zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Komenského / Pedagogická fakulta / filozofia výchovy

 

prepisane poznamky (filozofia_vychovy_mnou_pisana.doc)

FILOZOFIA VÝCHOVY

 

 

 

  1. krátka zápočtová práca (filozofická úvaha), 2 – 3 strany, posielať na jeho mail
  2. potom písomná skúška – to, čo na hodinách + literatúra, otázky poskytne (asi 41 otázok)
  3. práca – vezmeme si nejaký výchovno-vzdelávací, edukačný problém a opísať (napr. spôsob vyučovania, alternatívne školy, film so školskou tematikou, učebnice, obecná škola...)

 

 

 

 

  1. filozofiu výchovy je možné pochopiť rôznym spôsobom (Volfgang Brezinka)
  2. možno ju nazvať aj Teoretické základy edukácie

 

 

  1. práca učiteľa je reťazcom situácií, v ktorých sa nachádzajú problémy, ktoré je potrebné okamžite riešiť
  2. plnenie povinností – vypracovávanie príprav, chodenie na porady, rozličné združenia „len plnenie každodenných úloh nestačí k tomu, aby učiteľ bol učiteľom“
  3. každý premýšľa o čom tá jeho práca je

 

 

Prepojenie teórie a praxe: (tu som nejak nestíhala :o(...)

  1. teória nepodoprená praxou je neužitočná a prax, ktorá nevychádza z teórie, je zbytočná, nenaplnená
  2. ......
  3. .....
  4. .....
  5. ..... neviem ďalej

 

 

Otázky prepojujúce filozofiu s edukáciou:

 

 

 

 

Definícia: Filozofia je špekulatívne, reflektívne a systematické skúmanie sveta okolo nás a miesta, ktoré v ňom zastáva človek.

 

Hlavné súčasti filozofie: epistemiológia, metafyzika (= gnozeológia), axiológia, logika

 

Metafyzika:

  1. veda, ktorá usiluje o poznanie podstaty skutočnosti, zaoberá sa úvahami nad podstatou bytia (existencie)
  2. Čo reálne v skutočnosti ostane, pokiaľ odhodíme všetky nepotrebné prvky existencie? (otázka)
  3. čo je a čo nie je reálne?
  4. Akým spôsobom vznikol svet okolo nás?...
  5. 1) idealizmus, 2) realizmus, 3) pragmatizmus – rôzne závery metafyziky

 

  1. idealista učiteľ – definuje skutočnosť v kategóriách duchovných (nemateriálnych)

 

  1. realista učiteľ – u neho je skutočnosť, existencia súborom predmetov

 

  1. pragmatik učiteľ – naše názory a pohľady na skutočnosť sa opierajú o skúsenosť

 

 

Epistemiológia:

  1. časť filozofie, ktorá sa zaoberá procesom poznania, jeho podstatou, vzťahom poznania a skutočností a možnosti a pravdivosti poznania
  2. vymedzuje základy poznania, vedomostí
  3. Akým spôsobom získavame vedomosti?
  4. Aké poznávacie procesy majú vplyv na naše poznanie sveta a spoločnosti?
  5. Čo uprednostňujeme – to, že zdrojom našich vedomostí sú božské zjavenia, alebo empirické dôkazy, alebo naše skúsenosti?
  6. v dejinách filozofie sú rôzne názory na to, ako získavame vedomosti, spoznávame pravdy v nás
  7. idealizmus; realizmus; pragmatizmus
  8. idealista – Sokrates, Platón; poznávací proces v skutočnosti spočíva v odhaľovaní ideí, ktoré sú prítomné v naše mysli, v nás, ale akoby v stave spánku. Sokratov dialóg – učiteľ kladie žiakovi otázky, ktoré v jeho vedomí vyvolávajú skryté myšlienky
  9. realista – predpokladajú, že zdrojom našich vedomostí sú naše prežitky a veci, čo sú okolo nás a na základe nich si formujeme naše pojmy a názory; princíp názornosti a metódy s ním spojené: exkurzia... (ďalej nemám)
  10. pragmatik – vedomosti získavame na základe svojich skúseností; metóda problémová

 

 

Axiológia:

  1. filozofia hodnôt = veda o hodnotách
  2. pokúša sa zistiť, ktoré správanie je dobré a ktoré zlé
  3. delí sa na: etika; estetika
  4. etika - filozofické uvažovanie o mravných zásadách = zásadách mravného správania sa
  5. estetika – skúma hodnoty spojené s krásnom a umením
  6. hľadá recepty na bytie, existenciu, recepty na mravné správanie sa, krásu....
  7. objektivizmus verzus subjektivizmus
  8. estetika

 

 

Logika:

  1. zaoberá sa princípmi alebo vzorcami správneho myslenia, myslenia podľa pravidiel

 

 

Vzťah medzi filozofiou idealizmu a edukáciou: (mali byť tuším tri, ja mám len tieto dve, bo ten druhý deň som nebola, to vieš)

  1. teoretické základy edukácie
  2. edukačná ideológia

 

 

Teoretické základy edukácie:

Filozofia a edukácia:

  1. idealizmus
  2. realizmus
  3. naturalizmus
  4. pragmatizmus
  5. existencializmus
  6. analytická filozofia
  7. ...

Ideológia a edukácia:

  1. nacionalizmus
  2. liberalizmus
  3. konzervatizmus
  4. utopizmus
  5. marxizmus
  6. totalizmus
  7. ...

Teória a edukácia:

  1. esencializmus
  2. (chýba mi)
  3. progresivizmus
  4. konštruktivizmus
  5. kritická teória
  6. ....

 

Edukačná ideológia:

  1. Pojem edukačná ideológia a jeho miesto v systéme vied o výchove.
  2. Klasifikácia edukačných ideológií.
  3. Charakteristika súčasných edukačných ideológií.
  4. Záver – aktuálnosť tejto problematiky.

 

  1. - pedagogika je úzko spojená s predmetom záujmu ostatných sociálnych vied; predmetom skúmania všetkých sociálnych vied je svet spoločnosti, edukácia je jednou z ich podôb
  1. ideológia – objavuje sa vo všetkých sociálnych vedách, len nie v pedagogike na Slovensku, Česku
  2. definícia:

psychologická – výklad sveta, v ktorom ide o to vyložiť svet a podporiť záujmy tej sociálnej skupiny, ktorá ho podáva; Hartl, Hartlová, 2000

sociologická – rozsiahly súbor ideí a názorov na svet, vyznávaný skupinami ľudí (Meignah, 1992)

pedagogická – súbor ideí a názorov na edukáciu, vyznávaný skupinami ľudí

 

2.) elitárska (elitná), konzervatívna, racionálna, technokratická, romantická,...

3.) konzervatizmus, liberalizmus, kritický demokratizmus ← ideologické smery

 

 

Charakteristické črty edudačných ideológií:

Konzervatizmus a edukácia:

  1. Princíp kultúrnej transmisie
  2. Koncepcia organickej spoločnosti
  3. Význam tradícií
  4. Nedôvera k novinkám
  5. Etnocentrizmus, patriotizmus
  6. Prísna výchova detí
  7. Pronáboženské postoje
  8. ......

 

 

 

 

  1. škola je nástrojom predávania kultúrnych hodnôt, ktoré sa prenášajú z generácie na generáciu
  2. štát by mal kontrolovať občanov prostredníctvom tradičného vzdelávacieho programu
  3. vzťah medzi vychovávateľom a vychovávaným nemôže byť symetrický