zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Mateja Bela / Ekonomická fakulta / Financovanie verejnej správy

 

Prednáška posledná (prednaska-_posledna.doc)

Financovanie verejnej správy

Prednáška- posledná         30. 4. 2008 (seminár)

 

Rozpočtový proces v podmienkach verejnej správy

 

Rozpočet

-rozpočet organ. jednotky je finančným vyjadrením plánu činnosti tejto jednotky

-po formálnej stránke má podobu bilancie, a to buď výnosov a nákladov alebo príjmov a výdavkov za určité obdobie

 

Úlohy rozpočtu

–plán zabezpečujúci solventnosť organ. jednotky a to tak, že stanovuje len tie výdavky, kt. budú pokryté        -príjmami, kt. možno reálne očakávať

                -existujúcimi rezervami

                -úvermi, kt. možno získať a splácať

- stanovuje priority organ. jednotky v rámci jej úloh a kompetencií

-rozdeľuje zdroje medzi rôzne aktivity a určuje úroveň a smer činností, kt. je potrebné vykonať v rozpočtovom období

-určuje príjmy z daní , poplatkov a ďalších platieb v danom rozpočtovom roku

-poskytuje oprávnenie pre výdavky počas rozpočt. roku

-poskytuje súhrnnú informáciu o finan. situácií a plánoch organizácie

 

Typy rozpočtov

-položkový rozpočet

        - stanovuje výšku výdavkov jednotlivých položiek pre obdobie jedného roku

 

-výkonový rozpočet

-aktivity sa rozdeľujú do skupín podľa jednotl. funkcií a vyjadrujú sa výkonovými ukazovateľmi

 

-programový rozpočet

-rozdeľuje disponib. zdroje do programov na základe zámerov a cieľov s dôrazom na výsledky a efektívnosť vynakladania rozpočt. prostriedkov

 

Program

-súhrn aktivít, kt. sa vykonávajú na dosiahnutie konkrét. výsledku

-môže byť časovo ohraničený a časovo neohraničený

-štruktúru programu tvoria podprogramy, projekty a prvky

-program obsahuje ciele, zámer, merateľné ukazovatele

 

 

Podprogramy

-členenie programu na podprogramy zodpovedá členeniu aktivít v rámci programu na ucelené oblasti

-pre každý z podprogramov je sformulovaný zámer, kt. pokrýva časť zámeru celého programu

 

Etapy rozpočtového procesu

        1. Zostavenie návrhu

        2. Prerokovanie a schválenie

        3. Plnenie rozpočtu

        4. Priebežná kontrola plnenia (úpravy)

        5. Následná kontrola plnenia rozpočtu a zostavenie záverečného účtu

 

 

Rozpočtové zásady

-zásada:        každoročného zostavovania

                reálnosti a pravdivosti

                úplnosti a jednoznačnosti

                vyrovnanosti rozpočtu

                hospodárnosti a efektívnosti

                zverejnenia

 

Strednodobý rozpočet verejnej správy sa zostavuje:

        -za štátny rozpočet a rozpočty ostatných subjektov VS

-na obdobie najmenej 3 rokov (rozpočtových), t.j. na roky r, r+1, r+2, pričom rok r je rokom , na ktorý sa predkladá návrh zákona o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok

 

 

Rozpočet VS sa zostavuje:

-za štátny rozpočet a rozpočty štát. účelových fondov v programoch a podľa rozpočt. klasifikácie

-za rozpočty ostatných subjektov VS podľa rozp. klasifikácie

 

 

Štátny rozpočet

-je základnou súčasťou rozpočtu VS

-obsahuje rozpočtované príjmy, rozpočtované výdavky a finan. operácie so štátnymi finančnými aktívami

-schvaľuje ho NR  zákonom o št. rozpočte

-príjmy štát. rozpočtu a výdavky št. rozpočtu sú organizačne usporiadané do kapitol

 

 

Rozpočet územnej samosprávy

-decentralizovaný peňažný fond, kt. sa tvorí , rozdeľuje a používa na základe princípu nenávratnosti, nedobrovoľnosti a neekvivalentnosti

-bilancia príjmov a výdavkov

-rozpočt. plán, podľa ktorého sa v rozpočtovom roku hospodári

-nástroj realizácie koncepcie municipálnej /regionálnej politiky na úrovni územnej samosprávy

-nástroj financovania potrieb lokálneho a regionálneho verejného sektora

 

Funkcie rozpočtu územ. samospráv:

        alokačná

        redistribučná

        stabilizačná

 

Rozpočet obce/VÚC

-základný nástroj finan. hspodárenia, kt. sa riadi finan. úloha funkcií obce a VÚC v prísluš. rozpočtovom roku

-vyjadruje samostatnosť hospodárenia územ. samosprávy

-vyjadruje finan. vzťahy k:        - štátu

                                -PO a FO na svojom území

                                -rozpočtom iných obcí alebo VÚC

                                -rozpočtom ROPO

                                -iným PO

                                -iným subjektom

 

Členenie rozpočtu územnej samosprávy

-bežný rozpočet

-kapitálový rozpočet

-finančné operácie

 

Bežný rozpočet

-obsahuje bežné príjmy a výdavky

-zostavuje sa ako prebytkový alebo vyrovnaný

-môže sa zostaviť ako schodkový (použitie účelovo určených prostriedkov poskytnutých zo št. rozpočtu, z rozpočtu EÚ alebo nevyčerpaných v minulých rokoch), výška schodku takto zostaveného bežného rozpočtu nesmie byť vyššia ako suma týchto nevyčerpaných prostriedkov

 

Kapitálový rozpočet

-obsahuje kapitálové príjmy a výdavky

-zostavuje ako vyrovnaný alebo prebytkový

-môže sa zostaviť ako schodkový, tento schodok možno kryť:

        -zostatkami finan. prostriedkov obce/VÚC z minulých rokov

        -prebytkom bežného rozpočtu v príslušnom rozpočtovom roku

 

Finančné operácie

-nie sú súčasťou príjmov a výdavkov obce/VÚC

-zahŕňajú:        -prevody z peň. fondov samosprávy

                -prijaté návratné zdroje financovania a ich splácanie

-poskytnuté pôžičky a návratné finančné výpomoci z rozpočtu samosprávy a ich splátky

 

Viacročný rozpočet (územné samosprávy)

-strednodobý ekonom. nástroj finan. politiky samosprávy

-vyjadruje zámery rozvoja územia a potrieb obyv. najmenej na 3 rozpočt. roky

-zostavuje sa v rovnakom členení na bežný, kapitálový,......

Tvoria ho:        -rozpočet na rok n

                -rozpočet na rok n+1

                -rozpočet na rok n+2

 

Rozpočtové provizórium

-ak nie je schválený rozpočet do 31.12. hospodári samospráva podľa rozpočtu predchádzajúceho rozpočt. roku, pričom mesačné výdavky nesmú prekročiť 1/12 celkových výdavkov rozpočtu predchádzajúceho roka

 

Záverečný účet

-po skončení rozpočt. roku spracujú samosprávy údaje o rozpočt. hospodárení do záverečného účtu

-finančne vysporiadajú svoje hospodárenie vrátane:

-finan. vzťahov k zriadeným alebo založeným PO a FO a PO, kt. poskytli prostriedky zo svojho rozpočtu

-finan. vzťahov k štátnemu rozpočtu , št. fondom, rozpočt. iných obcí a VÚC

Štruktúra záverečného účtu: zákon č. 583/2004

 

Záverečný účet VS a štátny záverečný účet

-súkromný dokument, kt. obsahuje štátny záverečný účet na príslušný rozpočt. rok a výsledky hosp. súhrnu rozpočtov ostat. subjektov VS na príslušný rozpočt. rok

-údaje o príjmoch a výdavkoch št. rozpočtu a o súhrn rozpočt. ostatných subjektov VS za prísluš. rozpočt. rok

-bilanciu financ. schodku štátneho rozpočtu a št. dlhu

-prehľad o stave a vývoji dlhu VS

-údaje o aktívach a pasívach VS vrátane bilancie štát. aktív a pasív

-prehľad o poskyt. návratných finan. výpomociach a o stave a vývoji štát. záruk

-prehľad o použití rozpočt. rezerv

-prehľad o stave daň. pohľadávok a colných pohľadávok

-súhrnnú správu o výsledkoch finan. kontroly a vnút. auditu