zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Komenského / Pedagogická fakulta / dejiny predškolskej výchovy

 

prepísané poznámky z kurzu (prepisane_poznamky_z_kurzu.doc)

Pravek

 

 

matriarchát

patriarchát

deľba práce

- všetci si boli rovní

- č 1 – kmeň musí prežiť

 

 

etnocentrizmus – je to veda, národy, ktoré vedia, že ich názory sú správne

 

 

        V predškolskom období vyrastali chlapci a dievčatá spolu, starala sa o ne matka, vštepovala im zásady výchovy. Diferenciácia (rozdelenie) nastala približne v 5. roku veku. Vo výchove sa využívali hry – uplatňoval sa princíp napodobňovania. Dievčatá napodobňovali matky a chlapci mužov. O deti sa nestarali len rodičia, ale celý kmeň. Deti neboli bité, vážili si ich. Manželstvo bola hospodárska ustanovizeň, uzatváralo sa len pre zisk.

 

Valéria Trubíniová – Dejiny predškolskej výchovy

 

 

Neolitická revolúcia (vo vývine ľudstva)

 

 

  1. začali sa udomácňovať zvieratá (tzv. domestifikácia)
  2. psy (vlci) – udomácnil ešte v období paleolitu, na lov, ochranu, na stravu
  3. kone,...

 

  1. ľudia žili v tlupách – človek je sociálny tvor; pomáhali si
  2. príchod poľnohospodárstva – ostávali žiť na jednom mieste, nesťahovali sa, začali si stavať obydlia, rozšíril sa obchod – závisť, krádeže, vojny – majetní si vybudovali okolo svojich pozemkov hradby, rozvrstvenie spoločnosti – otroci, bežná vrstva (roľníci, remeselníci), vzdelanci (inteligencia – kňazi, učitelia, pisári), vojaci, panovníci (aristokracia) → vznikajú prvé mestské štáty
  3. vznik prvých ríšíMezopotámia (medziriečie – Eufrat, Tigris) – Irak, Irán, Bagdad
  4. Egypt – Níl – hieroglify
  5. zavlažovanie pôdy – preto mestá vznikali pri riekach
  6. Európa – na chvoste vývinu

 

 

 

 

 

Staré Grécko – Sparta, Atény

  1. Platón, Aristoteles, Achiles, Homér, Trója
  2. vznikali tu prvé zárodky demokracie
  3. prvým zárodkom inštitucionalizácie vzdelávania boli iniciácie – napr. v určitom veku sa chlapec musel podrobiť skúške, ako dlho vydrží v horúcom piesku

Sparta

  1. vojenský štát – zažili veľké povstanie otrokov, ktoré však potlačili, odvtedy boli v neustálej bojovej pohotovosti – od toho sa odvíja sparťanská výchova
  2. chlapci od malička vedení k bojom
  3. hodnota dieťaťa – žiadna, slabé a postihnuté deti hneď po narodení zabíjali, alebo ich odnášali do hôr, ak prežili, stali sa z nich otroci
  4. muži celý život bojovali
  5. ženy tiež cvičili boj so zbraňami, nie však tak agresívne ako muži
  6. počas vojen a bojov mali ženy na starosti majetok
  7. otužovanie, muži nesmeli dať najavo bolesť, nespokojnosť
  8. málo mužov – rodilo sa málo detí

Atény

  1. kalokagatia – v zdravom tele zdravý duch; harmonický rozvoj tela a duše – týmto heslom sa riadila výchova (štátnicová otázka)

  1. hospodársky mimoriadne vyvinuté – rozvoj školstva, školy už mali určitú štruktúru (škola gramatistov – učili sa čítať, písať, počítať; škola citaristov – umelecky založená – hudba, umenie, literatúra, básne) ← do 14. roku veku, potom palestra – telesná výchova; do 18. roku veku gymnázium – telesná výchova, rozhovory o politike, práve, vzdelávaní; po 18. roku elébia
  2. vo vzťahu k predškolskej výchove sú kľúčové mená Platóna a Aristotela – obaja sa zhodli v tom, že do 7. roku majú byť deti doma
  3. Platón navrhuje, aby sa deti od 3 – 6 rokov stretávali na určitom mieste (napr. chrámy), kde sa s nimi už začínalo pracovať, spoločne sa hrali, napr. kocky, modelovali, vyrezávali...
  4. obaja sa zhodli v tom, že pre dieťa je dôležitá rozprávka, odporúčali dôkladný výber rozprávky

  1. rozvíjalo sa rečníctvo – kto chcel byť úspešný – Platón, Aristoteles, Sokrates
  2. rozšírila sa profesia učiteľov, ktorých si najímal štát
  3. skončilo sa to vojnou – ovládol ich Rím

Rím

  1. založený v roku 752 p. n. l. – Rómus a Rémus
  2. matka ich odvrhla, starala sa o nich vlčica, po založení Ríma sa začali hádať, Rómus zabil Réma
  3. únos Sabíniek – oslava Bohov, pozvaní boli Sabíni aj celou rodinou, ženy im ale ukradli, ženy si zvykli v Ríme, udomácnili sa
  4. Rómus a Rémus založili aj so Sabínmi mesto
  5. tri obdobia Ríma – kráľovské; republikové; cisárske
  6. Rimania odmietali vládu jedného človeka, preto založili republiku
  7. veľmi agresívna mocnosť, neustále sa rozširoval
  8. výchova chlapcov – vernosť vlasti, česť
  9. Gaius Julius Cézar – nebol ešte cisárom, všetci jeho nasledovníci si pridali za meno Cézar – od toho cisár. Bol dobodaný – sprisahanie – údajne 30 rán – Brutus.
  10. Oktavián Augustus – jeho nástupca
  11. Kleopatra – Egyptská kráľovná, Rimania ju nemali radi, mysleli si, že ovládla Cézara
  12. Cézarov a Kleopatrin syn po Cézarove smrti mal byť na príkaz Oktaviána Augusta zlikvidovaný, Kleopatra ho ale poslala preč
  13. Kleopatra aby nebola zajatá, nechala sa uštipnúť hadom
  14. Marcus Julius Cicero – rečník, filozof
  15. Seneca – vychovával cisára Neróna (Cézarov pravnuk), filozof; „Nie pre školu, ale pre život sa učíme.“
  16. Marcus Aurélius – bol cisár, nápis na trenčianskej skale
  17. Ccsár Nero – považovali ho za šialeného, vraždil kresťanov, hádzal ich divej zveri
  18. gladiátori boli pokladaní za spodinu, ak vyhrali, stali sa slávnymi, ak prehrali, boli podrezaní

  1. Kvintilianus – prvý platený učiteľ rečníctva v starovekom Ríme
  2. taktiež sa vyjadroval k predškolskej výchove: „Dobrá škola musí počítať s individuálnymi vlastonsťami dieťaťa.“
  3. preferoval, aby sa kládol dôraz na rozvoj reči detí predškolského veku
  4. striedanie rozumových akcií s oddychom
  5. učiteľ má byť človek trpezlivý, dôveryhodný, citlivý, vzdelaný

 

 

 

 

Quintilianus – rímsky rečník

 

 

 

Rím

  1. v každom väčšom meste boli kúpele
  2. Rimania – výchova – som občan Rímsky
  3. Rímska ríša sa rozpadla v 5. stor. n. l. pôsobením germánskych kmeňov
  4. Germania dobili Rím, vzniká nový svet

 

 

Stredovek

  1. vznikal na troskách Rímskej ríše
  2. Veľká Morava
  3. Čarodejnice, viera v Boha, doba temna, vplyv cirkvi
  4. Feudálna spoločnosť
  5. Rozšírilo sa kresťanstvo – otroci mali iné postavenie, zabiť otroka bol hriech, každý sme si pred Bohom rovní
  6. 5. – 10. stor. – ranný stredovek
  7. 11. – 15. stor. – vrchný stredovek
  8. Veľká Morava zanikla v 10. stor. po príchode maďarských kmeňov – vznik Uhorska – prvý uhorský kráľ korunovaný v roku 1000
  9. 1313 – prijatý tzv. Milánsky edikt – kresťanstvo zmenilo pohľad aj na výchovu človeka
  10. zmeny v spoločenských vrstvách, navrchu panovník a cirkev, pod nimi aristokrati (feudáli), pod nimi stredná vrstva a potom nevoľníci (naspodku)
  11. v mestách vznikla nová vrstva tzv. mešťania – obchod, remeselníctvo
  12. kresťanstvo vplývalo na rozvoj vzdelania
  13. vzniká vrstva rytierov – česť, statočnosť v boji, ochrana panovníka
  14. chudobné vrstvy – žiadne školy pre deti, vychovávala ich matka, okolo 5. roku veku sa výchova diferencuje podľa pohlavia, otec vychováva syna, ktorý pokračuje v otcovom remesle
  15. vznik univerzít – nemajetní si museli nájsť sponzoring, aby mohli študovať
  16. univerzitu založil panovník, aby mal vzdelaných úradníkov
  17. Universita Istropolitana – Matej Korvín – 1485, po 30 rokoch zanikla
  18. muži – mohli študovať, ženy – museli sa starať o domácnosť
  19. univerzity boli známe svojimi myšlienkami, študenti časti viedli neviazaný život, navštevovali krčmy, nevestince
  20. šľachta – dievčatá sa učili vyšívať, mali sa dobre vydať, pôrody – pôrodná babica, horúčka šestonedelia (časté infekcie počas pôrodu), postihnuté deti sa už nemohli zabíjať (cirkev), o deti sa najskôr starali pestúnky a dojky, ženy panovníčky nemohli dojčiť
  21. dievčatá sa mali naučiť starať sa o domácnosť, slušne sa správať (to ich mali naučiť cirkevné školy, iné šľachtické rodiny, zahraničie), dobre sa vydať, žena má byť tichá a poslušná (v posteli a pri stole)
  22. muži – najprv ich vychovávali dojky, potom sa vzdelávali prostredníctvom súkromných škôl (učiteľov) – učili sa cnostiam, ako sa majú správať, boli im čítané rytierske príbehy – museli sa naučiť bojovať – vysoká úmrtnosť, málokedy sa dožili vysokého veku
  23. Richard Levie srdce – kráľ, vzor rytierstva, pre Angličanov národný hrdina
  24. rok 1492 – objavenie Ameriky – Krištof Kolumbus
  25. rok 1526 – bitka pri Moháči – koniec stredoveku a začiatok novoveku

 

 

Stredovek (od rozpadu Rímskej ríše)

  1. už počas Rímskeho impéria začiatky kresťanstva
  2. kresťanstvo absolútne odmietalo vyspelú antickú kultúru
  3. ovplyvnilo všetky oblasti života – vstúpilo aj do školstva – zamerali sa len na memorovanie kresťanských dogiem – školstvo značne sformatizovalo (zdogmatizovalo)
  4. veľmi boli odsudzované potraty, vraždy detí
  5. obdobie detstva bolo prezentované cirkvou katastrofálne – dieťa bolo klbko hriechu, z ktorého sa museli všetci rýchlo vyhrabať – v škole palice na bitie
  6. zriedkavosťou bolo prejavovanie lásky k dieťaťu
  7. deti v predškolskom veku neboli vychovávané matkou, ale boli posielané k dojkám – dojky často dojčili aj 4 deti, popritom pracovali – katastrofálne podmienky, deti často umierali
  8. školstvo bolo v rukách cirkvi – druhy a typy škôl – boli 3 typy cirkevných škôl:
  1. kláštorné                                  
  2. katedrálne                      - ← ↑ ↓ dostali sa do nich len deti bohatých
  3. farské
  1. memorovanie poučiek, vyučovacím jazykom bola latinčina
  2. kláštorné školy vznikli pri kláštoroch, vyučujúcimi boli mnísi, učenie prebiehalo prepisovaním kníh, čim sa učili čítať a písať, v neskoršom období sa začali učiť 7 slobodných umení:
  1. dramatika
  2. rétorika
  3. dialektika (= filozofia)
  4. aritmetika
  5. astronómia
  6. teória hudby
  7. geometria
  1. katedrálne školy vznikali pri katedrálach
  2. farské školy
  3. vzniká tzv. rytierska výchova – výchova svetských feudálov šlachtického pôvodu, do 7. roka bol chlapec doma a potom putoval na hrad, kaštieľ... vyššie postaveného feudála, do 14. roku bol pážaťom, do 21. zborjnošom
  4. obsahom výchovy 7 rytierskych cností
  1. narábanie s kopijou
  2. šermovanie
  3. jazna na koní
  4. plávanie
  5. hra na dámu (šach)
  6. spev
  7. skladanie básní
  1. v ranom stredoveku vznikajú prvé univerzity – 12. stor.; vznikajú nie na základe iniciatívy cirkvi, ale mešťanov
  2. prvá univerzita bola v Taliansku – Bolonia, Salerno
  3. vo Francúzsku Paríž,...... Oxford
  4. už vtedy mala svoju formu, na čele univerzity bol dekan, mala 4 fakulty:
  1. artistická
  2. bohoslovecká
  3. právnická
  4. medicínska
  1. na čele fakulty bol rektor
  2. univerzitné vzdelanie – človek vo svojom 14. roku veku, každý musel prejsť artistickou katedrou, po 2 rokoch Bc., po skončení Mgr., štúdium 5 – 7 rokov, potom mohol prejsť na inú fakultu

 

 

Renesancia

  1. renesancia = znovuzrodenie (antiky)
  2. z Talianska – kolíska renesancie, 14. stor.
  3. Leonardo da Vinci – sochár, maliar, vynálezca
  4. Michelangelo Buanarotti
  5. rozšírili sa univerzity
  6. nový pohľad na život
  7. rozvoj umenia
  8. posadnutosť mladosťou – častokrát zobrazovali studne – do nich vošli starí chorí ľudia a vyšli mladí a zdraví
  9. divoké užívanie si života, sexuálna sloboda – toto zastavil až syfilis
  10.  

 

Novovek

- 20. stor. – doba moderná