zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Komenského / Pedagogická fakulta / UZ - Metodológia pedagogického výskumu

 

MPV - SEMINÁRKA: Hotový výskum + dotazník (Koldeová) (seminarka_-_vyskum.doc)

„Aktivita študentov stredných škôl na hodinách telesnej výchovy“

Seminárna práca pre PaedDr. Lujzu Koldeovú, PhD.

 

 

OBSAH

 

 

 

  1. Anotácia .................................................................................................        2

 

  1. Kľúčové slová .......................................................................................        2

 

  1. Teoretická časť .....................................................................................        3
  1. Úvod ...............................................................................................         3
  2. Telesná výchova ako pojem na školách ..........................................        4

 

  1. Empirická časť ......................................................................................        6
  1. Cieľ výskumu ...................................................................................        6
  2. Metóda výskumu .............................................................................        6
  3. Výskumná vzorka ............................................................................        7
  4. Hypotézy .........................................................................................        7
  5. Výsledky výskumu a ich analýza ....................................................        7
  6. Záver ................................................................................................13
  7. Odporúčania do praxe .....................................................................        14

 

  1. Použitá literatúra ...................................................................................        16

 

  1. Prílohy – dotazník .................................................................................        17

 

 

ANOTÁCIA

        

        Problematika účasti študentov na pohybovej aktivite je neustále diskutovaná téma. Jednou z hlavných príčin nedostatku pohybu u študentov je aj pasivita                na hodinách telesnej výchovy.

        Tento výskum analyzuje a kategorizuje žiakov stredných škôl z pohľadu absencie na pohybovej aktivite.

        Pokúsila som sa analyzovať, pomenovať a štatisticky zdokumentovať dôvody narastajúceho percenta necvičiacich študentov na hodinách telesnej výchovy, poukázať na vznikajúce zdravotné riziká z pohľadu jednotlivca a spoločnosti a načrtnúť možné smery riešenia tejto problematiky.

 

 

KĽÚČOVÉ SLOVÁ

 

                Vyučovanie telesnej výchovy, cvičenie a necvičenie, aktívna neúčasť                     na hodinách telesnej výchovy, stredné školy a gymnáziá, oslobodení a zdravotne oslabení žiaci, pohybové aktivity, nezdravotné príčiny necvičenia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.  Teoretická časť

 

  1.         Úvod

        Telesná výchova je zložka telesnej kultúry, ktorej úlohou je všestranne rozvíjať         a upevňovať zdravie, naučiť a zdokonaľovať pohybové schopnosti a zvyšovať telesnú zdatnosť.        

        Prostredníctvom povinnej a záujmovej telesnej výchovy je poskytovaná žiakom možnosť rozvíjať pohybové zručnosti, vytvárajú sa podmienky na zdravý telesný rozvoj a kompenzuje sa psychické zaťaženie z teoretických vyučovacích predmetov.    

        Narastajúci nepriaznivý stav stredoškolskej mládeže však upozorňuje                     na nedostatočné využívanie možností pohybovej aktivity v rámci školy. Počty žiakov, ktorí sú oslobodení od pohybových aktivít v dôsledku rôznych ochorení a porúch zdravia neustále narastajú. Základné školy navštevuje 4 – 6 % žiakov so zdravotnou poruchou a na stredných školách je to až 13 % žiakov. (Labudová, 2001)

        Z porúch zdravia a chorôb prevládajú najmä choroby dýchacej, tráviacej, obehovej, svalovej a kostrovej sústavy cukrovka, alergie a cukrovka. Tento následok negatívneho vývoja môžeme pozorovať aj  súčasnom hodnotení pohybovej výkonnosti a telesného rozvoja u študentov stredných škôl, kde boli zistené relatívne poklesy,          resp. stagnácia hodnôt v jednotlivých ukazovateľoch výkonnosti. Markantne sa zhoršila vytrvalosť a z hľadiska telesného rozvoja sa zvýšila hmotnosť, hlavne u dievčat.  (Slezák, 2004).

        

        V mojom výskume som sa zamerala na zistenie príčin negatívneho vývoja              a analýzu príčin neúčasti žiakov stredných škôl na pohybových aktivitách v povinnom vyučovaní.

 

 

 

 

 

 

  1.         Telesná výchova ako pojem na školách

 

Telesná výchova je nezastupiteľná súčasť výchovy a vzdelávania žiakov                 v školách všetkých stupňov a typov.

 

Povinný vyučovací predmet Telesná výchova je špecifický svojím zameraním         na cieľavedomé telesné, funkčné a pohybové zdokonalenie detí a mládeže, čím prispieva k upevňovaniu zdravia, k zvyšovaniu telesnej zdatnosti a pohybovej výkonnosti. Poskytuje základné teoretické a praktické telovýchovné vzdelanie                     z vybraných odvetví telesnej výchovy a športu. Pomáha odstraňovať nedostatky                 u zdravotne oslabených žiakov. Plní významnú kompenzačnú a motivačnú funkciu. Utvára kladný vzťah k pohybovej aktivite, k telesnej výchove a k športu. Výrazne prispieva k psychickému, sociálnemu a morálnemu vývinu žiakov uplatňovaním olympijských ideí v telovýchovnej a športovej činnosti. Pomáha hľadať a rozvíjať pohybovo nadaných žiakov.

 

Obsah vyučovacieho predmetu telesná výchova v stredných školách tvorí systém pohybových aktivít, poznatkov, pravidiel, záujmov a ďalších hodnôt. Rozlišuje osobitosti chlapcov a dievčat, aplikujú sa v ňom tradičné aj netradičné druhy športov a cvičení. Učivo predmetu sa diferencuje na základné a výberové.

 

Základné učivo je záväzné. Reprezentuje približne 60% obsahu. Zahŕňa:

  1. - poznatky z telesnej kultúry,
  2. - diagnostikovanie všeobecnej pohybovej výkonnosti žiakov (VPV),
  3. - poradové cvičenia,
  4. - kondičné, koordinačné a kompenzačné cvičenia,
  5. - cvičenia a poznatky z atletiky, gymnastiky, športových hier, plávania, kondičnej prípravy, turistiky a lyžovania.

 

Výberové učivo je zamerané na rozšírenie ponuky pohybových aktivít, zdokonalenie v činnostiach a poznatkoch zo základného učiva, upevňovanie aktívneho vzťahu žiakov k telesnej výchove a ich aktívnu účasť v záujmovej telovýchovnej a športovej činnosti. Obsah výberového učiva sa vyberá podľa záujmov a potrieb žiakov, podmienok školy, jej tradícií, špecializácie učiteľa a pod. Po výbere sa stáva záväzným pre učiteľa i žiakov. Výberové učivo predstavuje 40% z obsahu telesnej výchovy. Môže sa skladať aj z učiva viacerých tematických celkov.

V záujme zabezpečenia intenzívnej pohybovej aktivity žiakov sa odporúča využívať sezónne činnosti a pri dodržaní zásad bezpečnosti koncentrovať aj vyučovanie netradičných telovýchovných a športových činností výberového učiva podľa podmienok školy a záujmu žiakov. Koncentrované vyučovanie tretej hodiny s týmto obsahom sa odporúča realizovať mesačne ako dvojhodinový blok (napr. turistiky, plávania, korčuľovania, lyžovania cykloturistiky, cyklotrialu, biatlonu a pod.) v spojení                         s regeneračnými procedúrami (sauna, masáž, automasáž, joga a pod.).

 

Podľa učebných osnov základným charakteristickým znakom nadväznosti stredoškolskej telesnej výchovy na telesnú výchovu v základnej škole je kvalitatívna vzostupnosť cieľov a obsahu vo všetkých základných činnostiach. Táto gradácia je zachovaná aj medzi jednotlivými ročníkmi. Výraznejšia je diferenciácia obsahu pre chlapcov a dievčatá a intelektualizácia procesu osvojovania, upevňovania pohybových zručností a rozvoja pohybových schopností. Väčší dôraz sa kladie na teoretickú prípravu a osvojovanie metodicko-organizačných schopností žiakov.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. EMPIRICKÁ ČASŤ

 

        4.1                 Cieľ výskumu

 

        Cieľom môjho výskumu bolo zistiť na sledovanej vzorke počty žiakov a dôvody ich neúčasti na pohybovej činnosti v povinnom vyučovaní telesnej výchovy na dvoch stredných školách v Bratislave, SR.

        

        Na dosiahnutie cieľa som si stanovila úlohy:

  1. Zistiť a analyzovať skupiny žiakov, ktorí aktívne neabsolvovali pohybovú aktivitu na hodinách povinnej telesnej výchovy z dôvodu choroby, resp. iných, nie zdravotných príčin.
  2. Porovnať zistené výsledky na dvoch rôznych typoch škôl v maturitných študijných ročníkoch u chlapcov a u dievčat.

 

        4.2        Metóda výskumu

        

        Pri výskume som použila kvantitatívnu výskumnú metódu dotazník.

        Formou dotazníka som zisťovala príčiny absencie resp. aktívnej neúčasti                     na hodinách telesnej výchovy na vybranej vzorke študentov stredných škôl.

        Dotazník obsahoval 12 podnetových otázok, z toho 8 zatvorených, 3 polouzavreté a 1 otvorená. Každá zatvorená podnetová otázka mala na výber niekoľko možností, pričom respondenti si vždy vybrali len jednu z nich. Pri otvorených otázkach respondenti vpisovali svoje odpovede na vyznačené miesto.

        Otázky v dotazníku boli sformulované tak, aby mali vždy len jednu možnú               a jednoznačnú odpoveď, resp. nebolo nutné vyjadrovať svoj názor či dojem, ale len objektívne fakty. T.j. všetky podnetové otázky boli zisťovacie alebo rozhodovacie             na báze počtu hodín, žiadna podnetová otázka nebola hodnotiaca. Z toho vyplýva, že väčšina dotazníkových odpovedí bola špecifická, pri dvoch, resp. troch odpovediach išlo o odpovede doplňované.

        Vyplnené dotazníky, ktoré som zaradila do štatistického spracovania, tvorilo         100 % návratnosť, čo predstavuje 32 dotazníkov. Údaje som získavala v priebehu              troch týždňov.

 

 

4.3        Výskumná vzorka

 

        Výskumnú vzorku tvorilo 32 študentov dvoch štvrtých-maturitných ročníkov         na dvoch bratislavských stredných školách.

        

        Výskumu sa zúčastnilo 8 chlapcov a 8 dievčat 4.ročníka strednej priemyselnej školy s odborným vzdelaním nezameraným na telesnú výchovu a 8 chlapcov                  a 8 dievčat 4.ročníka športového gymnázia s rozšíreným vyučovaním telesnej výchovy.

 

4.4        Hypotézy

 

        Hypotéza č.1:

Predpokladám, že aktívna neúčasť na hodinách telesnej výchovy je vyššia u dievčat ako u chlapcov.

 

        Hypotéza č. 2:

Predpokladám, že u študentov strednej školy s odborným vzdelaním nezameraným          na telesnú výchovu je aktívna neúčasť na hodinách telesnej výchovy vyššia ako u študentov strednej školy s rozšíreným vyučovaním telesnej výchovy.

 

  1.         Výsledky výskumu a ich analýza

 

        Pre účely tohto výskumu sa pod „aktívnou neúčasťou na hodine telesnej výchovy“ rozumie situácia, keď je študent fyzicky prítomný na hodine telesnej výchovy, ale nezúčastňuje sa cvičenia zo zdravotných alebo nezdravotných dôvodov.

 

        Výsledky výskumu som spracovala zvlášť pre dievčatá a zvlášť pre chlapcov pre lepšiu možnosť porovnávania zistených výsledkov.

 

        Po spracovaní a vyhodnotení zistených údajov môžem skonštatovať, že:

  1. z uvedeného počtu 16 chlapcov sa do pohybovej činnosti za posledné štyri týždne nezapojilo 7 (43,75 %) študentov – 2 (12,5 %) oslobodení z hodín telesnej výchovy ,  3 (18,75 %) aktívna neúčasť na hodine telesnej výchovy zo zdravotných dôvodov, 2 (12,5 %) necvičiaci z iných ako zdravotných dôvodov.
  2. z uvedeného počtu 16 dievčat sa do pohybovej činnosti za posledné štyri týždne nezapojilo 11 (68,75 %) študentiek – 3 (18,75 %) oslobodené z hodín telesnej výchovy, 7 (43,75 %) aktívna neúčasť na hodine telesnej výchovy zo zdravotných dôvodov, 1 (6,25%) necvičiaca z iných ako zdravotných dôvodov.

Výsledky som pre lepšiu orientáciu zaznačila do grafu:

 

 

 

        Sumárne výsledky o počte necvičiacich vykazujú následné percentuálne stavy: z chlapcov sa do pohybovej aktivity nezapojilo 43,75 % študentov a z dievčat sa do pohybovej aktivity nezapojilo 68,75 % študentiek. Do pohybovej aktivity sa celkovo nezapojilo 18 študentov, čo predstavuje 56,25 % zo sledovanej vzorky.

 

        Analyzovala som príčiny oslobodenia, aktívnej neúčasti neoslobodených študentov a iných necvičiacich študentov z rôznych príčin.

 

        Z výsledkov u oslobodených a chlapcov a dievčat som zistila hlavné príčiny v poruchách pohybového aparátu u 2 študentov, čo predstavuje 6,25 %; v chorobách srdcovo-cievneho systému tiež u 2 študentov (6,25 %) a v alergiách u jednej študentky, čo predstavuje 3,125 % z celkového počtu študentov.

(viď Tabuľka č.1)

 

Tabuľka č.1: Príčiny neúčasti na pohybovej činnosti u oslobodených študentov

 

 

Názov

Výskyt

Chlapci

v %

Dievčatá

v %

A

choroby srdcovo-cievneho systému

počet

1

3,125

1

3,125

B

poruchy pohybového aparátu a chrbtice

počet

1

3,125

1

3,125

C

respiračné choroby

počet

0

0

0

0

D

poúrazové stavy

počet

0

0

0

0

E

alergie

počet

0

0

1

3,125

F

iné

počet

0

0

0

0

 

 

SPOLU

2

6,25

3

9,375

 

 

        Z výsledkov u neoslobodených, ale aktívne sa nezúčastňujúcich študentov na hodine telesnej výchovy som zistila hlavné príčiny u chlapcov v rekonvalescencii – 2 chlapci (6,25%) a v zraneniach – 1 chlapec (3,125 %).

        U dievčat v tejto oblasti dominuje ich špecifická indispozícia – celkom až 5 dievčat (15,625 %); náhla nevoľnosť – 1 dievča (3,125 %) a zranenie – 1 dievča (3,125 %) z celkového počtu študentov.

(viď Tabuľka č.2)

 

        Podobne som analyzovala neúčasť a pasivitu na hodinách telesnej výchovy z iných príčin ako zdravotných dôvodov.

        V tejto oblasti u chlapcov dominuje zabudnutý cvičebný úbor – 2 chlapci (6,25 %);

u dievčat psychická indispozícia – 1 dievča (3,125 %) z celkového počtu študentov.

(viď Tabuľka č.2)

 

Tabuľka č.2: Príčiny neúčasti na pohybovej činnosti u neoslobodených študentov

 

 

Názov

Výskyt

Chlapci

v %

Dievčatá

v %

A

nemá úbor

počet

2

6,25

0

0

B

zranenie

počet

1

6,125

1

3,125

C

náhla nevoľnosť

počet

0

0

1

3,125

D

špecifická indispozícia u dievčat

počet

0

0

5

15,625

E

rekonvalescencia

počet

2

6,25

0

0

F

psychická indispozícia

počet

0

0

1

3,125

G

neospravedlnená absencia

počet

0

0

0

0

H

iné

počet

0

0

0

0

 

 

SPOLU

5

15,625

8

25,0

 

 

        Rovnako som spracovala výsledky neúčasti študentov na pohybových aktivitách na hodinách telesnej výchovy zvlášť pre študentov strednej priemyselnej školy s odborným vzdelaním nezameraným na telesnú výchovu a pre študentov športového gymnázia s rozšíreným vyučovaním telesnej výchovy.

 

Zo získaných vyhodnotených výsledkov som zistila tieto indikátory:

  1. zo 16 študentov strednej priemyselnej školy s odborným vzdelaním nezameraným na telesnú výchovu sa aktívne nezúčastnilo na hodine telesnej výchovy 5 chlapcov, čo predstavuje 31,25 % a 7 dievčat, čo predstavuje 43,75 % z celkového počtu študentov tejto školy. Spolu to predstavuje 12 študentov (75 %) z celkového počtu študentov tejto školy.
  2. zo 16 študentov športového gymnázia s rozšíreným vyučovaním telesnej výchovy sa aktívne nezúčastnili na hodine telesnej výchovy 2 chlapci, čo prestavuje 12,5 % a 4 dievčatá, čo predstavuje 25,0 % z celkového počtu študentov tejto školy. Spolu to predstavuje 6 študentov (37,5 %) z celkového počtu študentov tejto školy.

Výsledky som pre lepšiu orientáciu zaznačila do nasledujúceho Grafu č.2.

 

 

        

        Zo získaných vyhodnotených údajov som zistila i ďalšie ukazovatele vzhľadom na počet vymeškaných hodín zvlášť pre študentov strednej priemyselnej školy s odborným vzdelaním nezameraným na telesnú výchovu a pre študentov športového gymnázia s rozšíreným vyučovaním telesnej výchovy.

 

        Na otázku „Koľkých vyučovacích hodín telesnej výchovy ste sa za posledné            4 týždne aktívne nezúčastnili z niektorého z vyššie uvedených dôvodov?“ študenti strednej priemyselnej školy s odborným vzdelaním nezameraným na telesnú výchovu odpovedali nasledovne:

  1. 4 študentov sa aktívne nezúčastnili 0 hodín, čo z celkového počtu 12 hodín         za mesiac predstavuje 0 % z počtu vyučovacích hodín.
  2. 8 študentov sa aktívne nezúčastnilo 1 hodiny, čo z celkového počtu 12 hodín         za mesiac predstavuje 8,333 % z počtu vyučovacích hodín.
  3. 2 študenti sa aktívne nezúčastnil 2 hodín, čo z celkového počtu 12 hodín                za mesiac predstavuje 16,666  % z počtu vyučovacích hodín.
  4. 2 študenti sa aktívne nezúčastnili 3 hodín, čo z celkového počtu 12 hodín              za mesiac predstavuje 16,666 % z počtu vyučovacích hodín.

(viď Graf č.3)

 

        Na tú istú otázku študenti športového gymnázia s rozšíreným vyučovaním telesnej výchovy odpovedali nasledovne:

  1. 10 študenti sa aktívne nezúčastnili 0 hodín, čo z celkového počtu 24 hodín            za mesiac predstavuje 0 % z počtu vyučovacích hodín.
  2. 3 študenti sa aktívne nezúčastnili 1 hodiny, čo z celkového počtu 24 hodín            za mesiac predstavuje 16,666 % z počtu vyučovacích hodín.
  3. 1 študent sa aktívne nezúčastnil 3 hodín, čo z celkového počtu 24 hodín                  za mesiac predstavuje 4,166 % z  počtu vyučovacích hodín.
  4. 2 študent sa aktívne nezúčastnil 2 hodín, čo z celkového počtu 24 hodín            za mesiac predstavuje 4,166 % z počtu vyučovacích hodín.

(viď Graf č.4)

 

 

 

 

 

0 hodín

1 hodina

 

2 hodiny

 

 

3 hodiny

4 hodiny

viac ako 4 hodiny

 

 

 

 

 

0 hodín

1 hodina

2 hodiny

3 hodiny

4 hodiny

viac ako 4 hodiny

 

1 hodina

2 hodiny

3 hodiny

4 hodiny

viac ako 4 hodiny

 

0 hodín

 

  1.         Záver

 

        Na základe získaných údajov som dospela k výsledkom, ktoré som štatisticky vyhodnotila. Výsledky ukázali rôzne príčiny neúčasti na pohybových aktivitách v povinnom vyučovaní telesnej výchovy.

 

        Na základe vyhodnotených výsledkov a získaných poznatkov z výskumnej vzorky študentov som zistila vysoké počty absentujúcich na pohybovej aktivite v telesnej výchove zo zdravotných a iných príčin.

 

        Výskum potvrdil môj predpoklad, že väčšina stredoškolákov neprikladá povinnej telesnej výchove na školách veľký význam, čo je jasné z vysokého percenta aktívnej neúčasti na hodinách telesnej výchovy, najmä na škole bez športového zamerania.

 

        Obe moje hypotézy sa vo výskume potvrdili:

 

Hypotéza č.1:

Predpoklad, že aktívna neúčasť na hodinách telesnej výchovy je vyššia u dievčat ako u chlapcov, sa v mojom výskume potvrdil – u chlapcov to bolo 43,75 %, zatiaľ čo u dievčat to bolo až 68,75 %. Dievčatá tu vykazovali vyššie percento pasivity, k čomu prispela aj ich špecifická indispozícia.

(viď Graf č.1)

 

Hypotéza č. 2:

Predpoklad, že u študentov strednej školy s odborným vzdelaním nezameraným na telesnú výchovu je aktívna neúčasť na hodinách telesnej výchovy vyššia ako u študentov strednej školy s rozšíreným vyučovaním telesnej výchovy sa v mojom výskume rovnako potvrdil – zatiaľ čo na strednej škole s odborným vzdelaním nezameraným na telesnú výchovu to bolo až 75 %, na strednej škole s rozšíreným vyučovaním telesnej výchovy to bolo 37,5 %

(viď Graf č.2)

 

        

 

 

 

        Vychádzajúc z uvedených poznatkov predpokladám, že pri reformácii vzdelávacieho systému bude potrebné venovať veľkú  pozornosť integrovanej forme telesnej výchovy, športovej osvete a vytváraniu pozitívnych postojov žiakov k pohybovým aktivitám.

 

        Pomocou prepracovanej metodiky a zodpovedným prístupom vyučujúcich telesnej výchovy treba efektívne využívať poskytnutú cvičebný čas so zaradením cvičebných jednotiek s individuálne dávkovanými objemami cvičení pre jednotlivcov a zdravotne oslabených študentov. Dôležitým faktorom v skvalitňovaní poskytovaných aktivít pre mládež má byť postupné vytváranie vhodných podmienok a špecifických športových areálov podľa preferovaných záujmov žiakov.

 

        Regionálne tradície, športové záujmy a podmienky by mali byť dominantné pri zostavovaní pri vytváraní plánov na skvalitnenie výučby telesnej výchovy Otvára sa možnosť vytvárať programy pre oslobodených študentov v spolupráci s lekármi. Z hľadiska pestrosti, zmeny činnosti, motivácie a získania nových poznatkov je vhodné na vyučovaní realizovať tiež netradičné športy a drobné hry, a tým aktivizovať skupinu necvičiacich študentov aj ako pomocníkov pri organizácii, zapisovateľov, rozhodcov a pod.

 

  1.         Odporúčanie do praxe

 

        Na základe prezentovaných výsledkov a ich štatistického vyhodnotenia a analýzy sa dajú vysloviť nasledujúce závery a odporúčania pre prax s cieľom zlepšiť súčasný nepriaznivý stav vo vyučovaní telesnej výchovy:

 

  1. Intenzívnejšie využívať možnosti, ktoré poskytujú učebné osnovy pre zdravotnú a integrovanú telesnú výchovu
  2. V príprave učiteľov telesnej výchovy venovať viac pozornosti študentom pedagogických fakúlt v oblasti školskej pedagogickej praxe počas štúdia.
  3. V oblasti materiálno-technického zabezpečenia modernizovať telovýchovné zariadenia.
  4. V oblasti pedagogicko-výchovných možností pôsobenia na mládež zintenzívniť motivačné vplyvy.
  5. Venovať zvýšenú pozornosť vyučovaciemu procesu, hlavne organizácii vyučovacej jednotky a efektívnemu využitiu cvičebného času.
  6. Systematickým plánovaním, odbornou prípravou na vyučovanie a vhodným prístupom k žiakom vo vyučovacom a mimo vyučovacom procese dosahovať kvalitnejšie výsledky.
  7. Vytvárať personálne, časové a finančné podmienky pre vyučovanie telesnej výchovy na jednotlivých stupňoch vzdelávania.
  8. Požiadavky na zlepšenie úrovne pohybovej aktivity postaviť tak, aby zodpovedali cieľom i obsahom učebných osnov telesnej výchovy v jednotlivých typoch škôl.

 

        Racionálnym vyriešením tejto problematiky, hľadaním nových foriem a zabezpečením dostupných pohybových aktivít pre všetkých študentov, vrátane zdravotne oslabených by sa dalo očakávať, že študenti získajú pozitívne postoje k pravidelnej celoživotnej pohybovej aktivite a tým aj predpoklady na držiavanie zdravotného štandardu primeraného k ich veku.

 

        K študentom treba pristupovať individuálne vzhľadom na ich telesný rozvoja úroveň pohybovej výkonnosti, nakoľko spoločnosť očakáva od každého občana štandardnú kreatívnu a telesnú pripravenosť na neprerušovanú pracovnú aktivtu až do penzijného veku.

 

        Preto aktívna účasť študentov rozdielnej výkonnosti na pohybovej aktivite má v rôznych formách veľký význam z pohľadu jednotlivca aj spoločnosti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Použitá literatúra

 

Gavora, Peter: Úvod do pedagogického výskumu. Bratislava:

Univerzita Komenského, 2001, s. 56-80. ISBN 80-223-16288

 

Labudová, Jela: Telesná výchova zdravotne oslabených.

In: Antala, Branislav a kol.: Didaktika školskej telesnej výchovy.

Bratislava: FTVŠ UK, 2001, s. 115-121. ISBN 80-968252-5-9

 

Slezák, Ján: Aktivita žiakov na vyučovaní telesnej výchovy.

In: Pedagogické spektrum, ročník XV, číslo 1-2.

Bratislava: Štátny pedagogický ústav, 2006. ISSN 1335 55 89

 

Slezák, Ján: Príčiny absencie necvičiacich žiakov na hodinách telesnej výchovy vo vzorke stredných škôl v SR.

In: Labudová, Jela: Východiská k tvorbe inovovaných projektov školskej telesnej výchovy.

Bratislava: FTVŠ UK, 2004, s. 54-60. ISBN 80-89197-04-3

 

Učebné osnovy gymnázií a stredných odborných škôl, štvorročné štúdium.

Telesná výchova. Povinný učebný predmet.

Bratislava: Štátny pedagogický ústav, 1996.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. PRÍLOHY - DOTAZNÍK

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

AKTIVITA ŠTUDENTOV NA HODINÁCH TELESNEJ VÝCHOVY

 

Úvod

 

Som študentkou 1.ročníka pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave a pripravujem seminárnu prácu – výskum na tému „Aktivita študentov stredných škôl na hodinách telesnej výchovy“.

 

Tento dotazník je určený pre študentov stredných škôl. Jeho výsledky budú využité a spracované len pre účely vyššie spomínanej seminárnej práce. Dotazník je anonymný, preto Vás prosím o úprimnosť vo vašich odpovediach.

 

Pokyny

 

Dotazník je zostavený z jedenástich otázok, každá z nich má niekoľko možností odpovede. Vyberte si, prosím, vždy len jednu možnosť a tú následne zakrúžkujte.

Pri položke č. 2 prosím vpíšte na vyznačené miesto váš aktuálny vek v rokoch.

Pri položke č. 7 v prípade odpovede „áno“ prosím dopíšte Váš dôvod.

Pri položke č. 8-g a 9-g prosím dopíšte Váš dôvod, ak sa nenachádza medzi uvedenými.

 

Vysvetlivky

Pod skratkou „Tv“ sa rozumie hodina telesnej výchovy.

Pod „aktívnou neúčasťou na hodine Tv“ sa rozumie situácia, keď ste fyzicky prítomný              na hodine Tv, ale nezúčastňujete sa cvičenia.

 

 

DOTAZNÍK

 

1. Aké je vaše pohlavie?

a) mužské

b) ženské

 

 

2. Aký je Váš vek?

..............  rokov

 

 

3. Aká je Váš súčasný zdravotný stav?

a) dobrý

b) menej dobrý

c) zlý

 

 

4. Aký typ strednej školy navštevujete?

a) strednú priemyselnú školu s odborným vzdelaním nezameraným na telesnú výchovu

b) gymnázium s rozšíreným vyučovaním telesnej výchovy

 

5. Aká je týždenná hodinová dotácia predmetu Tv na Vašej škole vo vašom ročníku?

a) 2 hodiny

b) 3 hodiny

c) 4 hodiny

d) 5 hodín

e) 6 hodín

6. Ste dlhodobo oslobodená/ý z hodín Tv?

a) áno

b) nie

 

 

7. Ak ste dlhodobo oslobodená/ý z hodín Tv, tak z akého dôvodu?

a) choroba srdcovo-cievneho systému

b) porucha pohybového aparátu a chrbtice

c) respiračná choroba

d) poúrazový stav

e) alergia

 

 

8. Ste oslobodená/ý z hodín Tv z iného dôvodu ako sú vyššie uvedené? Ak áno,  

   dopíšte z akého dôvodu.

a) nie

b) áno .................................................................................

 

 

9. Ak nie ste oslobodená/ý z hodín Tv, aký bol za posledný mesiac najčastejší dôvod    

   Vašej aktívnej neúčasti na hodine Tv?

a) nemám cvičebný úbor

b) zranenie

c) náhla nevoľnosť

d) špecifická indispozícia u dievčat

e) rekonvalescencia

f)  psychická indispozícia

g) neospravedlnená absencia

h) iné (dopíš) .....................................................

 

 

10.  Využívate niekedy ako ospravedlnenie z aktívnej účasti na Tv tieto dôvody aj

      v prípade, ak tieto nezodpovedajú pravde?

a) áno

b) nie

 

 

11. Ak ste na predchádzajúcu otázku odpovedali áno, ktorý z  uvedených dôvodov

     uvádzate ako ospravedlnenie najčastejšie?

a) nemám cvičebný úbor

b) zranenie

c) náhla nevoľnosť

d) špecifická indispozícia u dievčat

e) rekonvalescencia

f)  psychická indispozícia

g) neospravedlnená absencia

h) iné (dopíš) .....................................................

 

 

12. Koľkých vyučovacích hodín Tv ste sa za posledné 4 týždne aktívne nezúčastnili

     z niektorého z vyššie uvedených dôvodov?

a) 0

b) 1

c) 2

d) 3

e) 4

f)  viac ako 4

 

 

KONIEC

 

 

Ďakujem Vám za Vašu pomoc a čas strávený pri vypĺňaní tohto dotazníka.

 

ĎAKUJEM

 

 

2