zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / Organizácia volieb v SR

 

Zoznamy volicov (zoznamy_volicov_(k).doc)

 

Stály zoznam voličov:

  1. predstavuje zvláštny register obyvateľstva, ktorý zaisťuje nielen legitimitu jednotlivého voliča,  ale  tiež  organizovanú možnosť ako zabezpečiť volebné právo verejnou mocou
  2. je podkladom pre vyhotovenie jednotlivých zoznamov voličov, ktorí sú oprávnení hlasovať v konkrétnych typoch volieb
  3. zostavuje a vedie ho obec avšak zákonom nie je presne stanovené, ktorá jej organizačná zložka
  4. napr. v legislatívnej úprave ČR je uvedená povinnosť priradená priamo Obecnému úradu
  5. obsahuje identifikačné údaje voličov, ktorí majú trvalý pobyt na území Slovenskej republiky

Obsahové zmeny v stálom zozname:

  1. sú vykonávané obcou na základea) vlastných evidencií,
    b) oznámení štátnych orgánov a iných obcí,
    c) výsledkov námietkového konania.
  2. Obec dopĺňa stály zoznam o subjekty, ktoré majú právo voliť a prihlásili sa v obci na trvalý pobyt.
  3. Občania Slovenskej republiky, ktorí majú na území obce  trvalý  pobyt  a  súčasne  disponujú  právom  voliť,  sú  zapísaní do stáleho zoznamu podľa miesta trvalého pobytu. Každý  volič  môže  byť zapísaný  len  v  jednom  stálom   zozname.  

Obec  vyčiarkne  zo stáleho zoznamu osoby, ktoré

a) stratili štátne občianstvo Slovenskej republiky,
b) sa prihlásili na trvalý pobyt v inej obci na základe oznámenia tejto obce alebo
c) zomreli, alebo boli vyhlásené za mŕtve.

 

 

 

 

Obec je povinná v úradných hodinách umožniť občanovi nahliadnuť do stáleho zoznamu, aby sa presvedčil, či je v ňom zapísaný a či údaje zapísané o jeho osobe sú úplné a pravdivé. V stálom zozname musí byť miesto na opravu chýb a vyznačenie prekážky vo výkone volebného práva.

Námietkové konanie

Ak má volič pochybnosti o údajoch uvedených v stálom zozname voličov o svojej osobe, môže si v úradných hodinách obce overiť,

1. či je zapísaný v stálom zozname,

2. a môže tiež požadovať doplnenie údajov,

3. prípadne vykonanie opráv.

Obec je povinná jeho žiadosti vyhovieť alebo mu do troch dní písomne oznámiť dôvody, pre ktoré jeho žiadosti vyhovieť nemôže. Ak obec sama neodstráni chyby alebo nedostatky v stálom zozname, na ktoré bola upozornená, môže sa volič, ktorý je týmto dotknutý, obrátiť na okresný súd príslušný podľa volebného okrsku s návrhom na vydanie rozhodnutia.

Účastníkmi konania budú v tomto prípade navrhovateľ a obec resp. mesto či mestská časť. Konanie sa záčína výhradne na návrh dotknutého občana. Nevyhnutnou súčasťou návrhu na začatie konania je petit.

Súd je petitom viazaný, preto je potrebné, aby navrhovateľ presne uviedol, čoho sa vlastne domáha. V uvedenom prípade môže ísť o:

  1. zapísanie do zoznamu
  2. doplnenie údajov v zozname, ktoré sú relevantné z hľadiska potrieb zákona
  3. vykonanie opravy s opísaním spôsobu opravy

Občan sa v žiadnom prípade nemôže domáhať toho, aby bol niekto iný zo zoznamu voličov vyčiarknutý.

 

 

 

Samotné konanie vo veci samej nie je spoplatnené. Občan aj obec môžu byť zastúpený na základe plnomocenstva, pričom iné zastúpenie neprichádza do úvahy. Vo veci bude rozhodovať samosudca, ktorý vo veci rozhodne bez pojednávania.

Zákon však nezakazuje, aby sa pojednávanie nariadilo. Predvolanie účastníkov sa však musí zabezpečiť telefonicky resp. telegraficky, aby bolo možné dodržať lehotu na rozhodnutie vo veci samej.  Súd rozhoduje vo forme uznesenia a to do troch dní odo dňa podania návrhu.

Ak súd koná bez pojednávania, rozhodnutie môže byť účastníkom doručené v deň rozhodnutia iba prostredníctvom súdneho doručovateľa.

Ak súd koná s pojednávaním , rozhodnutie sa doručí priamo na ňom.

Uznesenie musí obsahovať aj odôvodnenie, pričom jeho vykonateľnosť nastáva jeho doručením. Rozhodnutie je vykonateľné tak, že nahrádza vyhlásenie vôle obce spočívajúce vo vykonaní opravy alebo odstránení nedostatku v zoznamoch. Iný záver by maril účel samotného konania.

Proti uzneseniu nie je prípustný žiaden opravný prostriedok.

V pripade voličského zoznamu ide o sporové konanie, v ktorom si občan uplatňuje svoj verejnoprávny nárok.

Na základe rozhodnutia súdu vykoná zmenu v stálom zozname buď :

1.   obec; pred konaním volieb

2. alebo okrsková volebná komisia vykoná zmenu v zozname voličov oprávnených hlasovať v jednotlivých volebných okrskoch v deň volieb. Zápis alebo opravu v oboch rovnopisoch zoznamu voličov podpíše na základe rozhodnutia súdu predseda komisie. Potom komisia vydá voličovi hlasovacie lístky a prázdnu obálku.

 

 

 

 

 

 


Zoznam voličov

Možno považovať za základný volebný  dokument, ktorý  zabezpečuje   realizáciu volebného  práva  každého oprávneného voliča  a  súčasne požiadavku, aby volič nevolil viackrát. Voličské zoznamy, tak napĺňajú požiadavku všeobecnosti a rovnosti volebného práva.

V niektorých štátoch  sa volič sám musí dostaviť  k zápisu  do zoznamu voličov (USA).  V SR  zákon  túto  vec neponecháva na iniciatívu voliča a úlohu zveruje obci.Zoznam voličov vyhotovje obec zo stáleho zoznamu. Obec pred samotným hlasovaním vo  voľbách odovzdá zoznam voličov okrskovej volebnej komisii pre zabezpečenie voľby.

V Rakúsku je napr. Voličský zoznam prístupný k nahliadnutiu v miestnosti, ktorá je otvorená pre verejnosť po dobu dvoch týždňov.
Osobitný zoznam voličov

Osobitný zoznam voličov (zaviedol, z. č. 333/2004), ktorí nemajú trvalý pobyt na území Slovenskej republiky, vedie Mestská časť Bratislava-Petržalka. Osobitný zoznam voličov obsahuje o voličovi základné identifikačné údaje a adresu miesta pobytu v cudzine.

Do osobitného zoznamu voličov sa volič zapisuje na základe jeho písomnej žiadosti, ktorá musí byť doručená najneskôr 50 dní predo dňom volieb.  

 

Súčasťou jeho žiadosti musí byť


a) čestné vyhlásenie v štátnom jazyku, že nemá trvalý pobyt na území Slovenskej

   republiky,
b) fotokópiu časti platného cestovného dokladu Slovenskej republiky s osobnými

   údajmi voliča alebo fotokópiu osvedčenia o štátnom občianstve Slovenskej

   republiky

 

V deň volieb odovzdá Mestská časť Bratislava-Petržalka okrskovej volebnej komisii osobitný zoznam voličov a tiež doručené návratné obálky. Okrsková volebná komisia následne, za prítomnosti zástupcu Mestskej časti Bratislava-Petržalka, zakrúžkuje v osobitnom zozname voličov poradové čísla voličov, ktorí zaslali návratnú obálku. Potom okrsková volebná komisia otvorí návratné obálky a z každej vyberie obálku s hlasovacím lístkom.

 

 

Zástupca Mestskej časti Bratislava-Petržalka vloží obálku s hlasovacím lístkom do volebnej schránky. Návratné obálky zapečatí a odloží na bezpečné miesto; sú súčasťou volebnej dokumentácie okrskovej volebnej komisie.

 

Voličský preukaz

Voličovi, ktorý nebude môcť voliť  vo  volebnom  okrsku,  v ktorého  zozname voličov je zapísaný, vydá obec na jeho žiadosť voličský preukaz a zo zoznamu voličov ho vyčiarkne s poznámkou o vydaní voličského preukazu.

Žiadosť podáva volič osobne alebo prostredníctvom ním splnomocnenej osoby. Volič môže požiadať o vydanie  voličského preukazu najskôr 30 dní, najneskôr však dva dni predo dňom volieb a  to v úradných hodinách obce.   Obec vydá voličský preukaz v deň podania žiadosti. O vydaných voličských preukazoch vedie obec evidenciu.
Tlačivá voličských preukazov dodá obci Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky. Tlačivo voličského preukazu musí mať ochranné prvky.  Voličský preukaz oprávňuje voliča na zápis do zoznamu voličov v ktoromkoľvek inom volebnom okrsku.