zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / štátne právo

 

2._prednaska-_stat..doc (2._prednaska-_stat..doc)

2._prednaska-_stat.-1283695450.doc

1

 

 

Štátoveda

2. prednáška

 

  1. politická funkcia
  1. ústava určuje kritériá fungovania politickej moci (t.j. jej zisk, uskutočňovanie a jej možnú zmenu)
  2. ústava zakotvuje rovnaké postavenie všetkých politických strán
  3. ús. chráni politickú menšinu aj keď ju výslovne nedefinuje (inštitút 1/5 poslancov a jeho možnosti- môže iniciovať nedôveru vláde, obrátiť sa na ús. súd)
  4. plní ju každá ústava (okrem Nem., kt. doviedla Hitlera k moci- bola apolitická)

 

  1. kultúrna funkcia
  1. je koncentrovane vyjadrená v preambule našej ús. (odkiaľ národ prichádza, čo je priorita národa, kam smeruje,...)
  2. má dvojaký rozmer:
  1. ústava a občan

- občan by si ju mal vážiť

  1. ústava a inštitúcie (osobitne politické strany)

- mali by ju rešpektovať a uvádzať do života, nie ju chcieť meniť, mali by ju poznať

 

princípy slovenského konštitucionalizmu

 

  1. princíp demokracie (suverenity ľudu)
  1.  čl. 1: SR je demokratický štát
  2.  ústavu vníma občan ako zdroj moci (preambula, čl.2 ods.1, 1.časť)a vykonávateľa moci (čl.2, ods.1, 2.časť)
  3.  referendum- najvýznamnejšia forma priamej demokracie (čl.30, ods.1; čl.90- 100)
  4.  východiskovou formou vlády je zastupiteľská demokracia, kt. stojí na dvoch pilieroch:
  1. voľby ako jediný prípustný spôsob legitimácie zákonodarného zboru (NR SR)
  2. reprezentatívny mandát (čl.73, ods.2), zloženie poslanec. sľubu (ako poslanec nereprezentujem len tých, kt. ma volili, ale všetkých); kedysi v šľachte- imperatívny mandát: poslanec je sám zodpovedný, kontrolujete ho
  1.  súčasťou sú aj ustanovenia o politických právach, navrhovanie kandidátov na prezidenta formou petície, možnosť jeho odvolania ľudovým hlasovním

 

  1. princíp pluralizmu
  1.  v štáte existujú rôzne stanoviská, názory (charakter: vekový, náboženský, rasový, pohlavia, majetku- štát ich zjednocuje aj pomocou ústavy)
  2.  petícia, zhromaždenie (čl.1, čl.31)
  3.  jeho existenciu potvrdzujú ustanovenia ús. o politických právach, koalícia a opozícia v NR SR
  4.  prejavom je aj ochrana politickej menšiny, vláda na čas,  hlasovanie v parlamente tzv. 3/5 väčšinou, kt. tak chráni politickú menšinu

 

  1. princíp zabezpečenia a ochrany základných práv a slobôd
  1.  2. hl.
  2.  idea prirodzených práv
  3.  pozitívno- právne poňatie základných práv a slobôd (občan sa môže domáhať vo vzťahu k štátu tých práv a slobôd, kt. sú v ústave zakotvené)
  4.  základné práva a slobody sú doménou jednotlivca (štát môže do nich zasahovať len na základe a v medziach zákona- napr. sloboda domova, kt. možno porušiť len dovolením a daným spôsobom)
  5.  z hľadiska realizácie ZPaS je dôležité materiálne poňatie práv. štátu (aby boli v ús. a štát zabezpečil aby sa dali využiť)
  6.  silnie tendencia, aby sa ustanovenia o ZPaS považovali za bezprostredne platné právo (narastá počet práv, kt. sú realizovateľné priamo z ústavy)

 

  1. princíp právneho štátu
  1.  čl.1, čl.2 ods.2,3, ale ústava má zároveň aj desiatky iných ustanovení, kt. potvrdzujú, že SR je právny štát
  2.  právny štát sa musí realizovať v 2 rovinách: v rovine tvorby práva; v rovine jeho dodržiavania (rešpektovania)
  3.  ideu potvrdzuje fakt, že moc zákonodarná je viazaná ústavou a moc výkonná a súdna je viazaná ústavou a zákonmi

  1. princíp deľby moci a republikánskeho parlamentarizmu
  1.  nie je v ús. výslovne vyjadrený, ale možno ho odvodiť od názvov hl.5, 6, 7
  2.  pre uplatnenie princípu deľby moci je dôležité, aby jednotlivými mocami existovali vzájomné brzdy a protiváhy (napr. prezident menuje sudcov všeobec. súdov aj sudcov ús. súdu, má právo veta, NR SR prijíma zákony, kt. regulujú výkonnú i súdnu moc; ús. súd rozhoduje o ústavnosti práv. predpisov, kt. prijíma NR SR a vláda)
  3.  SR je parlamentnou republikou:
  1. tvorba vlády sa odvádza od výsledkov volieb do NR SR
  2. vláda je zodpovedná NR SR, kt. jej môže vyjadriť nedôveru
  3. postavenie prezidenta ako hlavy štátu je ústavne slabé (prezident je skôr symbol než držiteľ moci)
  4. vláda a NR SR spolupracujú pri tvorbe zákonov

 

  1. princíp unitárneho štátu
  1. čl.3 ods.1
  1. SR sa delí na jednotky územno-správne (obec, obvod, okres, kraj) a územno-samosprávne (obec, VÚC)
  1. existuje jediná sústava štátnych orgánov
  1. ústredné št. orgány majú všeobecnú a výlučnú kompetenciu (ich rozhodnutia zaväzujú všetky subjekty na území republiky)- v oblasti úz. samosprávy platí niekedy výhrada zákona; povinnosť nemôže uložiť vláda, ale iba NR SR pomocou zákona
  1. existuje 1 št. občianstvo, 1 sústava št. symbolov, 1 právny poriadok, na kt. nadväzuje 1 súdna sústava a 1 ústavný súd
  2. iba SR môže byť subjektom medzinárodného práva

 

  1. princíp územnej samosprávy
  1. viď 4.hlavu