zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Mateja Bela / Ekonomická fakulta / Sociológia- VES a RRVS

 

Prednáška č. 7 (prednaska_c._7-nova.doc)

Sociológia

prednáška č. 7                31.1.2008

 

Komunikácia

-potreba komunikovať je jedna zo základných potrieb

-veľa sporov vzniká kvôli nekvalitnej komunikácií

 

-komunikácia je základná zložka soc. interakcie

-základný a hlavný prostriedok na ovplyvňovanie druhých

-komunikácia- z lat. spájať

-komunikácia- vysielanie, prenos, prijímanie a interpretovanie informácií a významov v hovorenej, písomnej, obrazovej alebo činnej forme, kt. sa prejavuje nejakým účinkom

-proces vzájomného dorozumievania

 

Komunikačný model

- spoľahlivý model, ako sa dopátrať akejkoľvek komunikačnej epizódy

 

 

vysielač                                                                prijímač

 

 

myšlienka

   

 

zakódovanie

 

 

 

vyslanie

 

reakcia- čin

 

porozumenie

 

 

dekódovanie

 

 

 

    príjem

 

komunik. kanál

 

 

Zložky:

-vysielač

-obsah

-komunik. kanál (sústava prvkov, kt. umožňujú prenos informácií)

-prijímač (prijíma informácie)

-komunikačný zámer (dôvody ku komunikácií)

-komunik. efekt (účinok, reakcia, kt. informáciu vyvolala)

-šumy (prekážky pri komunikácií)

 

-pri prechode zložkami môže prísť ku chybe:

        1.) zlý komunikačný zámer

        2.) kódovanie

        3.) vysielanie- nevhodne vyslaná informácia

        4.) nevhodný kom. kanál

        5.) príjemca nie je schopný prijať správu

        6.) dekódovanie- nesprávne dekódovanie, domýšľanie informácií

 

Základné druhy komunikácií:

        -intrapersonálna- vnútorný dialóg

        -interpersonálna- medzi ľuďmi

        -verejná komunikácia- informácie sa prednášajú celej skupine

        -masová komunikácia- poslucháči nie sú na jednom mieste- TV, rádio

 

        -formálna komunikácia- prvky vecnej, obsahovej roviny

        -neformálna komunikácia

        

        -priama- tvárou v tvár

        -nepriama- sprostredkovaná

 

        -jednosmerná- povely, autoritatívne riadenie

        -obojsmerná- výmena informácií

 

        -vertikálna

        -horizontálna

        -diagonálna

 

-komunikácia- prenos informácií pomocou verbálnych alebo neverbálnych prostriedkov

 

Neverbálna komunikácia

-staršia, podvedomé vnímanie

-komunikácia pohľadom, mimika, gestikulácia, haptika (prostred. dotykov),  proxenika (prostred. vzdialenosti), prostológia (prostred. telesného postoja), paralingvistika (sprievodné znaky reči)

 

Obsah komunikácie

-informácia o sebe

-informácia o vzťahu k partnerovi

-ostatné

 

Bariéry komunikácie

1.) fyzické (nepočujeme sa, nevidíme sa,...)

2.) jazykové (rozdielny jazyk)

3.) emocionálne

 

Čo možno zlepšiť?

-správať sa ako profesionál vysielač

-rešpektovanie zásad prijímača (pozorne počúvam, prejavujem záujem,...)

        -skvalitnenie komunikácie prostredníctvom overenia porozumenia