zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / Manažérska ekonomika

 

1._seminar_-_me.doc (1._seminar_-_me.doc)

Manažérska ekonomika

1. seminár

vplyvy na podnik:

mikroprostredie

  1. dodávatelia, odberatelia, konkurencia, verejnosť

 

makroprostredie

  1. demografické prostredie (veková, vzdelanostná úroveň obyvateľstva, počet detí v rodinách,...)
  2. ekonomické prostredie (vytvára kúpnu silu obyvateľstva – príjmy, výdavky)
  3. prírodné prostredie (prír. zdroje, kt. podmieňujú energetické vlastné náklady, využitie alternatívnych zdrojov)
  4. technologické prostredie (nové technológie, výrobky, komunikačné, informačné technológie)
  5. politické prostredie (vládne orgány a zákony, kt. upravujú podnikateľskú činnosť)
  6. kultúrne prostredie (tradície, obyčaje, história)

 

PR 1

vymenujte a konkretizujte najdôležitejšie prvky okolia, kt. ovplyvňujú fungovanie FVS.

 

dodávatelia- SPP, vodárne (tepelné hosp.), internet, edičné stredisko (literatúra)

odberatelia- úrad práce, zamestnávatelia, verejná správa, štátne podniky

konkurencia- iné fakulty, univerzity, podniky

verejnosť- uchádzači o štúdium, zamestnanci

demografické p.- SŠ vzdelanie (maturita)

ekonomické p.- príjmy školy, dotácie, dane, výdavky na el., štipendiá, príjem vyučujúcich, rodičov

prírodné p.- zdražovanie energií, teplo, svetlo, poloha

technologické p.- AIS, prístup na net, komunikačné prepojenie, alarm

politické p.- akademický senát, spoplatnenie externého štúdia, z. o VŠ, študijný poriadok

kultúrne p.- imatrikulácia, promócie, plesy,...

 

členenie podnikov:

  1. výrobné
  1.  prvovýroby
  2.  poľnohospodárske (JDR)
  3.  lesné (štátne lesy)
  4.  ťažobné (bane)
  5.  energetické (východosl. elektrárne, Jaslovské Bohunice)
  6.  druhovýroby
  7.  podniky vytvárajúce investičný tovar (stavebné: tvoria tehly, cement; US Steel: plechy)
  8.  podniky vytvárajúce spotrebný tovar (cukrovary, solivary, Orion, biela technika)
  1. podniky služieb
  1.  obchodné podniky (Bala, Nay, Metro, Ikea)
  2.  p. dopravy (dopr. podnik mesta Košice)
  3.  finančné inštitúcie (banky)

 

PR2

o aký prvok okolia podniku ide?

príjmy obyv.= ekonomický; prostredie s tradíciou ľudového folklóru= kultúrne; výdavky obyv.= ek.; veková štruktúra= demografické; veterná el.= prírodné; obchodný z.= politické; daňové zaťaženie= ek., politic.

 

 

PR 3

v obci s počtom obyvateľstva 3000 uvažuje podnikateľka založiť malé kníhkupectvo, ako ho môže okolie ovplyvniť, či sa jej to oplatí a s akým zameraním by mala knihy predávať?

demograf.- vek, vzdelanie; ek.- nájom, cena kníh, príjem obyv.; technologic.- alarm; politic.- zákony, starosta; kultúr.- zvyky, folklór

 

dobrať: horizontálne a vertikálne väzby (s. 9); obr. 3(s. 10)+ krátkodobý cieľ je do 3 rokov; hľadiská členenia cieľov (s.10, 11); úl.5; členenie podnikov (s. 12, 13) – po právne formy podnikov; životný cyklus p. (s. 30,31,32)