zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Právnická Fakulta / Ústavné základy finančného práva

 

PzP 6 - Rozpočtové právo (ustavne_zaklady_financneho_6.doc)

Rozpočtové právo

Je jeden z podsystémov finančného práva. Je to najdôležitejší podsystém finančného práva. Nie je samostatným právnym odvetvím.

(v užšom zmysle) Patria sem právne normy upravujúce otázky, týkajúce sa postavením a funkciami verejných rozpočtov, ich príjmami a výdavkami (obce a VÚC) ďalej normy upravujúce rozpočtový proces a rozpočtové zásady a výšku príjmov a výdavkov.

(v širšom zmysle) Zaraďujú sa aj právne normy, ktoré opravujú príjmovú a výdavkovú časť verejných rozpočtov. Daňové a poplatkové právne normy, a právne normy upravujúce financie týchto rozpočtov.

 

Je tvorené právnymi normami, ktoré upravujú spoločenské vzťahy, ktoré sa týkajú tvorby rozdeľovania a používania verejných rozpočtov. Pri tejto regulácií vznikajú vzťahy, tzv. rozpočtové právne vzťahy.

Je pre nich charakteristické, že sa týkajú celoštátneho fondu peňažných prostriedkov, subjektom týchto vzťahov sú orgány, ktoré reprezentujú štát, obec alebo VÚC.

Vo výnimočných prípadoch môžu byť subjektmi týchto vzťahov, aj FO alebo PO ak sa napr. poskytujú dotácie zo štátneho rozpočtu.

Rozpočtovo-právne vzťahy sú finančno-právnymi vzťahmi.

Pramene rozpočtového práva :

Ústava SR (články, ktoré boli pri prameňoch finančného práva)

Čl. 58, 60, 65 – princíp hospodárskej samostatnosti obcí a VÚC, čl. 73 – čo nemôže byť predmetom referenda.

Zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy (523/2004)

Zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy (583/2004)

Zákon o obecnom zriadení

Zákon o samospráve vyšších územných celkov

Zákon o štátnom rozpočte (každoročne prímaný)

 

Rozpočtová sústava je súhrn všetkých rozpočtov, ktoré sa v danom štáte zostavujú a podľa, ktorých prebieha rozpočtové hospodárenie štátu a ďalších verejnoprávnych subjektov. U nás ju tvorí štátny rozpočet, rozpočty obcí a VÚC, rozpočty štátnych účelových fondov.

Finančné hospodárenie štátu prebieha podľa štátneho rozpočtu. Do rozpočtovej sústavy sa zapájajú aj vzájomné vzťahy medzi obcami (subjektmi sústavy).

Ovplyvňuje ju faktory ako :

  1. štátoprávne usporiadanie,
  2. ekonomika daného štátu a 
  3. územnosprávne členenie.

(Ako ovplyvňuje – seminár)

 

Štátny rozpočet, jeho problematiky upravuje zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Konkrétne prímy výdavky jednotlivých kapitol upravuje konkrétny zákon o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok. (Zákon 523/2004 treba aj na skúšku) Štátny rozpočet, je pojem z 19 storočia, kedy sa chápal ako jediný zdroj financovania štátnych potrieb (neboli rozpočty obcí, VÚC, štátne účelové fondy). Rozpočet sa zostavoval na obdobie jedného roka, zväčša bol vyrovnaný alebo prebytkový. Ak sa neprijme zákon o štátnom rozpočte tak sa použije ten z minulého roku. Štátny rozpočet má nadradené postavenie.

Tento zákon, je základnou súčasťou rozpočtu verejnej správy.

Obsahuje rozpočtové príjmy, rozpočtové výdavky, zo štátnymi výdavkami.

Tento schvaľuje národná rada.

 

Štruktúra § 6 ods. 5:

  1. Príjmy štátneho rozpočtu podľa kapitol.
  2. Výdavky štátneho rozpočtu, nevyhnutné na plnenie zámerov a cieľov programu vlády členenie podľa kapitol,
  3. Štátny rozpočet tvoria, prebytok štátneho rozpočtu a schodok štátneho rozpočtu ak nie sú vyrovnané

 

Existujú rôzne definície štátneho rozpočtu, chápe sa ako finančno-ekonomická kategória tak sa definuje ak sústava peňažných vzťahov prostredníctvom, ktorých sa tvorí rozdeľuje a používa celoštátny fond peňažných prostriedkov.

V ekonomickom nazeraní sa chápe ako základný finančný program štátu, ktorý zahrňuje očakávané prímy a výdavky v danom rozpočtovom období a ktorý sa schvaľuje formou zákona.

Právne : Je to mocenský akt štátu, ktorý sa schvaľuje vo forme zákona v rámci osobitného konania (rozpočtový proces)

 

Príjmy a výdavky štátneho rozpočtu :

Účelom sú dane, pokuty sankcie od právnických osôb a fyzických osôb, ktoré majú sídlo alebo bydlisko na území SR, okrem daní, ktoré sú príjmom rozpočtu obce alebo rozpočtov VÚC. Dane od FO alebo PO, ktoré majú bydlisko mimo územia SR a ktoré majú príjmy zo zdrojov mimo SR. U nás sa zdaňujú iba prímy tie, ktoré plynú z nášho územia. Poplatky, pokuty a iné sankcie spojené s poplatkom.

 

Správne a súdne poplatky sú príjmom štátneho rozpočtu.

Miestne poplatky iba poplatok za miestne a komunálne odpady sú príjmom obcí.

Poplatkami môžu byť aj iné platby avšak nie sú to poplatky v zmysle ústavy SR.

 

Príjmom štátu :

Daň z príjmov, všetky pokuty vzťahujúce sa na nich.

Daň z pridanej hodnoty,

Úroky z prostriedkov, získaných z úverov,

Príjmy kapitol,

Poplatky,

Odvody za porušenie finančnej disciplíny z výnimkou tých, ktoré prichádzajú z EÚ

Výnosy z majetkových účasti štátu,

Príjmy z prevodu majetku vo vlastníctve štátu

 

Výdavky štátneho rozpočtu :

Výdavky štátnych rozpočtových organizácií,

Príspevky štátnym príspevkovým organizáciám,

Výdavky, ktoré sa poskytujú v zmysle medzinárodnej zmluvy, ktorou je SR viazaná.

Odvody EÚ.

Výdavky spojené s medzinárodnou pomocou rozvojovým krajinám.

Výdavky na úhradu nákladov, preneseného výkonu štátnej správy obciam a VÚC.

Záväzky, ktoré je štát povinný platiť v zmysle osobitných predpisov.

Výdavky spojené so správou schodku štátneho rozpočtu.

 

Z výdavkov sa môžu poskytovať dotácie pre FO aj PO a tieto sa poskytujú na základe žiadosti, okrem dotácie na náhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy obciam a VÚC, dotácie verejným vysokým školám. Dotácie na financovanie spoločným programov SR a európskej únie. Dotácie na náhradu straty pri zabezpečovaní výkonu vo verejnom záujme. Žiadosti,  a nepoužité prostriedky sa vracajú niekam

Rozsah a podmienky poskytovania dotácií ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá správca kapitoly, ktorý je zároveň orgánom štátnej správy.

Výdavky štátneho rozpočtu sa rozpočtujú vo forme bežných a kapitálových výdavkov. Kapitálové výdavky možno použiť aj v nasledujúcich rozpočtových rokoch. Bežné sa musia vrátiť štátu ak sa nespotrebujú. Napr.: výdavky na obstarávanie hmotného a nehmotného majetku, plán na viacero rokov.

Bežné výdavky z výnimkou miezd, platov, služobných prímov a ostatných osobných vyrovnaní, ktoré boli poskytnuté fyzickej alebo právnickej osobe po 1.10. rozpočtového roka,  a ktoré nebolo možné použiť do konca rozpočtového roka možno použiť do 31.marca nového rozpočtového roka. Napr.: mzdy, platy, výdavky na vojnové účely.

Výdavky zo štátneho rozpočtu nemožno použiť na majetkovú účasť inej právnickej osoby ako rozpočtovej organizácie.

 

Príjmy a výdavky sú organizačne usporiadané do kapitol.

Kapitolu tvorí rozpočet, každého ministerstva, vrátane rozpočtov, rozpočtových organizácií, ktoré sú napojené na jeho rozpočet. Každé jedno ministerstvo si môže vytvárať rozpočtové organizácie.

Kapitoly iné : Rozpočet kancelárie NRSR, prezidenta SR, úradu vlády SR, najvyššieho súdu, generálnej prokuratúry, najvyššieho kontrolného úradu, SIS, všeobecnej pokladničnej správy, ostatných ústredných orgánov štátnej správy, ktoré nie sú zapojené na rozpočet jednotlivého ministerstva.

Kapitola má svojho správcu. Jeho povinnosťami sú vypracovať návrh rozpočtu príslušnej kapitoly v súlade z vládnym návrhom zákona o štátnom rozpočte. Je povinný tento návrh predkladať v termíne, určenom na predloženie návrhu rozpočtu verejnej správy. Usmerňuje hospodárenie z rozpočtovými prostriedkami kapitoly, zverejňuje údaje rozpočtu kapitoly najneskôr do 60 dní po nadobudnutí účinnosti zákona o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok.

Organizácia

Verejné rozpočty: štátny rozpočet, obcí, miest, štátnych účelových fondov

 

Príjmom obce :

Daň z nehnuteľností, za psa, za nevýhrené hracie prístroje, daň za ubytovanie.

 

Príjmom VÚC:

Jedine daň z motorových vozidiel.

 

Rozpočtové rezervy

Sú určené na krytie nepredvídaných výdavkov, v danom štáte, tvoria ich najmä :

  1. rozpočtová rezerva vlády
  2. rezerva predsedu vlády
  3. rezerva na prostriedky európskej únie a odvody európskej únie

Výšku týchto rezerv schvaľuje národná rada zákonom o štátnom rozpočte.

O hospodárení z rozpočtovými rezervami podáva NRSR správu národnej rade.

 

Rozpočtové provizórium

Situácia keď nie je zákon  štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok schválený NRSR do 31. decembra bežného rozpočtového roka, spravuje sa rozpočtové hospodárenie štátu v čase od 1. januára až do účinnosti nového zákona o štátnom rozpočte. Rozpočtovým provizóriom.

Počas neho sa rozpočtové hospodárenie štátu spravuje zákonom o štátnom rozpočte na predchádzajúci rozpočtový rok. Limity sú v tom, že výdavky štátneho rozpočtu v každom kalendárnom mesiaci nesmú prekročiť 1/12 celkových výdavkov štátneho rozpočtu schválených zákonom o štátnom rozpočte na predchádzajúci rok, a výdavkov nepoužitých a viazaných v predchádzajúcom rozpočtovom roku.

Možno prekročiť o  :

  1. výdavky spojené so správou schodku štátneho rozpočtu a štátneho dlhu,
  2. výdavky na úhradu výnosov, zo štátnych cenných papierov,
  3. výdavky na splácanie úrokov, z prijatých úverov alebo pôžičiek
  4. úhradu dávok a príspevkov, na ktoré majú právnické osoby aj FO nárok priamo zo zákona.
  5. o odvody do rozpočtu EÚ.
  6. o poistné a príspevky do poisťovní za zamestnancov štátnych rozpočtových a štátnych príspevkových organizácií.

Tieto rozpočtované príjmy a výdavky v období rozpočtového provizória sa zúčtujú po nadobudnutí účinnosti zákona o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok.

 


Zdroj : prednáška 6, zákon o štátnom rozpočte, http://spravko.bubbles.sk/ine/financ/rozpoctove_pravo.doc