Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Komenského / Pedagogická fakulta / filozofia výchovy
prepisane poznamky (filozofia_vychovy_mnou_pisana.doc)
FILOZOFIA VÝCHOVY
- krátka zápočtová práca (filozofická úvaha), 2 – 3 strany, posielať na jeho mail
- potom písomná skúška – to, čo na hodinách + literatúra, otázky poskytne (asi 41 otázok)
- práca – vezmeme si nejaký výchovno-vzdelávací, edukačný problém a opísať (napr. spôsob vyučovania, alternatívne školy, film so školskou tematikou, učebnice, obecná škola...)
- filozofiu výchovy je možné pochopiť rôznym spôsobom (Volfgang Brezinka)
- možno ju nazvať aj Teoretické základy edukácie
- práca učiteľa je reťazcom situácií, v ktorých sa nachádzajú problémy, ktoré je potrebné okamžite riešiť
- plnenie povinností – vypracovávanie príprav, chodenie na porady, rozličné združenia „len plnenie každodenných úloh nestačí k tomu, aby učiteľ bol učiteľom“
- každý premýšľa o čom tá jeho práca je
Prepojenie teórie a praxe: (tu som nejak nestíhala :o(...)
- teória nepodoprená praxou je neužitočná a prax, ktorá nevychádza z teórie, je zbytočná, nenaplnená
- ......
- .....
- .....
- ..... neviem ďalej
Otázky prepojujúce filozofiu s edukáciou:
Definícia: Filozofia je špekulatívne, reflektívne a systematické skúmanie sveta okolo nás a miesta, ktoré v ňom zastáva človek.
Hlavné súčasti filozofie: epistemiológia, metafyzika (= gnozeológia), axiológia, logika
Metafyzika:
- veda, ktorá usiluje o poznanie podstaty skutočnosti, zaoberá sa úvahami nad podstatou bytia (existencie)
- Čo reálne v skutočnosti ostane, pokiaľ odhodíme všetky nepotrebné prvky existencie? (otázka)
- čo je a čo nie je reálne?
- Akým spôsobom vznikol svet okolo nás?...
- 1) idealizmus, 2) realizmus, 3) pragmatizmus – rôzne závery metafyziky
- idealista učiteľ – definuje skutočnosť v kategóriách duchovných (nemateriálnych)
- realista učiteľ – u neho je skutočnosť, existencia súborom predmetov
- pragmatik učiteľ – naše názory a pohľady na skutočnosť sa opierajú o skúsenosť
Epistemiológia:
- časť filozofie, ktorá sa zaoberá procesom poznania, jeho podstatou, vzťahom poznania a skutočností a možnosti a pravdivosti poznania
- vymedzuje základy poznania, vedomostí
- Akým spôsobom získavame vedomosti?
- Aké poznávacie procesy majú vplyv na naše poznanie sveta a spoločnosti?
- Čo uprednostňujeme – to, že zdrojom našich vedomostí sú božské zjavenia, alebo empirické dôkazy, alebo naše skúsenosti?
- v dejinách filozofie sú rôzne názory na to, ako získavame vedomosti, spoznávame pravdy v nás
- idealizmus; realizmus; pragmatizmus
- idealista – Sokrates, Platón; poznávací proces v skutočnosti spočíva v odhaľovaní ideí, ktoré sú prítomné v naše mysli, v nás, ale akoby v stave spánku. Sokratov dialóg – učiteľ kladie žiakovi otázky, ktoré v jeho vedomí vyvolávajú skryté myšlienky
- realista – predpokladajú, že zdrojom našich vedomostí sú naše prežitky a veci, čo sú okolo nás a na základe nich si formujeme naše pojmy a názory; princíp názornosti a metódy s ním spojené: exkurzia... (ďalej nemám)
- pragmatik – vedomosti získavame na základe svojich skúseností; metóda problémová
Axiológia:
- filozofia hodnôt = veda o hodnotách
- pokúša sa zistiť, ktoré správanie je dobré a ktoré zlé
- delí sa na: etika; estetika
- etika - filozofické uvažovanie o mravných zásadách = zásadách mravného správania sa
- estetika – skúma hodnoty spojené s krásnom a umením
- hľadá recepty na bytie, existenciu, recepty na mravné správanie sa, krásu....
- objektivizmus verzus subjektivizmus
- estetika
Logika:
- zaoberá sa princípmi alebo vzorcami správneho myslenia, myslenia podľa pravidiel
Vzťah medzi filozofiou idealizmu a edukáciou: (mali byť tuším tri, ja mám len tieto dve, bo ten druhý deň som nebola, to vieš)
- teoretické základy edukácie
- edukačná ideológia
Teoretické základy edukácie:
Filozofia a edukácia:
- idealizmus
- realizmus
- naturalizmus
- pragmatizmus
- existencializmus
- analytická filozofia
- ...
Ideológia a edukácia:
- nacionalizmus
- liberalizmus
- konzervatizmus
- utopizmus
- marxizmus
- totalizmus
- ...
Teória a edukácia:
- esencializmus
- (chýba mi)
- progresivizmus
- konštruktivizmus
- kritická teória
- ....
Edukačná ideológia:
- Pojem edukačná ideológia a jeho miesto v systéme vied o výchove.
- Klasifikácia edukačných ideológií.
- Charakteristika súčasných edukačných ideológií.
- Záver – aktuálnosť tejto problematiky.
- - pedagogika je úzko spojená s predmetom záujmu ostatných sociálnych vied; predmetom skúmania všetkých sociálnych vied je svet spoločnosti, edukácia je jednou z ich podôb
- ideológia – objavuje sa vo všetkých sociálnych vedách, len nie v pedagogike na Slovensku, Česku
- definícia:
psychologická – výklad sveta, v ktorom ide o to vyložiť svet a podporiť záujmy tej sociálnej skupiny, ktorá ho podáva; Hartl, Hartlová, 2000
sociologická – rozsiahly súbor ideí a názorov na svet, vyznávaný skupinami ľudí (Meignah, 1992)
pedagogická – súbor ideí a názorov na edukáciu, vyznávaný skupinami ľudí
2.) elitárska (elitná), konzervatívna, racionálna, technokratická, romantická,...
3.) konzervatizmus, liberalizmus, kritický demokratizmus ← ideologické smery
Charakteristické črty edudačných ideológií:
Konzervatizmus a edukácia:
- Princíp kultúrnej transmisie
- Koncepcia organickej spoločnosti
- Význam tradícií
- Nedôvera k novinkám
- Etnocentrizmus, patriotizmus
- Prísna výchova detí
- Pronáboženské postoje
- ......
- škola je nástrojom predávania kultúrnych hodnôt, ktoré sa prenášajú z generácie na generáciu
- štát by mal kontrolovať občanov prostredníctvom tradičného vzdelávacieho programu
- vzťah medzi vychovávateľom a vychovávaným nemôže byť symetrický