Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Technická Univerzita Košice / Strojnícka fakulta / Základy manažmentu
Manazment tahak (zaklady_manazmentu_prednaska_1.doc)
POJMY
- manažment = riadenie
- ľudská činnosť vykonávaná manažérmi
- proces slúžiaci na dosahovanie cieľov organizácie
- efektívne ovplyvňovanie procesov, v ktorých dochádza k premene zdrojov na požadované výstupy
manažér – človek, ktorý pomocou manažérskych funkcií (plánovanie, organizovanie, ovplyvňovanie, kontrola) usmerňuje aktivity organizácie, organizačných jednotiek, kolektívov pracovníkov a vedúcich pracovníkov v záujme naplnenia cieľov organizácie.
vedúci - usmerňuje a vedie podradených pracovníkov, aby potrebná a naplánovaná práca bola vykonávaná včas, dobre a zodpovedne.
CHÁPANIE POJMU „MANAŽMENT“
- Manažment ako proces (praktická činnosť)
- proces zameraný na efektívne dosahovanie cieľov, obsahom ktorého je plánovanie, organizovanie, vedenie ľudí a kontrola
- praktická činnosť manažéra (dynamický proces) začína definovaním cieľov (plánovaním) a pokračuje realizáciou až po kontrolu, na ktorú znovu nadväzuje definovanie nových cieľov (neustále opakujúci sa proces). Proces vytvárania a ďalšieho aktívneho rozvíjania podnikateľskej činnosti organizácie, podnikateľského subjektu.
- Manažment ako profesia
- počiatky manažérskej revolúcie – 40-te roky 20-teho storočia
- oddeľovanie vlastníkov podniku a manažmentu
- ako profesia si vyžaduje určitú úroveň poznatkov, vedomostí, schopností a praktických znalostí
- manažment – skupina ľudí vykonávajúca manažérske funkcie
- Manažment ako vedná disciplína
- súbor poznatkov, metód, princípov, techník a postupov v riadení
- má interdisciplinárny charakter a cieľom je vytvoriť metodológiu riadenia, ktorá prispeje k:
- zdokonaľovaniu manažérskej práce v praxi
- výchove a vzdelávaniu budúcich manažérov
- identifikovanie oblastí a problémov riadiacich prác vyžadujúcich si ďalší výskum a rozpracovanie
- je praktický odbor (podobne ako medicína)
- Manažment ako umenie
- vedieť, ako hľadať a umiestniť ľudí na správne miesta, vedieť s nimi komunikovať, motivovať ich nielen ako jednotlivcov, ale aj ako skupinu (pracovný kolektív)
POROVNANIE PRÍSTUPOV ALEBO ŠKôL MANAŽMENTU
- 3 typy škôl manažmentu:
- AMERICKÁ
- JAPONSKÁ
- EURÓPSKA
Americká škola manažmentu
- individualizmus
- krátkodobé zamestnanie (striedanie zamestnania)
- mzdový systém založený na schopnostiach a výkonoch
- osobný postup závislý od schopností
- segmentovaný záujem o zamestnanca
- systém riadenia „TOP-DOWN“
- tendencie k decentralizácii právomocí
- individuálne rozhodovanie
- individuálna zodpovednosť
- explicitné kontrolné mechanizmy
- zásadné inovačné zmeny REENGINEERING
- horizontálne organizované odbory
Japonská škola manažmentu
- kolektivizmus
- celoživotné zamestnanie
- mzdový systém založený na veku
- osobný postup závislý od veku
- celostný záujem o zamestnanca ako človeka
- systém riadenia „BOTTOM-UP“
- tendencia k centralizácii právomocí
- kolektívne rozhodovanie
- kolektívna zodpovednosť
- implicitné kontrolné mechanizmy
- postupné zmeny na základe neustáleho zlepšovania – KAIZEN
ROZVOJOVÉ KORENE MANAŽMENTU
USA - prírodné bohatstvo, prisťahovalectvo, dobré legislatívne podmienky
EURÓPA - predhistorické korene, rímska ríša, grécka kultúra, katolicizmus, kalvinizmus, 1. a 2. svetová vojna, socializmus
JAPONSKO - šintoizmus, konfucionizmus, revolúcia „medži“, vojny, národné tradície
PLÁNOVANIE A ROZHODOVANIE
USA
- krátkodobá a strednodobá orientácia
- nepriame pôsobenie vlády na firmu
- pružné a logické plánovanie
- individuálne rozhodovanie
- kritérium rozhodovania – maximálny zisk pri minimálnych nákladoch
EURÓPA
- strednodobá a dlhodobejšia orientácia
- pokusy o kooperáciu medzi vládou a firmami
- rozdielnosť v plánovaní jednotlivých krajín
- rozhodovanie na úrovni top manažmentu
- kritérium rozhodovania – ziskovosť a sociálny zmier
JAPONSKO
- dlhodobá orientácia
- kooperácia medzi vládou a firmami (export, štrukturálne zmeny, investičná výstavba)
- zdĺhavý plánovací proces
- kolektívne rozhodovanie na základe konsenzu
- kritérium rozhodovania – neustále znižovanie nákladov
ORGANIZOVANIE
USA
- individuálna zodpovednosť za plnenie cieľov
- plnenie uložených úloh a úloh uvedených v pracovnej náplni
- formálne, byrokratické organizačné štruktúry
- rýchle závery, pomalá realizácia
- skôr nedostatok všeobecnej organizačnej kultúry
EURÓPA
- individuálna aj kolektívna zodpovednosť za plnenie cieľov
- prikazovanie a delegovanie úloh
- formálne i neformálne organizačné štruktúry
- uvážlivé prijímanie záverov a ich realizácia
- primeraná všeobecná organizačná kultúra
JAPONSKO
- kolektívna zodpovednosť za plnenie cieľov
- využívanie „RIN_GI“ systému (rin – návrh ; gi – odporúčanie na jeho realizáciu)
- neformálne organizačné štruktúry
- zdĺhavé prijímanie záverov, rýchla realizácia
- vysoká organizačná kultúra – dôraz na harmóniu, jednotu, lojálnosť a reciprocitu
KONTROLOVANIE
USA
- explicitné kontrolné mechanizmy
- kontrola nadriadenými
- dôraz kontroly na individuálne výsledky
- limitovaná kontrola kvality, dôraz na kontrolu zisku
EURÓPA
- explicitno-implicitné kontrolné mechanizmy
- kontrola nadriadenými
- kontrola kolektívnych aj individuálnych výsledkov
- kontrola kvality, nákladov a ziskov
JAPONSKO
- implicitné kontrolné mechanizmy
- kontrola spolupracovníkmi
- kontrola na kolektívne výkony
- rozsiahla kontrola kvality
VZŤAH „MANAŽÉR – ZAMESTNANEC“
USA
- autoritatívnosť, veľký rozsah a právomoc kontrol
- vzťah s podriadenými sa neodporúča
- nezakladajú si na lojálnosti zamestnancov, požadujú výkon
- snaha manažérov utajovať svoje slabosti
EURÓPA
- autorita sa buduje kompetentnosťou, kontrola závisí na vzájomnej dôvere
- vzťah s podriadenými je vecou manažmentu
- lojálnosť zamestnancov voči manažérom závisí od vzájomnej kompetentnosti
- snaha manažérov nedávať najavo svoje slabosti
JAPONSKO
- menšia autoritatívnosť a právomoc kontrol
- vzťahy s podriadenými patria k samozrejmosti – PATERNALIZMUS
- lojálnosť (až oddanosť) zamestnancov voči manažérom je samozrejmá a manažéri vytvárajú pre ňu príležitosti
- manažéri sa netaja svojimi slabosťami a ponechajú to, na čo nestačia, kompetentným zamestnancom
PRACOVNÁ KARIÉRA
USA
- individuálna kariéra
- krátkodobé zamestnanie (zmena zamestnania až 7-krát za život)
- závislosť odmeňovania od výkonnosti
- hodnotenie raz ročne
- vernosť profesii
- vo vzdelaní dôraz na zručnosti – tréningy
- komunikácia zhora nadol („TOP-DOWN“)
EURÓPA
- individuálna kariéra a harmonizácia so skupinovou kariérou
- podľa kvality firmy, časté zmeny zamestnania, aj vernosť
- odmeňovanie v závislosti od práce, vzdelania a výkonov
- hodnotenie podľa potreby
- povyšovanie na základe výkonnosti, ale aj podľa potreby
- vzdelanie podporované, snaha zmluvného záväzku
- vo vzdelaní dôraz na znalosti a zručnosti
- komunikácia TOP-DOWN, ale snaha aj o BOTTOM-UP
JAPONSKO
- jednotlivec je hodnotený na základe vzťahov s prostredím, je súčasťou skupiny a snaží sa o harmonizáciu
- vernosť až do dôchodku
- odmeňovanie v závislosti na veku, dĺžke praxe, vzdelaní
- vernosť firme
- hodnotenie 2-krát ročne
- povyšovanie na základe dlhodobej výkonnosti
- komunikácia zdola nahor („BOTTOM-UP“)
FUNKCIE MANAŽMENTU
PLÁNOVANIE
- proces určovania podnikových cieľov a smerov, ktorými sa podnik chce v budúcnosti uberať
- cieľavedomá a sústavná činnosť určujúca smer uberania sa podniku v budúcnosti
- systematický rozvoj cielených programových činností na dosiahnutie cieľov podniku
Prístupy k plánovaniu:
- KLADNÝ
- zvýšenie podnikového úspechu
- maximalizácia zisku
- OCHRANNÝ
- minimalizácia zisku v neistých a meniacich sa podmienkach
Výhody plánovania:
- pomoc manažérom v budúcej orientácii
- koordinované rozhodnutia
- zdôrazňovanie podnikových cieľov
Možné nevýhody:
- nevhodný plán – strata času manažéra pri opravovaní plánu
Význam plánovania:
- zvyšovanie efektívnosti
- základ úspešnosti aktivít manažéra
- znižovanie rizika
- možnosť pripraviť sa na negatívne dopady možných rizík
- realizácia organizačných zmien
- vytváranie lepšej predstavy o budúcich účinkoch organizačného usporiadania
- integrácia úsilia
- koordinácia medzi dielčími cieľmi
- vytvorenie štandardov výkonnosti celej organizácie
STUPNE V PLÁNOVACOM PROCESE
- Stanovenie podnikových cieľov
- postavenie na trhu, produktivita, rentabilita, manažérska výkonnosť a zodpovednosť, výkonnosť pracovníkov, ...
- druhy cieľov :
- štandardné, výkonnostné, inovačné
- strategické, taktické, operačné
- Vypracovanie zoznamu alternatívnych ciest na dosiahnutie stanovených cieľov
- Rozvíjanie úsudkov
- napr. :
- 2 alternatívy zvýšenia zisku
- zvýšenie predaja
- uvedenie nového výrobku na trh
- Výber najlepšej alternatívy
- Rozvíjanie plánov:
- stratégie – dlhodobé hľadisko
- taktiky – krátkodobé hľadisko
- Uskutočnenie plánu
DRUHY PLÁNOV
- všeobecné plány a pravidlá
- súhrnný plán – činnosť
- rámcové pravidlá
- postupy
- programy
- rozpočty
- konkrétne plány
Z hľadiska plánovacieho obdobia:
- DLHODOBÉ – stratégia, podnikateľský zámer
- STREDNODOBÉ - taktika
- KRÁTKODOBÉ - operatívne riadenia
Z hľadiska oblasti riadenia:
- plán výroby, predaja a nákupu
- plán materiálových tokov
- personálne plány
- plán finančných tokov
- plán informácií
Z hľadiska účelu, ktorému plán slúži:
- celkový a dielčí plán
- podnikový, skupinový, individuálny plán
- plán jednoznačný a alternatívny
- plán základný a doplňujúci
- rozvojový plán
Bariéry úspechu plánovania:
- plány nie sú integrované do celkového systému riadenia
- náhodné plánovanie, bez základného systematického postupu
- neriadenie sa podľa plánu
- nedostatok potrebných informácií
- meniace sa okolnosti v dôsledku neočakávanej udalosti – CHAOS
- osobné a skupinové záujmy tvorcov plánu a ich charakterové vlastnosti (hazardovanie, temperament, opatrnosť,...)
- nedostatočná znalosť organizácie a odpor ku zmenám