Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Komenského / Pedagogická fakulta / dejiny predškolskej výchovy
prepísané poznámky z kurzu (prepisane_poznamky_z_kurzu.doc)
Pravek
matriarchát
patriarchát
deľba práce
- všetci si boli rovní
- č 1 – kmeň musí prežiť
etnocentrizmus – je to veda, národy, ktoré vedia, že ich názory sú správne
V predškolskom období vyrastali chlapci a dievčatá spolu, starala sa o ne matka, vštepovala im zásady výchovy. Diferenciácia (rozdelenie) nastala približne v 5. roku veku. Vo výchove sa využívali hry – uplatňoval sa princíp napodobňovania. Dievčatá napodobňovali matky a chlapci mužov. O deti sa nestarali len rodičia, ale celý kmeň. Deti neboli bité, vážili si ich. Manželstvo bola hospodárska ustanovizeň, uzatváralo sa len pre zisk.
Valéria Trubíniová – Dejiny predškolskej výchovy
Neolitická revolúcia (vo vývine ľudstva)
- začali sa udomácňovať zvieratá (tzv. domestifikácia)
- psy (vlci) – udomácnil ešte v období paleolitu, na lov, ochranu, na stravu
- kone,...
- ľudia žili v tlupách – človek je sociálny tvor; pomáhali si
- príchod poľnohospodárstva – ostávali žiť na jednom mieste, nesťahovali sa, začali si stavať obydlia, rozšíril sa obchod – závisť, krádeže, vojny – majetní si vybudovali okolo svojich pozemkov hradby, rozvrstvenie spoločnosti – otroci, bežná vrstva (roľníci, remeselníci), vzdelanci (inteligencia – kňazi, učitelia, pisári), vojaci, panovníci (aristokracia) → vznikajú prvé mestské štáty
- vznik prvých ríší – Mezopotámia (medziriečie – Eufrat, Tigris) – Irak, Irán, Bagdad
- Egypt – Níl – hieroglify
- zavlažovanie pôdy – preto mestá vznikali pri riekach
- Európa – na chvoste vývinu
Staré Grécko – Sparta, Atény
- Platón, Aristoteles, Achiles, Homér, Trója
- vznikali tu prvé zárodky demokracie
- prvým zárodkom inštitucionalizácie vzdelávania boli iniciácie – napr. v určitom veku sa chlapec musel podrobiť skúške, ako dlho vydrží v horúcom piesku
Sparta
- vojenský štát – zažili veľké povstanie otrokov, ktoré však potlačili, odvtedy boli v neustálej bojovej pohotovosti – od toho sa odvíja sparťanská výchova
- chlapci od malička vedení k bojom
- hodnota dieťaťa – žiadna, slabé a postihnuté deti hneď po narodení zabíjali, alebo ich odnášali do hôr, ak prežili, stali sa z nich otroci
- muži celý život bojovali
- ženy tiež cvičili boj so zbraňami, nie však tak agresívne ako muži
- počas vojen a bojov mali ženy na starosti majetok
- otužovanie, muži nesmeli dať najavo bolesť, nespokojnosť
- málo mužov – rodilo sa málo detí
Atény
- kalokagatia – v zdravom tele zdravý duch; harmonický rozvoj tela a duše – týmto heslom sa riadila výchova (štátnicová otázka)
- hospodársky mimoriadne vyvinuté – rozvoj školstva, školy už mali určitú štruktúru (škola gramatistov – učili sa čítať, písať, počítať; škola citaristov – umelecky založená – hudba, umenie, literatúra, básne) ← do 14. roku veku, potom palestra – telesná výchova; do 18. roku veku gymnázium – telesná výchova, rozhovory o politike, práve, vzdelávaní; po 18. roku elébia
- vo vzťahu k predškolskej výchove sú kľúčové mená Platóna a Aristotela – obaja sa zhodli v tom, že do 7. roku majú byť deti doma
- Platón navrhuje, aby sa deti od 3 – 6 rokov stretávali na určitom mieste (napr. chrámy), kde sa s nimi už začínalo pracovať, spoločne sa hrali, napr. kocky, modelovali, vyrezávali...
- obaja sa zhodli v tom, že pre dieťa je dôležitá rozprávka, odporúčali dôkladný výber rozprávky
- rozvíjalo sa rečníctvo – kto chcel byť úspešný – Platón, Aristoteles, Sokrates
- rozšírila sa profesia učiteľov, ktorých si najímal štát
- skončilo sa to vojnou – ovládol ich Rím
Rím
- založený v roku 752 p. n. l. – Rómus a Rémus
- matka ich odvrhla, starala sa o nich vlčica, po založení Ríma sa začali hádať, Rómus zabil Réma
- únos Sabíniek – oslava Bohov, pozvaní boli Sabíni aj celou rodinou, ženy im ale ukradli, ženy si zvykli v Ríme, udomácnili sa
- Rómus a Rémus založili aj so Sabínmi mesto
- tri obdobia Ríma – kráľovské; republikové; cisárske
- Rimania odmietali vládu jedného človeka, preto založili republiku
- veľmi agresívna mocnosť, neustále sa rozširoval
- výchova chlapcov – vernosť vlasti, česť
- Gaius Julius Cézar – nebol ešte cisárom, všetci jeho nasledovníci si pridali za meno Cézar – od toho cisár. Bol dobodaný – sprisahanie – údajne 30 rán – Brutus.
- Oktavián Augustus – jeho nástupca
- Kleopatra – Egyptská kráľovná, Rimania ju nemali radi, mysleli si, že ovládla Cézara
- Cézarov a Kleopatrin syn po Cézarove smrti mal byť na príkaz Oktaviána Augusta zlikvidovaný, Kleopatra ho ale poslala preč
- Kleopatra aby nebola zajatá, nechala sa uštipnúť hadom
- Marcus Julius Cicero – rečník, filozof
- Seneca – vychovával cisára Neróna (Cézarov pravnuk), filozof; „Nie pre školu, ale pre život sa učíme.“
- Marcus Aurélius – bol cisár, nápis na trenčianskej skale
- Ccsár Nero – považovali ho za šialeného, vraždil kresťanov, hádzal ich divej zveri
- gladiátori boli pokladaní za spodinu, ak vyhrali, stali sa slávnymi, ak prehrali, boli podrezaní
- Kvintilianus – prvý platený učiteľ rečníctva v starovekom Ríme
- taktiež sa vyjadroval k predškolskej výchove: „Dobrá škola musí počítať s individuálnymi vlastonsťami dieťaťa.“
- preferoval, aby sa kládol dôraz na rozvoj reči detí predškolského veku
- striedanie rozumových akcií s oddychom
- učiteľ má byť človek trpezlivý, dôveryhodný, citlivý, vzdelaný
Quintilianus – rímsky rečník
Rím
- v každom väčšom meste boli kúpele
- Rimania – výchova – som občan Rímsky
- Rímska ríša sa rozpadla v 5. stor. n. l. pôsobením germánskych kmeňov
- Germania dobili Rím, vzniká nový svet
Stredovek
- vznikal na troskách Rímskej ríše
- Veľká Morava
- Čarodejnice, viera v Boha, doba temna, vplyv cirkvi
- Feudálna spoločnosť
- Rozšírilo sa kresťanstvo – otroci mali iné postavenie, zabiť otroka bol hriech, každý sme si pred Bohom rovní
- 5. – 10. stor. – ranný stredovek
- 11. – 15. stor. – vrchný stredovek
- Veľká Morava zanikla v 10. stor. po príchode maďarských kmeňov – vznik Uhorska – prvý uhorský kráľ korunovaný v roku 1000
- 1313 – prijatý tzv. Milánsky edikt – kresťanstvo zmenilo pohľad aj na výchovu človeka
- zmeny v spoločenských vrstvách, navrchu panovník a cirkev, pod nimi aristokrati (feudáli), pod nimi stredná vrstva a potom nevoľníci (naspodku)
- v mestách vznikla nová vrstva tzv. mešťania – obchod, remeselníctvo
- kresťanstvo vplývalo na rozvoj vzdelania
- vzniká vrstva rytierov – česť, statočnosť v boji, ochrana panovníka
- chudobné vrstvy – žiadne školy pre deti, vychovávala ich matka, okolo 5. roku veku sa výchova diferencuje podľa pohlavia, otec vychováva syna, ktorý pokračuje v otcovom remesle
- vznik univerzít – nemajetní si museli nájsť sponzoring, aby mohli študovať
- univerzitu založil panovník, aby mal vzdelaných úradníkov
- Universita Istropolitana – Matej Korvín – 1485, po 30 rokoch zanikla
- muži – mohli študovať, ženy – museli sa starať o domácnosť
- univerzity boli známe svojimi myšlienkami, študenti časti viedli neviazaný život, navštevovali krčmy, nevestince
- šľachta – dievčatá sa učili vyšívať, mali sa dobre vydať, pôrody – pôrodná babica, horúčka šestonedelia (časté infekcie počas pôrodu), postihnuté deti sa už nemohli zabíjať (cirkev), o deti sa najskôr starali pestúnky a dojky, ženy panovníčky nemohli dojčiť
- dievčatá sa mali naučiť starať sa o domácnosť, slušne sa správať (to ich mali naučiť cirkevné školy, iné šľachtické rodiny, zahraničie), dobre sa vydať, žena má byť tichá a poslušná (v posteli a pri stole)
- muži – najprv ich vychovávali dojky, potom sa vzdelávali prostredníctvom súkromných škôl (učiteľov) – učili sa cnostiam, ako sa majú správať, boli im čítané rytierske príbehy – museli sa naučiť bojovať – vysoká úmrtnosť, málokedy sa dožili vysokého veku
- Richard Levie srdce – kráľ, vzor rytierstva, pre Angličanov národný hrdina
- rok 1492 – objavenie Ameriky – Krištof Kolumbus
- rok 1526 – bitka pri Moháči – koniec stredoveku a začiatok novoveku
Stredovek (od rozpadu Rímskej ríše)
- už počas Rímskeho impéria začiatky kresťanstva
- kresťanstvo absolútne odmietalo vyspelú antickú kultúru
- ovplyvnilo všetky oblasti života – vstúpilo aj do školstva – zamerali sa len na memorovanie kresťanských dogiem – školstvo značne sformatizovalo (zdogmatizovalo)
- veľmi boli odsudzované potraty, vraždy detí
- obdobie detstva bolo prezentované cirkvou katastrofálne – dieťa bolo klbko hriechu, z ktorého sa museli všetci rýchlo vyhrabať – v škole palice na bitie
- zriedkavosťou bolo prejavovanie lásky k dieťaťu
- deti v predškolskom veku neboli vychovávané matkou, ale boli posielané k dojkám – dojky často dojčili aj 4 deti, popritom pracovali – katastrofálne podmienky, deti často umierali
- školstvo bolo v rukách cirkvi – druhy a typy škôl – boli 3 typy cirkevných škôl:
- kláštorné
- katedrálne - ← ↑ ↓ dostali sa do nich len deti bohatých
- farské
- memorovanie poučiek, vyučovacím jazykom bola latinčina
- kláštorné školy vznikli pri kláštoroch, vyučujúcimi boli mnísi, učenie prebiehalo prepisovaním kníh, čim sa učili čítať a písať, v neskoršom období sa začali učiť 7 slobodných umení:
- dramatika
- rétorika
- dialektika (= filozofia)
- aritmetika
- astronómia
- teória hudby
- geometria
- katedrálne školy vznikali pri katedrálach
- farské školy
- vzniká tzv. rytierska výchova – výchova svetských feudálov šlachtického pôvodu, do 7. roka bol chlapec doma a potom putoval na hrad, kaštieľ... vyššie postaveného feudála, do 14. roku bol pážaťom, do 21. zborjnošom
- obsahom výchovy 7 rytierskych cností
- narábanie s kopijou
- šermovanie
- jazna na koní
- plávanie
- hra na dámu (šach)
- spev
- skladanie básní
- v ranom stredoveku vznikajú prvé univerzity – 12. stor.; vznikajú nie na základe iniciatívy cirkvi, ale mešťanov
- prvá univerzita bola v Taliansku – Bolonia, Salerno
- vo Francúzsku Paríž,...... Oxford
- už vtedy mala svoju formu, na čele univerzity bol dekan, mala 4 fakulty:
- artistická
- bohoslovecká
- právnická
- medicínska
- na čele fakulty bol rektor
- univerzitné vzdelanie – človek vo svojom 14. roku veku, každý musel prejsť artistickou katedrou, po 2 rokoch Bc., po skončení Mgr., štúdium 5 – 7 rokov, potom mohol prejsť na inú fakultu
Renesancia
- renesancia = znovuzrodenie (antiky)
- z Talianska – kolíska renesancie, 14. stor.
- Leonardo da Vinci – sochár, maliar, vynálezca
- Michelangelo Buanarotti
- rozšírili sa univerzity
- nový pohľad na život
- rozvoj umenia
- posadnutosť mladosťou – častokrát zobrazovali studne – do nich vošli starí chorí ľudia a vyšli mladí a zdraví
- divoké užívanie si života, sexuálna sloboda – toto zastavil až syfilis
Novovek
- 20. stor. – doba moderná