zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Právnická Fakulta / Ústavné základy finančného práva

 

Verejne financie (prednaska1.doc)

                     

 

 

                               Verejné financie členenie a funkcie

 

Financie nie je synonymom peňazí..

Financie sústava spol. ekon. vzťahov, ktoré sú spojené s tvorbou , rozdeľovaním, a použitím peňažných fondov všetkých ekonomických subjektov.

 

Z ekon. hľadiska pod financiami treba rozumieť sústavou peňažných operácii  s reálnymi peniazmi prostredníctvom ktorej dochádza k zmene peňažnej masy. Paňažnou masou rozumieme hotovostné a bezhotovostné.

 

1. Fiskálne operácie sú to tie ,kt. majú nenávratný charakter. Napr. dane

2. Kreditné (úverové) operácie jedná sa o poskytovanie a splácanie, majú dočasný , návratný charakter.

3. Asekuračné operácie čiže poisťovacie operácie

4. Sekuritné operácie tu patrí obchodovanie s cennými papiermi, prostredníctvom búrz

5. Transformačné operácie súvisia s kvalitatívnou zmenou peňažnej masy, napr. zmenu hotovosti na bezhotovostnú, zmena meny.

6. Dôchodkové operácie spojené s výplatou pracovných dôchodkov, kapitálových dôchodkov(dividendy), sociálnych dôchodkov(sirotský , vdovský)

7. Tovarovo peňažné operácie, ktoré súvisia s kúpou tovarov, výmenou tovarov a služieb

 

Súkromné a verejné financie, my sa budeme zaoberať verejnými financiami.

 

Súkromné financie , patria tu financie obchodných spoločností, naše, cirkvi, občianske združenia. Stoja mimo pozornosti právnej regulácie.

 

Verejné financie sústava peňažných vzťahov ktoré vznikajú pri tvorbe ,rozdelení a použití tých peňažných fondov , ktoré sú spojené s činnosťou orgánov verejnej moci.

 

Verejné financie sa členia na štátne financie a na lokálne financie

 

Štátne financie sa členia na štátny rozpočet, financie štátnych účelových fondov a iných verejných fondov, financie štátnych podnikov.

 

Lokálne financie( alebo financie územnej samosprávy)

 

čl. 58  ústavy. Finančné hospodárenie SR sa spravuje štátnym rozpočtom, ktorý sa príma zákonom. Je to celoštátny fond peňažných prostriedkov. Príjmy sa pohybujú okolo 320 miliárd. SR stále žije na dlh.

 

Druhé centrum financovania tvoria štátne fondy a iné peňažné fondy. Máme tri fondy. Len NRSR môže zriadiť fond. Štátny fond rozvoja bývania, Národný jadrový fond, Environmetálny fond. Majú vlastné príjmy ,vlastné výdavky, nie sú napojené na štátny rozpočet. Predtým sme mali 12 fondov.

Iné verejné peňažné fondy : fond národného majetku(privatizačný fond) , študentský pôžičkový fond, fond ochrany vkladov, umelecké fondy, literárny fond,

 

Hospodárenie s peniazmi zo štátnych fondov je regulované rovnakým zákonom ako pre štátny rozpočet. Nie iné verejné fondy.

 

Štátne podniky : Napr. Lesy Slovenskej republiky, Slovenská pošta už nie. Tiež tvoria súčasť verejené financie.

 

Lokálne financie majú dve zložky rozpočet obce a VÚC, peňažné fondy , ktoré tvoria mimo svojich rozpočtov.

 

Daňové príjmy tvoria viac ako 80 per cent štátneho rozpočtu. Najvýnosnejšia daň je daň z pridanej hodnoty, potom spotrebné dane(tie mame na cigarety, alkohol, pivo, vino, ropa), daň z prímov  PO. Daň z príjmov FO ide hlavne obciam 70percent, potom 21 percent VÚC.

Obce majú najväčšie príjmy z dane z nehnuteľnosti.

 

 

Funkcie verejných financií

  1. alokačná funkcia –prostredníctvom verejných financií sa zabezpečujú sociálne tovary(tie ktoré nemožno zabezpečiť prostredníctvom trhového mechanizmu, napr. zdravotníctvo, školstvo)
  2. distribučná funkcia – prostredníctvom verejných financií sa rozdeľuje a znova rozdeľuje národný dôchodok. Neustály kolobeh peňazí.
  3. stabilizačná funkcia – verejné financie sú považované za nástroj na dosiahnutie makroekonomických cieľov. Napr. udržateľná inflácia, zamestnanosť, cenová stabilita.