Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita sv. Cyrila a Metoda / Filozofická fakulta / Psychológia
Všeobecná psychológia - Pozornosť (pozornost_-_brezina_2._semester-_prednasky.doc)
Pozornosť
- veľký význam v rámci ostatných procesov
- nemá svoj vlastný produkt
- nie je samostatné merateľná
zmení sa EEG záznam, ale len preto, že sa zmenia ostatné psychické procesy
pozornosť
pociťovanie vnímanie pamäť myslenie emocionalita
myslenie: myslíme všetci rovnako – v pojmoch
pozornosť: veľké rozdiely medzi ľuďmi
Deti: nemajú dobrú pozornosť
Veľmi to závisí od veku, už aj rozdiely pár mesiacov ( napr. 6 ročné a 6,5 ročné dieťa)
Dospievajúci: vrcholná schopnosť pozornosti
70 % pozornosti premrháme
Pozornosť ~ od veku
~ od individuálnych rozdielov („obdobie zaspatia“)
teória of Galperin
tvrdí, že pozornosť má svoj vlastný produkt (iba on to tvrdí)
interiorizovaná kontrola činnosti = pozornosť
teória of Vigotskij = teória interiorizácie
História
obdobie diagnostikovania pozornosti
Wundt Bourdon
v 30. rokoch záujem pohasol
James Kreppelin
Lange Meky
Geštalt
Behavior
50. roky – výrazná zmena: „kokteil party fenomén“
Chery → Broadbent
teória filtra: uviedla pozornosť do centra verejnosti, záujmu
podobná s teóriami pamäte
Galperin: tréning pozornosti
Pozornosť - nevyvíja sa tak jednoznačne ako ostatné procesy
- asi 100 rokov výskumu
Titchener - úmyselná a neúmyselná pozornosť
Skúmanie pozornosti: metodologická otázka
Rešpektovanie systémového charakteru
- najdynamickejšia
Pozornosť - kolíše
- závisí od bioelektrickej aktivity mozgovej kôry
pozornosť
- má tendenciu sa meniť
Pozornosť - úmyselná
- neúmyselná
Druhy pozornosti
1. receptívna
- spracovanie periférnej stimulácie
2. vnútorná
- zameraná na kontrolu myšlienkových a pamäťových operácií
3. motorická
- orientovaná na kontrolu pohybov; jedny z prvých, ktoré vypínajú
4. mimovoľná
- udržanie pozornosti mimovoľnými podnetmi
5. zámerná
- vzniká na základe uvedomenia si potreby pozornosti
Chalupa, Ďurič
Determinanty pozornosti
1. vnútorné
- celkový psychický a fyzický stav
2. vonkajšie
- stimulačné a situačné
Vnútorné d. p. - fyzické
- psychické
Vonkajšie d. p A. - stimulačné
- situačné
pozornosť klesá pri - prahových podnetoch
- extrémoch
~ časové trvanie
~ otázka novosti podnetu - fyzikálne hľadisko
~ zložitosť podnetu - pozornosť klesá rovnako pri veľmi zložitých aj pri veľmi jednoduchých podnetoch
B. - druh vykonávanej činnosti
„či poznám, čo ma čaká“
C. - vnútorné podmienky
motivácia: ak sme motivovaní, pozornosť je lepšia
Verkes-Dodsonov zákon – premena vnútorných podmienok v rámci vonkajších determinatov
Experiment: 3 skupiny
1. skupina: dostane lepšiu známku 2. skupina: nie je dôležité, ako to spravia
3. skupina: ak spravia chybu, bude zle → najlepšie: 1. skupina, najhoršie: 3. skupina
D. - výsledky činnosti
Pravidelné informovanie o tom, ak sa to robí ( či dobre, alebo zle)
Informácie o tom, čo to v priebehu časového obdobia ide o.k., pozornosť sa zvyšuje (Týka sa to aj medziľudských vzťahov)
Spánok: najmenej 5 hodín, dosiahnuť vnútornú hranicu
α
α
γ
γ
γ
β
β
β
teraz hlboký spánok snívam zobúdzam sa
- fyziologické javy - psychické javy
engram – pamäťová stopa
vytvára sa v spánku (aj)
Vlastnosti pozornosti
zameranosť
selektivita
koncentrácia dynamické – stále sa meniace charakteristiky analyzované
oscilácia z hľadiska experimentov citlivé na zmeny (stres, deprivácia..)
fluktuácia
Chmelař, Chalupa
Zameranosť
- prípravná organizácia psychickej činnosti
- úzko súvisí s cieľom činnosti
- fixovaná zameranosť → experimenty spojené s reakčným časom – sústredenie; podnet v pravidelných intervaloch
pokles vo výkone; sústredenie sa len na 1 podnet, ktorý čakám
vigilancia – súvisí okrajovo (nepravidelné podnety)
teória ustanovky – gruzínska škola
Usnadze, Natadze
2 rovnako ťažké gule rôznej veľkosti
časom vnímame väčšiu ako ťažšiu – po niekoľkých pokusoch strácam reálny odhad týkajúci sa hmotnosti
- amplifikačná zameranosť
vyžaduje rýchle prepájanie pozornosti z jedného objektu na druhý objekt
interindividuálna variabilita (žena lepšie robí viac vecí naraz)
- expektačná zameranosť
riešenie úloh, kde sa očakáva výskyt náhodných – randomizačných a praktických podnetov
vigilancia – charakteristická očakávaním: „neviem, kedy podnet príde“ → experimentálna neuróza, psychická vyčerpanosť, pokles vo výkone
- momentová zameranosť
celková aktivácia, takmer nie je pokles vo výkone
súvisí s emocionalitou, osobnosťou
1 z kritérií pre isté typy povolaní (napr. policajti)
selektivita
proces vyčlenenia 1 alebo viacerých podnetov zo skupiny iných podnetov
spojenie s ostatnými psychickými procesmi (interfunkčný vzťah)
vyberám tie charakteristiky, ktoré sú potrebné na riešenie úlohy ( vec myslenia na vyššej úrovni – múdrosť, skúsenosti – interindividuálne rozdiely)
relevantný podnet je oddelený na základe 3 princípov
a.) pod vplyvom vonkajšej situácie (intenzita, novosť, neobvyklosť, ...)
b.) pod vplyvom prevzatia inštrukcie (dôležitá je motivačná úroveň: „nauč sa to, je to dôležitejšie“)
tendencia úplne ignorovať zvyšok, inštrukcia je často sugestívna
c.) dochádza k nej v dôsledku vnútorných podmienok organizmu (motivácia, záujem, vôľa,..)
Berline
charakterizuje selektivitu pozornosti v súvislosti so správaním sa v priestore
vyberanie podnetov z priestoru, tie ktoré sú mi fyzikálne blízke – môžeme to ohmatať
neurofyziologické experimenty
evokované potenciály = sledovanie selektivity pozornosti
zmeny bioelektrickej aktivity mozgovej kôry pri zmene selektivity pozornosti – mením si istý typ α aktivity
Näätänen, Elton
koncentrácia
- považovala sa za jedinú vlastnosť pozornosti
- charakteristická intenzitou sústredenia
- nepredstavuje rušenie pozornosti ako pri selektivite
- pri koncentrácii a zameranosti sú vzájomné vzťahy; zameranosť je však vymedzená obsahom, koncentrácia zas silou, intenzitu
- intenzita zameranosti je charakterizovaná koncentráciou
- pri maximálnej koncentrácii sa nebudeme rozptyľovať vonkajšími podmienkami
- zisťuje sa vplyvom vedľajších podnetov
- lepšia je u detí predškolského veku
- dá sa trénovať
- je v nepriamom pomere ku kapacite pozornosti
- kapacita pozornosti nie je vlastnosť pozornosti, ale charakteristikou koncentrácie
- čím je kapacita nižšia, tým je koncentrácia vyššie → schopnosť sústrediť sa maximálne na 1 problém, nedať sa rozptýliť
oscilácia
Cattel
oscilácia – zmena v pozornostnom výkone od niekoľkých sekúnd p minútu (výpadky)
Moray
Úplne sústredenie je vystriedané odklonom pozornosti, ktorý je však krátkodobý.
Kontinuita pozornosti ostáva nezmenená.
kontinuita
klesanie pozornosti
po určitom čase pozornosť prudko klesne (výpadok) a potom sa prudko zvýši
„výpadky“ zabezpečujú kontinuitu
čím viac oscilácii, tým je kontinuita kvalitnejšia
Chmelař – (nestor štúdia pozornosti)
Chalupa
oscilácia – fakt, ktorý najlepšie hovorí o kvalite pozornosti
fluktuácia
Zmena tvaru organizácie pozornosti.
Dlhodobé odklady od pozornosti, ktoré narúšajú jej kontinuitu – (zväčša po 1 hodine)
Oscilácia
Fluktuácia
Fluktuácia – charakteristická pre všetko
1. fluktuácia - ak ma niečo nezaujíma
2. fluktuácia - nezrelá štruktúra CNS, často osciláciu nahrádza fluktuácia
3. fluktuácia – ADHD – porucha pozornosti
fluktuácia pozornosti – nie je patologická!!!
Časová zameranosť pozornosti
Chalupa (SAV)
Ako sa mení pozornosť v závislosti od času.
Dynamika pozornosti zohľadňuje individuálne rozdiely.
História pozornosti
19. storočie: nie tradiční psychológovia, ale experimentátori
pôvodná psychológia bola experimentálna
Apercepcia
Vedomie
Pozornosť
jasnosť koncentrácia.
1. Wundt (pozornosť)
P
otázka: stupne jasnosti vedomia
A
Pozornosť – proces, ktorý privádza položky
z percepcie (periférie) do apercepcie.
7 – 11 podnetov – ktorých?
za to zodpovedá pozornosť.
Pozornosť – sprevádzaná pocitom napätia
z vlastnej aktivity.
Titchener – vedomie: predmet psychológie – (medzi Wundtom a behavioristami)
Pozornosť - úmyselná (vnútorná)
- neúmyselná (vonkajšia)
atenzita – charakterizovaná ako atribút senzorickej skúsenosti
Prechod neúmyselnej pozornosti na úmyselnú. (Titchener)
(aplikovaná pedagogická psychológia)
Neúmyselná pozornosť - intenzívna
- krátkodobá
využíva sa na zlepšenie pozornosti
James, Műstenberg
1. experimentálne laboratórium v USA
filozofi – skôr ako oni, prikláňali sa najmä k filozofii
Pozornosť – má adaptívny význam k prostrediu a k organizmu
James – umiestnil pozornosť pred vedomie
Zefektívňuje vedomie – zefektívňuje ostatné kognitívne procesy.
Lange
experimentálny psychológ v Rusku
„motorická teória pozornosti“ (1898)
Chápe procesy v súvislosti s adaptáciou na prostredie. pozornosť spája s procesom vnímania, a úzko spája s procesom adaptácie.
Experimentálna psychológia – vo Wundtovom laboratóriu
Wund, James, Műstenberg, Lange
v 30. rokoch sa prestalo skúmanie pozornosti rozvíjať
chybovosť
a rýchlosť
Bourdonov test
Meily, Bourdon, Kreppelin
testovanie, skúmanie pozornosti – do 50. rokov
Teória dominanty – bežný prejav
Pestujeme si dominantu toho, čomu chceme venovať pozornosť.
dominanta
učím sa hluk vyrušovanie rande včera
subdominanty na seba pôsobia
dominanta (pozornosť) klesá
subdominanta sa dostáva na úroveň dominanty → dominanta musí stúpnuť
Experiment:
zavretí v tichej miestnosti
1 dominanta bez subdominánt = pozornosť nemusí stúpať, tak klesá
Výsledky: experimentálna neuróza, prudké vypnutie pozornosti, bolenie hlavy, ... (z hlučného prostredia)
dlhodobo = neuróza!!!
Jedno ucho: citlivosť na tóny
Druhé ucho: citlivosť na šum
► počúvanie rádia – pozornosť klesá
► šramot, hluk – pomáha pozornosti
teória dominanty of Uchtonskij
neurofyziologický prístup
Pavlov – fyziológ vzruch – útlm iradiácia – koncentrácia
Sústrediť sa len na 1 vec dlho nie je fyziologicky možné stále na rovnakej úrovni.
posun inf. v časti CNS
Vzruch / Útlm Iradiácia / Koncentrácia
časť CNS korešponduje s problémom
Pozornosť – úzko spojená s osobnostnými charakteristikami
(charakter, temperament, stabilita – labilita)
v súčasnosti
Näätänen - 1988
Teória evokovaných potenciálov
Charakterizuje ju vzruch a útlm.
Brezinove party v Paríži
Cherry – technika tienenia
„cocteil party fenomén“
Ak intenzita, výška hlasu kolíše – ťažšie udržiavame pozornosť
Ak je hlas rovnakej intenzity – lepšia pozornosť
Broadbent
Teória filtra - 1958
vyberanie podnetov z vonkajšieho sveta
kanál
dôležité/zaujímavé informácie
DP
rovnaké podnety
filter
dlhodobá pamäť
dočasný sklad - bufferstore
Neiser
Trrismanová
Kahneman rôzne pohľady
Moran
Deutsch
Technika tienenia – Cherry
V experimente sú probantovi púšťané správy
prezentácia: monoulárna – 2 správy do 1 ucha
binaulárna – 1 správa do 2 uší
dichotická – 2 správy, každá do iného ucha
Cieľ – kontrola pozornosti probanta
1 správa sa má tieniť
probant vníma hrubé fyzikálne charakteristiky
podrobnejšie: Broadbent
Základne postuláty
1. Nervový systém sa správa ako jednosmerný kanál, NS nie je schopný spracovať všetky podnety. NS – kapacitne limitovaný.
2. Na vstupe je uskutočnená selektívna pozornostná operácia (filter), ktorá sa orientuje na podnety, ktoré majú rovnaký fyzikálny ráz.
3. Selekcia nie je úplne náhodná. Pravdepodobnosť selekcie istej skupiny podnetov sa zvyšuje stavom organizmu a fyzikálnymi vlastnosťami.
4. Vstupná informácia môže byť podržaná v dočasnom sklade istý čas. To si uvedomím až keď sa vrátim k predchádzajúcej správe.
5. Po prejdení kanálom informácia ide do „skladu“, môže ísť do dlhodobej pamäte.
Filter – selektívna pozornostná operácia.
Vigilancia
- samostatná oblasť skúmania
Mackworth
1. publikoval laboratórne experimenty
- zaviedol vigilanciu do praxe (armáda)
Watch – keeping = Haider (ešte pred Mackworthom)
Všeobecná aktivácia organizmu – dlhodobá pozornosť – je charakterizovaná len na princípoch neurofyziológie.
5 najprehľadnejších teórií vigilancie
Mackworth
Teória inhibície
Pokles vigilančného výkonu kumuláciou vnútorného útlmu v priebehu úlohy vplyvom neposilnenia odpovede.
- má tendenciu lepšie vysvetliť pokles výkonu v čase (podľa Broadbenta)
Deese
Teória expektácie – očakávania
Probantova odpoveď na podnet je ovplyvnená minulou skúsenosťou a tak úroveň očakávania determinuje (ovplyvňuje) probantovu pravdepodobnosť odpovede.
- má tendenciu lepšie objasniť priemerný výkon vo vigilačnej pozornosti (podľa Broadbenta)
Maximálna pravdepodobnosť správnej odpovede je, keď sa vyskytuje po intervale, ktorý je ekvivalentný priemeru predchádzajúcemu intervalu.
Broadbent
Teória filtra
Celý vigilačný výkon zlyháva, lebo zakaždým dôjde iný podnet v nie rovnakom čase.
Podnet na hranici počuteľnosti, potom iný podnet, ....
Moruzzi
Teória budivosti - arousat
Podnety zasahujú cortex 2 cestami
špecifické cesty – cez zmyslové dráhy do talámu a odtiaľ do oblasti korešpodenujúcej so zmyslami
talámus
talámus
nešpecifické cesty – cez ascendentný aktivačný retikulárny systém. Má charakter budivosti, lebo zasahuje veľké oblasti cortexu.
Sweets
Teória detekcie signálov
Rozhodovanie probanta na základe senzorických údajov.
Podnety - senzorickej citlivosti
- stupňa citlivosti
Senzorická citlivosť
pomer signálu k šumu
Delta diskriminácia
počiatočný šum → neskúr sa mení na halucinogénny šum ► vyčerpanosť – halucinovanie
Stupeň opatrnosti
Uvedomujem si halucinogénny šum, svoje halucinovanie. → Prestávka reagovania na všetky podnety, výkon ide dole.
teória sú dobré na experimentálne projekt!!!
Teória interiorizácie – zvnútornenia of Vigotskij
Vigotskij rozpracoval teóriu interiorizácie; Galperin sa jej ujal a dopracoval.
Galperin – Piagetova teória
problematika vývinu myslenia
14. rok – myslenie v pojmoch, rýchlosť svetla
1. Orientačná fáza - s pomocou - 0 → 2 mesiace; dieťa chce všetko chytiť, ale nemôže, je nutné mu pomáhať
- bez pomoci - 3 mesiace; zvláda niečo bez pomoci
- s pilierovými bodmi – 6 mesiacov; využíva skúsenosti na dosiahnutie cieľa – zovšeobecnenie.
2. Materializovaná fáza
1,5 – 2,5 / 3. rok
Orientuje sa pomocou skúsenosti, ktorých má málo.
Brzdenie → zastavuje sa vývin myslenia!!!
3. Materializovaná fáza + reč
2,5 – 6. rok
Všetko, čo dieťa robí, komentuje. (jednoduché skladačky, ...)
4. Materializovaná fáza + šepot
6. rok
V mysli vie s predmetmi narábať, pretrváva hracia aktivita. Všetko, čo robí, teraz, komentuje, najmä zaťažkávacie situácie, šeptom.
5. Materializovaná fáza + (šepot – zvuk)
6. – 13. rok
Podiel materializovanej fázy sa stále zmenšuje.
Správny vývin: čítanie v pojmoch, hovorenie v pojmoch
Šepkanie bez zvuku – v zaťažkávacích situáciách
6. Interiorizácia
myslenie v pojmoch
V myslení – každý dosiahne interiorizáciu
V pozornosti – nie každý dosiahne interiorizáciu, 60 % má zvnútornenú pozornosť → nie každý dosiahne zvnútornenú kontrolu činnosti.
tréning pozornosti
Galperin
Kabilnická
Morgan
Audlay
Tréning pozornosti
Zlepší pozornosť → zlepší aj ostatné kognitívne funkcie.
~ motivácie (škála 1 – 10, má byť na 10)
1. xxxxxxx (číselný rad)
2. xxxxxxx + reč
3. xxxxxxx + šepot
4. xxxxxxx - zvuk + distrakčný stres
5. xxxxxxx - zvuk + komplikovaný distrakčný stres a.) – obrázok na krátky čas (detaily)
b.) – opakovanie o týždeň
Kalsbeck
Distrakčný stres – robíme 2 veci naraz
(10 minút počítať číselný rad + reagovať na podnety 250 Hz a 650 Hz.)
Pozornosť – zvnútornená, zinteriorizovaná kontrola činnosti
Gray
teória filtra
Moray
Deutsch
Norman
Neiser
Kahnemanová
Neiser
sociálno–schématická štruktúra – prehľad
(nie som schopný charakterizovať fyzikálne podnety – nie sú podstatné)
podstatné sú sociálne vzťahy
Dominantné – sociálne, nie fyzikálne činitele.
Sociálne inteligentný: orientuje sa na sociálne vzťahy
Sociálne tupý: úplne „ignoruje“ sociálne podnety, vyhrávajú fyzikálne
Ľ
P
Kahnemanová, Moray
2, 4, syr, 6
1, 3, myš, 5
odlišovali sa metodológiou
najprv poviem sémantický význam
.. – rovnaký podnet
Deutsch, Norman
½ času – počúvam ŠR
2/2 času počúvam R
→ Nakoniec viem ½ ŠR a celého R.
multi-sémantický pohľad – ucelený sémantický celok
Rumburak
Šípková Ruženka
Tienenie –
Reštrikcia –
Šípková Ruženka
Rumburak
Laterálna preferencia
- ktorá hemisféra je dominantnejšia
laterálno-preferenčné funkcie - Ručnosť
- párové orgány- - Nožnosť
- Očnosť
- Ušnosť
- Osobnostný aspekt laterality
LP – ovplyvňuje emocionalitu, toleranciu na záťaž, pamäť, vnímanie, ..
94 % - dominancia ľavej hemisféry
rovnaké zastúpenie oboch hemisfér – začiatok fylogenézy
neschopnosť dobre hovoriť, používať presne ruky ap.
→ kompetenčná situácia: Ktorá hemisféra má spracovať informáciu?
Brockovo centrum – sémantický charakter
Warmekovo centrum – artikulácia
Používaním viac 1 ruky → dominancia 1 hemisféry..
priemer – dominancia ĽH
extrém – dominancia PH
extrém – rovnocenné H
P
Ľ
P
P
Ľ
Ľ
Prostredie + genetické informácie nás determinujú.
14 rokov – doba, počas ktorej sa určí dominantná hemisféra.
ambidexter – rovnocennosť hemisfér
umelý ambidexter – umelé presmerovanie dominantnej hemisféry na opačnú (preučený ľavák)
rovnocennosť hemisfér – poruchy spánku, tiky, znížená tolerancia na záťaž, neurotizmus, zajakavosť, klesá úroveň pozornosti, pamäti a vnímania, stúpa rigidita, ...
ručnosť – 1. je vyhranená, → ak rozkolíšeme ručnosť, rozkolíšeme aj ostatné funkcie.
Dominancia ľavej hemisféry – výhodnejšia; „všetko čo je pravé je správne“
Dominancia pravej hemisféry – nízke neurotické skóre, vyššia tolerancia na záťaž, kreativita..
Příhoda – lateralita, ontogenetická psychológia
Sovák – 1. ktorý študoval lateralitu
Kováč – skupina, ktorá študovala lateralitu (1969 – 1984)
(Dr. Horkovič, Dr. Jariabková)
Harris – lateralita vo svete, diagnostika
Goodenaughová – problém vývinovej laterality
Diagnostika laterality
Harris – 2 základné testy ručnosti 1. voľný tapping
2. cielený tapping
Sovák – nespoľahlivé testy
Goodenaughová
Bodkovať kruh a štvorec najprv jednou a potom druhou rukou...
Nožnosť – „Postaviť sa na stoličku, zavrieť oči a a zísť zo
stoličky.“ (ktorou nohou sme zišli..)
„Pozor a pohov.“ (na ktorej nohe sme zostali stáť)
Očnosť – pozeranie cez priezor – Papier s otvorom, cez neho pozeráme na bod najprv oboma očami, potom jedno zavrieme, ak ho aj vtedy vidíme, to oko, ktorým práve pozeráme je dominantné. A naopak.
Ušnosť – šum – ľavé ucho ( ak je dominantná ľavá hemisféra)
- tón – pravé ucho
Šum + tón – obe sú výraznejšie v pravom uchu → emocionálna instabilita, hudobné nadanie
Osobnostný aspekt
Voľné asociácie (test)
a.) slová, zoradiť napravo alebo naľavo
b.) 60 slov, 30 slov charakterizovať vpravo = pozitívne + neutrálne
Do vývoja pozornosti počas vývoja dieťaťa nezasahovať!!!
Urýchlenie vývinu → úroveň pozornosti tak nedosiahne tú hranicu, ktorú by inak dosiahlo.