zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Komenského / Pedagogická fakulta / UZ - Všeobecná didaktika

 

VD - metodické pokyny k priebežnej pedagogickej praxi (prax_pre_didaktiku[1].doc)

UNIVERZITA KOMENSKÉHO V BRATISLAVE

Pedagogická fakulta

 

 

 

 

 

 

Katedra pedagogiky

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

METODICKÉ POKYNY K PRIEBEŽNEJ PEDAGOGICKEJ PRAXI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ORGANIZAČNÉ POKYNY

pre študentov  študijných odborov: všeobecný učiteľský základ a učiteľstvo pedagogiky

PdF UK v Bratislave k priebežnej náčuvovej  pedagogickej praxi


 

Študijný odbor: Všeobecný učiteľský základ:

Kód: UB-VUZ-08  

Názov predmetu: Všeobecno-didaktická analýza vyučovania – prax

Obdobie štúdia: 2-4 semester

Rozsah výučby: 20 hodín - blok

 

Študijný odbor: Učiteľstvo pedagogiky:

Kód: UB-PED-18

Názov predmetu: Všeobecno-didaktická analýza vyučovania – prax

Obdobie štúdia: 2-3 semester

Rozsah výučby: 20 hodín – blok

 

Anotácia: Všeobecno-didaktická analýza vyučovania – prax umožňuje študentom sledovať didaktické javy v reálnych podmienkach školy so zameraním na organizačnú a metodickú variabilitu vyučovacieho procesu - na rôznych predmetoch a u rôznych učiteľov. Zároveň umožňuje  sledovať spôsob komunikácie, aktivity, tvorivosti a celkovej klímy v triedach.

 

Cieľ :  Cieľom priebežnej náčuvovej praxe je umožniť študentom získať prvé praktické skúsenosti s výchovno-vzdelávacím procesom – z pohľadu pedagóga. Počas náčuvov študenti pozorujú pedagogický výstup cvičných učiteľov a na základe  teoretických poznatkov získaných na súbežne absolvovanom predmete Všeobecná didaktika sú schopní pozorovať a analyzovať výchovno-vzdelávací proces v celej jeho šírke a vysloviť v záverečnom hodnotení praxe svoj vlastný názor; poukázať na pozitíva i negatíva – prípadne navrhnúť vlastné riešenia.

Priebežná všeobecno-didaktická analýza vyučovania – prax (pre horeuvedené študijné odbory )  je realizovaná formou náčuvov  a následných rozborov vyučovacích hodín s cvičnými učiteľmi.

Študent na pedagogickú prax nastupuje (po dohode s riaditeľom školy a cvičným učiteľom) minimálne 20 minút pred začiatkom vyučovacej hodiny. Počas pedagogickej praxe je povinný podrobne si preštudovať základné pedagogické dokumenty príslušného školského zariadenia a priebeh náčuvov  (  každej hodiny) zaznamenávať do denníka pedagogickej praxe.

Súčasťou denníka pedagogickej praxe je záverečné hodnotenie – reflexia o realizovanej praxi, v ktorej študent zhodnotí pozitíva i negatíva získané počas náčuvov, vyjadrí svoje pocity – pred – počas a po realizácii náčuvov, porovná prácu jednotlivých učiteľov či pracovné klímy jednotlivých škôl, vyjadrí svoj názor na prínos pedagogickej praxe, novonadobudnuté poznatky, návrhy na osobné zlepšenia, postoje k budúcemu povolaniu atď.

Účasť študenta na pedagogickej praxi pravidelne hodnotí cvičný učiteľ zápisom do protokolu (tlačivo). Súčasťou protokolu je podpis riaditeľa a pečiatka príslušného školského zariadenia, v ktorom študent priebežnú, náčuvovú pedagogickú prax absolvoval.          

K udeleniu  kreditu je potrebné predložiť denník pedagogickej praxe – so záznamom z každej hodiny (20 hodín), protokol (vypísaný a potvrdený cvičným učiteľom a sumárne podpísaný riaditeľom školy).  

Doc. PhDr. V. Tamášová, CSc.                               PaedDr. M. Mihálechová, PhD.

  vedúca Katedry pedagogiky                                  poverená vedením ped. praxe

OZNÁMENIE O VYKONANÍ PRIEBEŽNEJ PEDAGOGICKEJ PRAXE

 

 

 

 

Meno a priezvisko študenta:......................................................................................................

 

narodený (á)................................................................................................................................

 

adresa trvalého bydliska............................................................................................................

 

ročník...........................................................................................................................................

 

druh pedagogickej praxe............................................................................................................

 

Názov a adresa školského zariadenia........................................................................................

 

......................................................................................................................................................

 

................................................................................tel. kontakt...................................................

 

meno a priezvisko cvičného učiteľa...........................................................................................

 

.......................................................................................................................................................

 

.......................................................................................................................................................

 

aprobácia cvičného učiteľa.........................................................................................................

 

.......................................................................................................................................................

 

.......................................................................................................................................................

 

 

 

 

 

 

..................................                                      ...............................................................................

   podpis študenta                                                    pečiatka a podpis riaditeľa školy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PROTOKOL O VYKONANÍ PEDAGOGICKEJ PRAXE

 

školský rok...............................

 

                               semester...................................

Meno a priezvisko študenta:..................................................................................................

 

Názov a adresa školského zariadenia....................................................................................

 

Meno a priezvisko cvičného učiteľa......................................................................................

 

..................................................................................................................................................

 

 

 


 

 

Dátum          trieda           predmet                                                    podpis cvičného učiteľa                  


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

 

 


                                                                                           pečiatka a  podpis riaditeľa školy                      

ELEMENTÁRNY HOSPITAČNÝ ZÁZNAM

výsledkov pozorovania didaktických javov

 

škola........................................................................................................................................

trieda.......................................................................................................................................

predmet...................................................................................................................................

vyučujúci.....................................................................podpis................................................

dátum.......................................................................................................................................

učivo (téma).............................................................................................................................

 


 

  1. VYUČOVACIA HODINA (jej typ, organizačná forma):

 

 

 

 

 

 

 

  1. CIEĽ VYUČOVACEJ HODINY (  jeho doslovná formulácia učiteľom, vaša formulácia cieľa podľa známych taxonómíi (Bloom, Kratwohl, Sipmson), práca učiteľa s cieľom v priebehu hodiny,  splnenie - nesplnenie cieľa (prečo?):

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. ORGANIZÁCIA VYUČOVACEJ HODINY (časové rozdelenie vyučovacej hodiny – efektívnosť časového rozdelenia jednotlivých etáp vyučovacej hodiny):

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. OBSAHOVÁ STRÁNKA ( odborná úroveň, voľba rozsahu, terminológia, didaktická transformácia obsahu, nadväznosť učiva a pod.):

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. VÝBER A EFEKTÍVNE VYUŽÍVANIE VYUČOVACÍCH METÓD:

(zhodnotenie použitého systému metód  z hľadiska ich účinnosti):

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. UPLATNENIE DIDAKTICKÝCH ZÁSAD (uveďte ktorých a akým spôsobom):

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. VÝBER A PRÁCA S DIDAKTICKOU TECHNIKOU A UČEBNÝMI POMOCKAMI (zhodnotenie výberu a účinnosti použitých UP a DT):

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. AKTIVIZÁCIA TRIEDY, KONTAKT SO ŽIAKMI:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. ŠTÝL UČITEĽOVEJ PRÁCE (spôsob jeho komunikácie so žiakmi, tvorivosť, pedagogický takt,  schopnosť pozorovať, diagnostikovať, získavať, individuálny prístup, vystupovanie a rečová kultúra, grafický prejav):

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. ZÁVEREČNÉ HODNOTENIE VYUČOVACEJ HODINY:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

REFLEXIA  O PRIEBEŽNEJ PEDAGOGICKEJ PRAXI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reflexia o priebežnej pedagogickej praxi by mala obsahovať tieto položky:

  1. charakteristika a dôvody výberu školy v ktorej sa študent rozhodol realizovať náčuvy
  2. pocity, myšlienky, obavy, tréma, strach, očakávania a pod. pred náčuvami
  3. pracovná atmosféra v triede (participácia žiakov na vyučovaní, správanie, aktivita, úroveň poznatkov, schopností a zručností...)
  4. priebeh vlastného vyučovania (použité metódy a stratégie vyučovania; organizačné formy práce, fázy vyučovania)
  5. hodnotenie pedagogického výstupu cvičných učiteľov (plusy, mínusy, zlyhania a nedostatky...)
  6. porovnanie pracovnej klímy v triedach ; porovnanie práce rôznych učiteľov v rôznych triedach, na rôznych predmetoch a na rôznych typoch škôl
  7. prístup cvičného učiteľa k študentovi – praktikantovi
  8. prínos pedagogickej – náčuvovej praxe; novonadobudnuté poznatky, schopnosti, skúsenosti
  9. postoj k budúcemu povolaniu učiteľa na základe získaných poznatkov a skúseností
  10. návrhy na zmeny pri realizácii priebežnej, náčuvovej pedagogickej praxe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

UNIVERZITA KOMENSKÉHO V BRATISLAVE

Pedagogická fakulta

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VŠEOBECNO-DIDAKTICKÁ ANALÝZA VYUČOVANIA

(DENNÍK  PEDAGOGICKEJ PRAXE)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Meno a priezvisko študenta:

Študijný odbor:

Kombinácia:

Ročník:

Semester:

Školský rok: