Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trnavská univerzita / Pedagogická fakulta / Teória Výchovy a Vzdelávania
prednasky_tvv.doc (prednasky_tvv.doc)
Úvod do terminológie
- socializácia
- agógia
- výchova
- = 3 základné typy sociálneho pôsobenia (typy pôsobenia sociálneho prostredia na nás)
- socializácia – najširší pojem
- vyjadruje všetky typy sociálneho pôsobenia, ktoré môžeme v našom prostredí zaznamenať
- vplyvy môžu mať rôznu podobu:
- zámerné pôsobenie – rodič – poučovanie, učiteľ – vyučovanie
- nezámerné pôsobenie – nie je plánované, cieľavedomé – napr. spontánne učenie sa pozorovaním, vrstovnícke pôsobenie, médiá
- pôsobenie prebiehajúce v organizovaných podmienkach – inštitucionalizovaný charakter
- pôsobenie prebiehajúce v neorganizovaných podmienkach – podmienky neformálnych vzťahov
- pozitívne pôsobenie – pôsobenie rozvojovo – spoločensky prospešný rozvoj
- negatívne pôsobenie – vplyvy, ktoré jedinca deformujú
- socializácia vyjadruje všeobecný proces učenia sa v spoločnosti, proces zaraďovania sa človeka do spoločnosti
- agógia – pedagogika = z gréčtiny – pais = chlapec, agogé = niesť k niečomu
- agógia – ten typ sociálneho pôsobenia, ktorý obsahuje len zámerné vplyvy (zámer niekoho rozvíjať)
- môže byť aj negatívna – cieľ zavádzať, negatívne ovplyvňovať (demagógia – zámerné zavádzanie, manipulovanie so skutočnosťou – napr. reklama)
- výchova – zámerom je kultivácia, rozvoj osobnosti (širší pohľad na ňu)
- cieľom je len pozitívny rozvoj jedinca
- v užšom zmysle slova (v bežnej komunikácii) pod výchovou rozumieme stav rozvoja osobnosti na afektívnej úrovni
- v širšom slova zmysle ide o stav rozvoja osobnosti na všetkých úrovniach – aj kognitívnej a senzomotorickej – patrí sem aj vzdelávanie
A
S
V V VVV V
Socializácia
- 3 základné typy:
- 1. heteronómny typ
- popud pre rozvoj človeka pochádza z vonkajšieho prostredia
- na základe toho, z akých typov prostredia popudy pochádzajú, delíme tento typ na:
- a) primárna socializácia – prvotné vplyvy na začleňovanie sa jedinca – z rodiny
- dochádza k rozvoju základných vlastností jedinca
- rozvoj jazykových a komunikačných schopností, základných zručností (sebaobslužného charakteru), rozvoj morálnych a vôľových vlastností jedinca – závislé od sociálneho vplyvu rodičov a rodiny
- ak nepríde k optimálnej stimulácii, vo väčšine prípadov sa neskôr tieto handicapy nepodarí napraviť
- b) sekundárna socializácia – druhotná
- typ socializácie, ku ktorému dochádza až vstupom do širšieho sociálneho prostredia (pobyt v inštitúciách) – materská škola
- dochádza k sociálnej expanzii – prudko sa rozširuje okruh osôb, ktoré majú na dieťa vplyv – nielen dospelí, ale aj iné deti
- táto socializácia nadväzuje na primárnu – je na nej závislá
- ak v rodine nedôjde k rozvoju základných schopností, dieťa nie je zaškoliteľné
- testy pripravenosti na školu – na úrovni kognitívnej, jazykovej, senzomotorickej, pracovnej
- ak dieťa zlyháva, je nezaškoliteľné
- pri sekundárnej socializácii sa dieťa začleňuje do „verejného sveta“
- 2. autonómny typ
- typ socializácie, kde popud pre rozvoj pochádza zo samotného subjektu
- = uvedomelá socializácia
- človek si uvedomí, že chce niečo dosiahnuť a sám sa formuje
- anticipačná socializácia – typ sebasocializácie – dieťa alebo mladý človek preberá hodnoty, postoje, formy správania alebo prejavy nejakej skupiny (napr. rovestníckej), ktorej členom sa chce stať, ale ešte nie je formálne akceptovaný ako jej člen – anticipuje (predvída) svoje budúce členstvo v skupine
- týka sa začleňovania do spoločensky patologických skupín ale aj do spoločensky veľmi uznávaných skupín (skinheadi – vysokoškoláci)
- 3. retroaktívny typ
- najmladší typ
- v súčasnosti veľmi dominantný
- obracajú sa tradičné výchovno - vzdelávacie modely
- spätne pôsobiaca socializácia – kultúra detí a mládeže pôsobí na dospelých (médiá, informačné technológie, všeobecný životný štýl – cestovanie, zážitky – staršia generácia z toho profituje)
- znevýhodňovaní sú napr. na trhu práce – schopnosť učiť sa, byť flexibilný
Fázy socializácie
- sú to špecifické etapy, v rámci ktorých dochádza k formovaniu jedinca jeho sociálnym okolím
- sú limitované vývinovými fázami jedinca
- 1. fáza sociabilizácie a začínajúcej individualizácie
- „predfáza“ celého socializačného procesu
- sociabilizácia – schopnosť byť socializovaný
- môže byť obmedzená u ľudí s určitým typom handicapu (napr. autizmus)
- je to aj miera pripravenosti človeka k sociálnemu učeniu
- u intaktných (normálnych) ľudí je táto schopnosť pomerne vysoká
- ovplyvňuje ju vo veľkej miere aj sociálne prostredie
- trvá asi do prvého roku života
- dieťa začína prežívať ako indivíduum
- oddelením sa (odpútaním) od matky sa vytvára priestor pre sociálne učenie (uvedomením si, že matka a dieťa sú dve rozdielne osoby)
- preobjektálne štádium
- Erikson – fáza dôvery vs nedôvery
- ak je dieťa spokojné, vytvorí si dobrú väzbu k sociálnemu prostrediu
- ak starostlivosť o dieťa nie je dostačujúca, môže dochádzať k sociálnym handicapom (napr. negativizmus)
- fáza predbežného objektu – dieťa reaguje úsmevom na typické črty ľudskej tváre – nemusí sa ešte zákonite jednať o živého človeka, môže to byť napr. aj bábika
- 2. fáza individualizácie a personalizácie
- dochádza k utváraniu vlastnej identity a pocitu seba samého
- začína asi v druhom roku života
- významné faktory – nielen matka, ale aj najužšia rodina a hlavne otec
- = primárna socializácia
- štádium objektu – dieťa reaguje a odlišuje medzi cudzou a známou tvárou (známy – úsmev, neznámy – nevôľa, plač)
- táto druhá fáza nastáva až keď sa dieťa dostane do tohto štádia objektu
- začína sa intenzívne proces začleňovania sa do svojej rodovej skupiny (okolo druhého roku) – uvedomovanie si rozdielnych pohlaví
- osvojuje si rodové role, ako by sa malo správať vo vzťahu k svojmu pohlaviu
- začína si osvojovať normy správania typické pre rodinu, v ktorej vyrastá
- dieťa tieto pravidlá chápe len ako rodinné
- dochádza k tvorbe osobnosti (= personalizácia)
- dieťa sa vníma ako autonómny člen spoločnosti
- ovplyvnené napr. voľnosťou pohybu (schopnosť chodiť)
- autonómia v jazyku, v komunikácii – vie vyjadriť svoje potreby
- autonómia vrcholí obdobím vzdoru („ja“, „ja sám“)
- 3. fáza enkulturácie a societizácie
- enkulturácia – osvojenie si vlastnej kultúry, integrácia do svojho spoločenstva
- začína sa vstupom do inštitúcií (MŠ, ZŠ)
- = sekundárna socializácia
- učí sa začleňovať do sociálnych vzťahov, tie mu umožňujú formovať pohľad na seba samého
- vstupuje do asymetrických vzťahov
- vstupom do MŠ si osvojuje správanie sa k autorite
- osvojuje si sociálne vzťahy, sociálne hodnoty
- vstup do širšej kultúry, do širšej society
- je to posledná významná fáza socializácie
- nedá sa nejako ohraničiť
Výchova
- výchova je formálne plánovaná, organizovaná, interaktívna činnosť učenia, za účelom rozvojového učenia sa jednotlivcov alebo skupín
- v širšom zmysle (podľa toho, na akej osobnostnej úrovni človeka dochádza k jeho formovaniu) rozlišujeme tri typy výchovy:
- 1. kognitívna výchova – vzdelávanie
- dochádza ku kognitívnemu učeniu – k učeniu sa na úrovni kognitívnych oblastí
- znalosti – vedomosti – fakty, princípy, zásady, dáta, názvy, zákony
- sú to všetky typy relevantných informácií, ktoré sa osvojujú o svete
- v rámci školy – učivo
- intelektové schopnosti – logické operácie – analýza, syntéza, indukcia, dedukcia, porovnávanie, triedenie, klasifikácia
- patria sem aj jazykové a komunikačné schopnosti
- 2. afektívna výchova – vychovávanie
- učenie sa v non-kognitívnej (afektívnej) oblasti
- mravná, citová, vôľová výchova
- rozvíjanie motivačno-snahových, hodnotovo-postojových vlastností, prosociálnosti, záujmov, postoja, hodnôt, svetonázoru, viery, angažovanosti, vlastného názoru, kritického myslenia
- 3. senzomotorická výchova – výcvik
- učenie sa na úrovni zmyslového vnímania a pohybových schopností
- rozvíjanie rozličných typov zručností – napr. hygienických návykov
- predmety – TV, VV, PV, PP, TP, ale aj napr. písanie
- pri všetkých typoch výchovy musí dochádzať k učeniu
- učenie je proces rozvojovej zmeny v kognitívnej, afektívnej aj senzomotorickej oblasti, ktorá sa prejavuje v následných zmenách priebehu a výsledku činnosti, správania sa, výkonu...pod vplyvom skúsenosti s okolitým prostredím
- dôjde k rozvojovej zmene
- tá sa musí niekde prejaviť (napr. zlepšenie výsledkov v teste)
- ak zmena nenastane pod vplyvom skúsenosti, nejedná sa o učenie, ale o zrenie
- 1. učenie podľa toho, v akej oblasti dochádza k rozvojovej zmene:
- a) kognitívne
- b) afektívne
- c) senzomotorické
- 2. učenie podľa miery zámernosti (podľa stupňa riadenia):
- a) náhodné (incidentálne) učenie sa – mimovoľné, náhodné, observačné (pozorovaním)
- b) zámerné (intencionálne) učenie sa – riadené (niekým alebo samotným učiacim sa)
Výchovné pôsobenie
- 2 typy:
- 1. priame výchovné pôsobenie – kontakt vychovávaného a vychovávateľa (príkazy, pokyny, udeľovanie úloh)
- u mladších kategórií detí (predškolský + mladší školský vek) tieto ešte nemajú životné skúsenosti
- učia sa, ktoré správanie je legitímne v určitých životných situáciách
- aj u handicapovaných detí (s mentálnym znevýhodnením)
- snaha o autonómiu u detí – usmerňovanie dospelými
- 2. nepriame výchovné pôsobenie – pre mládež – kontakt nie je bezprostredný
- dospelí ustupujú do úzadia v rámci výchovné vzťahu
- výchovné pôsobenie sa realizuje cez zástupné výchovné situácie (dieťa sa učí cez zažité situácie)
- pre výchovu je najlepšie, keď dieťa nevie, že je vychovávané
- tradične školská forma – exkurzie, návštevy, diskusie, rozhovor, filmy
- tradične rodinná forma – odnaučenie fajčeniu spôsobom, kedy je dieťa donútené vyfajčiť naraz čo najviac cigariet
Fázy výchovného procesu
- 1. situačná fáza – deti do prvého roku
- vystavovať dieťa rozličným situáciám a očakávať, že dieťa bude na ne adekvátne reagovať
- často však reaguje neadekvátne – nezvláda situáciu, lebo nemá skúsenosti
- napr. hygiena (nočník), pieskovisko (iné deti a cudzí dospelí), požičiavanie hračiek
- 2. fixačná fáza – od druhého roku po začiatok MŠ (upevňovanie)
- rodičia neustále opakujú určité situácie – dieťa si osvojí určité návyky – stereotyp (pozitívne spevňovanie – odmena, pochvala)
- tento typ učenia sa vyskytuje u všetkých živočíchov
- dieťa automaticky opakuje, čo sa od neho žiada – kvôli odmene, až kým to nerobí úplne samostatne
- 3. generalizačná fáza – omnoho zložitejšia
- vstupuje sem reflexia – uvedomenie si, ktoré správanie je adekvátne; odstup od situácie
- dochádza k vytváraniu zovšeobecnených myšlienkových modelových situácií v psychike dieťaťa
- skúsenosť z konkrétnej udalosti sa zovšeobecňuje na ostatné životné situácie (napr. poslúchanie v škôlke)
- dieťa zaujíma odstup od bezprostredne prežívaného – začína sa správať účelovo (tak, ako mu to vyhovuje a manipuluje so situáciami a s dospelými – táto schopnosť sa rozvíja najmä v kolektíve)
- tzv. školská hra – byť obľúbený u učiteľky a mať dobré známky, hlásenie sa, aj keď nevie odpoveď
- 4. osobnostne-integračná fáza – vrcholná fáza
- niektorí ľudia ju nikdy nedosiahnu
- človek vie, ako sa v daných sociálnych situáciách správať, vie, čo je adekvátne
- dochádza k integrácii jeho identity a správania
- určitý typ správania sa stáva uvedomelou časťou jeho osobnosti a je mu jedno, aké očakávania sú dané
- správanie človeka ho musí vyjadrovať – byť v súlade s tým, ako sa vidí a za akého sa považuje
- napr. ľudia bez chrbtovej kosti, alebo ľudia bez vlastného názoru
- vieme, ktoré typy správania sú dôležité pre naše okolie
Historické koncepcie výchovy
- 3 podoby (predstavy) výchovy (každá založená na odlišnom pohľade na človeka):
- 1. grécko-antická koncepcia výchovy – filozoficky-metaforická
- vychovať harmonického a rozumného človeka
- vychádza z Aristotelovho pohľadu – latinské Zoon Logon Echon = Animal Racionale (človek hovoriaci a naslúchajúci)
- = schopnosť hovoriť o svojom poznaní a chápať svet a prírodné zákony
- = naslúchať poznatku bytia, preniknúť do podstaty veci pomocou kognitívnych schopností a podať správu o svete
- rétorika – umenie rečniť
- dominancia prírodných vied vo vzdelávaní + špekulatívna disciplína – filozofia
- človek môže poznávať prírodu, ale nesmie narúšať jej harmóniu, lebo príroda má svoju pravdu a človek má v pravde žiť, nie ju meniť
- človek má celostne vnímať svet okolo seba ako harmóniu, kde všetko so všetkým súvisí
- kľúčové predmety – hudobná a estetická výchova
- príroda = analógia hudby
- melódia ukazuje krásy prírody
- chápanie abstraktného umenia – všeobecne nadaný človek lepšie chápe abstraktné umenie
- vzdelávanie je vyňaté zo súčasnosti (nie je každodenné) – ľudia sa vzdelávali v tzv. scholé – voľný čas – táto výchova sa diala vo voľnom čase u slobodných občanov – transcendentálna
- antika – pre dnešok inšpiratívna pre štruktúru poznávania – dala nám tzv. zložky výchovy – rozumová, telesná, branná, pracovná
- kalokagatia – telesná + duševná krása
- 2. židovsko-kresťanská koncepcia výchovy – vychovať človeka zbožného
- zložky výchovy – redukované
- vytvorila detailný systém rozličných výchovných prostriedkov, metód, foriem
- Imago Dei – obraz Boží
- vychádza z princípu podobenstva
- predobraz = Boh
- základ – mravná výchova
- výber učebných textov – jednoliaty – hlavný text – Biblia
- smeruje k transcendentálnemu obrazu Bohu
- nie je každodenná – scholé – len v sobotu – sabat (u kresťanov to bola nedeľa)
- kľúčová kategória – rozvoj afektívnych vlastností a viery
- základné formy výchovy – rozvoj emócií – meditácia
- poznanie je časťou viery
- educatio – vyvádzanie – vyniesť človeka z jeho prílišnej pozornosti do každodennosti a povzniesť ho k nadpozemskému životu
- intenzívna nadzmyslovosť
- 3. prírodovedná koncepcia výchovy – najúčelovejšia, človek pracujúci
- výchova vo sfére každodennosti od novoveku
- René Descartes – koncepcia človeka Ego Cogito (bytosť poznávajúca)
- neskôr vznikol Homo Faber (román – Človek vyrábajúci nástroje a pracujúci)
- R. Descartes razil cestu prírodovednému vzdelávaniu
- dochádza k desakralizácii vzdelávania
- ako prvý použil výraz subjekt (subjectum) v súvislosti s človekom – základ, substancia
- antika – nemenné = príroda; Židia – nemenné = Boh; Descartes – nemenné = človek
- Alété Veritas – pravda tvorí vedecké poznanie
- prepojenie vzdelávania s každodennosťou
- vývinová biológia určuje zmysel vzdelávania
- Darwinova teória – Homo Faber – človek má pretvárať prírodu vyrába ním nástrojov a učiť aj ostatné generácie používať ich, ľudia sa začleňujú do spoločnosti prostredníctvom práce
- svetská orientácia vzdelávania
- obsahy striktne vedecké
Súčasné koncepcie výchovy
- pedagogicky-pesimistické koncepcie výchovy
- pedagogicky-optimistické koncepcie výchovy
- pedagogicky-realistické koncepcie výchovy
- 1. PPKV
- pesimistické voči výchove
- pri formovaní človeka nie je kľúčový vplyv sociálneho prostredia
- externé formovanie je najmenej významné
- „antipedagogické“ koncepcie
- proti plánovanému rozvoju detí zo strany dospelých
- zakladateľ týchto koncepcií – Ivan Illich
- žiadal descholarizáciu – odškolnenie
- odškolniť spoločnosť, zabezpečiť slobodný rozvoj človeka
- založenie voliteľných vzdelávacích organizácií
- nedôvera voči masovo organizovanému vzdelávaniu
- kľúčové je formovanie vychádzajúce z nás samých
- výchova = sebavýchova
- endogenistický prúd
- nativistický prúd – vychádza z motivačno-vôľových vlastností
- 18. storočie – Jean Jacques Russeau – Emil alebo o výchove
- koncepcia dieťaťa ako niečoho výnimočného – dieťa je schopné samo sa formovať („detský génius“)
- schopné autonómneho sebarozvoja
- človek je od prírody dobrý
- dieťa je schopné samo zo seba dospieť ku skúsenosti, ku vedomosti
- koncepcia negatívnej výchovy – dospelí sa zrieknu ambícií dieťa vychovávať, formovať
- 19. storočie – Lev Nikolajevič Tolstoj – založil školu v Jasnej Poľane
- snažil sa rozvíjať prirodzenú vnímavosť detí a radosť zo života
- začiatok 20. storočia – rozvoj vývinovej psychológie – obohatenie tohto prúdu
- v každom z nás existuje určitý biologický program
- vyvíjajú sa psychické funkcie dieťaťa – poznávacie schopnosti
- významný vývinový psychológ – A. Gesell – vnútorné kúzlo dieťaťa, vnútorná dobrota
- jazyk psychológov nebol veľmi odborný
- začiatkom 20. storočia vzniká alternatívna pedagogika – ovplyvnená vývinovou psychológiou
- A. S. Neill – predstaviteľ alternatívnej pedagogiky
- bol to psychológ
- roku 1921 založil experimentálnu školu Summer Hill
- zakladateľ anti-autoritatívnej pedagogiky
- filozofia existencializmu – podporovala tento prúd – A. Camus, J. P. Sartre (sebarealizácia), M. Heidegger (kľúčové pojmy – plán, starosť – formovanie znamená starať sa o seba samého, robiť si plány do budúcnosti)
- Montesory pedagogika, Walfdorská škola
- prvá vecná kritika alternatívnej pedagogiky sa objavila u nás – vážne spochybňovanie základných téz
- alternatívna pedagogika nemá ambície fungovať v klasickom vzdelávacom systéme (na rozdiel od alternatívneho vzdelávania)
- humanistická psychológia (=personalistická) – 50. roky 20. storočia
- škola však nie je humanistická ani demokratická, vzťah učiteľ – žiak je asymetrický
- predstavitelia – A. Maslov (psychológ), C. Rogers(psychoterapeut)
- obaja najprv pracovali s dospelými
- Rogers – dôvera v ľudský organizmus je oprávnená
- odvoláva sa na existencializmus
- sebarealizačná tendencia – človek má vrodenú tendenciu naplno rozvinúť svoj vrodený potenciál
- CCT koncepcia – terapia orientovaná na klienta
- aplikoval aj na výchovu a vzdelávanie
- koncepcia PCA – prístup zameraný na osobnosť
- 60. roky 20. storočia – Rogers sa zúčastnil na pedagogickej konferencii UNICEF
- jeho koncepcia je nezlučiteľná s klasickým výchovno-vzdelávacím procesom
- radikálny konštruktivizmus – vychádza z konštruktivistickej biológie
- zakladatelia – biológovia z Chile – Varela, Maturana – dostali Nobelovu cenu za svoju vývinovú teóriu v oblasti vnímania
- ich téza – z biologického hľadiska sú všetky ľudské systémy autopoetické – autopoiesis – sebaregulácia
- aplikované na pedagogickú prax – anglickí pedagógovia, nemecká pedagogika 80. rokov
- stúpencami tohto prúdu, tejto koncepcie nikdy neboli pôvodní pedagógovia (filozofovia, psychológovia, biológovia)
- stúpenci často skúmali pôvodne dospelú populáciu
- tento prúd síce hovorí o pedagogike, ale nemá veľkú pedagogickú skúsenosť
- 2. POKV
- autori sú optimistickí k výchove človeka
- viera vo vychovateľnosť, vo vplyv sociálneho prostredia, ktoré má na formovanie človeka najväčší vplyv
- človek sa nerodí ako sociálna bytosť
- je nezmyselné uvažovať, že k ľudskej forme bytia možno dospieť autonómnym sebarozvojom
- = exogenistické koncepcie
- neexistuje dôvera v autonómne sily vývinu jedinca
- tento postoj má významnú filozofickú tradíciu – filozofia empirizmu – John Lock – tabula rasa
- univerzálna formovateľnosť človeka sociálnym prostredím
- začiatok 20. storočia – behaviorizmus – psychologický prúd – prevzal tieto radikálne tézy
- predstaviteľ – Watson
- veľký pedagogický optimizmus – prostredie dokáže všetko
- v rámci POKV – 2 argumentačné línie – obe dospejú k rovnakému výsledku – sociálne prostredie je kľúčové
- prvá línia – iracionálna
- pochádza od autorov, ktorí skúmali biologické mechanizmy človeka (pudy, inštinkty) – psychoanalitici – S. Freud
- na svet prichádzame s rodenými inštinktami
- vývin závislý na tom, ako tieto pudy dokážeme zvládať – najmä sexuálny pud
- predpokladali, že dieťa sa nerodí dobré
- rodí sa s negatívnymi zvieracími inštinktami
- ak necháme vývin samotnému dieťaťu, nestane sa z neho ľudská bytosť (nedospeje v sociálneho človeka) – vlčie deti
- nedisponujú ľudskými znakmi – chôdza po dvoch, symbolická reč
- dieťa koná podľa schémy uspokojiť svoje želania, pudy
- dieťa je neznesiteľne bezohľadné a sebecké
- spoločnosť musí začať rozvíjať morálnu zložku charakteru
- dieťa je asociálne
- druhá línia – dieťa sa nerodí ani dobré ani zlé, ale nevyhranené voči vonkajšiemu prostrediu
- je schopné prijímať všetky podnety z vonkajšieho prostredia
- môže prijať aj deformujúce podnety rovnako ako podnety prospešné
- biologicko-etologické hľadisko – argumenty získané výskumom v oblasti vývinovej biológie a etológie (porovnávanie správania človeka a iných živočíchov)
- v porovnaní so živočíchmi sa človek rodí omnoho viac otvorený a nevyhranený voči vonkajšiemu prostrediu
- traja autori – U. Uexküll, A. Gehlen, L. Portmann
- U. Uexküll – robil výskumy o otvorenosti človeka voči sociálnemu prostrediu
- skúmal jeho fixovanosť, mieru ukotvenosti na svoje prostredie, mieru adaptability
- dospel k záveru, že človek je najmenej fixovaný na svoje lokálne prostredie
- v danom type prostredia neexistuje jednoznačná fixácia na dané spôsoby správania
- nie je fixovaný na inštinktívne prejavy správania (porovnávanie správania človeka a kliešťa)
- najväčšie nebezpečenstvo minúť sa účelu byť človekom
- treba vytvárať sociálne mechanizmy – kultúra fixuje spôsob správania
- A. Gehlen – podporuje výskum U. Uexkülla
- porovnáva biologickú stavbu človeka so živočíchmi – najmä cicavce, primáty
- človek je biologicky nedostatková bytosť oproti iným živočíchom
- nemáme toľko biologických funkcií – malá biologická výbava
- chýba široké spektrum základných inštinktov, ktoré určujú správanie
- ostali len dva – sexuálny pud, pud sebazáchovy
- sme aj orgánovo redukovaní
- chýbajú nám prirodzené zbrane, absencia celotelového ochlpenia, nemáme vhodnú stavbu tela na útek
- redukcia zmyslov
- človek je najviac odkázaný na svoje prostredie
- je najviac bezbranný
- z evolučného hľadiska je táto nevybavenosť absolútnou výhodou – súvisí s rozvojom myslenia
- sme nútení vytvárať kompenzačné mechanizmy na tieto nedostatky
- „entlastung“ (odľahčenie) – schopnosť vytvárať prostriedky na odľahčenie biologickej nedostatkovosti – tvorbou ľudskej kultúry
- odovzdávanie kultúry – výchova
- L. Portmann – skúma novorodencov z etologického hľadiska – porovnáva ich s ostatnými mláďatami živočíšnej ríše – miera samostatnosti, zmyslové orgány
- fyziologicky predčasný pôrod – najmenej dokončený fyziologický rozvoj
- prichádzame na svet najviac nezrelí
- prvý rok života – extrauterálny rok
- až v tomto roku dospejeme k druhovej autonómii
- u živočíchov je to tesne po narodení
- dĺžka tehotenstva podľa Portmanna by mala byť 21 mesiacov
- biologická nezrelosť nie je handicapom, ale evolučnou výhodou (elasticita v mozgu zvyšuje kapacitu učenia)
- živočíchy so zrelšou CNS majú obmedzenú kapacitu učenia
- u človeka väčšie riziko prijímať podnety z patologického sociálneho prostredia
- ak nepríde k rozvoju ľudských znakov do 2. roku života, tak už nikdy
- 3. PRKV
- vychádzajú z toho, ako reálne dochádza k výchove človeka, nejde o primárne vytvorenie teórií, ale zástancovia vychádzajú z praxe
- najmladšie koncepcie, vyplynuli zo sporu medzi optimistickými a pesimistickými koncepciami
- súvisia s vytvorením novej metodológie, ktorá hovorí o tom, ako skutočne prebieha učenie – zameranie na vnútorné a vonkajšie faktory nemá zmysel, pretože u každého dieťaťa učenie prebieha úplne inak
- 19. storočie – Friedrich Scheriermacher
- miera pripravenosti dieťaťa na učenie je rozličná
- miera výchovy, sebavýchovy má limity
- endogénne a exogénne faktory sa navzájom obmedzujú – napr. pre rozvoj daných vnútorných potenciálov je kľúčové optimálne prostredie – exogénne má v šachu endogénne
- nejde o určovanie podielu, ale o zabezpečovanie súladu medzi faktormi
- endogénne faktory sa prejavujú vo vývinových zmenách (sací reflex, fázy vývinu reči, chôdze...)
- exogénne (typy chôdze, jazda na bicykli...)
- predstavitelia tohto prúdu:
- Jean Piaget – skúmal význam učenia a zrenia, fungovanie vonkajších a vnútorných faktorov
- patrí do kognitivistického prúdu
- typy mentálnej činnosti, ktoré zabezpečujú súlad medzi vnútrom a vonkajším prostredím dieťaťa
- procesy:
- akomodácie – informácia mení pôvodné procesy, poznatková štruktúra
- asimilácia (opak) – začleňovanie informácií do poznatkovej štruktúry – prijímanie podnetov, nie priamočiarych – napr. sací reflex – primárny, zameranie na prsník, neskôr na fľašu (modifikácia)
- pri prijímaní informácií existuje individuálna selekcia
- proces ekvilibrácie – rovnováha akomodácie a asimilácie
- úlohou učiteľa je zabezpečiť túto rovnováhu, poznať dieťa, jeho danosti a skúsenosti
- Lev Semionovič Vygotskij – 30. roky 20. storočia
- zakladateľ sociokognitívnej školy
- nejde o socialistickú koncepciu, patrí k najvýznamnejším koncepciám celého sveta, je stále aktuálna, hlavne v Anglicku a USA
- interiorizácia – základný mechanizmus formovania človeka, proces zvnútorňovania informácií z vonkajšieho prostredia
- pripomína Piagetov súlad medzi akomodáciou a asimiláciou, ale podľa Vygotského nejde len o typ informácií, ale vnútorné spracovanie
- je taktiež závislé od podmienok prostredia, v ktorom človek žije
- rozlišuje dve základné zóny učenia:
- a) zóna aktuálneho vývinu – dieťa prijíma informácie samo, problém rieši tiež samo
- b) zóna potenciálneho – najbližšieho vývinu – súvisí s tým, na akej mentálnej úrovni sme, dieťa je niekedy schopné prekonať svoju aktuálnu úroveň
- dieťaťu sa ponúknu impulzy, námety, spôsoby riešenia – „lešenia“
- tak dospeje k novému poznaniu
- napr. učenie písania – grafomotorické zručnosti – pre rozvoj písania je podľa Vygotského potrebné vytvoriť podmienky, aby dieťa túto fázu prekonalo napr. iniciovaním primitívnych foriem písania – naučiť sa chápať význam písania
- fungujú tu mediátory – pomôcky
- prostredníci približujúci učenie, uľahčujú postup dieťaťa na vyššiu fázu – médiové učenie
- učiteľ vysvetlí, na čo slúži pomôcka, tá môže byť použitá iba v jednej činnosti, dieťa súvislosť musí poznať – koncepcia rozvíjajúceho učenia
Ľavicovo liberálne TVV
- základné ideologické názory – pravicové vs ľavicové, konzervatívne vs liberálne
- určité typy špecifických hodnôt – hlavný vplyv má sociálne prostredie, z ktorého človek pochádza (vzdelanostná úroveň rodičov)
- liberálne postoje – nevyhnutnosť individuálnej slobody – napr. v rozhodovaní o svojom živote (argumentácia o interrupcii)
- individuálne vyučovanie detí, myšlienka domáceho vzdelávania detí
- každé indivíduum je zodpovedné za svoje činy
- rodič má individuálne právo nielen vychovávať dieťa, ale ho aj vzdelávať
- treba pridať nové typy obsahov v rámci VaV – ochrana ľudských práv, výchova k občianstvu, ekologické výchovy
- viac orientované na budúcnosť, pokrok, príprava na nové sociálne zmeny
- základná ambícia – navodiť sociálnu zmenu
- vychádza sa z konštatovania nejakej krízy, túto treba nejakým spôsobom naprávať – napr. vykorisťovanie prírody, kultúrne krízy (nerovnoprávnosť pohlaví, rasová neznášanlivosť)
- 1. inštitucionálna pedagogika
- začiatky – 60. – 70. roky 20. stor.
- odvolávajú sa napr. na anarchistickú pedagogiku predvojnového Nemecka
- dôležitý pojem – pedagogická samospráva
- jeho zakladatelia – Lapassade, Lonrau
- zrušenie klasických hierarchických väzieb medzi učiteľom a žiakom
- škola má mať znaky samosprávy
- študenti sami riadia chod vyučovania
- organizácia vzdelávacieho procesu nie je súkromným vlastníctvom učiteľa, ale kolektívnym vlastníctvom učiteľov a žiakov
- kritika kapitalizmu
- vychádza z marxistických teórií
- zmena vzťahov má byť prenesená aj do širšej spoločnosti (nielen v rámci školy)
- žiakov viesť k zmenám v reálnom živote
- 2. pedagogiky prebúdzajúce uvedomenie
- predstaviteľ a zakladateľ – Paul Freire
- kľúčovou úlohou je prebudiť u dieťaťa vedomie vlastného JA – vedomie vlastných individuálnych práv, pohľad na seba ako silnú individualitu
- uvedomiť si sociálne podmienky, v akých žijeme, podpora sociálneho uvedomenia sa
- tradičný systém VaV nás udržuje v poslušnosti a nevedomosti
- základné typy prostriedkov:
- a) dialóg – reagovanie na žiacke otázky, problémy
- zrieknutie sa dominantnej pozície učiteľa
- b) zakotvenie v realite – veľmi abstraktné informácie neplnia zámery pedagogického prebudenia
- c) tvorba vlastnej kultúry – autonómna tvorba skupinových vzťahov
- jedinou úlohou učiteľa je znázorňovať typické situácie, ktoré zodpovedajú každodennému životu a na ich základe vyvolať diskusiu – dialóg
- d) výchova ku kritickému mysleniu
- e) výcvik pre sociálnu intervenciu – deti schopné pretvárať svoj okolitý svet
- 80. – 90. roky – Freireove tézy prevzal I. Shor
- zamýšľal sa, ako rozvíjať kritické myslenie, intervenciu...
- učiteľ čaká na typy žiackych otázok k danej téme a podľa nich prispôsobí svoj výklad
- desocializácia žiakov – spôsob debaty založený na spochybňovaní – cieľom je uplatniť kritické myslenie (spochybňujú dominantné kultúrne hodnoty)
- spoločenstvo bádateľa – deti dospievajú k poznaniu v rámci skupinovej práce
- sociálna akcia – organizovať manifestácie, viesť študentov k angažovanosti pri voľbách, boj za práva menšín...
- 3. kritická pedagogika
- tvrdý marxizmus
- typ boja proti kapitalizmu
- funguje v USA
- kľúčové – stať sa kritickým občanom
- predstavitelia – H. Giroux, S. McLaren
- kritický občan musí mať určité hodnotové postoje – byť multietnický, ekologický, antipatriarchálny
- pedagogické stratégie – neuvádzajú
- nemajú tendencie vytvárať ich, kľúčová je analýza
- 4. ekosociálne teórie
- súvisia najmä s rozvojom ekologického vedomia (koncepcia globálnej výchovy)
- predstaviteľ – J. DeRusnay
- špirálovitý prístup ku vzdelávaniu (vraciame sa k starým informáciám s obohateným obsahom)
- multikontextuálny prístup – poukazuje sa stále na viac kontextov
- vertikálny prístup – oblasť poznania nie je zoradená podľa predmetov, ale sa zvolia globálnejšie témy, ku ktorým sa pristupuje z rozličných oblastí poznania – rôzny uhol pohľadu
- organizácia vzdelávania má byť založená na simulácii a sebavzdelávaní
- simulácia – výučba podporovaná počítačom, napodobňovanie reality, simulácie pomáhajú efektívnejšie chápať situácie okolo nás
- demokratizácia prístupu k informáciám (knižnice, internet)
- A. Toffler – známy v rámci filozofie
- predstaviteľ futurológie
- mení sa štruktúra zamestnania – pracovný čas, fyzická prítomnosť v úrade
- tomu sa snažil prispôsobiť prístup ku vzdelávaniu
- akčné učenie – študentské učenie má byť neustále v akcii, iniciovať ich flexibilitu, vytvárať tímy, majú sa sami organizovať
- v tímoch majú byť jedinci z rôznych vekových skupín
- ich úlohou musí byť vždy dosiahnuť nejaký cieľ (najmä ekologický)
Konzervatívne teórie
- tie typy názorov, ktoré zdôrazňujú typ kontinuity, náväznej na tradície, odovzdávanie historického dedičstva, z generácie na generáciu
- to, čo pochádza z histórie, zachováva status quo
- apatia voči inováciám
- viac kolektivistický, kľúčové – záujmy celku, nie jednotlivca
- najzásadnejšia snaha – zachovanie cirkevného školstva
- 2 základné prístupy cirkevného školstva:
- 1. obsahy sa nepripúšťajú do štátneho vzdelávania
- 2. obsahy sa pripúšťajú do štátneho vzdelávania
- pohľad na sexuálne výchovy – liberáli prijímajú, konzervativisti odmietajú
- tento názor je neopodstatnený – sexuálna výchova vedie k väčšej zodpovednosti k tejto otázke
- ktorý typ má byť podporovaný štátom? – liberáli hovoria, že cirkevné školy nie, konzervativisti tvoria opak
- konzervatívne teórie vzdelávania – akademické
- 2 teórie vzdelávania:
- 1. tradicionalistické
- 2. generalistické
- presadzovanie teórií – lebo nastalo zníženie úrovne správania a kultúrneho rozhľadu
- nedostatok všeobecného vzdelania, podiel špecializácií, rýchly rozvoj spoločnosti
- aj vzdelanci – kultúrni barbari
- tento typ barbarstva – všetci dostali možnosť vzdelávať sa; aj tí, čo nemajú záujem o kariérny rast – odstránenie prijímacích pohovorov – snaha vysokých škôl získať čo najviac študentov
- obsah výchov vzdelávania – snaha vrátiť sa ku klasickému akademickému vzdelávaniu
- musí byť vysoká miera motivácie – ak nie, bude pokles napr. učiteľov
- treba zvyšovať intelektuálnu náročnosť štúdia
- treba zastaviť súčasnú devalváciu vysokých škôl
- na základnej úrovni – neschopnosť čítať, písať, neschopnosť tvorby zmysluplného textu
- 1. tradicionalistické teórie (TT)
- obsah VaV – ide o návrat do minulosti, vyučovanie o minulosti – najčastejšie grécko-rímska tradícia, kresťanská tradícia
- študovať klasické diela, potrebná dobrá orientácia v nich
- J. M. Domenach – propagoval návrat k starým mysliteľom, klasické diela zo stredovekej scholastiky (neskôr sa od nich upustilo)
- v súčasnosti sa s TT spája návrat do antických gréckych teórií, humanizmus, renesancia
- vidieť to vo frankofónnych krajinách
- TT spája – menej vyučovacích predmetov, hlbší obsah predmetov (filozofia, matematika)
- R. M. Hutchins – činný v 40. rokoch 20. storočia
- ako základnú techniku vzdelávania zdôrazňuje memorovanie – zvýšená náročnosť vzdelávania
- s ním spolupracoval Madler – na ňom vidieť zásadný rozdiel medzi tradicionalizmom a liberalizmom – nebolo kľúčové osvojenie si kultúrneho rozhľadu
- založil skupinu teoretikov – Paidea – vytvoril program vzdelávania, čerpal priamo z Komenského – celosvetové vzdelávanie, na pochopenie základov z klasickej kultúry čerpal z Platóna
- do určitého veku (15 - 16) učili klasickým spôsobom
- v niektorých krajinách (Nemecko, iné krajiny Európy) sa deti špecializovane učia od 10. – 12. roku života = tento prúd proti tomu bojuje
- 3 roviny – tradičná didaktika:
- = prednáška
- = čítanie textov učebníc
- = kontrola a pomoc zo strany učiteľa
- = potreba Sokratovského dialógu – učiteľ si ho má osvojiť, aby rozvíjal myslenie detí
- základ predmetov vzdelávania:
- = dôležitá účasť – jazyky – latinčina, návrat ku klasickým jazykom
- = poznanie klasického umenia – umenie starovekého Grécka v 5. storočí
- = čerpanie z klasickej filozofie – dôležité pre rozvoj morálky
- = Aristotelovská filozofia – formuloval väčšinu prirodzených zákonov
- = dôležitá duševná aj telesná krása
- 2. generalistické teórie vzdelávania
- potreba všeobecného vzdelania pre všetkých ľudí
- ľudia sú málo kultivovaní – to má poskytnúť všeobecné generalizované vzdelávanie
- nejde sa hlboko do minulosti
- kladie sa otázka, ktorý typ vzdelávania je dôležitejší pre ľudí v súčasnosti
- hľadanie všeobecných kompetencií
- kritické myslenie – otvára priestor pre ostatné oblasti – logické myslenie, matematika
- typy prednášok – zo sociálnych, prírodných, humanistických vied
- osvojovanie všeobecného prehľadu – divadelné predstavenia, literatúra
- naučiť sa inteligentne analyzovať problémy
- všeobecné základy kritického myslenia- rozvíjať všetky typy myslenia
- vychádza sa z kritiky – zo zníženej gramatickej funkčnosti – v iných krajinách viac písomných prác – o to išlo generalistom
Humanizačný prúd
- funguje na úrovni politických fráz, v štúdiu nie, tézy – ťažko aplikovateľné
- pedagogicko-pesimistické štúdie
- pedagogicko-optimistické štúdie – štát určuje systém, odovzdá to žiakom
- základná teória učenia – behaviorizmus – najviac sa uplatňuje
- jadro jeho slovenského variantu – ester schéma (STR) – schéma stimulu reakcie – zmeny v myslení a správaní človeka sú vyvolané pod tlakom prostredia
- úloha človeka – vytvoriť stimuly, u ktorých sa predpokladá zmena správania – naplánovať systém krokov a metodiku = ako to robiť
- tradičná schéma – učenie na základe reakcií na podnety, spevnenie – ako učiteľ reaguje na správanie
- odmeny – známka, ústne hodnotenie
- progres dieťaťa – utváranie návykov, behavioristická koncepcia – návyková, návyk učenia, systematického správania
- určité typy poznávania nemožno osvojiť návykovým spôsobom (kritický bod)
- učiteľ musí poskytnúť typy návykov, ako to robiť, záleží na organizácii stimulov
- kľúčové – optimálne usporiadanie prostredia
- tradičná didaktika – založená na behavioristickom princípe- dôležité prostredie zo strany učiteľa
- vytvorenie podmienok – určiť postupy, výstupy zo vzdelávania (merateľ výkonu žiakov)
- súpisy výkonov – minimálne požiadavky, ktoré dieťa musí zvládnuť, aby zvládlo ročník
- didaktická úloha učiteľa – dobre naplánovať vyučovacie ciele, u nás – hnutie za vyučovacie ciele
- ciele treba formulovať pomocou merateľných výstupov, výkonov
- čo má urobiť dieťa – vyhodnotiť, porovnať, zrekapitulovať
- behavioristická schéma funguje veľmi dobre v predškolskom veku a na 1. stupni ZŠ
- funkčnejšie teórie – behavioristicko-realistický – vyššie stupne
- koncepcia – všeobecno-teoreticko-výchovná
- koncepcia reálneho vyučovania (podporné vyučovanie) vychádza z Vygotského – veľmi dôležitá
- u nás je kritizované memorovanie- nižší kognitívny proces
- dôležité je rozvíjať myslenie na vyšších úrovniach – myslenie
- Elkominj:
- k rozvoju vyšších kognitívnych procesov môže dôjsť aj vo vyšších princípoch
- princíp:
- = vysoká miera obťažnosti vyučovania – témy, otázky musia byť ťažšie, ako sú deti schopné zvládnuť, musíme ísť nad rámec obťažnosti
- učitelia musia mať dobré diagnostické schopnosti
- musíme určiť, čo dieťa už vie a to, čo s má naučiť, aby sa dieťa posúvalo ďalej
- treba diagnostikovať prekoncepty – myslenie detí
- = vedúca úloha teoretických vedomostí
- teória je vždy naviazaná na prax, púšťať sa do analýzy javov – vzniká teoretické poznanie
- každý typ teoretického myslenia ide za praktické myslenie
- učitelia ponúkajú pamäťové nástroje a praktické pomôcky
- teória – náročnosť intelektuálnych aktivít, náročné texty, abstraktné pojmy, deti využívajú náročnejšiu intelektuálnu aktivitu
- vyučovanie – najjednoduchšia intelektuálna činnosť
- poznatky sa majú preberať v dynamickom slede
- kľúčová je uvedomelosť procesu učenia žiaka
- deti si musia byť vedomé, čo sa učia
- koncepcia rozvíjajúceho sa vyučovania – vyučovacie procesy vedú k stagnácii vyučovania
- koncepcia detských predstáv – detské predstavy sú naivné a vedecky chybné
- úloha učiteľa – vedieť diagnostikovať kvalitu myslenia dieťaťa
- každé dieťa vníma poznatky inak, každý žiak si vyberá tie typy informácií, ktoré zodpovedajú jeho myšlienkovej štruktúre
- miskoncepcie – deti často zotrvávajú pri naivných predstavách aj po vyučovaní
- prekoncepty – naivné predstavy pred samotným vyučovaním
- ako prebudovávať prekoncepty – typy stratégií:
- = metóda pojmovej mapy – najmä v prírodných vedách – grafická schéma vedomostnej štruktúry z daného učiva – dieťa má nakresliť
- na papier napísať pojmy a navzájom ich pospájať – vytvorí grafickú formu – vytvorí vzťahy medzi nimi
Rodinná KV, Školská KV
- Štech vs Mertin – v ČR diskusia o koncepcii domáceho vzdelávania (na stránkach časopisu Pedagogika)
- 1. typ socializácie (primárna vs sekundárna)
- rodina – primárna socializácia – prvý typ prostredia, ktorý dieťa formuje
- osvojovanie základných spôsobilostí, bez ktorých by nemohlo dôjsť v socializácii v škole
- škola – sekundárna socializácia
- škola nevytvára prostriedky, aby sa dieťa na ňu adaptovalo
- je to úloha rodiny
- školská pripravenosť – rôzne dispozície, ktoré sú vštepované v rodine – bez nich je dieťa nezaškoliteľné
- = pracovné dispozície – súvisia so schopnosťou sústrediť sa určitý čas
- = osobnostné dispozície – aby bolo dieťa začleniteľné do kolektívu – vychádzanie s cudzími ľuďmi
- = základy sebaobsluhy a sebadisciplíny – hygienické návyky, schopnosť odkladať svoje bezprostredné želania
- = kognitívne dispozície – základná úroveň matematicko-logických operácií
- = adekvátna schopnosť orientovať sa vo vlastnom sociálnom prostredí
- = schopnosť orientovať sa v priestore a čase (chápanie času na základe mediálneho pôsobenie – kedy ide aký program)
- = jazyk a symbolická komunikácia
- sekundárna socializácia nadväzuje na primárnu
- do formovania dieťaťa pridáva ďalšie obsahy, ktoré sa inde získať nedajú – len v škole alebo inej inštitúcii – kolektív, pracovná činnosť
- 2. sociálna inklúzia vs sociálna expanzia
- inklúzia – uzavretosť, zameranosť do vnútra
- to, čo sa dieťa učí v rodine má veľmi malý presah na verejný život – formy správania sa – tieto idú väčšinou proti pravidlám vo väčších sociálnych skupinách
- expanzia – širšie prostredie, ľudia, ktorí dieťa formujú
- vzťahy menej intenzívne, menej afektívne, viac formálne
- sociálne vzťahy omnoho dynamickejšie ako v rodine – menej stabilné (zoskupovanie na základe chvíľkových sympatií, zdieľanie hry)
- 3. socializácia – súkromný vs verejný charakter
- súkromný charakter – partikularistická orientácia v rodine – život sa orientuje len na zámery rodiny
- verejný charakter – univerzalistická orientácia v škole – koncept je všeobecnejší – záujmy spoločnosti, škola je univerzálne orientovaná, hodnoty verejného charakteru
- možnosť kontroly z vonku je len v škole, nie v rodine
- táto prílišná uzavretosť rodinného prostredia je v určitom zmysle aj nevýhodou – v prípade patologického prostredia v rodine
- školské vs rodinné prostredie – iné typy autority (súkromná vs verejná autorita)
- poslušnosť k rodičovi – primárne daná príbuzenským vzťahom a emocionálnou blízkosťou
- rodič má problém objektívne hodnotiť dieťa (v prípade domáceho vzdelávania)
- škola – vzťah U-Ž nie je emocionálne zaťažený – U je na vyššom stupienku, vie viac, ako dieťa a teda má oprávnenie dieťaťu niečo hovoriť
- z hľadiska adaptácie na pracovné prostredie je dôležité vedieť akceptovať tento typ autority
- dieťa je inak vnímané v rodine a v škole
- syn/dcéra vs žiak – prvý typ sociálnej roly – povinnosť chodiť do školy, poslúchať U, pripravovať sa na vyučovanie
- zásadná odlišnosť prostredia rodiny a školy – dieťa vie veľmi dobre načerpávať nové sily (existujú dva priestory – ak je unavené z jedného, môže prejsť do druhého)
- ak sa tieto dve prostredia prelínajú – nemožno vypnúť, strata identity
- 4. emocionálne vs emocionálne odľahčené prostredie
- škola – príliš emocionálne vzťahy bránia vykonávať plnohodnotne profesiu U, objektívne hodnotiť (pozitívny emocionálny vzťah – lepšie hodnotenie)
- typy emocionálnych vzťahov určujú mieru objektívnosti
- v škole je dôležitý emocionálny odstup
- rodina – deprivačný cyklus – ak nie sú v rodine dostatočne kvalitné emocionálne vzťahy
- emocionálne vzťahy – U – nahraditeľný, rodič – nenahraditeľný
- 5. identifikácia vs reidentifikácia a dezidentifikácia
- rodina – budovanie základnej identity dieťaťa – vytváranie hodnôt
- prvý typ identity – identita pohlavná
- druhý typ – rodová identita – typy očakávaní kladené na dané pohlavie
- jazyková identifikácia – napr. vulgarizmy
- identifikácia so stereotypným správaním rodičov
- škola – vystavaná na určitom type jazyka, hodnôt, správania
- dieťa vystavené skúške vlastnej identity
- vstupom do školy dochádza k modifikovaniu pôvodnej identity z rodinného prostredia – reidentifikácia
- optimalizuje sa obraz seba samého (prvé úspechy, neúspechy, porovnávanie)
- proces dezidentifikácie – dieťa nie je schopné modifikovať svoju prvotnú identitu
- zásadný konflikt medzi rodinnou identitou a identitou očakávanou zo strany školy
- napr. problém osvojiť si spisovný jazyk
- 6. afektívna vs kognitívna výchova
- rodina – city, emócie, hodnoty, viera, svetonázor
- škola – rozvoj poznávacích procesov
- 7. nevedecký vs vedecký charakter výchovy
- rodina – nevedecký
- škola – vedecký
- typy poznatkov, informácií
- 8. neformálna vs formalizovaná výchova
- rodina – nie je stanovený veľmi pevný systém správania, fungovania – spontánne fungovanie, nie príliš regulované
- škola – všetko je stanovené – začiatok, koniec, rozvrh...
- správanie viac koordinované, menej hlučné
- 9. individuálny vs skupinový charakter výchovy
- 10. príbuzenský vs profesionálny charakter výchovy
- neprofesionálny – etologický charakter – rodina
- 11. kontextová vs dekontextualizovaná (generalizovaná) výchova
- rodina – orientovanie výchovy na prítomnosť, aktuálnosť
- škola – bez primárnej súvislosti, skúsenosti či aktuálnej vedomosti
- ZÁVER – tieto typy prostredia sú nezameniteľné
Výchovné štýly
- = hypersocializujúci štýl – rodina s jedným dieťaťom, dieťa s handicapom, starší rodičia
- prílišné upnutie sa na dieťa, plnenie všetkých jeho potrieb
- „naučená bezmocnosť“ – rodičia riešia problémy za dieťa
- dieťa bude nesamostatné, neschopné samostatne riešiť problémy
- rodičia chápu dieťa ako prostriedok ich nenaplnených ambícií
- = náročná výchova – väčšie nároky = ašpiračný typ
- do výchovy vstupujú ašpirácie rodičov – čo by dieťa malo robiť v budúcnosti
- orientácia dieťaťa na jeden typ práce
- dieťa nie je schopné v určitej oblasti uspieť – dieťa zlyháva (hoci môže byť nadpriemerné, rodič vidí len neúspech) – komplex menejcennosti
- = kverulantský štýl – kverulant = človek, ktorý sa neustále sťažuje
- rodičia pripisujú negatívne výsledky dieťaťa niekomu inému
- zbavujú sa zodpovednosti
- súvisí to so zvyšujúcou sa materiálnou úrovňou rodiny
- = merkantilný štýl (odmeňujúci) – rodičia odmeňujú dieťa neprimerane za všetko (väčšinou materiálne) – motivácia zvonka
- menej zodpovedný vzťah k financiám, práci
- = liberálny (egocentrický) štýl – rodičia strácajú moc nad výchovou
- dieťa rozhoduje o tom, čo sa bude v rodine dieťa – malý tyran
- rodičia často tomuto tlaku dieťaťa podliehajú
- súvisí to so zvyšujúcou sa konzumnosťou spoločnosti (give-me generation)
- časté výchovné kríženie – jeden z rodičov má tendenciu byť liberálnejší (väčšinou matka)
- otcovi sa ľahšie zachováva odstup od dieťaťa – môže byť aj neúmerne prísny
- tento typ – ambivalentná výchova – jeden z najhorších štýlov z hľadiska detskej identity – zmätok v rodovej identite
- neskôr problém zaradiť sa do pracovného kolektívu, problém s výberom školy, povolania
Ciele výchovy
- súvisia so štýlom výchovy
- odrážajú vzdelanie rodičov, profesiu
- cieľ – ideálna predstava o psychických, činnostných alebo telesných schopnostiach dieťaťa, ktoré sa majú dosiahnuť vo VV procese
- ciele stoja na začiatku výchovného pôsobenia
- základné kritérium cieľa – jeho dosiahnuteľnosť (v škole u všetkých detí)
- treba vedieť, v akých oblastiach si stanoviť ciele
- učiteľ – ciele v kognitívnej (poznávanie, vzdelávanie), afektívnej (city, hodnoty, emócie) a senzomotorickej oblasti (telesné zručnosti, spôsobilosti)
- taxonómie VV cieľov – Bloomova, Nemergonova
- dôležité je neklásť len otázky zamerané na reprodukciu, pamäť
- Bloom – rôzne úrovne kognitívnych procesov
- reprodukcia – najnižšia forma
- vyššie formy – porozumenie, analýza, aplikácia, hodnotenie – najvyšší kognitívny proces
- učiteľ by si mal stanovovať aj ciele v rámci vyšších kognitívnych procesov
- ciele treba formulovať prostredníctvom aktívnych slovies
- afektívna oblasť – Kratwohlova klasifikácia
- psychomotorická oblasť – Simpsonova klasifikácia
Súčasné ciele VaV
- stanovovanie cieľov závisí od stavu spoločnosti v danom období
- kultúrne problémy – multikultúrna výchova
- ekologické problémy – ekologická výchova
- mediálna výchova, podnikateľská výchova, materiálna výchova
- koncepcia globálnej výchovy
- Graham Pike, D. Selby – autori
- cvičenia, ako chápať kultúru, iné etniká...
- vzťah k ekologickým otázkam...
- vypracovali systémy cvičení pre rôzne vekové skupiny detí
- veľká časť zameraná na ekologickú oblasť
- „ODPADOLÓGOVIA“ – dotazník, 20 otázok, dva stĺpce
- prvý – meno, odpoveď, s týmto dotazníkom deti chodia medzi sebou
- druhý – nájdi niekoho, kto robí...(pravidelne zhasína, keď odchádza z miestnosti...)
- účelom je dozvedieť sa spôsoby ekologického správania a myslenia
- väčšina cvičení je založená na koncepcii zážitkovosti
- „ALTERNATÍVNE CESTY“ – pre SŠ
- dva štvorce – vľavo – diagnóza, ekologický problém, ktorý treba riešiť
- vpravo – cieľový stav, ktorý chce dosiahnuť
- často sa cvičenie robí vo vzťahu k lokálnym problémom
- štvorce medzi tým – spôsoby riešenia problému
- deti si ujasnia možnosti riešenia a postupnosť
- potom sa určí vzájomná prepojenosť medzi nimi
- hlavný cieľ globálnej výchovy – vidieť svet vo vzájomnej prepojenosti (všetko so všetkým súvisí)
- „PRÍČINY A NÁSLEDKY“ – stred papiera – napíše sa nejaký kultúrny jav (napr. objavenie Ameriky) – z neho sa odvodzujú ďalšie následky – prvotné dôsledky jednoduchou čiarou, dôsledky z dôsledkov dvojitá čiara...
- kultúrne a ekologické otázky sú vo vzájomných prepojeniach
- multikultúrna výchova – tri základné ciele:
- 1. ukázať, že existujú aj iné kultúrne kontexty, náhľady na svet, že je tento iný pohľad na svet zmysluplný
- „MESAČNÝ KALENDÁR“ – kalendár prérijných indiánov – mesiace členia úplne inak ako Európania (apríl – mesiac žiab)
- cvičenie poukáže na veľkú zložitosť ale aj na zmysluplnosť (mesiac zberu bobulí, mesiac trúbiacich losov...)
- 2. rozvoj empatie
- tolerovanie, akceptácia
- dosahuje sa veľmi ťažko
- 3. angažovanie sa v prospech cudzích kultúr
- doteraz ešte neboli dosiahnuté zásadné výsledky v rámci tejto koncepcie
Problematika rodu vo výchove
- cvičenie „MôJ SYN, MôJ SYN“
- žiaci dostali šesť viet, z nich vytvoriť príbeh – netreba vedieť
- otec zahynul – nakoniec chirurg (u nás väčšinou muž) – žena hovorí môj syn, môj syn
- = fixné stereotypy na rody – spôsobené výchovou
- treba zachovať rodovú rovnosť
- Slovensko – z rodovej politiky na konci Európy
- treba rozlišovať pohlavie a rod
- pohlavie – fyziologické, biologické znaky, vytváranie pohlavnej identity; konštantná kategória
- rod – nevychádza z biologických znakov, súbor sociálnych, spoločenských očakávaní, ktoré sa viažu k pohlaviu; variabilná kategória
- rod - v rôznych krajinách sú rôzne zafixované náhľady na muža a ženu
- špecifický typ predstáv o tom, čo by mala robiť žena – sústrediť sa na rodinu, znížené ambície
- ženy – za rovnaký výkon zarábajú menej ako muži
- tieto výchovné vplyvy – začínajú v rodinnej výchove, v škole, predškolskej oblasti
- muži – biologicky daná väčšinou agresivita
- nerovnomerné postavenie muža a ženy
- už pri očakávaní dieťaťa – ženy – dôležité zdravie, muži – preferencia chlapcov
- rodičia opisujú chlapcov ako silných, čulých
- dievčatká ako milučké, chutnučké, jemnučké...(po narodení)
- stereotypná výbavička – chlapci – modrý svet, autíčka...
- dievčatká – ružová, bábiky, slniečka, plyšáci
- dojčenie – tendencia prekrmovať chlapcov
- hry – chlapci – akčnejšie, viac telesná, signálna, málo komunikatívna, muži uzavretejší
- dievčatá – kľudnejšia hra, komunikatívna, statická – varenie...
- základ rodovosti v rodine
- odmeňovanie a trestanie je tiež rodové
- pohlavná identifikácia – prvý rok života
- rodová identifikácia – neskôr, 3-ročné deti – orientácia, aký typ správania sa od nich očakáva, aké úlohy (typicky mužské alebo ženské)
- predškolské zariadenia – ešte viac umocňuje a upevňuje stereotypné predstavy
- materská škola – kútiky na hranie – dopravný, konštrukčný, krášliaci, kuchynský...
- učiteľky trvajú viac na sebaobslužnej činnosti u dievčat
- rozdielne reakcie na konflikty chlapcov a dievčat
- potláčanie emócií – ženy lepšie komunikujú city, muži by mali byť chladnejší
- základná škola – nemení sa, učiteľka orientuje beh vyučovania na chlapcov
- vyučovanie stratí beh – chlapci budú rušiť
- chlapci a dievčatá sa za porovnateľné nápady hodnotia ináč
- dievčatá – pekne sa naučila
- učiteľka si skôr zapamätá mená chlapcov
- chlapci viac chválení za inovatívnosť, tvorivosť
- dievčatá – formálnosť – úprava zošita, frekvencia hlásenia, pekne spracovaná úloha (pri vykrikovaní hneď napomenutie, že sa mala prihlásiť – dbá sa na formálnosť)
- 19. storočie – koedukácia – vyučovanie chlapcov a dievčat spolu
- neodstránil sa stereotypný prístup
19