Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / Manažérska ekonomika
1._seminar_-_me.doc (1._seminar_-_me.doc)
Manažérska ekonomika
1. seminár
vplyvy na podnik:
mikroprostredie
- dodávatelia, odberatelia, konkurencia, verejnosť
makroprostredie
- demografické prostredie (veková, vzdelanostná úroveň obyvateľstva, počet detí v rodinách,...)
- ekonomické prostredie (vytvára kúpnu silu obyvateľstva – príjmy, výdavky)
- prírodné prostredie (prír. zdroje, kt. podmieňujú energetické vlastné náklady, využitie alternatívnych zdrojov)
- technologické prostredie (nové technológie, výrobky, komunikačné, informačné technológie)
- politické prostredie (vládne orgány a zákony, kt. upravujú podnikateľskú činnosť)
- kultúrne prostredie (tradície, obyčaje, história)
PR 1
vymenujte a konkretizujte najdôležitejšie prvky okolia, kt. ovplyvňujú fungovanie FVS.
dodávatelia- SPP, vodárne (tepelné hosp.), internet, edičné stredisko (literatúra)
odberatelia- úrad práce, zamestnávatelia, verejná správa, štátne podniky
konkurencia- iné fakulty, univerzity, podniky
verejnosť- uchádzači o štúdium, zamestnanci
demografické p.- SŠ vzdelanie (maturita)
ekonomické p.- príjmy školy, dotácie, dane, výdavky na el., štipendiá, príjem vyučujúcich, rodičov
prírodné p.- zdražovanie energií, teplo, svetlo, poloha
technologické p.- AIS, prístup na net, komunikačné prepojenie, alarm
politické p.- akademický senát, spoplatnenie externého štúdia, z. o VŠ, študijný poriadok
kultúrne p.- imatrikulácia, promócie, plesy,...
členenie podnikov:
- výrobné
- prvovýroby
- poľnohospodárske (JDR)
- lesné (štátne lesy)
- ťažobné (bane)
- energetické (východosl. elektrárne, Jaslovské Bohunice)
- druhovýroby
- podniky vytvárajúce investičný tovar (stavebné: tvoria tehly, cement; US Steel: plechy)
- podniky vytvárajúce spotrebný tovar (cukrovary, solivary, Orion, biela technika)
- podniky služieb
- obchodné podniky (Bala, Nay, Metro, Ikea)
- p. dopravy (dopr. podnik mesta Košice)
- finančné inštitúcie (banky)
PR2
o aký prvok okolia podniku ide?
príjmy obyv.= ekonomický; prostredie s tradíciou ľudového folklóru= kultúrne; výdavky obyv.= ek.; veková štruktúra= demografické; veterná el.= prírodné; obchodný z.= politické; daňové zaťaženie= ek., politic.
PR 3
v obci s počtom obyvateľstva 3000 uvažuje podnikateľka založiť malé kníhkupectvo, ako ho môže okolie ovplyvniť, či sa jej to oplatí a s akým zameraním by mala knihy predávať?
demograf.- vek, vzdelanie; ek.- nájom, cena kníh, príjem obyv.; technologic.- alarm; politic.- zákony, starosta; kultúr.- zvyky, folklór
dobrať: horizontálne a vertikálne väzby (s. 9); obr. 3(s. 10)+ krátkodobý cieľ je do 3 rokov; hľadiská členenia cieľov (s.10, 11); úl.5; členenie podnikov (s. 12, 13) – po právne formy podnikov; životný cyklus p. (s. 30,31,32)