Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Mateja Bela / Fakulta humanitných vied / teória výchovy
metody_poznavania_ziakov.doc (metody_poznavania_ziakov.doc)
Metódy poznávania žiakov
Základné metódy poznávania žiakov:
- pozorovanie
- čo sa dá zistiť
- prekážky pozorovania
- rozhovor
- ako pripraviť rozhovor
- kladenie otázok
- čo sa dá zistiť rozhovorom okrem verbálnych veci
- dotazník
- kedy sa používa
- výhody, nevýhody
- anamnéza
- prehľad o vývine žiaka, ktorého poznávame
- osobné údaje (meno, dátum nar., bydlisko..)
- rodinná anamnéza (počet súrodencov, choroby hlavne ako poruchy mozgu, zraku, sluchu, údaje o rodičoch, ako žijú, vekove rozdiely v rodine, vzťah ku dieťaťu, zamestnanie)
- výchovné podmienky (citove podmienky, kvalita podnetov v rodine, kultúrne podmienky, komunikácia v rodine, hrubosť vo vyjadrovaní, delikty v rodine, krutosť, agresivita v rodine)
- informácie o ďalšej rodine (kontakty so starými rodičmi a ostatných príbuzných, či boli telesné vady, mravne delikty, defekty).
- vlastná anamnéza
- úrazy, ochorenia a ďalšie choroby v priebehu vývinu
- používanie alkoholu a fajčenie v rodine
- doterajší telesný a psychicky vývin a problémy v jednotlivých vývinových obdobiach
- výchovné vplyvy rodiny (autorita rodičov, štýl výchovy v rodine, spôsoby trestania, starostlivosť, kontrola plnenia povinnosti, dodržiavania denného režimu . . . )
Charakteristika žiaka má byť úplná a dynamická, musí sa opierať o údaje získané metódami poznávania žiaka.
Charakteristika žiaka obsahuje:
- základne údaje o žiakovi (vek, škola, bydlisko…)
- životné podmienky a rodinná výchova (rodičia, štýl výchovy)
- zdravotný stav a doterajší vývin žiaka (výška, váha, telesný typ, zdravotný stav súčasný a životospráva).
- úroveň psychického vývinu žiaka – prospech, údaje o rozumovom vývine, schopnosti žiaka, predstavivosť, pamäť, myslenie. Citový vývin žiaka – temperament
- vývin vôľových vlastnosti a schopnosť sebaregulácie – ochotu žiaka plniť si úlohy, aktivita, samostatnosť, vytrvalosť.
- záujmy žiaka
- základné mravné rysy – charakter žiaka (vzťah k sebe samému, k ostatným ľuďom, učiteľom, spolužiakom, k školskej práci, vzťah k telesnej práci a disciplíne…)
- celkový profil žiaka a jeho spoločenská činnosť – účasť žiaka na spoločenskom živote triedy, postavenie v triednom kolektíve (objektívne len sociometriou) – subjektívna výpoveď žiaka, zapájanie sa žiaka do verejného života.
- záver – návrhy pre ďalší rozvoj osobnosti žiaka.