Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Mateja Bela / Ekonomická fakulta / Financovanie verejnej správy
Prednáška č. 7 (prednaska_c._7-_nova.doc)
Financovanie verejnej správy
prednáška č. 7 7.4.2008
Financie územnej samosprávy
-spojené s alokačnou funkciou verej. financií- súvisí s kompetenciami a zodpovednosťou územ. samospráv efektívne zabezpečovať určité verejné statky (školstvo, soc. veci, miestne komunikácie,...)
-decentralizácia rozhodov. procesov zvyšuje možnosť účasti územnej samosprávy, obyvateľstva a ďalších inštitúcií na rozvoji vlastného územia
-stupeň a forma decentralizácie daňových a výdavkových rozhodnutí závisí od politickej, ekonomickej a inštitucionálnej situácie v krajine, ako aj od úlohy územných samospráv
-čím širší rozsah kompetencií územné samosprávy majú, tým väčší podiel celkových verejných príjmov je potrebné na ne preniesť
-neexistuje model financovania územ. samospráv, kt. by bolo možné aplikovať v ktorejkoľvek krajine
-označujú špecifické fin. vzťahy a operácie prebiehajúce v rámci ekon. systému medzi územ. samosprávami na jednej strane a ostatnými subjektmi na druhej strane
-úzko prepojené s kompetenciami, ktorými územné samosprávy disponujú , hovoríme o tzv.:
-originálnych kompetenciách
-prenesených kompetenciách (zákon 416/2001)
Základné princípy financií územ. samospráv
1.) územ. samosprávy majú právo- v rámci hosp. politiky štátu- na zodpovedajúce vlastné finan. zdroje, s kt. môžu v rozmedzí svojich právomocí voľne disponovať
2.) finan. zdroje územ. samospráv sú úmerné zodpovednosti, kt. im vymedzuje ústava a zákony
3.) aspoň časť finan. zdrojov územ. samospráv pochádza z miestnych daní a poplatkov, kt. výšku môžu miestne orgány v medziach zákona určovať
4.) fin. systém zabezpečujúci zdroje pre územné samosprávy by mal byť dostatočne diverzifikovaný a životaschopný , aby im umožňoval ich priebežnú adaptáciu na reálny vývoj nákladov spojených s plnením úloh
5.) za účelom získavania úverov na kapitálové investície majú územné samosprávy v medziach zákona prístup na národný kapit. trh
6.) v zmysle ochrany fin. slabších samospráv je potrebné primeraným spôsobom finančne kompenzovať nerovnomerné rozdelenie zdrojov – prostredníctvom finančných opatrení (nesmú obmedziť slobodnú voľbu)
7.) s územnými samosprávami sa musí primeraným spôsobom prerokovať spôsob pridelených prerozd. zdrojov
8.) dotácie pre územ. samosprávy by nemali byť účelovo viazané
-poskytovanie dotácií by nemalo obmedzovať zákl. slobodu územ. samospráv uskutočňovať svoju vlastnú politiku v rámci ich jurisdikcie
Zákony upravujúce financie územ. samosprávy v SR
-zákon: 369/1990 Z.z. o obecnom zriadení
302/2001 Z.z. o samospráve VÚC
523/2004 Z.z. o rozpočt. pravidlách ver. správy
583/2004 Z.z. o rozpočt. pravidlách územ. samosprávy
Zákon č. 583/2004 upravuje:
-rozpočet územ. samosprávy v SR (§4-§8)
-rozpočtový proces (§9 - §15)
-záverečný účet (§ 16)
-pravidlá rozpočtového hospodárenia (§17)
-ozdravný režim a nútenú správu (§18)
Funkcie rozpočtu územnej samosprávy
-alokačná (snaha o efekt. financovanie rôznych potrieb/ver. statkov)
-redistribučná (obmedzená, sociálna výpomoc)
-stabilizačná (obmedzená, možnosť ovplyvniť rast ekon. potenciálu územia, napr. výstavbou tech. infraštr.)
Rozpočet územnej samosprávy
-decentralizovaný peň. fond, kt. sa tvorí, rozdeľuje a používa na základe princípu nenávratnosti , nedobrovoľnosti a neekvivalentnosti na úrovni územnej samosprávy
-bilancia príjmov a výdavkov
-nástroj financovania potrieb lokálneho a regionálneho verejného sektora
-základný nástroj fin. hospodárenia , kt. sa riadi financovanie úloh a funkcií obce a VÚC v príslušnom rozpočtovom roku
-vyjadruje samostatnosť hospodárenia územnej samosprávy
Rozpoč. územ. samosprávy vyjadruje fin. vzťahy k :
-štátu
-PO a FO na svojom území
-rozpočtom iných obcí alebo VÚC
-rozpočtom ROPO (rozp. a príspevkové organ.)
-iným PO, kt. je zakladateľom / zriaďovateľom
-iným subjektom