Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / štátne právo
2._prednaska-_stat..doc (2._prednaska-_stat..doc)
1
Štátoveda
2. prednáška
- politická funkcia
- ústava určuje kritériá fungovania politickej moci (t.j. jej zisk, uskutočňovanie a jej možnú zmenu)
- ústava zakotvuje rovnaké postavenie všetkých politických strán
- ús. chráni politickú menšinu aj keď ju výslovne nedefinuje (inštitút 1/5 poslancov a jeho možnosti- môže iniciovať nedôveru vláde, obrátiť sa na ús. súd)
- plní ju každá ústava (okrem Nem., kt. doviedla Hitlera k moci- bola apolitická)
- kultúrna funkcia
- je koncentrovane vyjadrená v preambule našej ús. (odkiaľ národ prichádza, čo je priorita národa, kam smeruje,...)
- má dvojaký rozmer:
- ústava a občan
- občan by si ju mal vážiť
- ústava a inštitúcie (osobitne politické strany)
- mali by ju rešpektovať a uvádzať do života, nie ju chcieť meniť, mali by ju poznať
princípy slovenského konštitucionalizmu
- princíp demokracie (suverenity ľudu)
- čl. 1: SR je demokratický štát
- ústavu vníma občan ako zdroj moci (preambula, čl.2 ods.1, 1.časť)a vykonávateľa moci (čl.2, ods.1, 2.časť)
- referendum- najvýznamnejšia forma priamej demokracie (čl.30, ods.1; čl.90- 100)
- východiskovou formou vlády je zastupiteľská demokracia, kt. stojí na dvoch pilieroch:
- voľby ako jediný prípustný spôsob legitimácie zákonodarného zboru (NR SR)
- reprezentatívny mandát (čl.73, ods.2), zloženie poslanec. sľubu (ako poslanec nereprezentujem len tých, kt. ma volili, ale všetkých); kedysi v šľachte- imperatívny mandát: poslanec je sám zodpovedný, kontrolujete ho
- súčasťou sú aj ustanovenia o politických právach, navrhovanie kandidátov na prezidenta formou petície, možnosť jeho odvolania ľudovým hlasovním
- princíp pluralizmu
- v štáte existujú rôzne stanoviská, názory (charakter: vekový, náboženský, rasový, pohlavia, majetku- štát ich zjednocuje aj pomocou ústavy)
- petícia, zhromaždenie (čl.1, čl.31)
- jeho existenciu potvrdzujú ustanovenia ús. o politických právach, koalícia a opozícia v NR SR
- prejavom je aj ochrana politickej menšiny, vláda na čas, hlasovanie v parlamente tzv. 3/5 väčšinou, kt. tak chráni politickú menšinu
- princíp zabezpečenia a ochrany základných práv a slobôd
- 2. hl.
- idea prirodzených práv
- pozitívno- právne poňatie základných práv a slobôd (občan sa môže domáhať vo vzťahu k štátu tých práv a slobôd, kt. sú v ústave zakotvené)
- základné práva a slobody sú doménou jednotlivca (štát môže do nich zasahovať len na základe a v medziach zákona- napr. sloboda domova, kt. možno porušiť len dovolením a daným spôsobom)
- z hľadiska realizácie ZPaS je dôležité materiálne poňatie práv. štátu (aby boli v ús. a štát zabezpečil aby sa dali využiť)
- silnie tendencia, aby sa ustanovenia o ZPaS považovali za bezprostredne platné právo (narastá počet práv, kt. sú realizovateľné priamo z ústavy)
- princíp právneho štátu
- čl.1, čl.2 ods.2,3, ale ústava má zároveň aj desiatky iných ustanovení, kt. potvrdzujú, že SR je právny štát
- právny štát sa musí realizovať v 2 rovinách: v rovine tvorby práva; v rovine jeho dodržiavania (rešpektovania)
- ideu potvrdzuje fakt, že moc zákonodarná je viazaná ústavou a moc výkonná a súdna je viazaná ústavou a zákonmi
- princíp deľby moci a republikánskeho parlamentarizmu
- nie je v ús. výslovne vyjadrený, ale možno ho odvodiť od názvov hl.5, 6, 7
- pre uplatnenie princípu deľby moci je dôležité, aby jednotlivými mocami existovali vzájomné brzdy a protiváhy (napr. prezident menuje sudcov všeobec. súdov aj sudcov ús. súdu, má právo veta, NR SR prijíma zákony, kt. regulujú výkonnú i súdnu moc; ús. súd rozhoduje o ústavnosti práv. predpisov, kt. prijíma NR SR a vláda)
- SR je parlamentnou republikou:
- tvorba vlády sa odvádza od výsledkov volieb do NR SR
- vláda je zodpovedná NR SR, kt. jej môže vyjadriť nedôveru
- postavenie prezidenta ako hlavy štátu je ústavne slabé (prezident je skôr symbol než držiteľ moci)
- vláda a NR SR spolupracujú pri tvorbe zákonov
- princíp unitárneho štátu
- čl.3 ods.1
- SR sa delí na jednotky územno-správne (obec, obvod, okres, kraj) a územno-samosprávne (obec, VÚC)
- existuje jediná sústava štátnych orgánov
- ústredné št. orgány majú všeobecnú a výlučnú kompetenciu (ich rozhodnutia zaväzujú všetky subjekty na území republiky)- v oblasti úz. samosprávy platí niekedy výhrada zákona; povinnosť nemôže uložiť vláda, ale iba NR SR pomocou zákona
- existuje 1 št. občianstvo, 1 sústava št. symbolov, 1 právny poriadok, na kt. nadväzuje 1 súdna sústava a 1 ústavný súd
- iba SR môže byť subjektom medzinárodného práva
- princíp územnej samosprávy
- viď 4.hlavu