zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Mateja Bela / Ekonomická fakulta / Etika vo verejnom sektore

 

Prednáška č. 5 (5._prednaska-nova.doc)

Etika vo verejnej správe

prednáška č. 5                26.3. 2008

 

Etický vývoj firmy

-et. vývoj firmy sa odráža v dosiahnutej úrovni et. kultúry firmy

-môžeme klasifikovať 5 základných stupňov et. vývoja firmy:

        

  1. amorálna organizácia                        Uchmatni čo môžeš a uteč.
  2. právne formalistická org.                Ak je to legálne, je to v poriadku.
  3. spoločensky zodpovedná org.        Etika sa oplatí.
  4. vznikajúca etická org.                        Chceme robiť správnu vec.
  5. etická org.                                Rovnovážny záujem o etické aj ekonomické výsledky.
  6. sociálne podnikanie                        Etická racionalita prevažuje nad ekonom. záujmom.

 

Podniková kultúra

-podnikateľské subjekty, kt. rešpektujú podnik. kultúru sa prezentujú:

                -špičkovými výkonmi manažérov a zamestnancov

                -inováciami

                -vysokým štandardom kvality

                -serióznosťou

                -spokojnosťou zákazníka

                -sociálnou zodpovednosťou o zamestnancov

                -spravodlivosťou v odmeňovaní

                -zvyšovaním kvalifikácie

 

Etický kódex

-tradícia vytvárania a používania et. kódexov siaha na zač. 20. stor. do USA

-väčšina amerických a kanadských firiem mala už v roku 1986 písomnú podobu svojej podnik. kultúry

-väčšina eur. firiem túto formu nevyužíva (je to značne diferencované)

-talianske, švédske firmy vykazujú tendenciu mať et. kódexy

-švajčiarské , francúzske, nemecké a holandské firmy et. kódexy nemajú

 

Dôvody vzniku etických kódexov v podnikateľskej sfére

1)Vnútorná potreba odborného spoločenstva po sebaidentifikácií (súhrn diferenčných znakov k ďalším profes. skupinám)

2)Úsilie o vytvorenie a udržanie si vzťahov dôvery verejnosti voči profesijnému spoločenstvu

 

-1. etický kódex ako „krédo podniku“ vyhlásila v roku 1913 J. C. Penney Company v USA

-obsahoval spolu 7 zásad:

„Každý svoj postup, metódu či akciu musíme posudzovať podľa toho, či je v súlade s tým, čo je správne a spravodlivé“

 

-etické kódexy= podnikateľské prostredie

-etické kódexy= verejný sektor

-prienik až v 70. r. 20. stor.

-škandál Watergate

-prvá rezignácia amerického prezidenta (Nixon)

-nástup tzv. služobných zákonov

Vymedzenie etického kódexu firmy:

-et. kódex je normatívny dokument, ktorý:

                -usmerňuje činnosť zamestnancov (vnútorný zákazník)

                -reguluje možný konflikt záujmov

-usmerňujú zamestnancov a manažérov firmy pri realizácií politiky firmy na trhu

-reguluje vzťahy k vonkajšiemu zákazníkovi

-pomáha vytvárať pozitívny imidž firmy na trhu

 

 

Typy etických kódexov:

        Ašpiračný kódex

-predstavuje súhrn cieľov, ideálov, ku ktorým by mala praktická politika firmy smerovať

        Výchovný kódex

-obsahuje presne určené ustanovenia, komentáre a interpretácie zámerov firmy a riešenie etic. problémov

        Regulačný kódex

-detailný súbor pravidiel riadenia profesion. správania tvoriaci základ pre riešenie príp. sťažností

 

-na základe oblasti pôsobenia et. kódexu poznáme:

                -odvetvový EK

                -podnikový (firemný) EK

                -etické štandardy predajne, prevádzky

 

Etický kódex by mal vysvetľovať hlavne princípy:

                                -princíp čestnosti

                                -princíp férovosti

                                -princíp zodpovednosti

                                -princíp spravodlivosti

                                -princíp neškodiť iným

                                -princíp kooperatívnosti

 

Znaky etického kódexu

-účinný et. kódex by mal byť:        -realistický

                                        -jasný a zrozumiteľný

                                        -špecifický, aktuálny

                                        -vyčerpávajúci

                                        -sankciovaný

                                        -vymáhateľný

 

Problémy pri zavádzaní kódexov do praxe

-nedodržanie postupu pri implementácií kódexu

-neodbornosť v zavádzaní kódexov

-obsah kódexov

-jazyk kódexov

-absencia spätnej väzby

 

 

Etika verejnej správy

Definícia:- etika verejnej správy je aplikovaná (praktická ) etika

Predmet:- zaoberá sa problematikou žiaduceho správania sa zamestnancov verejného sektora

Nositelia:- pracovníci verej. správy, resp. štátni zamestnanci ako skupina profesionálov, kt. hl. úlohou je poskytovať služby verejnosti a štátu v rôznych oblastiach vládnej politiky

 

 

Terminologické minimum

-používané termíny:                etika verejnej správy

                                etika verejných služieb

                                administratívna etika

 

Etika verejnej správy

-definuje a vymedzuje:

        -zásady zlepšovania úrovne ver. služieb (správanie sa pracovníkov)

        -požadovaný profil (osobnostný) zamestnanca ver. sektora

-všeobecne uplatňované normy a hodnoty vo verej. správe (prospešnosť, rešpektovanie iných, spravodlivosť, férovosť,...)

 

Etická infraštruktúra

-podmienka úspešnej implementácie etiky vo verejnom živote

Definícia: -súbor nástrojov a postupov, zameraných na elimináciu nežiadúceho správania a podporu vysokých pracovných štandardov v prostredí verejného sektora

 

Správne reformy

-správne reformy (reformy verejnej správy) prebiehajú v jednotl. krajinách od druhej polovice 20. stor.

-orientácia na rast produktivity a účinnosti verejnej správy

-hlavný prúd tzv. New Public Management

 

Hlavné princípy 4E:

                -economy (ekonomickosť)

                -effectiveness (efektívnosť)

                -efficiency (účinnosť)

                -ethics (etickosť)