická analýza vyučovania – prax (pre horeuvedené študijné odbory ) je realizovaná formou náčuvov a následných rozborov vyučovacích hodín s cvičnými učiteľmi.
Študent na pedagogickú prax nastupuje (po dohode s riaditeľom školy a cvičným učiteľom) minimálne 20 minút pred začiatkom vyučovacej hodiny. Počas pedagogickej praxe je povinný podrobne si preštudovať základné pedagogické dokumenty príslušného školského zariadenia a priebeh náčuvov ( každej hodiny) zaznamenávať do denníka pedagogickej praxe.
Súčasťou denníka pedagogickej praxe je záverečné hodnotenie – reflexia o realizovanej praxi, v ktorej študent zhodnotí pozitíva i negatíva získané počas náčuvov, vyjadrí svoje pocity – pred – počas a po realizácii náčuvov, porovná prácu jednotlivých učiteľov či pracovné klímy jednotlivých škôl, vyjadrí svoj názor na prínos pedagogickej praxe, novonadobudnuté poznatky, návrhy na osobné zlepšenia, postoje k budúcemu povolaniu atď.
Účasť študenta na pedagogickej praxi pravidelne hodnotí cvičný učiteľ zápisom do protokolu (tlačivo). Súčasťou protokolu je podpis riaditeľa a pečiatka príslušného školského zariadenia, v ktorom študent priebežnú, náčuvovú pedagogickú prax absolvoval.
K udeleniu kreditu je potrebné predložiť denník pedagogickej praxe – so záznamom z každej hodiny (20 hodín), protokol (vypísaný a potvrdený cvičným učiteľom a sumárne podpísaný riaditeľom školy).
Doc. PhDr. V. Tamášová, CSc. PaedDr. M. Mihálechová, PhD.
vedúca Katedry pedagogiky poverená vedením ped. praxe
OZNÁMENIE O VYKONANÍ PRIEBEŽNEJ PEDAGOGICKEJ PRAXE
Meno a priezvisko študenta:......................................................................................................
narodený (á)................................................................................................................................
adresa trvalého bydliska............................................................................................................
ročník...........................................................................................................................................
druh pedagogickej praxe............................................................................................................
Názov a adresa školského zariadenia........................................................................................
......................................................................................................................................................
................................................................................tel. kontakt...................................................
meno a priezvisko cvičného učiteľa...........................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
aprobácia cvičného učiteľa.........................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.................................. ...............................................................................
podpis študenta pečiatka a podpis riaditeľa školy
PROTOKOL O VYKONANÍ PEDAGOGICKEJ PRAXE
školský rok...............................
semester...................................
Meno a priezvisko študenta:..................................................................................................
Názov a adresa školského zariadenia....................................................................................
Meno a priezvisko cvičného učiteľa......................................................................................
..................................................................................................................................................
Dátum trieda predmet podpis cvičného učiteľa
pečiatka a podpis riaditeľa školy
ELEMENTÁRNY HOSPITAČNÝ ZÁZNAM
výsledkov pozorovania didaktických javov
škola........................................................................................................................................
trieda.......................................................................................................................................
predmet...................................................................................................................................
vyučujúci.....................................................................podpis................................................
dátum.......................................................................................................................................
učivo (téma).............................................................................................................................
- VYUČOVACIA HODINA (jej typ, organizačná forma):
- CIEĽ VYUČOVACEJ HODINY ( jeho doslovná formulácia učiteľom, vaša formulácia cieľa podľa známych taxonómíi (Bloom, Kratwohl, Sipmson), práca učiteľa s cieľom v priebehu hodiny, splnenie - nesplnenie cieľa (prečo?):
- ORGANIZÁCIA VYUČOVACEJ HODINY (časové rozdelenie vyučovacej hodiny – efektívnosť časového rozdelenia jednotlivých etáp vyučovacej hodiny):
- OBSAHOVÁ STRÁNKA ( odborná úroveň, voľba rozsahu, terminológia, didaktická transformácia obsahu, nadväznosť učiva a pod.):
- VÝBER A EFEKTÍVNE VYUŽÍVANIE VYUČOVACÍCH METÓD:
(zhodnotenie použitého systému metód z hľadiska ich účinnosti):
- UPLATNENIE DIDAKTICKÝCH ZÁSAD (uveďte ktorých a akým spôsobom):
- VÝBER A PRÁCA S DIDAKTICKOU TECHNIKOU A UČEBNÝMI POMOCKAMI (zhodnotenie výberu a účinnosti použitých UP a DT):
- AKTIVIZÁCIA TRIEDY, KONTAKT SO ŽIAKMI:
- ŠTÝL UČITEĽOVEJ PRÁCE (spôsob jeho komunikácie so žiakmi, tvorivosť, pedagogický takt, schopnosť pozorovať, diagnostikovať, získavať, individuálny prístup, vystupovanie a rečová kultúra, grafický prejav):
- ZÁVEREČNÉ HODNOTENIE VYUČOVACEJ HODINY:
REFLEXIA O PRIEBEŽNEJ PEDAGOGICKEJ PRAXI
Reflexia o priebežnej pedagogickej praxi by mala obsahovať tieto položky:
- charakteristika a dôvody výberu školy v ktorej sa študent rozhodol realizovať náčuvy
- pocity, myšlienky, obavy, tréma, strach, očakávania a pod. pred náčuvami
- pracovná atmosféra v triede (participácia žiakov na vyučovaní, správanie, aktivita, úroveň poznatkov, schopností a zručností...)
- priebeh vlastného vyučovania (použité metódy a stratégie vyučovania; organizačné formy práce, fázy vyučovania)
- hodnotenie pedagogického výstupu cvičných učiteľov (plusy, mínusy, zlyhania a nedostatky...)
- porovnanie pracovnej klímy v triedach ; porovnanie práce rôznych učiteľov v rôznych triedach, na rôznych predmetoch a na rôznych typoch škôl
- prístup cvičného učiteľa k študentovi – praktikantovi
- prínos pedagogickej – náčuvovej praxe; novonadobudnuté poznatky, schopnosti, skúsenosti
- postoj k budúcemu povolaniu učiteľa na základe získaných poznatkov a skúseností
- návrhy na zmeny pri realizácii priebežnej, náčuvovej pedagogickej praxe
UNIVERZITA KOMENSKÉHO V BRATISLAVE
Pedagogická fakulta
VŠEOBECNO-DIDAKTICKÁ ANALÝZA VYUČOVANIA
(DENNÍK PEDAGOGICKEJ PRAXE)
Meno a priezvisko študenta:
Študijný odbor:
Kombinácia:
Ročník:
Semester:
Školský rok: