zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Mateja Bela / Ekonomická fakulta / Ekonomika podniku 1

 

Podstata podniku a jeho okolie (podstata_podniku_a_jeho_okolie.doc)

Podstata podniku a jeho okolie

 

  1. Podnik ako systém
  1. Znaky podnikov
  1. Funkcie podnikov
  1. Klasifikácia podnikov
  1. Okolie podniku
  1. Životný cyklus podniku

 

Podnikavosť - schopnosť vyhľadávať a využívať príležitosti v podnikateľskom prostredí na dosahovaní zisku (neuspokojený dopyt)

Podnikanie - realizácia podnikavosti

 

Pre úspech v podnikateľskej činnosti musia byť vytvorené objektívne  alebo subjektívne podmienky

Objektívne podmienky:

  1. sú vytvárané systémom trhového hospodárstva - objektívna podnikavosť, má dve stránky:
  1. vonkajšia - schopnosť objaviť a efektívne využiť podnikateľské príležitosti
  1. vnútorná - vyhľadávanie a efektívne využívanie vnútropodnikových príležitostí a možností na zlepšenie

Subjektívne podmienky:

Základné subjekty podnikania:

  1. Podnikateľ - jednotlivec môže byť fyzická alebo právnická osoba
  1. fyzická osoba - podniká na základe živnostenského oprávnenia
  1. právnická osoba - právne samostatná, vlastnícky oddelený subjekt, vlastný účet, zápis v obchodnom registri
  1. Podnikateľská jednotka - samostatný hospodársky subjekt - viac podnikateľov.
  1. V trhovej ekonomike najdôležitejšia podnikateľská jednotka je podnik, alebo združenie podnikov.

 

 

1. Podnik ako systém

 

  1. Systém - prvky a vzťahy medzi nimi
  2. Prvky - materiálne, nemateriálne (majetok), ľudské zdroje
  3. Vzťahy medzi prvkami - podriadenosti, nadriadenosti  spolupráce
  4. Organizácia a riadenie - funkčné (systém funkčných  miest), procesné (systém riadenia činností, výsledky procesu sa dajú odmerať, je viac preferované, stanovené sú právomoci a zodpovednosti)

 

2. Znaky podniku

 

  1. kombinácia výrobných faktorov
  2. hospodárnosť (optimálny vzťah medzi vstupmi a výstupmi)
  3. finančná rovnováha - rovnováha medzi potrebami a zdrojmi (vlastné zdroje: zisk a odpisy)
  4. princíp rentability - pomer výsledku k vloženým zdrojom (nákladová rentabilita: pomer zisku k nákladom)
  5. právna samostatnosť - aby mohol nakladať so svojím majetkom

 

3. Funkcie podniku

 

  1. Podnikateľská (využívanie podnikového kapitálu)
  2. Ekonomická (zásobovacia, odbytová, finančná)
  3. Výrobná (produkčná, uspokojuje potreby)
  4. Organizačná (vnútorné usporiadanie)
  5. Environmentálna (kvalita a ochrana ŽP)
  6. Technická (zabezpečenie majetkom a PS)
  7. Sociálna (starostlivosť o pracovníkov a vzťahy)

 

4. Klasifikácia podnikov

 

  1. podľa konečného produktu:
  1. výrobné (hmotný produkt)

- podniky prvovýroby

- podniky druhovýroby:

a) vyrábajúce výrobné prostriedky

b) vyrábajúce spotrebné predmety

  1. nevýrobné (služby)

obchodné, bankové, dopravné, podniky CR ap.

 

  1. podľa sektorov:
  1. primárny
  1. sekundárny
  1. terciárny

 

  1. podľa vlastníctva:
  1. súkromné,
  1. verejné,
  1. hospodársky zmiešané

 

  1. podľa odvetví:
  1. poľnohospodárstvo,
  1. lesníctvo,
  1. vodné hospodárstvo,
  1. priemysel,
  1. doprava,
  1. stavebníctvo ap.

 

  1. podľa právnej formy:
  1. samostatný podnikateľ (fyzická osoba, živnostník),
  1. obchodné spoločnosti :

- osobné (VOS, komanditná spoločnosť)

- kapitálové (SRO, A.S.)

  1. družstvá

 

  1. podľa veľkosti : (uplatňované v EU od r. 2005)
  1. mikropodniky (do 10 zamestnancov do 2 mil. EUR ročného obratu),
  1. malé podniky ( do 50, do 10 mil. EUR)
  1. stredné podniky (do 250, do 50 mil.)
  1. veľké podniky (nad 250, nad 50 mil.)

 

  1. podľa veľkosti je možné klasifikovať podniky aj podľa:

a) kapacity(ubytovacej, stravovacej,

výrobnej, dopravnej a pod.)

b) investovaného kapitálu

c) iných kritérií

 

Výhody malých a stredných podnikov

 

  1. prehľad o činnosti podniku
  2. operatívnosť riadenia
  3. lepšie využívanie kapacít
  4. flexibilita ponuky

 

Nevýhody malých a stredných podnikov

 

  1. nízka úroveň riadenia
  2. nižšia efektívnosť využitia majetku
  3. nižšia efektívnosť prevádzky podporných činností podniku
    (napr. firemný autobus, marketingové činnosti)

 

5. Okolie podniku

 

  1. makropodmienky : ekologické, technologické, ekonomické, spoločensko-politické (negatívne spoločenské javy, terorizmus)
  2. mikropodmienky:
  1. trh práce (nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily),
  2. dodávatelia (kvalita služieb, servis, schopnosť poskytnúť obchodný úver),
  3. konkurencia (hybná sila ekonomiky, benčmerking - porovnávanie podmienok, vymieňanie skúseností),
  4. investori - kapitál (ochota investovať kapitál, zaujímavosť regiónu),
  5. hostia (dopyt zo strany zákazníkov po službách, vplýva množstvo faktorov: ekonomické, spoločenské, sociálne a pod.)
  6. rôzne inštitúcie (ovplyvňujú podmienky fungovania podniku - úrady, factoring)

 

 

6. Životný cyklus podniku

 

  1. Zakladanie a vznik podniku
  1. Rast podniku
  1. Stabilizácia podniku
  1. Kríza podniku
  1. Zánik podniku

 

  1. Zakladanie a vznik podniku
  1. základné podmienky a predpoklady vzniku podniku:
  1. legislatívne (zákonom stanovené podmienky: zákon o živnostenskom podnikaní, obchodný zákonník, kvalifikácia, bezúhonnosť a pod.)
  2. ekonomické (predpísané základné imanie)
  1. voľba organizačno-právnej formy
  1. postup pri zakladaní podniku
  1. podnikateľský plán
  1. Rast podniku
  1. Interný rast (účinnejšie využívanie výrobných faktorov)
  2. Externý rast ( splynutie, fúzia)
  3. Kvalitatívna stránka - prosperita = rast obratu, trhového podielu a zisku, stabilizácia cien a nákladov (resp. ich pokles)
  4. 5 fáz rastu podniku – diagram Howarda Grosiera

Rast pomocou:

  1. tvorivosti
  1. riadenia
  1. delegovania
  1. koordinácie
  1. spolupráce
  1. Stabilizácia podniku
  1. nasleduje po fáze rastu
  2. prosperujúci podnik
  3. výhodná trhová pozícia
  4. snaha udržať sa čo najdlhšie
  1. Kríza podniku
  1. V dlhšom časovom horizonte sa nepriaznivo vyvíjajú hospodárske výsledky.
  2. Krízové riadenie:
  1. Konsolidácia
  1. Sanácia
  1. Zánik podniku
  1. Fúzia
  2. Preventívna likvidácia
  3. Reštrukturalizácia
  4. Konkurz