Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Mateja Bela / Fakulta humanitných vied / teória výchovy
vychovny_proces_a_jeho_priebeh.doc (vychovny_proces_a_jeho_priebeh.doc)
Výchovný proces a jeho priebeh
Najdôležitejším činiteľom pri výchove je vlastná aktivita. Pri pochopení podstaty výchovného procesu vychádzame z aktivity človeka.
Aktivitu môžme rozčleniť do troch druhov činností:
- Uspokojovanie potrieb – to sú činnosti, ktoré človek vykonáva aby uspokojil svoje ľudské potreby (potreba istoty, bezpečia, lásky).
- Učebné činnosti v širokom slova zmysle – zaraďujeme jednak zámerné a nezámerné učenie. Zámerné výchovou a nezámerné socializáciou.
- Tvorivá činnosť, ktorá je najvýznamnejšia pre človeka, pretože rozvíja osobnosť bez vonkajšieho nátlaku.
Na základe týchto činností vymedzujeme tri rôzne typy výchovného procesu:
- Starostlivosť – týmto typom riadime činnosti zamerane na uspokojovanie potrieb človeka.
- Priame výchovné pôsobenie – týmto typom riadime činnosti učebné. Tento typ sa týka vyučovania v škole.
- Nepriame výchovné pôsobenie – týka sa činnosti, ktoré sú tvorivé. Učiteľ ho realizuje tak, že zorganizuje učebnú činnosť ako tvorivú činnosť.
Kvality výchovného procesu:
- Dosahovanie učebných cieľov, čiastková výchova. Túto kvalitu dosiahneme vtedy ak činnosť je samoúčelná, alebo činnosť nevyužijeme na iný ciel ako naučiť sa obsah.
- Dosahovanie vzdelávacích cieľov, individuálna výchova. Personalistická výchova. Pri tejto kvalite riadime výchovný proces tak, že činnosť využijeme nielen rozumový rozvoj, ale aj na nonkognitívny rozvoj osobnosti.
- Dosahovanie výchovných cieľov, spoločenská výchova. Socializácia osobnosti. Pri tejto kvalite organizujeme činnosť tak, že prostredníctvom nej pôsobíme na vytváranie vzťahov medzi členmi skupiny.
Dialektický model chápania výchovy: Výchovný proces je usmerňovanie, riadenie životnej aktivity človeka a vytváranie podmienok jeho rozvoja pozitívnom smere.
Autoritatívny model: Činnosť sa podriaďuje vôli vychovávateľa, alebo učiteľa.
Pedocentrický model: Všetko sa riadi podľa vôle vychovávaného.
Voluntaristický model výchovy: Ktorý, absolutizuje ciele výchovy, požiadavky na výchovu sú maximálne.
Technocentrický model: Je jednostranne orientovaný na prostriedky výchovy.
Funkcionálny model: Zahrňuje do výchovy aj nezámerné výchovné pôsobenie.
Modely výchovy vychádzajúce z rôznych cieľov výchovy:
- Racionálny model výchovy – je model založený na koncepcii, ktorá preferuje racionálny poriadok školy. Vyžaduje prijatie tohto poriadku všetkými členmi na základe dohody. V tomto modeli sa rešpektujú normy, ktoré sú platné v určitej inštitúcii.
- Humanistický model výchovy – je založený na dôvere v medziľudské vzťahy, ktoré by mali spočívať v partnerstve, kooperácii, schopnosti dohodnúť sa, vypočuť sa, schopnosti hľadať alternatívne možnosti riešení. Je charakteristický slobodou rozhodnúť sa.
- Postmodernistický model výchovy – predpokladá spätosť školy s prostredím, ktoré je premenlivé, nestabilné, dynamické a preto neumožňuje pevnú štruktúru. Obsahy sa modifikujú, menia podľa prostredia.
- Integrovaný model výchovy – je kombináciou predchádzajúcich modelov. sústreďuje sa na jedinca, na vzťahy a snaží sa ovplyvňovať život triedy, školy v súlade so spoločnosťou.
Modely výchovy sa sústreďujú hlavne na:
- Rozvoj individuality žiaka, jeho individuálnych vlastnosti.
- Rozvoj socializácie jednotlivca a jeho vzťahov k iným ľuďom.
- Utváranie sociálneho postavenia žiaka (školské, ale aj iné dobre výsledky).
- Utváranie žiackych sociálnych väzieb na úrovni škola, rodina, verejnosť.
Etapy výchovného procesu:
- Heteronómne obdobie: vek do prvej triedy základnej školy, predškolské obdobie. Charakteristické je tým, že dieťa do vstupu do školy nie je schopné mravného hodnotenia svojich činov a iných činov. Učí sa predovšetkým napodobňovaním.
- Autonómne obdobie: začína školskou zrelosťou, dieťa by malo mať utvorenú základnú štruktúru mravných návykov a zvykov. Jeho aktivita je už usmernená na základe rozumu.
Priebeh výchovného procesu z hľadiska jednotlivca:
Prípravná etapa jednotlivca, je vstupnou diagnostikou. Diagnostikovanie správania, školskej výkonnosti a príčin tohto východiskového stavu.
1. Etapa: motivácia požadovaného správania. Dať zmysel požiadavkám, ktoré od žiakov vyžadujem. V tejto etape požiadavka musí byť konkrétna, kontrolovateľná, skontrolovaná.
2. Etapa: realizačná. Požiadavky realizujeme v každodennom konaní. Len tak vznikajú návyky a zvyky žiadúceho správania ktoré môžme dosiahnuť len opakovaním. Na základe toho sa vytvárajú mravné návyky a zvyky správania sa.
3. Etapa: do tejto etapy sa dostane človek na základe návykov a zvykov, formuje sa a prehlbuje uvedomenie a presvedčenie a vytvárajú sa mravné vlastnosti. V tejto etape je vhodne dať priestor pre rozhodovanie.
4. Etapa: ideálny stav. Je charakteristická tým, že človek si vie sám na seba klásť požiadavky, plniť ich, prestáva potrebovať vonkajší tlak. Podstatne je, že človek dokáže odolávať negatívnym vplyvom.