Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita sv. Cyrila a Metoda / Filozofická fakulta / Psychológia
Pamäť (pamat_-_prednasky_brezina_+_pardel,_boros.doc)
Všeobecná charakteristika pamäti
Rozhodujúca úloha: H. Ebbinnghaus
G. E. Mủller
súbežne s: E. Thorndike
I. P. Pavlov
Ebbinghaus: otázky vštepenia a uchovávania si vedomia – verbálne formulovaný obsah
Thorndike: výskum získavania praktických spôsobov správania
Pavlov: zistenie vplyvu skúsenosti na priebeh organických procesov
slovenskí, nemeckí, francúzski autori: psychológia pamäti
anglickí hovoriaci: psychológia učenia ← zrieknutie sa pozostatkov koncepcie duševnej dispozície, prechod od aspektu štrukturalistického k aspektu funkčnému v chápaní psychiky ako dôsledku objektívnej metódy výskumov.
Szewczuk:
Vplyvom pôsobenia určitých podnetov na organizmus a vplyvom vlastného aktívneho prispôsobovania sa týmto podnetom mení sa vzťah medzi organizmom a okolitým svetom.
Zmena: buď v rozsahu podnetov, na ktoré organizmus reaguje, buď v zväčšení reakcie na tie isté podnety, alebo napokon v obidvoch prípadoch.
Rozšírenie spojenia organizmu s obklopujúcim ho svetom, ktoré prebieha vo všetkých týchto prípadoch = zapamätávanie.
Zapamätávanie 1. neúmyselné
2. úmyselné a.) organizované: učenie v užšom slova zmysle.
b.) neorganizované
UČENIE
ÚMYSELNÉ ZAPAMÄTÁVANIE
ZAPAMÄTÁVANIE
Rohracher:
1. Osobitne hovorí o európskom výskume vštiepenia a reprodukcie verbálnych obsahov.
2. zvlášť podáva súhrnnú charakteristiku na jednej strane behavioristickú a na druhej strane „ruský prístup“.
Procesy pamäti
Zapamätávanie – utváranie dočasných nervových spojov, ktoré sa môžu neskôr obnovovať, „oživovať“.
= podmienka alebo predpoklad uchovania v pamäti
Vybavovanie – reprodukcia (aktívne vybavenie)
rekognícia / znovupoznanie
Nie je to len fotografická reprodukcia minulosti, je to proces aktívny, bezprostredne usmerňovaný úlohami, ktoré stavia praktická činnosť.
= výsledok alebo prejav toho, že sa daný jav uchoval v pamäti
Znovupoznanie – prv vzniknuté spoje sa aktualizujú pri bezprostrednom opätovnom pôsobení podnetov na človeka.
- súvisí s vnímaním / opätovné vnímanie
Pamäť ako psychický proces = zapamätávanie (vštepovanie), uchovanie a vybavovanie psychických zážitkov a psychomotorických úkonov. Pamäť je psychický proces, ktorým si subjekt uchováva a sprítomňuje skúsenosti.
Pamäť ako schopnosť človeka = trvalejšie neuropsychické predpoklady a vlastnosti osobnosti zapamätať si a vybaviť skúsenosti.
Definície pamäti
Szewcuzk: Pamäť je vlastnosť organizmu, presnejšie jeho nervovej sústavy, ktorá je založená na schopnosti uchovávať poznané skutočnosti, získané pri najrôznejších činnostiach; uchováva zároveň aj spôsob poznania týchto činností.
Sokolov: Pamäť ako odraz toho, čo sa udialo v minulej skúsenosti. Utvárajú sa dostatočne pevné dočasné spoje (zapamätávanie) a neskúr sa aktualizujú alebo uvádzajú do činnosti (vybavovanie a znovupoznanie).
Teplov: Pamäť ako odraz predošlej skúsenosti, tkvejúci v zapamätaní, uchovaní a nasledujúcom vybavení alebo znovu poznaní toho, čo sme skúr vnímali, prežívali alebo robili.
Petrovskij: Pamäť ako zapamätávanie, uchovanie a následné vybavovanie (reprodukovanie) skúseností indivíduom.
Princípy asociácie.
Zapamätať si určitý objekt = uviesť ho do vzťahu k nejakým iným objektom.
Aristoteles: princípy asociácie
1. asociácie podľa dotyku (v priestore a v čase)
Vnem, predstava alebo myšlienka o danom predmete má za následok vybavenie iných predmetov alebo javov, ktoré sa nachádzajú na jednom mieste súčasne s nimi alebo bezprostredne za nimi.
(učenie sa cudzím slovám, telefónnym číslam, poradiu úloh, ...)
2. asociácie podľa podobnosti
Obrazy predmetov a javov vyvolávajú v našom vedomí predstavy, ktoré sú im v podobné
v akýchkoľvek ohľadoch. Generalizácia, zovšeobecnenie nepodmieneného spoja, pri ktorom
zhodné podnety, ktoré sa od seba ešte dosť neodlíšili, vyvolávajú tú istú reakciu.
(básnické metafory, ...)
3. asociácie podľa kontrastu
Obrazy predmetov a javov vyvolávajú v našom vedomí v určitom ohľade k nim protikladné obrazy a javy. Zakladá sa na vzájomnej indukcii nervových procesov, keď silné podnety vyvolávajú počiatočný silný vzruch a hneď za tým následný útlm v tých istých častiach mozgovej kôry.
(čierna – biela, obor – trpaslík, hlučný – tichý, ...)
Podľa asocianizmu je pamäť utváranie spojení, asociácií medzi psychickými obrazmi, ktoré sa časovo stretnú vo vedomí človeka. Čím častejšie sa stretávajú, tým sa utvorí medzi nimi silnejšie spojenie (asociácia).
Podľa asocianistov je spájanie mechanické zväčšovanie všetkého, čo je prežívané v časovom susedstve nezávisle od všetkého ostatého, teda nezávisle aj od obsahu zážitku.
Kritika asocianizmu: Pavlov
Asociáciu považoval za podmienené reflexy. Dával prednosť fyziológii.
Teórie vysvetľujúce pamäť
„O pamäti“ – Herman Ebbinghaus; 1885
Zaviedol objektívny a kvantitatívny prístup ku skúmaniu pamäti človeka.
Skúmanie pomocou bezvýznamových slabík. Zjednodušil tak experimentálne podmienky a vylúčil vplyv asociácií vytvorených predtým.
- metodologicky nečisté; skúmal len na svojich 2 dcérach
Vychádzal z asocianizmu, asociačné spoje sa však uplatňujú pri zapamätávaní takého materiálu, ktorý neobsahuje významové vzťahy.
T. Meynert – „teória vybehania“ (prepracoval T. Ziehen)
Nervové vlákna, ktorými často prebiehajú vzruchy, stávajú sa vodivejšími, vznikajú „vybehané spoje“ medzi určitými gangliovými bunkami.
Fyziologické teórie pamäti
Pamäť je utváranie nových spojov, nových dočasných spojov medzi centrami podráždenia, vyvolaných podnetmi z okolitého sveta i z vnútra organizmu.
Rozdiely medzi dočasným spojom a asociáciou: Pavlov
1. teória dočasných spojov vychádza zo spojenia organizmu s objektívne jestvujúcim svetom. Princíp dočasného spoja je výrazom objektívnych zákonitostí.
2. teória asociácii má úplne subjektívny charakter, podľa nej princíp asociácie je výrazom subjektívnej zákonitosti.
Smirnov
Fyziologickým základom pamäti je plastickosť nervového systému, ktorá sa prejavuje tým, že každý nervovo – mozgový proces zanecháva po sebe stopu. Táto stopa mení povahu ďalších procesov a podmieňuje možnosť ich opätovného vznikania v čase, keď chýba podnet.
Ukázalo sa, že rozhodujúcou podmienkou vznikania pamäťových stôp je zmena vzťahov medzi nervovými bunkami predovšetkým na synapsiách.
Od nervových buniek vybiehajúce axóny sa buď stýkajú s dentritmi iných buniek, buď sa vracajú späť k telu svojej bunky. Vplyvom takejto štruktúry kontaktov vzniká možnosť cirkulácie reverberujúcich (reverbere – odrážať) okruhov podráždenia, nepresahujúceho hranice daného systému považujú niektorí bádatelia za fyziologický základ procesu uchovávania stôp. V týchto okruhoch dochádza k prechodu stúp z tzv. krátkodobej pamäti do dlhodobej.
Trvalá pamäťová stopa nevzniká naraz, pamäťová stopa je výsledkom nervového procesu, ktorého začiatok môžeme ohraničiť pôsobením podnetu. ktorý však pokračuje aj po prerušení pôsobenia daného podnetu.
(po epileptických záchvatoch, úrazoch si ľudia spomenú na zážitky z minulosti, ale nie na bezprostredné udalosti tesne pred úrazom alebo záchvatom)
Tvorba pamäťových stôp: 1. fáza – novoutvárané spojenia sú labilné
2. fáza – po efektívnom ukončení štúdia sa akoby samovoľne opakuje a utvára pevné spojenie (konsolidačná, štrukturálna fáza)
Penfield
Vždy keď normálny jedinec vedome na niečo zameria svoju pozornosť, zároveň sa to zaznamenáva do temporálneho kortexu obidvoch hemisfér. Inak povedané, všetky stimulácie, ktorým subjekt venuje pozornosť, sú zaznamenané v mozgu. Prejavy temporálnych lalokov označuje ako psychické odpovede a nazýva ich „interpretačným kortexom“. Nepovažuje ho však za sídlo pamäti, pretože jeho chirurgické odstránenie neanuluje pamätanie si práve vybavenej udalosti.
Zhrnutie:
Objektívnym základom pamäti je skutočnosť, že nový podnet sa zapamätáva v dôsledku jeho zapojenia sa do reflexného oblúka, že v reflexnom charaktere zapamätávania je aj jeho podstata ako psychického procesu, ktorý spojuje organizmus s celým obklopujúcim svetom, so všetkým čo má preň význam.
Fyzikálne a chemické teórie pamäti
Podľa fyzikálnych teórii / teórií neurónových modelov prechod akéhokoľvek impulzu cez určitú skupinu neurónov zanecháva fyzickú stopu.
Biochemické výskumy: dvojstupňový charakter procesu zapamätávania.
1. stupeň – (bezprostredne po pôsobení podnetu) v mozgu prebieha krátkotrvajúca elektrochemická reakcia vyvolávajúca spätné fyziologické zmeny v bunkách = fyziologický základ mechanizmu krátkodobej pamäti.
2. stupeň – vlastná biochemická reakcia spojená so vznikom nových potenciálov, neprebiehajú spätné chemické zmeny v bunkách = považuje sa za mechanizmus dlhodobej pamäti.
Chemické teórie pamäti
Špecifické chemické zmeny prebiehajúce v nervových bunkách pod vplyvom vonkajších podmienok sú základom mechanizmu procesov spevňovania, uchovávania a obnovovania stôp. Ide o rôzne preskupovanie bielkovinových molekúl neurónov a predovšetkým molekúl tzv. nukleidových kyselín.
Deoxirybonukleidová kyselina DNK sa považuje za nositeľa genetickej, dedičnej pamäti, rybonukleidová kyselina RNK za základ autogenetickej, individuálnej pamäti.
Podráždenie nervovej bunky → zväčšenie obsahu RNK zanechávanie dlhších biochemických stôp, poskytujúcich jej schopnosť rezonovať na opakované pôsobenie „známych“ podnetov a nerezonovanie na iné vplyvy, tvorí skrytý mechanizmus pamäti.
Experimenty: Chemické látky sa prenášali z vyučených zvierat na nevyučené.
Teórie pamäti príslušníkov amerického konekcioanlizmu
Bain
Podstatnú úlohu pri zapamätávaní hrajú city dynamizujúce činnosť jedinca. Formuloval tézu, že sú uchovávané tie pohyby a činnosti, ktoré jedincovi prinášajú úžitok, zatiaľ čo iné sú eliminované.
→ E. L. Thorndike – vypracovanie 3 zákonov učenia.
1. zákon (nemožno považovať za originálny)
Zákon cviku – law of exercise / klasický asocianizmus
2. zákon (nemožno považovať za originálny)
Zákon pohotovosti – law of readiness
Fyzikálna zložka jeho zákonov, týka sa vedenia nervových dráh a pohotovosti rôzneho stupňa sympatických spojov k vodivosti nervového vzruchu.
3. zákon (ovplyvnený Bainom, ale prisudzuje sa mu originalita)
Zákon dôsledku – law of effect
„Animal Inteligence“ 1911
Príčinou uchovania jedných a neuchovania iných reakcií je ich emocionálny účinok.
E. R. Guthrie
„The Psychology of Learning“ 1935
Sformulovanie nového variantu konekcionalistického prístupu k učeniu.
Podľa neho sa neučíme podnetom ale reakciám, čiže nevznikajú spoje medzi podnetmi. Spojujú sa podnety s reakciami. Stačí jedno spojenie podnetov s reakciou, aby sa získala plná asociačná sila.
U Guthrieho sa spájajú podnety s reakciami a u klasických asocianistov sa spájali vnútorné deje, idey, predstavy.
C. L. Hull
Konekcionalistická teória založená na dynamickej relácii medzi organizmom a prostredím. Ak sa poruší priaznivý stav tejto korelácie, vniká potreba, ktorá vyvoláva aktivitu jedinca. Vďaka existujúcim, hotovým spojom v najjednoduchších podmienkach redukuje reflexná reakcia potrebu. Pri zložitých situáciách vniká séria neurčitých reakcií, ktorých zložky redukujúce potrebu vyvolávajú v neskorších analogických situáciách tendenciu na prevládnutie nad reakciami., ktoré potreby neredukovali.
Realizácia zapamätávania spočíva na základe dôsledku účinnosti reakcie. V prípade, že určitá reakcia vyvolaná podnetom uspokojuje potrebu, potom v dôsledku jej časového rozloženia vznikne tendencia rovnakého reagovania na identické opakujúce sa podnety alebo na podnety im podobné.
Hullove chápanie Pavlovovho podmieneného reflexu:
chýbajú 2 rozhodujúce zložky 1. potreba, ktorá predchádza pôsobeniu nepodmieneného podnetu a motivácia správania sa jedinca
2. stretnutie pokrmu s chuťovým receptorom a potom nasledujúca redukcia potreby
Hullom podaná schéma Pavlovovho podmieneného reflexu.
Hullom interpretovaná adekvátna schéma podmieneného reflexu.
Pp
Pn
Rn
Pp – zvuk Pn – pes dostáva mäso Rn – slinenie, prehĺtanie
R
Pp
Pn
Z tejto teórie vyplýva, že Hull sa pokúsil o spojenie Pavlovovskej zásady podmieňovania s Thorndikeovským zákonom dôsledku, keď vyhlasuje, že morálne zákony určené pre situáciu podmienených reflexov platia aj pre situáciu vyjadrenú zákonom dôsledku.
O. H. Mowrer – pavlovovsko-thorndikeovská symbióza – dvojfaktorová koncepcia učenia. Svoju koncepciu budoval na výskume tzv. učenia vyhýbaniu a rozlišuje v procese zapamätávania (učenia) dve etapy: Od začiatku pôsobenie podnetu do emocionálnej reakcie.
Od tejto reakcie k reakcii, ktorá ruší pôsobenie podnetu.
Podmieňovanie spája emócie s prv identifikovanými podnetmi a až neskúr vyvoláva táto emócia správanie – metódou skúšok a omylov podľa pravidiel Thorndikeovho typu.
Všetko učenie je učením signálov a identifikuje ho s podmieňovaním.
Americký konekcionalisti Pavlovovu teóriu zjednodušujú a nevnikajú hlbšie do myšlienkového kontextu jeho jednotlivých formulácii. → kritika Pavlova
Teórie spevňujúce
I. P. Pavlov: Subjekt si zapamätá to, čo je spevnené spojením s nepodmienenými alebo podmienenými zložkami správania.
E. L. Thorndike: Subjekt si zapamätá to, čo je preň výhodné a čo vyvoláva alebo ruší v subjekte existujúce napätie.
L. C. Hull: Jedinec si zapamätá to, čo redukuje jeho potrebu.
E. R. Mowrer: Subjekt si zapamätá to, čo v ňom vyvoláva nádej alebo strach.
Teória nespevňujúce
E. R. Guthrie: Subjekt si zapamätá to, čo ruší pôsobenie podnetu.
( + Tolman)
Mechanizmus zapamätávania – mechanizmus uzatvárania spojov
I. P. Pavlov – spoj vzniká v dôsledku prebehnutia vlny podráždenia do nervových buniek kôry vzrušených novým podnetom k tým bunkám kôry, v ktorých je skoncentrované podráždenie vyvolané nepodmieneným podnetom alebo dobre upevneným podmieneným podnetom.
- fyziologický charakter
Thorndike – Podnet → reakcia. Ak je reakcia pre organizmus významná, v tom prípade vyvoláva tzv. reakciu spevňujúcu. Je to reakcia neurónov.
- psychologický charakter
Mowrer – spoj je len materiálne neurónové spojenie medzi nejakými okrajovými orgánmi, ktoré vykonávajú danú reakciu a ktoré sú touto reakciou špecificky dráždené, a medzi určitou emóciou (nádej alebo strach).
- psychologický charakter
Teórie organizovania
→ z kritiky asociačnej teórie dotyku a spoluexistencie v čase.
Zástancovia: predstavitelia tvarovej psychológie – Wertheimer, Köhler, Koffka – vychádzajúci z holistických biologických koncepcií Drieschových ako i z výskumov Lashleya a jeho spolupracovníkov.
Na uchovanie / zapamätanie zložitej situácie nestačí len púhy styk v čase vzájomne indiferentných, ľubovoľných prvkov, že na to treba čosi viac.
Výskum: zapamätávanie radu bezvýznamových slabík a významových slov
Vysvetlenie: bezvýznamové slabiky – nemajú organizáciu, netvoria tvary
významové slová –organizovaný materiál
Proces organizovania zapamätávaného materiálu postupne do väčších významových celkov je základom prístupu tvarovej psychológie k problému pamäti.
H. Restorff: venoval sa problematike závislosti zapamätávania od štruktúry materiálu, od organizácie, ktorá spočíva priamo v materiály.
1. čím je materiál lepšie zorganizovaný, tým ľahšie je jeho uchovanie
2. nezorganizovaný materiál ( napr. bezvýznamové slabiky) sa musí najprv zorganizovať, aby mohol byť uchovaný
Gestaltisti nahradili asociačnú teóriu hypotézou nervového poľa.
Hypotéza nervového poľa – pôsobením určitého podnetu vzniká v nervovom poli dynamický proces, po ktorom v čase, keď podnet prestáva pôsobiť, ostáva stopa. Táto stopa, podľa tvarových psychológov je zmenou v zorganizovaní hmoty nervovej sústavy a dostáva sa, alebo sa môže dostať do kontaktu s aktuálnym procesom.
Rohracher: predpoklady rozvinuté tvarovou psychológiou sa dajú rozšíriť a spresniť v prípade, ak sa namiesto pojmu „tvar“ použije pojem „usporiadanie“ a ak sa bude vychádzať zo zistení, že jednotlivé obsahy každého vnemu usporiadajú podľa významu, ktorý majú pre vnímajúceho...
Toto „subjektívne významové usporiadanie“ vedie k tomu, že pri rovnakých objektívnych podmienkach vznikajú u rôznych ľudí rôzne vnemy a že sa najsilnejšie vštepia tie jednotlivosti, ktoré majú pre individuálne uspokojenie záujmov a potrieb osobitný význam.
Geštalt: - vyhýbali sa preskúmaniu fyziologických teórii pamäti
- obmedzili sa na biologické úvahy (Koffka, hartman)
- odmietli asociačnú teóriu
- popreli spojenia medzi podnetmi a reakciami
Petrovskij: Spevňovanie = bezprostredné dosiahnutie cieľa činnosti subjektu.
Adams: 3 teórie pamäti.
- Teória rozpadu stopy
- Teória interferencie
- Teória permanentnej pamäti
Procesy pamäti
- rôzne funkcie, ktoré spĺňa pamäť v živote a činnosti človeka
- zapamätávanie ( vštepovanie, upevňovanie)
- vybavovanie (reprodukcia a znovupoznanie)
- uchovávanie a zabúdanie
Zapamätávanie (vštepovanie)
1. fáza procesu pamäti
Prebieha upevňovanie nového tým, že sa spája s materiálom nadobudnutým dávnejšie.
Začína vštepovaním
1. mimovoľné (neúmyselné) zapamätávanie
to, čo na nás silne zapôsobí, vyvolá hlboký cit, čo nás živo zaujíma
prevažne epizodický a náhodný charakter
2. vedomé (úmyselné) zapamätávanie
vytyčuje sa cieľ niečo si zapamätať
produktívnejšie ako neúmyselné
Úmyselné zapamätávanie, ktoré má charakter špeciálne organizovanej cieľavedomej práce, spojenej s aplikáciou určitých postupov pre čo najefektívnejšie osvojovanie si vedomosti, úmyselné zapamätávanie sa označuje ako učenie.
memorovanie – mnohonásobné, mechanické opakovanie
Úspešné zapamätávanie ~ porozumenie materiálu
~ zameranie, úmysel zapamätať si niečo trvalejšie
~ vzťah zodpovednosti k vytýčenému materiálu
~ vedomie potreby si materiál zapamätať
~ chápanie významu v užšom i širšom zmysle slova
Experiment: Osoby klasifikovali podľa obsahu predkladané obrázky. Nemali si ich zapamätať. Po skončení experimentu ich mali reprodukovať. (Zinčenko)
1. variant: osoby čítali vety tak, že mali zistiť, či sú čítané vety správne, ale nemali si ich zapamätať.
2. variant: osoby si mali zapamätať vety bez toho, aby zisťovali, či sú správne.
→ produktívnosť bola vyššia pri neúmyselnom zapamätávaní, čiže pri 1. variante. (Smirnov)
→ Len sám úmysel nemôže byť príčinou zapamätávania. Čiže príčinu lepšieho zapamätávania treba hľadať v tom, že osoby konali cieľavedomú určitú špeciálnu činnosť.
Pamäť je vlastnosť organizmu, jeho NS, založená na schopnosti uchovania poznanej skutočnosti získanie pri najrôznejších činnostiach , pričom sa zároveň uchováva aj spôsob poznania týchto činností.
→ ak má mať úmyselné zapamätávanie optimálny efekt, je potrebné, aby sa spájalo s realizovaním takej činnosti, ktorá si od nás vyžaduje značnú rozumovú aktivitu, aby sa úmyselné zapamätávanie príslušného materiálu spájalo s motívmi, cieľmi a spôsobmi činnosti človeka. (sovietski psychológovia)
Idealisti – (Bergson) – 2 druhy pamäti
1. telesná / fyziologická – sprostredkuje mechanické zapamätávanie
2. duchovná – základ logického zapamätávania; nie je závislá od činnosti mozgu
Mechanické zapamätávanie
Jedna časť materiálu sa spája s druhou len preto, že po sebe nasledujú v čase, bez logických súvislostí medzi časťami ~ jednotlivé dočasné spoje
Uplatňuje sa v prípadoch, keď - je potrebné zapamätať si údaje, ktoré samy o sebe neobsahujú významové, podstatné, logické súvislosti (názvy, symboly, označenia).
- významové, logické súvislosti medzi údajmi sú príliš vzdialené, skryté, keď ich človek nemôže hneď postrehnúť a využiť pri zapamätávaní.
Slovno-logické zapamätávanie
Uplatňuje sa v prípadoch, keď si zapamätávame podstatné, vnútorné, zovšeobecnené, t. j. logické súvislosti, bezprostredne spojené s rečou a myslením ~ spoje podľa zmyslu
- oveľa produktívnejšie ako mechanické zapamätávanie
analyticko-syntetický rozbor: vydelenie logických oporných bodov
dôkladné prečítanie si materiálu za účelom a.) nájsť v ňom najdôležitejšie časti
b.) nájsť medzi nimi súvislosti a utvoriť osnovu
c.) dať každej časti názov
osvojenie si základného obsahu: rozdeľovanie na väčšie časti
detailnejšie zapamätávanie: rozdeľovanie na menšie časti
spájanie nových zapamätaných poznatkov s poznatkami osvojovanými prv
zistiť zhodu a odlišnosť (rozdiely) nových poznatkov vo vzťahu k poznatkom z predchádzajúcej skúsenosti
utváranie názorných predstáv zapamätávaných súvislosti
diagramy, tabuľky, schémy, obrazy, ..., ktoré ilustrujú vzťahy medzi javmi a predmetmi, ktoré sa majú zapamätať
Opakovanie
pochopenie samo o sebe nevedie k presnému a trvalému zapamätávaniu
Fyziologické hľadisko: upevňujú sa dočasné spoje, stávajú sa diferencovanými, môžu sa vytvárať nové sústavy spojov
efektívnosť opakovania ~ dokonalá organizácia opakovania
jednotvárne opakovanie = útlm príslušných nervových buniek
1. rozmanitosť
2. doplňovacie opakovanie, zapamätávanie prebieha nerovnomerne a skákavo
Kladná úloha reprodukcie zapamätávaného materiálu: - aktivizuje mozgovú kôru
- rýchlejšie a diferencovanejšie ..utváranie dočasných spojov
opakovanie – koncentrované: opakovania nasledujú bezprostredne za sebou
– časovo rozdelené: opakovania sú od seba oddelené väčšími či menšími časovými intervalmi (trvalejšie)
Sokolov: 2 – 3 dni prestávky
Volkov: 1 deň prestávky
Fyziologické hľadisko: koncentrované opakovanie – rýchlo vyvoláva tzv. ochranný útlm
časovo rozdelené opakovanie – počas prestávok sa bunkám vracia ich práceschopnosť
Smirnov + iní
Rozsiahlejšia látka: 1. zapamätávanie v celosti
2. zapamätávanie po častiach
3. kombinované zapamätávanie -najlepšie (Šardakov)
„asociácie v kruhu“ – vznikajú pri zapamätávaní po častiach, napr. básní → problém reprodukovať naučený materiál ako jednotný celok
Vplyv množstva materiálu na zapamätávanie
Čas zapamätávania nevzrastá priamoúmerne k množstve materiálu, ale oveľa viac.
Experiment: Lyon, podľa Sokolov – zapamätávanie si slabík a slovných textov.
Závislosť zapamätávania od kvality, od obsahu a charakteru osvojovaného textu
Experiment: Čítanie súvislého textu – zapamätali si viac
(Zankov) Čítanie jednotlivých viet – menej si zapamätali
Čítanie súvislého textu – presnosť reprodukcie je menšia
Čítanie jednotlivých viet – presnosť reprodukcie je väčšia
Experiment: Rozdiely pri zapamätávaní opisných a vysvetľovacích textov v závislosti od veku → lepšie sa zapamätávajú vysvetľovacie texty (Komissarčiková)
Vybavovanie
1. reprodukcia – vybavenie si zapamätaného bez priameho pôsobenia prv zapamätaného objektu, pôsobenie nejakého vonkajšieho podnetu, súvislosti, ktorá vzniká v predstavách alebo myšlienkach.
2. znovupoznanie / rekognícia – vybavenie si obsahu alebo udalosti pod vplyvom opakovaného vnímania, pri opätovnom pôsobení toho istého alebo podobného objektu, ktorý bol kedysi zdrojom pamäťovej stopy
(charakteristický zážitok, že predmet sme už niekde videli, melódiu počuli, ...)
- úplne znovupoznanie
- ... (rôzne stupne znovupoznania)
- neúplne znovupoznanie
Fyziologické hľadisko: znovupoznanie nastáva vtedy, keď tie isté, alebo im podobné podnety aktivizujú nimi skôr utvorené (staré) dočasné spoje.
Príbuznosť (familiarity) vymedzená ako frekvencia stimulácie a významovosť ako počet asociácii na slová v danom časovom úseku sa chápali ako pozitíva znovupoznania.
Gorman; Shepard
Experiment: s použitím slov z frekvenčného slovníka Thorndikea- Lorgeho;
tento predpoklad sa nepotvrdil → platnosť interferenčnej hypotézy zabúdania aj v oblasti rekognície
Šipoš
Experiment: znovupoznanie slov, urobil analýzu odpovedí z hľadiska frekvencie a gramatickej kategórie v snahe overiť získanie interferenčného vplyvu frekvencie
→ a.) vysoko frekvenčné slová majú významovo vyšší podiel chybovosti pri identifikácii slov
→ b.) pamäťovo najstabilnejšie sú substantíva, najlabilnejšie adjektíva
→ c.) príbuznosť i významovosť zhoršuje znovupoznanie slov, a to pôsobením interferencie
Sečenov
Znovupoznanie je jeden z najjednoduchších psychických aktov, nemožno ho považovať za spoľahlivé kritérium uchovania minulých dojmov v našej pamäti.
Sokolov
Znovupoznanie ako jednoduchší a geneticky mladší proces ako vybavovanie.
Petrovskij
Hovorí iba o vybavovaní a charakterizuje ho ako proces pamäti, následkom ktorého prebieha aktualizácia prv zapamätaného obsahu psychiky, jeho „prenesením“ z obdobnej pamäti do pamäti operatívnej.
Znovupoznanie: - spoznanie
- vlastné vybavenie - úmyselné
- neúmyselné
- rozpamätávanie
Rubinštejn
Spomienka ako predstava, ktorá sa vzťahuje na viac či menej presne určený moment v histórii nášho života.
vybavovanie - mimovoľné
- zámerné (spája sa s intenzívnou myšlienkovou činnosťou)
Spomínanie –v priestore a čase lokalizované vybavovanie obrazov našej minulej skúsenosti
Uchovanie a zabúdanie
uchovávanie – zložitý, dynamický proces, ktorý sa uskutočňuje v podmienkach istým spôsobom organizovaného osvojovanie a zahŕňa v sebe rozmanité procesy prepracovania materiálu.
- výberový charakter ( významný materiál, spojený s potrebami človeka)
zabúdanie - nemožnosť rozpamätať sa alebo znovupoznať
- nesprávne spomínanie alebo znovupoznanie
logická pamäť
Ebbinghaus
krivka zabúdania
mechanická pamäť
Pierón
výskum zapamätávania 50 čísel (metóda ako Ebbinghaus); rozdielne výsledky
→ medzi číslami sa skôr utvorili vzťahy ako medzi bezvýznamnými slabikami u Ebbingahausa
Binet
problém zabúdania významového materiálu
Rubinštejn
Reminiscencia - Paradoxný, no veľmi významný jav
Najbližší interval po prvej reprodukcii ( 2 -3 dni, aj dlhšie) nielenže nedáva vždy výrazné zníženie reprodukcie, ale práve naopak, táto „odložená“ reprodukcia je veľmi často úplnejšia a dokonalejšia než vybavovanie, ktoré nasleduje bezprostredne po vnímaní alebo osvojovaní.
I. P. Pavlov
Na obnovenie vyhasnutých reflexov je potrebný menší počet opakovaní ako pri ich prvom utváraní.
Časové zabúdanie; spojené s činnosťou zápornej indukcie
proaktívny, dopredu pôsobiaci útlm – vplyv predchádzajúcej činnosti na vytváranie spojov v nasledujúcej činnosti
retroaktívny, spätne pôsobiaci útlm – záporný vplyv nasledujúcej činnosti; činnosť, ktorá nasleduje po učení, vyvolá útlm práve vytvorených dočasných spojov
podobnosť – zhoršujúci činiteľ retroaktívneho útlmu
Zabúdanie
Fyziologické hľadisko:
Štrukturálne zmeny gangliových bunkách zapríčinené výmenou látok, opotrebovaním, starobou.
Pamäť
- príjem, uchovanie a spracovanie informácií
- kompletný skladovací proces
Retencia – psychická odpoveď
~ veľa premenných
Attkinson
2 hlavné dimenzie
Permanentné štrukturálne znaky
- senzorický register - senzorická pamäť
- krátkodobý sklad - krátkodobá pamäť
- dlhodobý sklad - dlhodobá pamäť
Riadiace procesy
- kódovacie postupy
- operačné opakovanie
- hľadacie stratégie
Duálna koncepcia – krátkodobá pamäť + dlhodobá pamäť
Badeley
krátkodobá pamäť – trvajúca sekundy (bufferstore)
– ak je porušená, ovplyvňuje celú pamäť
Senzorická pamäť - nie je to krátkodobá pamäť
→ rýchly rozpad informácii, ktoré si jedinec osvojil sa registruje v senzorickom registri ► senzorická pamäť = má vizuálny charakter / vizuálna modalita - ikonická
Sperling – 70. roky 20. storočia
tachystoskopická prezentácia
trvanie stopy v ikonickej pamäti – niekoľko milisekúnd – ikona
~ intenzita osvetlenia, dĺžka podnetu, ...
experimentálne dokázané – zabúdanie prebieha rýchlym rozpadom a maskovaním
rýchly rozpad – prejavuje sa znížením pozornosti odpovede
maskovanie – podmienené sekundárnym podnetom, ktorý pôsobí po podnete (hlavný podnet je tak krátky a tak potlačený ostatnými podnetmi)
Transfer zo senzorickej do krátkodobej pamäte
Extrakcia – skenovanie → iba niektoré prejdú do inej pamäte, ostatné sa stratia
„zoskenujem celú situáciu a extrahujem niektoré, ostatné sa stratia“
Transfer z krátkodobej pamäte do dlhodobej pamäte
~ na ostatných Ψ procesoch, nie tak na pamäti
(pozornosť, pamäť – výrazné interfunkčný charakter)
Opakovanie riadiace procesy, ktoré informácie posúvajú z KP do DP;
Kódovanie fyziológia mozgu
opakovanie: Attkinson, Schiffrin –fixný počet položiek, celok
udržať celok najdlhšie v KP
kódovanie: opakovanie jednotlivých položiek → prechod do DP
Opakovanie - udržanie informácie v KP
- transfer do DP
Kódovanie - transfer do DP
elaborácia – uskladnenie informácie, ktorá má mediačný charakter, je spojená s rečou
- úzko súvisí s kódovaním, s rečou
Dlhodobá pamäť
- modulárny systém = každý modul: iná funkcia + iná anatomická väzba
Penfield
Permanentná pamäť – informácie na úrovni KP a DP, ktoré zostanú navždy, všetko si zapamätáme
pamäťový sklad ako v PC; ale nie sme schopní si všetko vybaviť
PP – pracujem s ňou v spánku alebo v hypnóze alebo déjà vú
Všetky pamäťové stopy – okrem senzorického skladu – sú uskladnené v pamäti navždy!!!
Keby sme nezabúdali - nie sme schopní vnímať
- nie sme schopní hierarchizovať
- nevnímame reálne okolie
Schizofrénia – skvelá permanentná pamäť
spájajú sa nepodstatné veci, ktoré iní zabúdajú
Pamäť - krátkodobá
- dlhodobá – explicitná, deklaratívna
Dlhodobá pamäť - epizodická
- sémantická
- implicitná
- priming
- klasické podmieňovanie
- neasociatívne učenie
Tulring
deklaratívna / explicitná
podal pohľad na organizáciu DP
DP → 1. epizodická
2. sémantická
3. procedurálna = nedeklaratívna = implicitná
vedomé vybavovanie si z pamäti
epizodická
individuálny autobiografický záznam našej skúsenosti
epizóda – hlbšia pamäťová stopa
sémantická
vedomosti, ktoré sa týkajú jazyka, pravidiel, poučiek, ...
STUPOR - zabrzdený v sociálnych kontaktoch, v motorike
- veľký emocionálny zážitok
- déjà vú
procedurálna
podobá sa na pamäť, ktorú rozpracoval Ryely → pamäť je charakterizovaná „ vedieť ako“ – „knowing how“
zapamätávanie si dôležitých sledov
(hudobné nástroje, rozoznávanie obrazov... + motorické činnosti)
Amnézia – rovnaké zabúdanie aj epizodických aj sémantických informácií
– vracajú sa k čo najstaršej pamäti (starí ľudia)
explicitná / deklaratívna
- vyjadrená slovne – slovne popísaná
implicitná / nedeklaratívna
- systém, ako riešiť úlohy; bez premennej reči
- úlohy, pri ktorých prebiehalo učenie – AKO?
- vedomé vybavovanie si udalosti
procedurálna
- vedomá, nabitá emocionálne, manuálna
(otváranie konzervy)
- v podvedomí
priming
- aktivácia 1 alebo viacerých pamäťových obsahov skrz pamäťový podnet
- prežíva sa vedome
- ovplyvňuje kognitívne procesy
- zabezpečuje prepojenie medzi explicitnou a implicitnou pamäťou
- aktivuje schopnosti prežívania implicitnej pamäti – nevedomia
Sternberg
priming 1. percepčný – vplyv podnetu
2. koncepčný