Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Komenského / Pedagogická fakulta / UZ - Metodológia pedagogického výskumu
MPV - ťaháky 1 (Koldeová) (mvk_-_tahaky.doc)
ETAPY VÝSKUMNÉHO PROCESU
1. VYMEDZENIE VÝSKUMNEJ TÉMY
- presné vymedzenie, nie príliš všeobecné, ani príliš úzke
2. PLÁNOVANIE VÝSKUMU
- vytvoríme si prvotnú predstavu toho, čo chceme skúmať
- čítame odbornú literatúru
- môžeme diskutovať s odborníkmi
3. VYMEDZENIE VÝSKUMNÉHO CIEĽA
- buď jeden konkrétny cieľ, alebo niekoľko čiastkových
4. VÝBER VÝSKUMNÝCH METÓD
- dotazník, interview, pozorovanie, experiment, analýza
a) VM kvantitatívne
- vieme ich prerátať číslom
- ide o množstvo
- dotazník, interview, pozorovanie, experiment
b) VM kvalitatívne
- slovo
- doslovný prepis niečej odpovede
- analýza činnosti, kvalitatívne interview, pozorovanie,
kazuistika, etnografia
5. VÝBER VÝSKUMNEJ VZORKY
- naši respondenti
6. FORMULOVANIE VÝSKUMNÝCH HYPOTÉZ
- predpoklady
- vždy v oznamovacej vete, nie otázky
- je to základ každého výskumu
7. ZBER VÝSKUMNÝCH ÚDAJOV A SPRACOVANIE
a) pilotáž
- pred výskumom
- najprv na malej vzorke respondentov
- či sú naše otázky správne formulované
- pre náš výskum použijeme 2 až 3 osoby
b) hlavný výskum
- realizovanie samotného výskumu v teréne
c) vyhodnotenie výsledkov
- spočítavanie
- práca doma
8. PEDAGOGICKÁ ANALÝZA A INTERPRETÁCIA ZISTENÍ
- tabuľky → výsledky treba okomentovať
- vysvetliť, ohodnotiť
- ZÁVER VÝSKUMU A ODPORÚČANIE DO PRAXE
- záver → stručne zhrnúť výsledky
→ potvrdiť alebo vyvrátiť hypotézy
- odporúčania → vlastné návrhy, čo urobiť, aby sa situácia zlepšila
Pojmy k výskumnej práci
- Deskriptory – kľúčové slová
- Rešerš – v knižnici vyhľadajú všetku literatúru k danej téme
- Anotácia – krátky obsah článku
- Recenzia – ohodnotenie
Základné pojmy
- Metóda
– z gr. methodos
–spôsob, postup, ktorý slúžia na dosiahnutie stanoveného cieľa
- Metodika
– konkrétne použitie metóda
- Metodológia
– veda
– náuka o výskume,metódach,princípoch bádania,skúmania
HYPOTÉZY
→ sú to predpoklady, v ktorom na základe známych faktov vytvárame
záver o existencii určitého javu alebo o príčinách, súvislostiach
→ očakávame, že sa naplnia alebo nenaplnia
→ stanovujeme ich na začiatku výskumu, overujeme na konci
→ na stanovenie potrebujeme tému, vzorku, literatúru
→ musíme zdôvodniť, prečo sa nám hypotéza nepotvrdila ⇒ nová teória
→ heuristická (objaviteľská) hodnota H. spočíva v tom,
že v nej spájame známe poznatky s neznámymi
→ Podmienky hypotéz:
- H. je tvrdenie v oznamovacej vete
- H. musí byť objektívna
- H. musí byť experimentálne a prakticky overiteľná
- H. formulujeme na začiatku výskumu
- H. je jadrom nášho výskumu
- H. treba verifikovať – buď sa potvrdí alebo sa vyvráti
→ každá hypotéza vyjadruje vzťahy medzi premennými
→ optimum je 3 až 5 hypotéz
→ Etapy hypotézy:
1. zdôvodňovanie H.
- zhromažďovanie a analýza materiálu
- v tejto fáze nemusia byť len logické prvky ale aj intuitívne
- prebieha v rámci empirického výskumu
2. preverovanie H.
- verifikovanie
- ak sa H. potvrdí, tak sa stáva vedeckou teóriou
- ak sa H. vyvráti, vtedy vzniká nová teória
→ Druhy hypotéz:
a) Prvotná / pracovná H.
- vyjadruje základnú orientáciu a smerovanie výskumu
- pomáha nám zhromažďovať a analyzovať materiál
- má len pomocnú funkciu
- dôležité je sformulovať ju vtedy, ak máme o nejakom
jave málo informácií, ak bol málo skúmaný
b) Reálna / vedecká H.
- vzniká na hlbšom teoretickom základe
- má presnú formu výpovede
c) Popisná H.
- používa sa hlavne vtedy, ak už máme o danom
jave určité poznatky
- veľmi často sa využíva v didaktike
d) Vysvetľujúca H.
- zameraná na vysvetlenie príčin, vzťahov, súvislostí
❢ HYPOTÉZA VYJADRUJE VZŤAHY, ROZDIELY ALEBO NÁSLEDKY
MEDZI PREMENNÝMI ❢
→ Premenné v hypotézach
- premenná je symbol, ku ktorému sú priraďované čísla alebo hodnoty
- k jednej premennej môžeme priradiť dve alebo viac hodnôt
- ak k premennej priradíme dve hodnoty, ide o dychotomické premenné (pohlavie)
→ Druhy hypotéz podľa premenných:
① ak A → potom B
nezávislá P závislá P
∙ Nezávislá premenná
- e predpokladaná príčina zmeny závislej premennej
- vyvoláva zmeny závislej premennej
- s ňou vo výskume manipulujeme
∙ Závislá premenná
- dôsledok pôsobenie nezávislej premennej
- premenná, ktorú predvídame
② muž, žena / rôzne metódy
určená P aktívna P
∙ Určené premenné - také, ktoré sú dané a nemenné
∙ Aktívne premenné - také, ktoré môžeme meniť, môžeme s nimi manipulovať
③ prospech žiaka / vek národnosť, demografické informácie
merateľná, kvantitatívna P kategoriálna P
∙ Merateľné / kvantitatívne premenné –vieme určiť počet,stupeň,mieru
∙ Kategoriálne premenné – nevieme odmerať,
vieme ich len zatriediť do kategórií
DRUHY VÝSKUMNÝCH PROBLÉMOV
1.) Deskriptívne / opisné
- zisťujú a opisujú stav, situáciu a výskyt
- napr. aký je bežný deň žiaka na ZŠ
2.) Relačné / vzťahové
- vyjadrujú nejaké vzťahy, súvislosti
medzi javmi alebo činiteľmi
- napr. aká je súvislosť medzi výsledkami prijímacích
skúšok a úspešnosťou štúdia na VŠ
3.) Kauzálne / príčinné
- zisťujú príčinu, ktorá viedla k dôsledku
- napr. je direktívny štýl efektívnejší pre vytvorenie
postojov žiakov ku škole ako nedirektívny štýl
KVANTITATÍVNY VÝSKUM
- číslo
- odstup a nestrannosť
- vysvetlenie príčin
- osoby reprezentujúce populáciu
- verifikačný výskum
- tradičné výskumné problémy
- veľké skupiny respondentov
- zovšeobecnenie
- reduktívne skúmanie
- kontrola a manipulácie premenných
KVALITATÍVNY VÝSKUM
- slovo
- vcítenie a zblíženie sa
- pochopenie javov a človeka
- konkrétny prípad
- konštrukčný výskum (nová teória)
- netradičné výskumné problémy
- malé skupiny respondentov
- jedinečnosť
- balistické (komplexné) skúmanie
- skúmanie v prirodzených podmienkach
MERANIE
→ systematické priraďovanie čísiel k určitým javom alebo vlastnostiam
→ klasické meranie fyzikálnych vlastností sa stalo základom aj pre meranie v sociálnych vedách,
do ktorých sa dostáva a ž v 19.sotročí
→ pred samotným meraním si musíme urobiť sémantické určenie pojmu = vymedzenie obsahu pojmov
pomenúvajúcich merateľné vlastnosti
→ Druhy stupníc meraní:
1.) nominálna stupnica
- najčastejšia v sociálnych vedách, pretože mnohé javy a vlastnosti nie sú merateľné
= sú to kvalitatívne znaky, kde môžeme len pritriediť počet – napr. všetky demografické položky
2.) poradová stupnica
- určuje vzostupové alebo klesajúce poradia objektov
- je to stupnica známok
- intervaly medzi hodnotami nie sú rovnaké
3.) intervalová stupnica
- pri nej sú intervaly medzi hodnotami rovnaké
- nemá absolútnu nulovú hodnotu
- má buď centrálnu hodnotu alebo dve marginálne hodnoty
- napr. stupnica IQ – centrálna hodnota je 100
4.) podielová stupnica
- najdokonalejšia
- s týmito hodnotami vieme realizovať akékoľvek metamaticko-štatisktické operácie
- napr. meranie športových výkonov, dochádzka žiakov na konci roka, štatistika, úkony na čas
ŠKÁLY
Posudzovacia škála
→ nástroj, ktorý umožňuje zisťovať mieru vlastností, javov
→ škály sa vyskytujú často v dotazníkoch
→ má minimálne 3 stupne a maximálne 9 stupňov
→ väčšinou je počet stupňov nepárny –3, 5, 7, 9 stupňov
→ Druhy škál – numerické:
- poradová škála
– napr. zisťujeme obľúbenosť predmetov u žiakov
→ vymenujem všetky predmety – ktorý je naj
- asymetrická škála
– napr. zisťujeme obľúbenosť predmetov u žiakov
→ - 1 2 3 4 5 +
- bipolárna škála
– má dva protikladné výrazy, medzi nimi je stupnica
→ extrovert 1 2 3 N 3 2 1 introvert
- Lickertova škála
– má výrok + možnosti
od veľmi súhlasím až po vôbec nesúhlasím
→ Druhy škál – grafické:
a) extrovert l l l l l l l intorvert
b) môj naj predmet 1 2 3 4 5
pozorovanie
→ jedna z najstarších najprirodzenejších metóda ped.výskumu
→ založené na zmyslovom vnímaní
→ je to určité sledovanie vlastností, predmetov alebo činností,
ich registrácia a spracovanie
→ Etapy pozorovania:
1. príprava na pozorovanie
- vymedzenie cieľa, situácie, ktorú ideme pozorovať
- určenie časových hľadísk a spôsobu pozorovania
2. vlastné pozorovanie
- prebieha konkrétne v teréne
- registrácia pozorovaných javov
3. záver pozorovania
- spracujeme, analyzujeme a vyhodnotíme získané údaje
→ Druhy pozorovania:
a) priame – sme priamo s účastníkom
nepriame – nahrávka na diktafón, kameru
b) krátkodobé – jeden deň, týždne, mesiace, do 1 roka
dlhodobé – od 1 roka vyššie
c) introspekcia – pozorovanie seba samého
extrospekcia – pozorovanie iných
d) štrukturované - pri kvantitatívnom výskume
- máme pozorovací nástroj (napr. hárky)
- pri vyučovacom procese
- pri dobre kontrolovateľnom prostredí
neštrukturované - používame pri kvalitatívnom výskume
- pozorujeme menej osôb alebo javov
- dlhšie časové rozpätie
- môže sa použiť ako exploratívny nástroj
- vtedy, ak skúmame novú problematiku
alebo jav z iného uhla pohľadu
- uplatnenie pri nerutinných udalostiach
- značíme si doslovné výroky
- nemáme pozorovací nástroj
→ Druhy javov:
① Javy s nízkym stupňom vyvodzovania
- identifikujú sa ľahšie, pretože môžeme vychádzať
len z vonkajšej stránky
- napr. žiak nedáva pozor
② Javy s vysokým stupňom vyvodzovania
- vyvodzujú sa ťažšie, pretože ich identifikácia
si vyžaduje hlbšiu analýzu
- napr. či žiak dáva pozor
Výhody zvukovej nahrávky oproti priamemu pozorovaniu
- možnosť opakovaného vypočutia
- väčšia prístupnosť
– vyhotovujeme písomný protokol – z 1-hodinovej nahrávky
vyhotovujeme prepis 5-10 hodín
Nevýhody zvukovej nahrávky oproti priamemu pozorovaniu
- zdĺhavé
- nevidíme reakcie tela, očí, mimiku, gestikuláciu
- nezaregistrujeme okolnosti
- môže byť nekvalitná nahrávka
Flandersov pozorovací systém
- Flandersov systém na pozorovanie kom.v tr.
- je to nástroj, dá sa zohnať, kúpiť
- je jednoduchý
- má 10 kategórií
- mali by sme si 10 hodín nacvičiť dopredu
REČ TELA | 1. | akceptuje žiakove city |
| 2. | chváli a povzbudzuje |
| 3. | akceptuje myšlienky žiaka, rozvíja ich |
| 4. | kladie otázky |
| 5. | vysvetľuje |
| 6. | dáva pokyny alebo príkazy |
| 7. | kritizuje alebo presadzuje vlastnú autoritu |
REČ ŽIAKA | 8. | odpovedá |
| 9. | hovorí spontánne |
| 10. | ticho, pauzy, zmätok |
|
| nezrozumiteľná komunikácia |
DOTAZNÍK
→ je to výskumný nástroj zameraný na hromadné
a pomerne rýchle zisťovanie informácií
o názoroch a postojoch ľudí na skutočnú a reálnu situáciu
→ realizuje sa prostredníctvom písomného dopytovania sa
a metodicky je podobný interview
→ v dotazníkoch sú tzv. dotazníkové položky (otázky+odpoveď):
→ Dotazník ma 2 časti:
- podnetová časť – otázka alebo oznamovacia veta
- odpoveďová časť – odpovede alebo voľné riadky
→ Výhody dotazníka:
- obšírnejšie
- hospodárna metóda
- rýchlejšie vyhodnotenie
→ Nevýhody dotazníka:
- chýba priamy kontakt
- nevidíme mimiku
- nevidíme aktuálny stav, situáciu
→ dotazník má v porovnaní s anketou väčší počet otázok,
výber respondentov pri ankete je náhodný
→ vypĺňanie dotazníka by nemalo trvať viac ako 30 minút
(15-20 pri otvorených otázkach)
→ Štruktúra dotazníka:
- hlavička
- úvod
- inštrukcie ako vypĺňať dotazník
- čoho sa dotazník týka
- cieľ
- predstavenie sa
- prosíme o pravdivé a úprimné odpovede
- že je zaručená anonymita
- poďakovanie
- demografické položky
- vek, pohlavie, veľkosť sídla
- výber podľa témy dotazníka
- konkrétne položky (otázky)
- odporúča sa, aby prvá položka bola kontaktná
- veľmi intímne otázky až nakoniec
→ Edukometrika / psychometrika / sociometrika
– zaoberá sa konštrukciou dotazníkov
→ Dôležitú úlohu zohráva aj dizajn
- prehľadné, jasné, rôzne typy písma
- možnosti nerozdeľovať na konci strany
→ Dotazník má mať logické usporiadanie sekvencií
→ Návratnosť dotazníka by mala byť cca. 75%
→ Čo môže ovplyvniť validitu dotazníka:
- Neúprimnosť respondenta
- môžeme zabrániť vložením veľmi jasnej otázky
- tú istú otázku inak položíme na začiatku a na konci
– tzv. L-otázky (lži otázky)
- Respondent sa vykreslí lepší ako je
– tzv. sociálna žiadanosť odpovedí
- Respondent sa nechá ovplyvniť odpoveďou iného
- Respondent neporozumie otázke
- Respondent nepozná odpoveď
→ Druhy dotazníkových / podnetových otázok:
- zatvorené – ľahká vyhodnotiteľnosť
- polootvorené / polouzavreté – optimálne
- otvorené – ťažká vyhodnotiteľnosť
- priame – (napr. aký máš vzťah k rodičom?)
- nepriame (napr. rád tráviš s rodičmi svoj voľný čas?)
- nešpecifické – všeobecné
– faktografické otázky
– napr. čo je to humanistická koncepcia ?
- špecifické – merané na vlastný názor respondenta
– napr. čo si myslíte o heuristickej koncepcii ?
- otázky - zisťovacie
- rozhodovacie
- hodnotiace
- podnetové tvrdenia - škály
→ Druhy dotazníkových odpovedí:
- špecifické odpovede – pri uzavretých– vyberie si 1 možnosť
- nešpecifické odpovede – pri otvorených –vyjadruje svoj názor
- doplňované odpovede – dopĺňame do textu jedno slovo, výraz
- tabelárne odpovede – dopĺňame výraz do tabuľky
- škálové odpovede – dopĺňame na škále
- poradové odpovede – zvoliť najviac 3 možnosti podľa dôležitosti
2