Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Mateja Bela / Ekonomická fakulta / Ekonomika podniku 1
Podstata podniku a jeho okolie (podstata_podniku_a_jeho_okolie.doc)
Podstata podniku a jeho okolie
- Podnik ako systém
- Znaky podnikov
- Funkcie podnikov
- Klasifikácia podnikov
- Okolie podniku
- Životný cyklus podniku
Podnikavosť - schopnosť vyhľadávať a využívať príležitosti v podnikateľskom prostredí na dosahovaní zisku (neuspokojený dopyt)
Podnikanie - realizácia podnikavosti
Pre úspech v podnikateľskej činnosti musia byť vytvorené objektívne alebo subjektívne podmienky
Objektívne podmienky:
- sú vytvárané systémom trhového hospodárstva - objektívna podnikavosť, má dve stránky:
- vonkajšia - schopnosť objaviť a efektívne využiť podnikateľské príležitosti
- vnútorná - vyhľadávanie a efektívne využívanie vnútropodnikových príležitostí a možností na zlepšenie
Subjektívne podmienky:
Základné subjekty podnikania:
- Podnikateľ - jednotlivec môže byť fyzická alebo právnická osoba
- fyzická osoba - podniká na základe živnostenského oprávnenia
- právnická osoba - právne samostatná, vlastnícky oddelený subjekt, vlastný účet, zápis v obchodnom registri
- Podnikateľská jednotka - samostatný hospodársky subjekt - viac podnikateľov.
- V trhovej ekonomike najdôležitejšia podnikateľská jednotka je podnik, alebo združenie podnikov.
1. Podnik ako systém
- Systém - prvky a vzťahy medzi nimi
- Prvky - materiálne, nemateriálne (majetok), ľudské zdroje
- Vzťahy medzi prvkami - podriadenosti, nadriadenosti spolupráce
- Organizácia a riadenie - funkčné (systém funkčných miest), procesné (systém riadenia činností, výsledky procesu sa dajú odmerať, je viac preferované, stanovené sú právomoci a zodpovednosti)
2. Znaky podniku
- kombinácia výrobných faktorov
- hospodárnosť (optimálny vzťah medzi vstupmi a výstupmi)
- finančná rovnováha - rovnováha medzi potrebami a zdrojmi (vlastné zdroje: zisk a odpisy)
- princíp rentability - pomer výsledku k vloženým zdrojom (nákladová rentabilita: pomer zisku k nákladom)
- právna samostatnosť - aby mohol nakladať so svojím majetkom
3. Funkcie podniku
- Podnikateľská (využívanie podnikového kapitálu)
- Ekonomická (zásobovacia, odbytová, finančná)
- Výrobná (produkčná, uspokojuje potreby)
- Organizačná (vnútorné usporiadanie)
- Environmentálna (kvalita a ochrana ŽP)
- Technická (zabezpečenie majetkom a PS)
- Sociálna (starostlivosť o pracovníkov a vzťahy)
4. Klasifikácia podnikov
- podľa konečného produktu:
- výrobné (hmotný produkt)
- podniky prvovýroby
- podniky druhovýroby:
a) vyrábajúce výrobné prostriedky
b) vyrábajúce spotrebné predmety
- nevýrobné (služby)
obchodné, bankové, dopravné, podniky CR ap.
- podľa sektorov:
- primárny
- sekundárny
- terciárny
- podľa vlastníctva:
- súkromné,
- verejné,
- hospodársky zmiešané
- podľa odvetví:
- poľnohospodárstvo,
- lesníctvo,
- vodné hospodárstvo,
- priemysel,
- doprava,
- stavebníctvo ap.
- podľa právnej formy:
- samostatný podnikateľ (fyzická osoba, živnostník),
- obchodné spoločnosti :
- osobné (VOS, komanditná spoločnosť)
- kapitálové (SRO, A.S.)
- družstvá
- podľa veľkosti : (uplatňované v EU od r. 2005)
- mikropodniky (do 10 zamestnancov do 2 mil. EUR ročného obratu),
- malé podniky ( do 50, do 10 mil. EUR)
- stredné podniky (do 250, do 50 mil.)
- veľké podniky (nad 250, nad 50 mil.)
- podľa veľkosti je možné klasifikovať podniky aj podľa:
a) kapacity(ubytovacej, stravovacej,
výrobnej, dopravnej a pod.)
b) investovaného kapitálu
c) iných kritérií
Výhody malých a stredných podnikov
- prehľad o činnosti podniku
- operatívnosť riadenia
- lepšie využívanie kapacít
- flexibilita ponuky
Nevýhody malých a stredných podnikov
- nízka úroveň riadenia
- nižšia efektívnosť využitia majetku
- nižšia efektívnosť prevádzky podporných činností podniku
(napr. firemný autobus, marketingové činnosti)
5. Okolie podniku
- makropodmienky : ekologické, technologické, ekonomické, spoločensko-politické (negatívne spoločenské javy, terorizmus)
- mikropodmienky:
- trh práce (nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily),
- dodávatelia (kvalita služieb, servis, schopnosť poskytnúť obchodný úver),
- konkurencia (hybná sila ekonomiky, benčmerking - porovnávanie podmienok, vymieňanie skúseností),
- investori - kapitál (ochota investovať kapitál, zaujímavosť regiónu),
- hostia (dopyt zo strany zákazníkov po službách, vplýva množstvo faktorov: ekonomické, spoločenské, sociálne a pod.)
- rôzne inštitúcie (ovplyvňujú podmienky fungovania podniku - úrady, factoring)
6. Životný cyklus podniku
- Zakladanie a vznik podniku
- Rast podniku
- Stabilizácia podniku
- Kríza podniku
- Zánik podniku
- Zakladanie a vznik podniku
- základné podmienky a predpoklady vzniku podniku:
- legislatívne (zákonom stanovené podmienky: zákon o živnostenskom podnikaní, obchodný zákonník, kvalifikácia, bezúhonnosť a pod.)
- ekonomické (predpísané základné imanie)
- voľba organizačno-právnej formy
- postup pri zakladaní podniku
- podnikateľský plán
- Rast podniku
- Interný rast (účinnejšie využívanie výrobných faktorov)
- Externý rast ( splynutie, fúzia)
- Kvalitatívna stránka - prosperita = rast obratu, trhového podielu a zisku, stabilizácia cien a nákladov (resp. ich pokles)
- 5 fáz rastu podniku – diagram Howarda Grosiera
Rast pomocou:
- tvorivosti
- riadenia
- delegovania
- koordinácie
- spolupráce
- Stabilizácia podniku
- nasleduje po fáze rastu
- prosperujúci podnik
- výhodná trhová pozícia
- snaha udržať sa čo najdlhšie
- Kríza podniku
- V dlhšom časovom horizonte sa nepriaznivo vyvíjajú hospodárske výsledky.
- Krízové riadenie:
- Konsolidácia
- Sanácia
- Zánik podniku
- Fúzia
- Preventívna likvidácia
- Reštrukturalizácia
- Konkurz