zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Mateja Bela / Fakulta humanitných vied / teória výchovy

 

metody_poznavania_ziakov.doc (metody_poznavania_ziakov.doc)

Metódy poznávania žiakov

 

 

Základné metódy poznávania žiakov:

 

 

  1. pozorovanie  

 

  1. čo sa dá zistiť

 

  1. prekážky pozorovania

 

 

  1. rozhovor  

 

  1. ako pripraviť rozhovor

 

  1. kladenie otázok

 

  1. čo sa dá zistiť rozhovorom okrem verbálnych veci

 

 

  1. dotazník  

 

  1. kedy sa používa

 

  1. výhody, nevýhody

 

 

 

 

  1. anamnéza  

 

  1. prehľad o vývine žiaka, ktorého poznávame

 

  1. osobné údaje (meno, dátum nar., bydlisko..)

 

  1. rodinná anamnéza (počet súrodencov, choroby hlavne ako poruchy mozgu, zraku, sluchu, údaje o rodičoch, ako žijú, vekove rozdiely v rodine, vzťah ku dieťaťu, zamestnanie)

 

  1. výchovné podmienky (citove podmienky, kvalita podnetov v rodine, kultúrne podmienky, komunikácia v rodine, hrubosť vo vyjadrovaní, delikty v rodine, krutosť, agresivita v rodine)

 

  1. informácie o ďalšej rodine (kontakty so starými rodičmi a ostatných príbuzných, či boli telesné vady, mravne delikty, defekty).

 

  1. vlastná anamnéza

 

  1. úrazy, ochorenia a ďalšie choroby v priebehu vývinu

 

  1. používanie alkoholu a fajčenie v rodine

 

  1. doterajší telesný a psychicky vývin a problémy v jednotlivých vývinových obdobiach

 

  1. výchovné vplyvy rodiny (autorita rodičov, štýl výchovy v rodine, spôsoby trestania, starostlivosť, kontrola plnenia povinnosti, dodržiavania denného režimu . . . )

 

 

Charakteristika žiaka má byť úplnádynamická, musí sa opierať o údaje získané metódami poznávania žiaka.

 

Charakteristika žiaka obsahuje:

 

  1. základne údaje o žiakovi (vek, škola, bydlisko…)

 

  1. životné podmienky a rodinná výchova (rodičia, štýl výchovy)

 

  1. zdravotný stav a doterajší vývin žiaka (výška, váha, telesný typ, zdravotný stav súčasný a životospráva).

 

  1. úroveň psychického vývinu žiakaprospech, údaje o rozumovom vývine, schopnosti žiaka, predstavivosť, pamäť, myslenie. Citový vývin žiaka – temperament

 

  1. vývin vôľových vlastnosti a schopnosť sebaregulácie – ochotu žiaka plniť si úlohy, aktivita, samostatnosť, vytrvalosť.

 

  1. záujmy žiaka

 

  1. základné mravné rysycharakter žiaka (vzťah k sebe samému, k ostatným ľuďom, učiteľom, spolužiakom, k školskej práci, vzťah k telesnej práci a disciplíne…)

 

  1. celkový profil žiaka a jeho spoločenská činnosť – účasť žiaka na spoločenskom živote triedy, postavenie v triednom kolektíve (objektívne len sociometriou) – subjektívna výpoveď žiaka, zapájanie sa žiaka do verejného života.

 

  1. závernávrhy pre ďalší rozvoj osobnosti žiaka.