zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Právnická Fakulta / Pracovné právo

 

PzP 6 - Slobodný prístup k zamestnaniu (pracko_6.doc)

Slobodný prístup k zamestnaniu

Je to alternatívne právo – teda ak nebudú vytvorené podmienky je potrebné takéto osoby zabezpečiť prostredníctvom dávok.

Právna úprava na realizáciu práva na zamestnanie :

Zákon o službách zamestnanosti

Účelom tohto zákona je upraviť vzťahy pri poskytovaní služieb zamestnanosti. Zákon vymedzuje základné pojmy a základné právne vzťahy, ktoré vznikajú pri realizácií služieb zamestnanosti.

Zákon rozlišuje medzi uchádzačom a záujemcom o zamestnanie.

To znamená, že uchádzač musí preukázať, že môže chce pracovať a aktívne si hľadá zamestnanie a je vedení v evidencii uchádzačov o zamestnanie. Zákon tiež vymedzuje kto nemôže byť uchádzačom o zamestnanie.

Čo sú to služby zamestnanosti.

§ 7

Záujemca o zamestnanie

Záujemca o zamestnanie na účely tohto zákona je občan,

ktorý si hľadá iné zamestnanie a nie je uchádzač

o zamestnanie.

§ 8

Znevýhodnený uchádzač o zamestnanie

(1) Znevýhodnený uchádzač o zamestnanie na účely

tohto zákona je uchádzač o zamestnanie, ktorý je

a) občan mladší ako 25 rokov veku, ktorý skončil sústavnú

prípravu na povolanie v dennej forme štúdia pred

menej ako dvomi rokmi a nezískal svoje prvé pravidel -

ne platené zamestnanie (ďalej len „absolvent školy“),

b) občan starší ako 50 rokov veku,

c) občan vedený v evidencii uchádzačov o zamestnanie

najmenej 12 mesiacov z posledných 16 mesiacov od

zaradenia do evidencie uchádzačov o zamestnanie

(ďalej len „dlhodobo nezamestnaný občan“),

d) občan, ktorý nevykonával zárobkovú činnosť ani sa

nepripravoval na povolanie v rámci sústavnej prípravy

na povolanie alebo v systéme ďalšieho vzdelávania

z dôvodu, že nemohol zosúladiť pracovné povinnosti

s plnením rodičovských povinností,

e) osamelý občan starajúci sa o dieťa do desiatich rokov

veku,

f) občan, ktorý stratil schopnosť vykonávať svoje doterajšie

zamestnanie zo zdravotných dôvodov a nie je

občan so zdravotným postihnutím,

g) občan, ktorý sa sťahuje alebo sa sťahoval v rámci

územia členských štátov Európskej únie, alebo občan,

ktorý má pobyt na území členského štátu Európskej

únie na účel výkonu zamestnania, a

h) občan so zdravotným postihnutím.

 

(1) Služby zamestnanosti na účely tohto zákona je

systém inštitúcií a nástrojov podpory a pomoci účastníkom

trhu práce pri

a) hľadaní zamestnania,

b) zmene zamestnania,

c) obsadzovaní voľných pracovných miest a

d) uplatňovaní aktívnych opatrení na trhu práce

 

(2) Služby zamestnanosti na území Slovenskej republiky

poskytujú

a) ústredie a úrad,

b) právnická osoba a fyzická osoba, ktorévykonávajú

sprostredkovanie zamestnania, poskytujú odborné

poradenské služby a uplatňujú aktívne opatrenia na

trhu práce na základe uzatvorenej písomnej dohody

s príslušným úradom alebo na základe uzatvorenej

písomnej dohody v rámci partnerstva podľa § 10,

c) právnická osoba a fyzická osoba, ktoré vykonávajú

sprostredkovanie zamestnania za úhradu,

d) agentúra dočasného zamestnávania a

e) agentúra podporovaného zamestnávania.

 

Sprostredkovanie zamestnania za úhradu podľa §25

Agentúry dočasného zamestnávania § 29 , ich význam je v tom, že zamestnávajú voľné pracovné sily za účelom, že tieto sily potom prepožičiavajú iným zamestnávateľom.

Agentúra podporovaného zamestnávania pre osoby ktoré majú štát znevýhodneného uchádzača a osoby zdravotne postihnuté.

Vymedzuje sa právo na prístup k vhodnému zamestnaniu pričom sa definuje vhodné zamestnanie.

Vhodné zamestnanie na účely tohto zákona je zamestnanie,

Ktoré zohľadňuje zdravotný stav občana,

prihliada na jeho kvalifikáciu, odborné zručnosti alebo

druh doteraz vykonávanej práce.

 

Právo na prístup k zamestnaniu § 14.

 

 

 

Občan si môže zabezpečiť právo na zamestnanie aj v zahraničí.

 

Prvé dva roky od pristúpenia si nemusia sprístupniť, ďalšie dva roky už rešpektujú ale môžu si prijať obmedzujúce opatrenia, a ďalšie dva roky si môžu predĺžiť platnosť opatrení.

  1. kategória štátov kde je pracovný trh plne otvorený bez obmedzenia a majú aj výhody sociálneho systému toho, ktorého štátu
  2. je uvoľnený trh ale iba pre vybrané profesie – Francúzsko, Belgicko, Dánsko
  3. naďalej sa vyžadujú pracovné povolenia – Nemecko a Rakúsko

 

250 000 Slovákov pracuje podľa štatistík legálne v rámci európskej únie. Každý 9 pracuje mimo SR. V rámci členských štátov, sú to najmä ľudia do 24 rokov, tých je ¾. Z nich je väčšina zo stredoškolským vzdelaním. Iba 22% je z vysokoškolským vzdelaním, a iba 4% so základným vzdelaním.

V súčasnosti je dôvodom najmä ekonomický dôvod.

 

Primárne, sekundárne a komplementárne práva v rámci slobodného pohybu pracovných síl.

Primárne sú základom, patria uchádzačom o zamestnania a iné ich rodinných príslušníkom, bez diskriminácie.

Sekundárne, nemôžu byť podmienené vzájomnosťou medzi štátmi, vzťahujú sa rovnako na rodinných príslušníkov zamestnanca ............................................

Aj naši občania majú na základe tohto právo zdržiavať sa na území štátu a pod.

Komplementárne – netýkajú sa už iba zamestnanca ale aj jeho rodinných príslušníkov.

 

Povolenia na prechodný pobyt za účelom zamestnať sa a povolenie na zamestnanie (ministerstvo vnútra). Takéto povolenie vydá len vtedy ak ide o pracovné miesto, ktoré nemožno obsadiť vlastnými občanmi ale občanmi iných štátov únie.

 

Aktívne opatrenia na trhu práce § 32 najmä sprostredkovaním zamestnania.

Sprostredkovanie zamestnania na účely tohto zákona

je činnosť zameraná na

a) vyhľadávanie pracovného miesta a ponúkanie vhodného

zamestnania uchádzačovi o zamestnanie a záujemcovi

o zamestnanie a

b) vyhľadávanie a ponúkanie vhodných zamestnancov

zamestnávateľovi.

 

Zabezpečuje ho ústredie, úrad práce sociálnych vecí a rodiny, PO či FO na základe povolenia.

Úrady a ústredie vykonávajú toto sprostredkovanie vždy bezplatne.

 

Príslušný úrad sociálnych vecí a rodiny je podľa miesta bydliska osoby, ktorá sa o zamestnanie uchádza. Úrad práce zaradí takúto osobu do evidencie uchádzačov o zamestnanie. Zavedením takejto osoby do evidencie sa robí na základe písomnej žiadosti uchádzačom. Týmto vznikajú uchádzačovi povinnosti v oblasti hľadania práce. Je povinný v zákonom stanovených intervaloch navštevovať úrad práce. Raz za 14 dní u dlhodobo nezamestnaných raz za mesiac u tých ktorí sa podrobujú rekvalifikačnému kurzu. Na výzvu sa dostaviť. Vyradenie uchádzača o zamestnanie ak si neplní takéto povinnosti. Ak sa zistí napr. že pracuje na čierno. Ak nespolupracuje s úradom práce. Úrad práce okrem spostredkovania zamestnania, odborné poradenské služby (vykonáva poradca), príprava a vzdelávanie pre trh práce. Poskytuje sa príspevok na samostatnú zárobkovú činnosť, príspevok na zamestnanie znevýhodneného uchádzača o zamestnanie, príspevok za vytvorenie miesta.

 

Úrad práce môže poskytnúť do výšky 100% 24násobku minimálnej ceny práce . (minimálna cena práce je minimálna mzda a rôzne odvody a pod.) Ten kto takýto príspevok musí takéto miesto obsadzovať alebo činnosť vykonávať po dobu dvoch rokov.

Príspevok na výkon absolventskej praxe. Každý absolvent školy, ktorý sa uchádza o zamestnanie do 25 rokov veku. Tento slúži na získanie odborných zručností a praktických vedomostí. Absolventská prax sa vykonáva najviac 6 mesiacov v rozsahu 10 hodín týždenne, má nárok na 10 dní voľna. Zato dostáva zamestnávateľ 1700 SK mesačne.

 

Príspevok na aktivačnú činnosť, tejto cieľom je udržať pracovné návyky. Táto činnosť sa vykonáva 40 hodín mesačne. Spočíva vo výkone menších prác a obecných služieb, alebo formou dobrovoľníckych prác pre isté organizácie. Príspevok sa poskytuje tomu, kto zabezpečuje tie aktivačné práce. Príspevok na dochádzku za prácou, vtedy úrad práce sociálnych vecí a rodiny môže poskytnúť zamestnancovi peniaze na toto po dobu 12 mesiacov, 2000 SK/ mesačne.

 

Zákon upravuje aj realizáciu práva u osôb zdravotne postihnutých. Každý zamestnávateľ, ktorý zamestnáva viac ako 20 pracovných síl. V rozsahu 3,2 %

 

 

(Zdravotne postihnuté osoby) Za každé nevytvorené pracovné miesto sa odvedie trojnásobok minimálnej mzdy. Chránená pracovná dielňa je vtedy ak je viac ako 50% zamestnaných osoby zdravotne postihnuté.

 

Systém kontroly

Ústredie a úrady má možnosť kontroly nad dodržiavaním predpisov, Či si zamestnávateľ riadne plní pracovné povinnosti a pod.  Môžu voľne vstupovať, požadovať preukázanie sa takejto osoby. Požadovať vysvetlenie nenachádzania sa na pracovisku. Polícia má povinnosť súčinnosti. Je tu možnosť ukladať aj sankcie. Je možné uložiť poriadkovú pokutu až do výšky 20 000 SK. Za nelegálne zamestnávanie do výšky 1000 000 SK a za neoprávnené sprostredkovanie možno uložiť pokutu do výšku 10 000 SK. Povinnosti zamestnávateľa v oblasti práva na zamestnanie. § 62 a nasl.

 

Zákaz diskriminovať uchádzačov,

 


Zdroj : obsahová kostra – prednáška č. 6, zákon o službách zamestnanosti