Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / štátne právo
1._prednaska-_stat..doc (1._prednaska-_stat..doc)
Štátoveda
1. prednáška
Teória Ústavy SR
ústava = základný zákon štátu, najvyššej právnej sily, ktorý upravuje organizáciu štátu, formu a štruktúru štátu, princípy vzájomných vzťahov medzi štátom a občanmi
typológia Ústavy SR
- je ústavou v materiálnom zmysle
- upravuje základné (fundamentálne) spoločenské vzťahy (na kt. stojí štát), vychádza z moderného konštitucionalizmu (napr. princíp suverenity ľudu, deľby moci, práv. štátu, územnej samosprávy)
- ústavu tvorí nielen pôvodný text a ústavné zákony, kt. ju dopĺňajú, ale aj všetky zákony, kt. ju uvádzajú do života (t.j. bežné zákony: z. o štátnom občianstve, volebný zákon)
- je ústavou vo formálnom zmysle
- znaky:
- potvrdzuje ju označenie
- má písomnú formu
- zvláštny spôsob jej prijatia
- nie všetky ústavy majú oba znaky
- je ústava právna
- znaky:
- zakotvuje ústavné demokratické zriadenie
- výklad ústavy a ústavných zákonov ak je vec sporná podáva iba ústavný súd (je to mechanizmus, kt. vysvetlí ústavu) (napr. hádky o špeciálny súd- môže o ňom rozhodnúť len ústavný súd)
- iba ústavný súd môže vysloviť, že určitý právny predpis je v rozpore s ústavou (platí zákaz oficionality, t.j. ústavný súd nerieši z vlastnej povinnosti, ale iba na podnet oprávneného subjektu)
- ústava pôsobí ako interpretačné pravidlo (čl. 152 ods. 4)
- je ústava reálna
- obsah ústavy a reálna prax sa navzájom prekrývajú
- neexistuje 100% reálnosť ani právnosť
- je ústava dohodnutá
- ústava bola prijatá koaličnými a opozičnými silami, kt. sú v NR SR (ale napr. veľká novela bola prijatá koalíciou bez jediného hlasu opozície)
- je ústava tuhá (rigidná)
- ústavu je možné meniť len ústavnými zákonmi a mení sa spôsobom, kt. sama predpokladá
- je ústava písaná
- okrem pôvodného textu ju tvoria aj ústavné zákony, ktoré na ústavu (na jej pôvodný text) obsahovo i časovo nadväzujú
- napr. v súčasnosti dopĺňa našu ústavu 8 ús. zákonov; týchto zákonov je viac, ale ostatné na ňu nenadväzujú
- je ústava republikánska
- podľa formy štátu
- je ústava unitárna
- SR je jednotný (unitárny) štát
ústavy sa delia na:
- pôvodné – stanú sa pre iné štáty vzorom (ústava USA je vzorom pre všetky štáty s prezidentom, sovietska ústava,...)
- iné – prebraté
- Ústava SR nie je pôvodná v štátoprávnom význame, ale je pôvodná v zmysle gramatickom (využíva skúsenosti iných krajín +poučenia z histórie + najnovšie poznatky vedy ús. práva)
funkcie Ústavy SR
- právna funkcia
- má 2 rozmery:
- formálny
- ústava je najvyšší zákon, ktorému žiaden iný právny predpis nemôže odporovať
- obsahový
- ústava upravuje základné spoločenské vzťahy, kt. vyjadrujú povahu spoločnosti a štátu (fundamentálne vzťahy) (čl.1, čl. 2)
- ústava určuje pravidlá pre pokojné fungovanie spoločnosti ( napr. pravidelne sa opakujúce voľby, nezávislosť súdov, ochrana ústavnosti)
- ústava vytvára spoločenskú jednotu, t.j. zaväzuje všetkých, pričom každý konflikt je potrebné riešiť na báze ústavy (ak nie je možné riešiť = patová situácia = treba zmeniť ústavu)
- súvisí s legitimitou moci, t.j. iba tá moc je legitímna, ktorá odvádza svoju pozíciu od ústavy (vyhrať voľby)
- špecifickú pozíciu majú ústavné normy:
- normy – všeobecné princípy (1. hlava)
- ús. normy stanovujúce práva a povinnosti subjektov (2. hlava)
- ús. normy zriaďujúce resp. konštituujúce (5.,6.,7. hlava) (napr. NR SR je jediný zákonodarný a ústavodarný orgán)
- stabilizačná funkcia
- odvádza sa od charakteru spoločenských vzťahov, ktoré ústava upravuje
- naša ústava nemá výslovné ustanovenie smerujúce k jej stabilite (v ús. Nem, Fra, Cz áno) výnimka čl.12 ods. 1 = nezrušiteľnosť práv
- stabilita Ús.SR sa prejavuje v týchto skutočnostiach:
- demokratickými silami, kt. za ňou stoja (koalícia, opozícia)
- abstraktnosť ús. noriem ( napr. štát chráni materstvo, rodinu, ale podrobnejšie to upravujú jednotlivé zákony)
- úroveň spracovania ústavy (mala by zodpovedať rozumovej špičke, t.j. ústavu by nemali meniť politici, ale niekto kto tomu rozumie, problém je v tom aby to schvlili politici)
- napomáha jej ústavný súd, kt. ústavu vykladá
- pomáhajú jej aj normy bežného zákonodarstva
- dynamická funkcia
- žiadne ľudské dielo nie je dokonalé (ani ústava)
- ústava predpokladá svoju zmenu podľa potreby (čl.84 ods.4)
- ústava sa mení z dôvodov: objektívnych (výsledky vedeckého rozvoja, vstup do EÚ)
subjektívnych ( ak ide o patovú situáciu napr. zavedenie priamej voľby prezidenta)
- zmena ústavy môže mať niekoľko foriem: novela (doplnenie ús.); abrogácia (odstránenie práv. predpisu z textu ús. bez toho aby sa nahradil iným, napr. zrušenie čl.11); derogácia (vypúšťa sa časť práv. predpisu) subrogácia (jednoústavné ustanovenie sa dopĺňa iným, napr. čl.30 ods.1