Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trnavská univerzita / Pedagogická fakulta / Organizácia Výchovy a Vzdelávania
verejna sprava (ovv2.doc)
Verejná správa
Je sústava štátnych a samosprávnych orgánov na zabezpečovanie ústavných práv občanov (zdravie, vzdelávanie, kultúra, financie, sociálna ochrana, potraviny atď.)
Systém verejnej správy v školstve
A. Makroriadenie
Štátna správa Územná samospráva
Ministerstvo školstva Samosprávny kraj
Krajský školský úrad Obec (Školský úrad)
Školská samospráva
Územná školská rada
Obecná školská rada
B. Mikroriadenie
Riaditeľ školy Rada školy
Zástupcovia riaditeľa Žiacka samospráva
Právomoc
Oprávnenie – kompetencia orgánu, úradu, inštitúcie, právnickej alebo fyzickej osoby rozhodovať, riadiť, spravovať, viesť, vydávať záväzné predpisy a vykonávať činnosť, ktorá je konkrétne vyjadrená príslušnou právnou normou.
Podľa závažnosti, miery a druhu právomoci sa rozlišuje:
-Zákonodarná právomoc
Výkonná
Normotvorná
Súdna
Kontrolná
Poradná a koordinačná
Originálna (vyplýva z Ústavy SR
Prenesená
Delená
Zmiešaná
Výlučná
Makroriadenie
Správa a riadenie školstva orgánmi verejnej správa a samosprávy.
Podieľajú sa na ňom:
1. NR SR – zákonodarný orgán
2. Vláda – výkonný orgán celoštátny prostredníctvom MŠ SR a KŠÚ
3. Samospráva – územná samospráva – kraje, obce
Úloha makroriadenia v školstve:
Zosúlaďovať mikroriadenie na základe právnych, ekonomických, organizačných a pedagogických noriem.
Ministerstvo školstva SR
- Ústredný orgán štátnej správy pre základné, stredné a vysoké školy, školské zariadenia, celoživotné vzdelávanie, vedu a techniku, informatiku a štátnu starostlivosť o mládež a šport.
- podieľa sa na tvorbe jednotnej štátnej politiky a je gestorom jej realizácie.
- zabezpečuje plnenie medzinárodných zmlúv vo výchove a vzdelávaní
- skúma a analyzuje problémy výchovy a vzdelávania a pripravuje opatrenia na ich riešenie
- pripravuje návrhy zákonov v rezorte školstva
- schvaľuje sieť škôl
- vydáva záväzné rámcové pedagogicko-organizačné normy, štúdijné programy, účebné plány a účebné osnovy, vzdelávacie štandardy, normatívy vybavenia škôl,...
- prostredníctvom štátnej školskej inšpekcie kontroluje dodržiavanie noriem
Krajský školský úrad
- špecializovaný odvetvový orgán, ktorý vykonáva štátnu správu škôl a školských zariadení (ŠZ) a nachádza sa na území príslušného samosprávneho kraja.
Plní funkciu:
- zriaďovateľa špeciálnych MŠ, ZŠ, SŠ, OU, praktických škôl, špeciálnych výchovných zariadení, zariadení špeciálneho výchovného poradenstva na území kraja. V prípade, že obce nedokážu túto úlohu zabezpečiť, plnia funkciu zriaďovateľa aj za obce.
- kontrolóra finančných prostriedkov
- vybavovateľa sťažností
- vedenie personálnej agendy riaditeľov škôl
- poskytovanie právneho poradenstva aj pre samosprávny kraj, neštátne školy a pod.
Školský úrad
Špecializované pracovisko obce (alebo viacerých obcí) na zabezpečenie odborných činností a úloh v školstve, mládeže a telesnej kultúre. Podmienkou vytvorenia školstkého úradu je minimálne 1000 žiakov, v školách, ktoré zriaďuje obec.
Plní úlohy:
- odbornú a poradenskú činnosť školám a Ž: pri organizovaní výchovy a vzdelávania, vrátane pokynov pre riaditeľov škôl na príslušný školský rok
- kontrolu dodržiavania záväzných predpisov s výnimkou kontroly, ktorá prislúcha inšpekcii
- poradenstvo v oblasti informatiky, práce s deťmi a mládežou a záujmového vzdelávania, rozvoja telesnej výchovy a športu.
Územná školská rada
Je iniciatívny poradný orgán školskej samosprávy na stanovenom území (kraja), ktorý:
- vyjadruje a presadzuje verejný záujem v oblasti výchovy a vzdelávania
- plní funkciu verejnej kontroly
- vyjadruje sa a posudzuje koncepciu, rozpočet, personálne a sociálne podmienky, zameranie škôl a ich študijných a učebných odborov, výsledky výchovy a vzdelávania a celkovú činnosť škôl, ŠZ a krajského školského úradu
- za jej ustanovenie zodpovedá samosprávny kraj
- funkčné obdobie sú 4 roky, má 11 členov
- tvoria ju volení zástupcovia: riaditeľov škôl
rád škôl
krajského školského úradu
sociálny partneri
Členmi nesmú byť vedúci KŠÚ, (školského úradu) a predseda samosprávneho kraja (VÚC).
Obecná školská rada
Je iniciatívny a poradný samosprávny orgán obce.
Plní úlohy:
- vyjadruje sa, presadzuje a kontroluje plnenie verejných záujmov v oblasti výchovy a vzdelávania, posudzuje činnosť škôl a ŠZ a orgánov miestnej štátnej správy a samosprávy
- vyjadruje sa k činnosti zriaďovateľov škôl a ŠZ, ku koncepcii, materiálnym podmienkam a sociálnym podmienkam zamestnancov škôl a ŠZ, k starostlivosti o výchovno-vzdelávacie služby a k správe o výchovno-vzdelávacích výsledkoch škôl a ŠZ.
Má 11 členov, ktorí sa volia zo zamestnancov škôl, rodičov a obecného zastupiteľstva.
Za jej ustanovenie zodpovedá obec.
Samospráva
Je oprávnenie samostatne vykonávať určené pôsobnosti a právomoci v rámci väčšieho organizovaného celku.
Znamená:
- participáciu občana na realizácii istých činností inštitúcií (tvorbe, kontrole a hodnotení)
- autonómiu školy regulovať obsah, metódy, prostriedky výchovy a vzdelávania.
Mikroriadenie
Je vnútorné riadenie školy na:
- realizáciu programov výchovy a vzdelávania
- vytváranie kultúry a pozitívnej klímy školy
- zabezpečovanie dobrých personálnych, ekonomických a materiálnych podmienok školy
Predmetom mikroriadenia je:
- uplatňovanie kompetencií riaditeľa školy, učiteľov a zamestnancov
- sledovať činnosť Rady školy
- do okruhu mikroriadenia patrí: Pedagogická rada, Metodické orgány, Žiacka samospráva, Rodičovské združenie.
Rada školy
Je iniciatívny a poradný samosprávny orgán školy, ktorý vyjadruje a presadzuje verejné záujmy v oblasti výchovy a vzdelávania rodičov, žiakov a pedagogických pracovníkov školy a ŠZ.
Plní funkciu:
- verejnej kontroly činnosti školy, ŠZ, orgánov miestnej štátnej správy, obce a samosprávneho kraja
- uskutočňuje výberové konania a navrhuje kandidátov na vymenovanie riaditeľa školy alebo ŠZ
- vyjadruje sa ku koncepčným zámerom školy, ŠZ (počet prijímaných žiakov, odborné zameranie školy. Študijné odbory, učebné odbory), ku štruktúre voľnočasových aktivít mimo vyučovania, k úpravám učebných plánov, k pedagogicko-organizačnému zabezpečeniu a výsledkom práce školy, k návrhu rozpočtu a k hospodáreniu.
Členmi sú zástupcovia zamestnancov školy, rodičov a delegovaní členovia zriaďovateľa školy, obecnej samosprávy, sociálni partneri školy. Na stredných školách (SŠ) aj zástupca VÚC a volený zástupca žiackej samosprávy.
Rada školy má 5 – 11 členov, je volená na 4 roky. Za jej ustanovenie zodpovedá zriaďovateľ. Jej členom nemôže byť riaditeľ školy a zástupca KŠÚ.
Právna subjektivita
Je spôsobilosť školy ako právnickej osoby byť vlastníkom právnych vzťahov, t. j. vystupovať vo svojom mene na základe písomnej zmluvy.
Na činnosť škôl s právnou subjektivitou možno nazerať z viacerých aspektov. Najdôležitejší je aspekt pedagogicko-organizačný.
Vyžaduje od takejto školy:
- aby vypracovala dlhodobú koncepciu rozvoja (víziu) vrátane časového a vecného harmonogramu jej realizácie
- prehľad požiadaviek odberateľov (žiakov, rodičov, okolia školy)
- personálne zloženie (kvalifikovanosť personálu)
- materiálno-technické vybavenie
- spôsoby prezentácie školy vo vzťahu k budúcim odberateľom a k okoliu
- spôsob hospodárenia (príspevkové, rozpočtové, neziskové)
- rozpočet školy
- vnútorné školské predpisy
- aby mala kvalifikovaného riaditeľa v právnej, ekonomickej, odborno-pedagogickej oblasti.
Manažment
Systém princípov, metódam techník a postupov používaných v riadení inštitúcií. Výsledok spojenia vedy a umenia riadiť.
V školstve sa manažment chápe ako riadenie školstva. Nejde však o módnosť, ale o vyjadrenie jeho odlišnej kvality a obsahu.
Kým riadenie sa často chápalo ako správa, t. j., aby boli veci v poriadku, školský manažment zahŕňa:
- zabezpečovanie nevyhnutných zdrojov a podmienok na nerušený chod školy a dosiahnutie jej cieľov cestou: projektovania
organizovania
kontrolovania
zabezpečovania financií, materiálnych a ľudských zdrojov
uplatňovanie deľby práce
definovanie práv a právomocí
- orientovanie sa na sociálnych partnerov v rámci školy, na ich motiváciu, humanizáciu práce, systémový prístup, klímu, kvalifikovanosť
- participatívne riadenie.
Manažment v školstve
Sa sústreďuje na systéme riadenia a správy školstva. Patrí doň:
- riadenie výchovy a vzdelávania v rezorte školstva
- zabezpečovanie materiálnych a finančných zdrojov
- zabezpečenie potreby vzdelávacích služieb
- marketing
- personálna práca
- vedenie ľudí
Manažment školy
Je šúčasťou manažmentu školstva. Je orientovaný na problematiku:
vnútorného riadenia školy
vytváranie pozitívnej klímy
zabezpečovanie kompetencií riaditeľa školy
vytváranie podmienok na vyučovací a výchovný proces
vedenie ľudí
Manažment triedy
Tvorí súhrn činností učiteľa, najčastejšie triedneho učiteľa: na zabezpečenie podmienok pedagogického procesu v triede, na koordináciu s ostatným pedagogickým personálom a súčinnosť s mimoškolskými aktérmi.
Marketing
Proces plánovania a napĺňania koncepcie, propagácie a distribúcie myšlienok, výrobkov a služieb, ktorý smeruje k uskutočňovaniu vzájomnej výmeny na uspokojenie potrieb jednotlivcov a organizácií. Je atribútom trhovej ekonomiky.
Marketing v školstve a škole
V širšom poňatí filozofia riadenia (manažmentu), ktorá je založená na identifikácii potrieb zákazníkov – partnerov školy.
V užšom poňatí činnosť školy, ktorou pri rešpektovaní a napĺňaní potrieb odberateľov – služieb uskutočňuje prieskum trhu, na základe ktorého vytvára zodpovedajúcu ponuku vzdelávacích služieb a aktivít.
Marketing:
- monitoruje potreby zákazníkov
- vykonáva systematický prieskum trhu
- kvalifikovane vytyčuje ciele
- inovuje svoju stratégiu a taktiku
- ujasňuje stratégie v záujme kvality
- nepretržite kontroluje postavenie a povesť školy
- usiluje o skĺbenie potrieb zákazníkov a školy
Riadenie
Systém princípov, metód, foriem, techník a postupov používaných v správe orgánov a inštitúcií na zabezpečenie účinného plnenia ich poslania. Jeho kvalita závisí od:
charakteru politického systému
miery demokracie
miery samosprávy
rozsahu právomocí
historickej podmienenosti
Princípy riadenia školstva a školy
Základné idey a pravidlá, ktoré sa uplatňujú v procese riadenia. Ide o:
- orientáciu riadenia na zákazníka uplatnenie inovácií
- zabezpečovanie kvalitných spolupracovníkov
- uplatňovanie kvality vedenia spolupracovníkov
- prioritná orientácia na ciele
- úzka spolupráca s užívateľmi produkcie
- vytváranie pozitívnej klímy
- humanizácia riadenia orientujúca sa na subjekt
- efektívnosť riadenia
- optimalizácia riadenia
Funkcie riadenia (manažmentu)
Sú to aktivity, ktoré orgán správy alebo vedúci pracovník realizuje v procese svojej riadiacej činnosti a prostredníctvom ktorej dosahuje ciele organizácie.
Plánovanie
Predstavuje jednu zo základných funkcií riadenia. Je to projektovanie budúcnosti inštitúcie. Určuje program a spôsob na dosiahnutie cieľa. Čím vyšší stupeň riadenia, tým vyšší podiel plánovacej činnosti a menší podiel na operatívu. Čím nižší stupeň riadenia, tým viac krátkodobých plánov.
Metódy plánovania:
- metódy predpovede na základe znalosti vývoja
- metódy porovnávania
- metódy modelovania predstáv a poslania
- metódy projektovania
V riadení školy sú ťažiskom strednodobé plány – projektovanie. Významná činnosť v plánovaní je inovácia. Pôsobí na zmenu myslenia, vytvára tlak a flexibilitu učiteľov, ovplyvňuje tvorivosť, samostatnosť.
Organizovanie
- racionálne usporiadanie spoločenských procesov (vyučovania, voľno-časových aktivít)
-buduje sa na princípe hierarchie /R - ZR – U...), vzniká hierarchia autorít, ktoré tvoria jadro organizačnej štruktúry
-na hierarchii sa budujú vzťahy najmä podľa noriem, pravidiel, t. j. neosobne, bez zaujatosti, kooperatívne, lojálne, disciplinovane
-môže viesť k nezdravej byrokratizácii, riadeniu bež ľudskej dimenzie.
Motivovanie
Vychádza z:
- hierarchie potrieb podľa uspokojenia istej potreby (fyzickej, bezpečia, sociálneho uznania, sebarealizácie)
- potreby pocitu úspešnosti, odborného uznania, osobného postupu
- potreby hygieny práce (spôsob kontroly, vzťahy s autoritami, zárobku, prac.istoty)
Vedenie ľudí
- je schopnosť ovplyvňovať konanie iných ľudí
- znamená všestrannú starostlivosť vedenia o spolupracovníkov
- rozvíjanie ich osobnostného potenciálu
- je to proces, v ktorom sa používa nedonucovací vplyv na usmerňovanie a koordinovanie aktivít členov organizácie na splnenie cieľov
- je to sústava kvalít alebo charakteristík patriacich tým, ktorí úspešne vykonávajú svoju pôsobnosť a právomoc ovplyvňovať konanie iných ľudí.
Kvalitu vedenia ľudí určujú:
- vlastnosti osobností vedúceho (lídra)
-spôsob správania sa vedúceho smerom k: cieľom
ľudským vzťahom
-konkrétna situácia v praxi
-schopnosť rozhodovania: riadeného a intuitívneho
Rozhodovanie
- je proces uvažovania o výbere najlepšieho rozhodnutia, ktoré povedie k riešeniu, resp. eliminácii problémov brzdiacich rozvoj.
- je proces výberu cieľa a prostriedkov, ktoré končí rozhodnutím.
Fázy rozhodovania:
- identifikácia problému
- analýza problému
- zhromaždenie nevyhnutných informácií
- overenie zdrojov informácií
- klasifikácia dôležitosti informácií a ich vyhodnotenie
- formulácia možných riešení problému
- výber riešenia a konečné rozhodnutie
Správnosť výberu ohrozuje:
-nedostatok informácií
-nedostatok času na riešenie
-pocit rizika pri nesprávnom rozhodnutí
-silná citová účasť vedúceho
-voľba medzi dvoma možnými rovnocennými alternatívami (dilema)
Kontrola
Fáza procesu riadenia podmienená vôľou, ochotou a schopnosťami manažmentu spolupracovať s ostatnými zamestnancami školy pri kritickom reflektovaní vlastnej práce.
Manažment kontrolu zameriava na:
-plnenie programu výchovy a vzdelávania na škole hospitáciami na vyučovacích hodinách
-činnosť metodických orgánov na škole
-plnenie úloh školy mimo vyučovania
-dodržanie pracovného, vnútroškolského a organizačného poriadku
-dodržiavanie ľudským práv,...
Hodnotenie
Porovnávanie hodnôt určitého javu objektívnej reality na základe jeho vlastností, prejavov správania podľa vopred stanovených noriem, ukazovateľov, kritérií.
Hodnotenie úrovne riadenia školy určujú:
-dosahované výsledky práce školy všeobecne
-ako sa hodnotí kvalita výchovno-vzdelávacej práce
-akými kritériami sa hodnotia učitelia
Hodnotenie školy
„je postavené na kvalite sebahodnotenia všetkých účastníkov pedagogického procesu“
Modely riadenia škôl
Vzory prístupu k riadeniu škôl orientujúce sa na kľúčové oblasti riadiacej činnosti, abstrahujúce od nepodstatných, druhoradých riadiacich činností.
Patria sem modely:
Racionálny model riadenia školy
Akcentuje:
1. efektívnosť
2. funkčnosť
3. účelné rozdelenie kompetencií vnútroškolských činiteľov v súlade s pedagogicko-organizačnými, právnymi, ekonomickými predpismi.
Tento model vykazuje negatíva:
- podceňuje neformálne prvky v škole
- preceňuje pravidlá (normativizmus)
- nezohľadňuje inovácie, ktoré sa nedajú vmestnať do zaužívaného systému
- neuznáva (podceňuje) pedagogickú slobodu
Model humánnej relácie
Akcentuje:
1. ľudský prístup k rozhodovaniu
2. uplatňovanie ľudských práv a slobôd
3. kooperáciu účastníkov riadenia i výchovno-vzdelávacieho procesu
4. poradenstvo
5. uplatňovanie medziľudských vzťahov
6. slobodné rozhodovanie učiteľov a riaditeľa
Kritizuje:
- prikazovanie
- podrobné plánovanie a organizovanie
- množstvo pravidiel, noriem nad osobnými vzťahmi
Negatíva:
- môže prerásť k bezbrehému rozhodovaniu až anarchii
- slabej disciplíne učiteľov i žiakov
Model postmoderného prístupu
Akcentuje:
1. vnútorné riadenie školy, najmä sebariadenie a využívanie pedagogickej slobody a autonómie
2. prácu expertov, ktorých nemožno pevne riadiť a organizovať
3. ciele možno formulovať len rámcove
4. stavia na autoreflexii učiteľov i žiakov
5. rušivé vplyvy považuje za významných činiteľov života školy
Neakceptuje:
- presne stanovené ciele a obsahy
- riadenie školy zvonku
- vopred dané metódy na dosiahnutie cieľov
- hodnotenie škôl a reforiem – lebo majú nemerateľné výsledky v danom čase
Negatíva:
-stavia príliš na subjektívnosti
-je ambivalentný
-je izolovaný od okolia
Politický model
- vychádza z poznania, že správanie jednotlivca vnútri organizácie ovplyvňujú jeho osobné, profesijné kvality, resp. hodnoty (aj politické), ktoré vyznáva
- vnútri školy vznikajú stále, ale aj dočasné skupiny, v ktorých určujúcou hodnotou sú spoločné záujmy. Tie vyvíjajú tlak na vedenie a môžu dlhodobo ovplyvňovať a určovať charakter školy.
- pri presadzovaní politiky školy vzniká „stredné vedenie“ (vedúci skupín), ktoré demonštruje pomernú moc
- vzniká tak množstvo názorových skupín, z ktorých 1.tvorí riaditeľ, 2. stredné vedenie a 3. jednotlivci. Právomoc má jedine riaditeľ.
Negatíva:
- vznik antagonistických skupín, z ktorých pramenia konflikty a sebarealizácia an úkor ostatných
- škola sa stáva bojiskom
- efektívnosť výchovno-vzdelávacej práce je v úzadí.
Integrovaný model riadenia
Orientuje pozornosť na:
1. osobnosť žiaka, jeho sebaorganizovanie a autoreguláciu
2. uplatňovanie pozitívnych prvkov z modelu racionálneho, humánnych relácií a postmoderny
Vylučuje:
- kontrolu vnútorných procesov u žiakov (možnosť ich ovplyvniť len nepriamo)
- ovplyvňovanie medziľudských vzťahov vonkajším riadením
Subjektívny model riadenia
V praxi zatiaľ neoverený.-
Akcentuje:
1. centrom pozornosti sú jednotlivci, z ktorých každý vníma školu inak
2. prevláda individuálne prežívanie situácií
3. prihliada na potreby jednotlivca, nie školy
4. ak uznáva ciele, tak len spoločné u všetkých učiteľov
5. koncentruje vedenie na kvalitu osobnosti
Vylučuje:
- jednoznačné pravidlá v riadení a strategické plány
- kontrolu účinnosti
Ambivalentný model riadenia
Určujúcim faktorom je premenlivosť a nepredvídateľnosť v riadení.
Charakterizujú ho tieto vlastnosti:
1. má nekonzistentné ciele, každý učiteľ si stanovuje vlastné
2. štruktúra školy je nestála. Nie sú presne vymedzené hierarchické vzťahy
3. vedenie školy rozhoduje operatívne. Spontánne podľa potreby a požiadaviek okolia
4. vzťah školy k okoliu je turbulentný, neprehľadný
Problémové miesta.
- nepredvídateľnosť rozhodnutí
- neorganizovateľnosť javov
- nedocenenie potreby vymedzenia kompetencií
- podcenenie plánovania a stanovenia pracovného poriadku.
Štýly riadenia
Sú osobitné dispozície konania ako aj model správania sa vedúceho pracovníka v riadiacej situácii.
Členenie štýlov
Štýly riadenia opierajúce sa o právomoc, vplyv a správanie sa vedúceho
Autoritatívny štýl
Vyznačuje sa výrazným uplatňovaním vôle vedúceho, jeho myšlienok, názoru bez ohľadu na stanoviská podriadených, až po používanie mocenských prostriedkov.
Prejavuje sa v centralistickom direktívnom systéme riadenia a u autoritatívnej osobnosti.
Vyvoláva:
- ovzdušie nedôvery, potláčanie iniciatívy, podriadených, postihy
- zneužívanie postavenia
- prerastanie do autokracie u vedúceho, ktorý zakrýva svoju neschopnosť
- prerastanie do diktátorstva – krajného prejavu vôle vedúceho spojeného s likvidáciou všetkých, ktorí nesúhlasia.
Demokratický štýl
Vyznačuje sa:
- obojstrannou aktívnou komunikáciou vedúci – podriadení
- zvýšenou pracovnou iniciatívou zo strany podriadených
- utváraním priestoru pre aktivity pri rešpektovaní rozhodovacích právomocí vedúceho
- Vyskytuje sa v 2 podobách:
- 1. Čístý – vyjadruje podiel kolektívu na rozhodovaní s rešpektovaním rozhodnutia vedúceho
- 2. participatívny – lepšie vyjadruje účasť jednotlivcov a kolektívov na riadení podieľaním sa na ňom svojimi názormi a myšlienkami.
Liberálny štýl
Vyjadruje postavenie vedúceho len ako reprezentanta podriadeného kolektívu. Vedúci je zhovievavý, poskytuje voľnosť v konaní.
Dôsledky:
- vytváranie klík na pracovisku
- presadzovanie osobných záujmov
- neplnenie úloh
- môže prerásť v anarchiu, v odmietaní zásahov vedenia do činnosti kolektívu
Štýly podľa uskutočnenia konečného rozhodnutia
Direktívny – nedirektívny
Na základe ujasnenia vzťahu direktívneho a nedirektívneho štýlu ku autoritatívnemu a demokratickému (krajné polohy štýlov v A i B) sa identifikujú 4 odlišné riadiace štýly:
Autoritatívny nedirektívny
Vedúci dáva malú možnosť pri rozhodovaní, ale pri realizácii poskytuje podriadeným veľký priestor.
Autoritatívny direktívny
Vedúci nedáva možnosť pri rozhodovaní a nedáva ani priestor na uplatnenie vlastné názor pri realizácii.
Demokratický a nedirektívny
Vedúci dovoľuje podiel na rozhodovaní a nedáva a poskytuje aj priestor na realizáciu
Demokratický a direktívny
Vedúci dovoľuje rozhodovať, ale pri realizácii dáva malý priestor.