zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Právnická Fakulta / Správne právo I.

 

PzP 6 - správa poľnohospdárstva (spravko_6.doc)

Správa poľnohospodárstva

Má tzv. biologický charakter, a teda je pre ňu typické, že všetky vzišlo a vzíde z pôde. Teda typická spätosť s pôdou ako ničím nenahraditeľný prostriedok, preto sa každý štát snaží o zachovanie pôdy v čo najlepšom stave. Vlastníkom stavby môže byť aj cudzia osoba. Viac sektorovosť znamená, že do tejto správy poľnohospodárstva zasahuje veľké množstvo ministerstiev a pod.

 

5 oblastí :

a) poľnohospodársky pôdny fond

základné znaky sú :

1. starostlivosť

2. ochrana

b) poľnohospodárska výroba

1. rastlinná (odrody, osivá, sadivá, krmivá, hnojivá, rastlinolekárska starostlivosť)

2. živočíšna (šľachtenie hospodárskych zvierat, plenitba, veterinárna starostlivosť)

c) poľnohospodárske služby

1. semenárske

2. veterinárske

3. šľachtiteľské

4. technické a stavebné

5. špecifické (chmeliarstvo, vinohradníctvo, ovocinárstvo, včelárstvo)

d) spotrebiteľ

1. potraviny

2. ochrana spotrebiteľa

e) ochrana pred negatívnymi dôsledkami

1. preventívne (režim vnútornej kontroly, režim vonkajšej kontroly)

2. represívne opatrenia

 

Právna úprava :

Zákon 220/2004 o ochrane a vyžití poľnohospodárskej pôdy.

Zákon 597/2006 o pôsobnosti orgánov štátnej správy v oblasti registrácie odrôd pestovných rastlín

Zákon 271/2005 o výrobe uvádzaní na trh krmív (tzv. krmivársky zákon)

Zákon 136/2000 o hnojivách

Zákon 193/2005 o rastlinolekárskej starostlivosti

Zákon 134/1998 o šľachtení a plemenitbe hospodárskych zvierat

Zákon 152/1995 o potravinách

Zákon 250/2007 o ochrane spotrebiteľa

Zákon 128/2002 o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa

Zákon  39/2007 o veterinárnej starostlivosti

Plus veľké množstvo nariadení rady a smerníc (teda právo na úrovni Európskej únie).

 

Kniha prianí a sťažností nie je povinnosťou podnikateľa ale naopak povinnosť je tzv. inšpekčná kniha. VZN obce musí určiť prevádzkové doby pre jednotlivé druhy podnikateľskej činnosti. Teda pri určovaní prevádzkovej doby je nutné aby bolo v súlade s týmto VZN, ktoré je obec povinná vydať.

 

Poľnohospodársky pôdny fond.

Pôda (zo zákona 220/2004)

Poľnohospodárska pôda je (zo zákona 220/2004)

Sem možno zahŕňať aj tzv. všeobecné nástroje, ktoré pozná právna úprava a tzv. špecifické nástroje. Platí, že každý vlastník pôdy, nájomca, správca poľnohospodárske pôdy je pivný vykonávať opatrenia za chovanie kvalitatívnych vlastností pôdy, predchádzať výskytu a šíreniu burina neobrábaných pozemkoch a zabezpečiť využívanie pôdy tak aby nebola ohrozená ekonomická stabilita pozemku. Postarať sa o zosúladenie s katastrom o určení využívania pôdy. Právna úprava hovorí o osobitných inštitútoch o 

tzv. degradácií, je to poškodenie alebo znehodnotenie poľnohospodárskej pôdy - fyzikálne chemické alebo biologické

erózia je úbytok povrchovej najúrodnejšej vrstvy pôdy, teda úbytok živín a humusu.

zhutnení, zvýšenie objemovej hmotnosti v dôsledku negatívnych postupov, nedostatočnej starostlivosti o pôdu.

 

Špecifické nástroje :

Zmena druhu pozemku (ide o rozhodovaciu činnosť), nie je to jednoduchý postup, vyžaduje si žiadosť a príslušné listiny. Napr. z poľnohospodárskeho na nepoľnohospodárskeho

Odňatie poľnohospodárskej pôdy (ide o rozhodovaciu činnosť) dočasne možno vyňať najviac na 10 rokov. Dočasné sú napr. rôzne zariadenia stanoviska a pod.

Rekultivácia pôdy ak správny orgán v rámci inšpekcii dôjde k záveru, že došlo k neoprávnenému odňatiu pôdy vtedy správny orgán nariadi rekultiváciu a to nariadenie do pôvodného stavu. Ak to nie je možné zvrátiť tak sa začne konanie o zmene využitia pozemku (zmení sa poľnohospodársky pozemok na iný lebo ho nemožno navrátiť)

Ochrana pri nepoľnohospodárskom využití

Ochrana pri určení územnoplánovacej činnosti

 

Keď chcem stavať na poľnohospodárskej pôde, musí požiadať o odňatie pôdy s pôdneho fondu a až tak možno zmeniť takúto pôdu na stavebnú. Toto vyňatie nie je zadarmo. Tieto financie nie sú jediné okrem toho štát stanovuje aj povinnosť tzv. náhradnej výsadby tam kde to prichádza do úvahy.

 

Šľachtenie rastlín je definované (v zákone 134/1998)

Krmivá majú tiež stanovené určité parametre a pod.

Celé šľachtenie stojí na tzv. registračnom princípe.

 

Preventívna starostlivosť sa vykonáva aby sa zamedzilo šíreniu chorôb (očkovanie, utratenie).

Represívne - stiahnutie z obehu, sankcie a pod.

 

Ad d) Spotrebiteľ

Pozrieť zákon aj vykonávacie predpisy pre vykonávanie pôsobnosti na úseku ochrany spotrebiteľa.

Všetky produkty sú určené pre spotrebiteľa. Spája sa stým aj klamlivá reklama a pod.

 

Orgány

 

Ústredné úrady

Ministerstvo pôdohospodárstva (poľnohospodársky pôdny fond, osivá a sadivá),

Ministerstvo zdravotníctva (pokiaľ ide o potraviny),

Ministerstvo hospodárstva (pokiaľ ide o ochranu spotrebiteľa)

 

Pozemkové úrady :

Krajský a obvodný pozemkový úrad

Obce (pri ochrane spotrebiteľa)

Môžu ukladať pokuty.

Štátna veterinárna a potravinová správa

Krajské veterinárne a potravinové správy

Regionálne veterinárne a potravinové správy

 

Hlavný veterinárny lekár

Veterinárny lekári delia sa na :

  1. úradní
  2. súkromní

 

Ústav kontroly veterinárnych liečiv

Veterinárni inšpektori

 

Ústredný kontrolný a skúšobný úrad poľnohospodársky,

Technický a skúšobný ústav pôdohospodársky,

Plemenárska inšpekcia SR,

Lesnícky výskumný ústav,

Fytoinšpektori (slúži na vykonávanie rastlinno-lekárskej starostlivosti),

Slovenská obchodná inšpekcia,

Obvodné a krajské lesné úrady.


Zdroj : prednáška 6, Zákon 220/2004 o ochrane a vyžití poľnohospodárskej pôdy.