zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Právnická Fakulta / Ústavné základy finančného práva

 

PzP 5 - Finančná kontrola (ustavne_zaklady_financneho_5.doc)

Finančná kontrola

Verejné financie musia byť vždy pod určitou kontrolou, pretože ide o zdroje ktoré je potrebné aby boli regulované.

Verejné financie a výdavky musia zabezpečovať fungovanie štátu. Preto sa príslušnými normami reguluje táto oblasť. Za takýmto účel je určená finančná kontrola, ktorá je špecifickým druhom ľudskej činnosti, ktorej obsahom je porovnávanie predpokladaného stavu zo stavom existujúcim. Treba porovnať to čo je stým čo sa predpokladalo alebo čo by malo byť. Cieľom každej takejto kontroly je zistiť príčiny, prijať opatrenia na odstránenia odchýlok.

Charakterizuje sa ako kontrolná činnosť príslušných finančných orgánov. Má aj osobitné funkcie :

  1. poznávacia funkcia
  2. porovnávacia funkcia
  3. preventívna funkcia
  4. represívna funkcia

 

Ad A)

hovorí sa jej aj funkcia identifikačná. Jej úlohou je poznanie existujúceho stavu a odhalenie príčin, pre ktoré existuje nesúlad medzi daným a predpokladaným stavom.

 

Ad B)

Táto slúži na komparáciu stavu existujúceho a stavu prepokladaného.

 

Ad C)

Táto vedie k nabádaniu príslušných subjektov k finančnej disciplíne. Táto funkcia smeruje k subjektom, ktoré sú kontrolované do budúcna ale aj voči ostatným subjektom.

 

Ad D)

Hovorí sa jej aj postihová funkcia, táto nastáva v prípadoch keď ku porušeniu finančnej disciplíny dostane postih.  Jej cieľom je aby boli efektívne využívané verejné prostriedky.

 

Každá jedna finančná kontrola je vnímaná v dvoch rovinách :

  1. kontrola na oblasť finančných vzťahov
  2. kontrolu, ktorú uskutočňujú prevažne finančné orgány

 

Finančná kontrola sa delí na predbežnú, priebežnú a následnú.

  1. predbežná, touto orgán verejnej správy overuje každú svoju finančnú operáciu a zameriava sa na dodržiavanie hospodárnosti, efektívnosti a účinnosti, pričom sa musí overiť či pripravovaná finančná operácia bude v súlade so schváleným rozpočtom verejnej správy a či je v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi. Túto kontroly vykonáva poverený vedúci orgánu verejnej správy alebo zamestnanec robiaci verejné obstarávanie.
  2. priebežná kontrola, ňou sa kontroluje úplnosť a preukázateľnosť účtovných alebo iných dokladov, ktoré súvisia s danou kontrolovanou operáciou a zároveň sa kontroluje vykonanie
  3. následná finančná kontrola, túto vykonáva orgán verejnej správy v rozsahu svojej pôsobnosti podľa predpisov osobitne na to určených (napr. hlavný kontrolór univerzity kontroluje doklady).  

 

Kontrolné orgány ale aj kontrolované orgány sú povinné pri následnej kontrole dodržiavať určité pravidlá. Teda kontrola musí byť na základe poverenia, ktoré vydá zodpovedný štatutár a toto oprávnenie musí byť predložené pri začiatku kontroly a musí s nim byť oboznámený kontrolovaný subjekt.

Všetci zamestnanci takéhoto subjektu môžu vstupovať, požadovať doklady, vyžadujú potrebnú súčinnosť.

Sú povinný oznámiť začiatok kontroly, termín kedy sa predpokladá skončenie kontroly a musí sa preukázať ako kontrolór. Musí vydávať potvrdenie o prevzatí týchto dokladov. Táto súčinnosť spočíva v tom, že sa podávajú rôzne vysvetlenia a orgán je povinný oboznámiť s výsledkami kontroly, kontrolovaný subjekt. Každá jedna kontrolná správa musí byť prerokovaná a kontrolný orgán má právo uložiť aj opatrenia na odstránenie nedostatkov a má povinnosť odovzdať správu kontrolovaného subjektu. Ak zistí nedostatky tak oznámi tento nedostatok nadriadenému orgánu.

 

Práva a povinnosti kontrolovaného subjektu :

Tento subjekt je povinný vytvoriť všetky podmienky pre výkon kontroly a umožniť vstup do objektov a dostaviť sa na prerokovanie správy, musí dbať o to aby boli dodržané pravidlá nakladanie s osobnými údajmi. Kontrolovaný subjekt je v rámci následnej finančnej kontroly musí spolu s kontrolovaným orgánom podpísať zápisnicu. Pokiaľ ju nepodpíše tak uvedie výhradu a zároveň kontrolovaný subjekt môže požadovať uplatnenie výhrady voči námietkam kontrolného orgánu.

 

Vždy je rozhodujúce to v ktorých oblastiach činnosti sa táto kontrola vykonáva :

  1. rozpočtová kontrola

Kontroluje sa využívanie prostriedkov rozpočtov a môžu ju vykonávať vláda SR, NRSR a úrad vlády. Okrem toho ministerstvo financií, správy finančnej kontroly a osobitné kontrolné útvary jednotlivých inštitúcií.

  1. banková kontrola

Vykonáva sa v rámci bankového dohľadu NBS a kontroluje sa ňou aj činnosť komerčných bánk a v niektorých prípadoch robí kontrolu aj ministerstvo financií. Najmä pri stavebnom sporení a hypotekárnych úveroch.

  1. daňová kontrola

Túto realizuje daňové riaditeľstvo, daňové úrady, ministerstvo financií, obecné úrady (pri miestnych daniach, ktoré im do kompetencie spadajú).

  1. colná kontrola

Túto uskutočňuje ministerstvo financií, colné riaditeľstvo a colné úrady.

  1. devízová kontrola

Ministerstvo financií a NBS.

 

Zákon o kontrole v štátnej správe tento stanovuje základnú kontrolu pre : úrad vlády, plnenie úloh štátnej správy. V rámci kontroly tento úrad a jeho pôsobnosť sa vzťahuje na ostatné ministerstvá a priamo spadajúce orgány.

Všetky kontrolné orgány majú osobitné postavenie, ktoré vyplýva priamo zo zákona. Dôležitosť finančnej kontroly, táto je nevyhnutná a existuje osobitná právna úprava o finančnej kontrole a audite. Tento zákon veľmi podrobne upravuje postavenie ministerstva financií. Tento zákon definuje finančnú kontrolu ako súhrn činností, ktorými sa overuje splnenie podmienok na použitie verejných prostriedkov. Ustanovenia tohto zákona sa nevzťahujú na kontrolu, ktorú vykonáva najvyšší kontrolný úrad (tento je splnomocnený ústavou a osobitným zákonom). NKÚ vystupuje ako nezávislí orgán priamo zakotvený v ústave.

 

Audit  (zákon priamo rozlišuje využívanie prostriedkov k dosiahnutiu stanoveného cieľa a definuje audit ako finančný, audit zhody, audit výkonnosti, systémový audit a audit informačných systémov)

 

Prostredníctvom auditu sa kontroluje oprávnenosť nakladania a správneho použitia finančných zdrojov.

Hodnotí sa tu účtovná závierka. Audit zhody dodržiavanie právnych predpisov. Audit výkonnosti mieru hospodárnosti.

Audit informačných systémov či sú dostatočne využívané informačné systémy.

 

Najvyšší kontrolný úrad

Má osobitné postavenie v sústave orgánov kontroly, posilnené je to tým, že je priamo zakotvené v ústave. Je to nezávislí orgán kontroly hospodárenia, ktorý kontroluje hospodárenie majetku, záväzkov, štátu a verejnoprávnych inštitúcií. Hospodárenie vo fonde národného majetku.

Môže kontrolovať majetok, finančné prostriedky, a majetkové práva obcí. Kontroly sa majetok záväzky, majetkové práva a pohľadávky za ktoré prebrala SR záruku a kontroluje aj majetkové finančné práva, ktoré sa poskytli SR, v rámci rozvojových programov. Kontrola na NKÚ sa vzťahuje na vládu na ministerstvá a iné ústredné orgány, obce, VÚC a na ich právnické osoby, na kontrolu štátnych účelových fondov, verejnoprávnych inštitúcií a právnických osôb, ktoré majú majetkovú účasť štátu. Pôsobnosť sa vzťahu aj na fond národného majetku a na právnické a fyzické osoby, ktoré nakladajú s majetkami  ministerstiev a ostatných ústredných orgánov.

Pokiaľ ide o výkon samosprávy je rozlišovaný priamy výkon a prenesený výkon (tu môže vykonávať kontrolu aj vláda). Nemá byť zlúčiteľná s poslancom, starostom stými čo sú vylúčený z tejto funkcie. Kontrolór je volený obecným zastupiteľstvom. Kontrola príjmov a výdavkov obce, hospodárenie s majetkom príspevkových organizácií, ktorých je obec zriaďovateľom a má povinnosť prekladať obecnému zastupiteľstvu výsledky kontroly a raz ročne musí aj vypracovávať odborné stanoviská k návrhu rozpočtu obce pred ich schválením.

NKÚ plní všetky úlohy, ktoré mu stanovuje osobitný zákon a môže zriaďovať kontrolné útvary aj mimo sídla NKÚ (Ing. Jasovský je predsedom). Finančná kontrola a jej výsledky majú slúžiť k tomu akým spôsobom sa využívajú verejné zdroje. Majú zároveň slúžiť ako podklad pre legislatívu vlády, keďže podstatným spôsobom sa môžu znižovať náklady na jednotlivé inštitúcie. Kontrola nakladania prostriedkov EÚ (tu pôsobia aj orgány EÚ).

 


Zdroj: prednáška č. 5, http://www.itnews.sk/buxus_dev/generate_page.php?page_id=49448

http://www.nku.gov.sk/index.cfm?module=ActiveWeb&page=WebPage&s=kompetencie