zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Mateja Bela / Ekonomická fakulta / Financovanie verejnej správy

 

Prednáška č. 10- spravna (prednaska_c._10.doc)

Financovanie verejnej správy

prednáška č. 10        28.4.2008

 

Transfery

 

Neúčelové dotácie

-ich poslanie je vyrovnávať fiškálnej nerovnováhy

-sú nástrojom prerozdeľovania podľa vopred stanovených kritérií, resp. podľa vzorca

-ponechávajú samosprávam možnosť rozhodnutia o ich požití

 

Účelové dotácie

-financovanie služieb, ktoré územné samosprávy poskytujú v mene štátu

-povzbudenie územných samospráv, aby poskytovali služby, ktorých užívateľmi nie sú len občania danej samosprávy

-podpora samospráv, ktoré poskytujú služby v súlade s minimálnymi štandardmi stanovenými centrálnou vládou

 

 

Systémy vyrovnávania

-mali by umožňovať územným samosprávam poskytovať zhruba rovnaký rozsah a úroveň služieb, ak ukladajú rovnaké sadzby na miestne dane

 

Vyrovnávanie

-rozdiely medzi príjmovou základňou, t.j. rozdiely medzi výnosmi miestnych daní za predpokladu rovnakej úrovne daňových sadzieb, efektívnosti správy dane a pod.

-rozdiely v potrebách miestnych verejných služieb ovplyvňované:

                                -rozdielnou vekovou štruktúrou

                                -rozdielnou sociálnou štruktúrou

                                -rozdielnymi environmentálnymi a ekonom. podmienkami

 

-rozdiely v nákladoch na zabezpečenie rovnakej úrovne služieb spôsobené:

                                        -rozdielmi v príjmoch obyvateľstva

                                        -nízkou hustotou obyvateľstva

                                        -vysokou hustotou obyvateľstva

 

 

Vyrovnávanie:

        Typ A:

-zohľadňuje nielen vyrovnávanie fiškálnej kapacity ale tiež výdavkových potrieb v rôznych územiach

        

        VTi = Pi –Ki -OTi

 

        VTi- výška vyrovnávajúceho transferu do i-teho územia

        Pi- výdavkové (fiškálne) potreby i-tej samosprávy

        Ki- fiškálna kapacita i-tej samosprávy

        Pi-Ki- stanovuje rozdiel medzi výdavkovou potrebou a fiškálnou kapacitou

        OTi- predstavuje ostatné transfery , ktoré i-ta samospráva dostáva z centra

 

 

        Typ B:

        -vyrovnáva rozdielnu fiškálnu daňovú kapacitu území

 

        VTi =Oi (Z/O – Zi/Oi) s

 

        Oi- počet obyvateľov i-teho územia

        Zi- je daňová základňa miestnej dane i-teho územia

        O- počet obyvateľov celého štátu

        Z- celková daňová základňa miestnej dane za celý štát

        s- priemerná daňová sadzba pre danú daňovú základňu za celý štát

Z/O- Zi/Oi- vyjadruje rozdiel medzi priemernou daňovou základňou na obyvateľa a daňovou základňou na obyvateľa v i-tom území

 

        Typ C:

-vyrovnávacie transfery prideľujú na základe určitých ukazovateľov....potrieb.... Tento typ vzorov neberie do úvahy fiškálnu kapacitu

 

        Typické ukazovatele, ktoré sa používajú pri stanovení fiškálnych potrieb územia:

                -výška príjmov na obyvateľa

                -miera nezamestnanosti

                -hustota obyvateľstva

                -plocha

                -úmrtnosť novorodencov

                -priemerná vek

                -podiel detí v školskom veku

 

        Typ D:

        -vyrovnávacie transfery rozdeľujú na základe počtu obyvateľstva

        

        VTi = Oi (CT/O)

 

        CT- celkový objem transferov

 

 

Metódy vyrovnávania

-vyrovnávanie prostredníctvom neúčelových dotácií z centrálnych zdrojov

-vyrovnávanie prostredníctvom vážených podielových daní

-vyrovnávanie formou prerozdeľovania príjmov územných samospráv

 

 

Podielové dane

Daň z príjmov FO

-výnos dane z príjmov FO je príjmom rozpočtov

        -obci vo výške 70,3%

        -samosprávnych krajov vo výške 23,5%

 

-podiel obcí v celkovom výnose dane sa rozdelí obciam

-23% podľa počtu obyvateľov s trvalým pobytom na území obce prepočítaný koeficientom nadmorskej výšky obce

        -32% podľa počtu obyvateľov prepočítaným koeficientom veľkostnej kategórie

-40% podľa počtu žiakov zákl. umel. škôl a školských zariadení v zriaďovateľskej pôsobnosti obce

        -5% podľa počtu obyvateľov obce, ktorí dovŕšili vek 62 rokov

 

-podiel samosprávnych krajov na celkovom výnose dane sa rozdelí jednotlivým samosp. krajom

        -15% podľa počtu obyvateľov s trvalým pobytom na území  samosp. kraja

        -15% podľa počtu obyvateľov vo veku 15 až 18 rokov

        -32% podľa počtu obyvateľov samosp. kraja, kt. dovŕšili 62 rokov

        -9% podľa obrátenej hustoty obyvateľstva samosprávneho kraja

        -20% podľa dĺžky ciest II. a III. kategórie vo vlastníctve samosp. kraja

        -9% podľa rozlohy samospr. kraja

 

 

Účelové dotácie zo ŠR

Obce

  1. dotácie pre zariadenia sociálnych služieb
  2. dotácie na prenesený výkon pôsobnosti štátnej správy        

-matrika

-register občanov

-stavebné úrady

-doprava

-školstvo

-životné prostredie

 

VÚC

-dotácie pre zariadenia sociálnych služieb

-dotácie na prenesený výkon štátnej správy

        -školstvo

 

 

Verejné výdavky

 

a) výdavky jednotlivých subsektorov verejnej správy (G)

b) transfery (Tr)

 

Súkromný sektor

 

 

Dane(D)                Transfery

 

Verejný sektor

 

 

        G

        

 

bežné výdavky                investičné výdavky

(S)                                (I) Faktory rastu verejných výdavkov:

-demografické faktory

-prahové efekty, vojnové udalosti

-inflačné tendencie, vyššia nákladovosť služieb

-technologické zmeny

-politické a sociálne vplyvy

 

 

Sivák, R. a kol. 2007: Verejné financie

        kapitola 7 Verejné výdavky