Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Vysoká škola ekonómie a manažmentu verejnej správy / verejna sprava / Teória verejných financií
Teória verejných financií (teoria_verejnych_financii.doc)
12.4.2008
Teória verejných financií
Doc. Tomková
- na budúcu sobotu dá okruh problémov, z ktorých budú otázky na skúšku
Z prvej časti problémy:
- teórie o verejných financiách:
- podstata verejných financií
2. funkcie verejných financií
- zlyhanie trhového mechanizmu ako príčina vzniku a rozvoja verejného sektora
- zložky verejných financií
- podstata rozpočtového hospodárenia, zahŕňa rozpočet, rozpočtové obdobie, provizórium, klasifikácia, skladba, kapitola, rozpočtové a príspevkové organizácie, ...rozpočtový prebytok, rozpočtovníctvo, absolutórium, pravidlá, prenos, rezerva, sústava,
- štátny rozpočet, podstata, funkcie štátneho rozpočtu, zásady, rozpočty nižších úrovní, vzťahy medzi vládnymi úrovňami
- rozpočet Európskej únie
- verejné príjmy, členenie a prerozdeľovanie, daňové a nedaňové príjmy, daňová politika, zásady, klasifikácia daní
literatúra:
Beňová Financie a mena
Vincúrová Základy teórie verejných financií
Neubaerová Finančné aspekty decentralizácie verejnej správy
Financie- peniaze existujú viac ako 3000 rokov, predtým bol výmenný obchod,
- sú to vzťahy, ktoré vznikajú v procese tvorby rozdeľovania, výmeny a spotreby produktu, národného dôchodku
-trhový mechanizmus, nerovnomernosť prerozdeľovania, vznikajú sociálne rozdiely, vznikajú externality,
-existenčná podmienka spoločnosti je výroba, potreba výroby, zamestnanosť,...
-rozvoj len určitých odvetví a nevytvárajú sa pracovné podmienky pre ženy, -jeden z nedostatkov,
-celý rad výrobkov a ich výroby je nevýhodná a nezaujímavá pre podnikateľov, málo by zarobili a vtedy musí túto oblasť pokryť štát, preberá zodpovednosť a túto oblasť nazývame verejný sektor
-v USA prevláda súkromné školstvo, po vojne vznikol problém nedostatku škôl a nedostatku kvalifikovaných pedagógov, na trh vstúpili súkromné školy
-školstvo by malo byť na vysokej úrovni, aby v štáte bola kvalifikovaná pracovná sila
- otázka z úžitku verejného statku, z diaľnice majú úžitok tí, ktorí po nej jazdia
Verejný sektor nemôže fungovať bez verejných financií. Finančné operácie, ktoré prebiehajú v ekonomickom systéme – hospodárske zriadenie, medzi jednotlivými vládnymi úrovňami navzájom a medzi vládou na jednej strane a ekonomickými jednotkami na druhej strane. Hlavným príjmom rozpočtu sú dane od FO aj PO.
Poplatok za štúdium sa zaviedlo preto, aby získali financie. Daň zo zisku bola kedysi 70%. V 1993 toto zdanenie bolo zrušené a daňová sadzba bola 40%. Daň sa stala progresívna. Priority štátu pri financovaní – obrana, bezpečnosť, zdravotníctvo, ...
Zdravotníctvo už nie je financované v takej miere štátom ako kedysi – priestor pre súkromné zdravotníctvo – súkromný sektor.
Funkcie verejných financií:
1- Alokačná funkcia – vyplýva z medzier vo fungovaní trhového mechanizmu, z existencie externalít, nedokonalá konkurencia, konkurencia je nedokonalá,
2- Distribučná funkcia - trhový mechanizmus môže viesť k nespravodlivému rozdeľovaniu dôchodkov, trhový mechanizmus nie je schopný rovnomerne rozdeľovať dôchodky, je potrebné znižovať sociálne rozdiely medzi občanmi.
20% ľudí má príjem vo výške 82,7% z celkových príjmov
20% ľudí má príjem vo výške 11,7% z celkového príjmu
20% ľudí má príjem vo výške 2,3% z celkového príjmu
20% ľudí má príjem vo výške 1,9% z celkového príjmu
20% ľudí má príjem vo výške 1,4% z celkového príjmu
3- Stabilizačná funkcia – vypĺňa medzeru v trhovom mechanizme, z hľadiska toho aby nedochádzalo k inflácii,
Zložky verejných financií – verejná vláda, jej hospodárenie sa uskutočňuje v rámci rozpočtovej sústavy, ktorá inšitiucionalizuje vzťahy tvoriace verejné financie. Priame rozpočtové financovanie.
Štátny rozpočet je sústava rozpočtov.
Rozpočty:
1.centrálny, štátny, federálny
2.rozpočty nižších vládnych úrovní
-obsahom rozpočtov je sieť finančných tokov a vzťahov, vzťahy navzájom aj vzťahy k štátu
Regionálne rozpočty, obecné rozpočty.
Priame a nepriame financovanie.
Nepriame – mimorozpočtové financovanie
Verejné štátne, verejnoprospešné podniky, podieľajú sa na financovaní zabezpečenia financií štátnych rozpočtov
Podstata rozpočtového hospodárenia
- schodok štátneho rozpočtu, môže sa použiť na užitočnú vec, aj nie
- financovaný z verejných zdrojov, a tým sa odlišuje od súkromného sektora.
- národné hospodárstvo sa člení na tri sektory, ktoré uskutočňujú finančné operácie, ktoré sa vopred stanovujú vo vopred stanovených rozpočtov
-niektoré väčšie akcie sa uskutočňujú cez súkromný sektor a časť financií plynie z verejných rozpočtov
Rozpočet – finančný plán, v ktorom sa porovnávajú predpokladané príjmy a výdavky na najbližšie obdobie, bilancia v ktorej sa sústredia všetky príjmy a výdavky
Rozpočtové obdobie – spravidla rok , začína 1.3. alebo 1.7.
Formy rozpočtov:
- rodinný alebo domáci - príjmy a výdavky domácností, rodinné prídavky dostávajú všetci – bohatí aj chudobní,
- rozpočty nižších vládnych úrovní – miestny, obecný, regionálny, municipálny, alebo inej formy samosprávy
- autonómny – rozpočet nejakej organizácie, spoločnosti
- rezortný – určitého rezortu
- národný, štátny, spolkový, federálny
- nadnárodný
Nemecko má mínusový rozpočet, viac čerpajú z fondov EÚ ako dávajú - produkujú.
Rozpočtové obdobie – čas na ktorý sa rozpočet zostavuje. Klasické od 1.1 do 31
Provizórium- keď sa nepodarí zostaviť a schváliť rozpočet do konca roku tak sa zostaví,
Dočasná úprava na obdobie kým sa neschváli riadny rozpočet.
Rozpočtový proces- štandardný priebeh a je rozdelený na etapy:
prvá etapa - je predbežný návrh rozpočtu,
druhá etapa- je schvaľovanie – do parlamentu sa predkladá návrh na schválenie,
tretia etapa - plnenie,
štvrtá etapa - kontrola bežná, následná, operatívna, porozpočtová, priebežná
piata etapa – je uzatváranie výsledkov rozpočtového opatrenia.
Rozpočtová kapitola – odvetvové a ústredné štátne orgány, a môžu si vytvoriť príspevkovú organizáciu – z časti vlastné a z časti dostáva príspevky zo štátneho rozpočtu. Ak dosiahne zisk zaplatí z neho daň. Rozpočtové majú príjmy zo štátneho rozpočtu.
Rozpočtové opatrenie – rozhodnutie, až kým nie je schválený zákon o rozpočte a vtedy zaniká aj rozpočtové provizórium.
Predpisy, ktorými sa riadi rozpočtový proces – pravidlá ktorými sa riadia. Vymedzujú základné práva a povinnosti na nakladanie s rozpočtom.
Rozpočtová klasifikácia- triedenie príjmov a výdavkov na všetkých vládnych úrovniach. Stanovená ministerstvom financií vo forme opatrenia. Obsahuje označenie druhu verejného rozpočtu, organizačnú a funkčnú klasifikáciu. Má zabezpečiť jednotnosť rozpočtov tým že je záväzná pre všetky rozpočty.
- porovnateľnosť rozpočtov medzi sebou
- väzbu na hospodárske ukazovatele
- adresnosť úloh
- prehľadnosť, jednoduchosť, jasnosť, zrozumiteľnosť na strane príjmov aj výdavkov
- má vyhovovať požiadavkám analýz
Rozpočtová fáza – podľa zásad a metód
Toto je v knihe financie a mena.
Rozpočtová rovnováha – medzi predpokladanými príjmami a výdavkami
Rozpočtové právo – Zákon o štátnom rozpočte
Rozpočtová politika – cieľavedomá,
Rozpočtový prebytok – príjmy sú vyššie ako výdavky
Rozpočtový schodok – príjmy sú nižšie ako výdavky
Rozpočtové absolutórium- schválenie výsledku na základe záverečného účtu
Rozpočtová vládna rezerva – štátna finančná rezerva, vytvorená pri hospodárení minulých období, uložená v depozite banky, slúži na krytie nepriaznivých období
Štátny rozpočet – je len jedna ale dôležitá časť verejných financií, strategická nástroj riadenia, v rukách štátu a vlády, na zasahovanie ekonomiky.
- nejednoznačné definovanie, každá definícia zvýrazňuje niečo iné – obsah, finančný rozmer,
- ekonomický vzťah
- základný operatívny program vlády, právna norma
- špecifická forma rozdeľovania a znovu rozdeľovania
- jedným z hľadísk vymedzeného ako nástroja
- nástroj riadenia hospodárstva
- nástoj politiky štátu, na zasahovanie do politiky
- v minulosti od konca 2.svetovej vojny bol direktívny, administratívno- centrálny, o rozpočte možno hovoriť ako o bilancii príjmov a výdavkov,
- princíp nenávratnosti a neekvivalentnosti
- rozpočtová závierka za rozpočtové obdobie – bilancia za uplynulé obdobie,
- je to rozpočtový dokument, ktorý zahŕňa záverečný účet, ale nie záverečnú závierku,
- vládny rozpočet – jedna z možností jeho názvu
- ekonomický vzťah, ktorý súvisí so zhromažďovaním a rozdeľovaním peňažných prostriedkov, predstavuje peňažno – ekonomickú kategóriu ako sú dane, clá,... a tým sa zvýrazňuje úzky vzťah medzi štátom a jednotlivými subjektmi
- podľa vzťahu k úlohám štátu možno definovať ako základný operatívny program vlády vyjadrený v číslach a schválený výkonným orgánom, úlohy nie sú pevne stanovené ale menia sa podľa potrieb
- to, že je právnou normou, oprávňuje ho to na vyberanie príjmov od občanov a spoločností
- suma peňažných zdrojov sa sústreďuje na centrálnej úrovni prostredníctvom štátnych orgánov - centralizovaný fond
- pri jeho tvorbe a rozdeľovaní sa využíva nenávratný spôsob rozdeľovania
- podľa vzťahu k reprodukčnému procesu ho možno považovať za špecifickú formu rozdeľovania národného dôchodku v prospech štátu
- patrí do kategórie rozdeľovacích a hlavne prerozdeľovacích - redistribučných vzťahov
- prvotné rozdeľovanie: vo výrobe na mzdu a zisky (v procese výroby, kde sa produkt a národný dôchodok vytvára)
- druhotné rozdeľovanie: nasleduje po prvotnom, súvisí s odvodom daní do štátneho rozpočtu
HDP- hrubý domáci produkt, všetky príjmy slovenských občanov
HNP- hrubý národný produkt, vytvorený len národnými subjektmi
- pri rozdeľovaní príjmov sa výdavky používajú na výdavky štátu, podľa rozpočtových kritérií
- z komplexného hľadiska – pre vznik štátneho rozpočtu musia byť splnené dve podmienky: existencia národného hospodárstva a štátu
- vývoj speje k tomu, že bude vysoká produktivita práce a spravodlivá spoločnosť
- pri definovaní musíme vychádzať z podstaty - štátny rozpočet je strategický nástroj, súhrn peňažných vzťahov
činitele, ktoré ovplyvňujú štátny rozpočty:
- úroveň a rast ekonomiky, v prípade stagnovania ekonomiky sa zdroje nezvyšujú
- využívanie štátneho rozpočtu na zasahovanie štátu do ekonomiky, jej rast
- rozsah verejného sektora financovaného z rozpočtových prostriedkov
- fondové hospodárstvo (účelové fondy)
- rozpočtová sústava, jej členenie
- politická situácia
rozpočtové regulovanie- významná forma zasahovania do ekonomiky, podpora ekonomického rastu
rozpočtové hospodárenie, proces – je zložitý
funkcie:
- alokačná – tam kde nechce súkromný sektor investovať nastupuje štát
- distribučná – po zvýšení miezd Keynes hovorí, že nie je pravda, že podniky začnú krachovať, každý príjem pre zamestnancov keď sa zvýšia sú činiteľom rastu,
- stabilizačná – v 30-tych rokoch minulého storočia ju vyzdvihoval, po zvýšení minimálnej mzdy nastáva vzrast odvodov do sociálnej a zdravotnej poisťovne, dane zo závislej činnosti a tým pádom aj príjmy do štátneho rozpočtu, nedopustiť rast nezamestnanosti
- stimulačná – prejavuje sa počas negatívneho pôsobenia, pri regulácie miezd
- kontrolná – signalizačná – nástroj na reprodukčný proces, vyplýva z celospoločenských požiadaviek
Rozpočtové zásady:
- celý rozpočtový proces nemôže byť len tak od buka do buka, je riadený zásadami, jednotnosť, reálnosť, pluralita, vyrovnanosť, publicita, zverejnenie, transparentnosť, prehľadnosť
- jasný, konkrétny, adresný rozpočet podľa zásad
- jednotnosti – všetky príjmy a výdavky prechádzajú štátnou pokladnicou a sú zaznamenané
- realizácia verejných rozpočtov
- zásada reálnosti – súvisí s požiadavkou zamedziť presunom, spresňovaniu údajov v rozpočte,
- zásada každoročného schvaľovania a zverejňovania rozpočtov
- zásada publicity
- zásada prehľadnosti
rozpočty nižších vládnych úrovní
- problémy súvisiace s decentralizáciou
5