zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Technická Univerzita Košice / Letecká fakulta / Spravne pravo

 

o obecnom zriadeni (369-1990_o_obecnom_zriaden�.doc)

369/ 1990 o obecnom zriadení

Obec

  1. Samostatný samosprávny územný celok SR, združuje občanov, ktorí majú na jej území trvalý pobyt. Je PO, ktorá za podmienok ustanovených zákonom samostatne hospodári s vlastným majetkom a so svojimi finančnými zdrojmi
  2. Ukladať obci povinnosti alebo zasahovať do jej oprávnení možno len zákonom
  3. Svôj názov, znak, pravidlá určovania názvov obcí a ich častí, názvy ulíc verejných priestranstiev a číslovania budov, ktoré upravujú osobitné predpisy

Územie obce:

  1. Tvorí jej katastrálne územie alebo súbor katastrálnych území, ak sa obec delí na časti, ktoré majú vlastné katastrálne územia
  2. Dve alebo viac obcí sa môže zlúčiť do jednej, tým vzniká nová obec, ktorej územie tvoria územia zlučovaných obcí.  Spôsob zlučovania, rozdeľovania a zrušovania obci upravujú osobitné predpisy.

Obyvatelia obce:

  1. je občan, ktorý je v nej prihlásený na trvalý pobyt
  2. má právo
  1.  voliť orgány samosprávy obce a byť volený do orgánu
  2.  Referendum
  3.  zúčastňovať sa na zasadnutiach obecného zastupiteľstva a na verejných zhromaždeniach obyvateľov obce a vyjadrovať na nich svoj názor
  4.  obracať sa so svojimi podnetmi a sťažnosťami na orgány obce
  5.  používať obvyklým spôsobom obecné zriadenia a ostatný majetok obce slúžiaci pre verejné účely,
  6.  požadovať ochranu svojej osoby a rodiny a svojho majetku nachádzajúceho sa v obci
  7.  požadovať pomoc v čase náhlej núdze.
  8. Obyvateľ obce sa podieľa na rozvoji a zveľaďovaní obce a poskytuje pomoc orgánom obce. V súvislosti s tým je povinný
  1. a) ochraňovať majetok obce a podieľať sa na nákladoch obce,
  2. b) podieľať sa na ochrane a na zveľaďovaní životného prostredia v obci,
  3. c) napomáhať udržiavať poriadok v obci,
  4. d) poskytovať podľa svojich schopností a možností osobnú pomoc pri likvidácii a na odstraňovaní následkov živelnej pohromy alebo havárie v obci.
  1. (4) Obec je povinná poskytnúť obyvateľovi obce nevyhnutnú okamžitú pomoc v jeho náhle núdzi spôsobenej živelnou pohromou, haváriou alebo inou podobnou udalosťou, najmä zabezpečiť mu prístrešie, stravu alebo inú materiálnu pomoc.

 

Samospráva obce

(1) Obce samostatne rozhodujú a uskutočňujú všetky úkony súvisiace so správou obce a jej majetku, ak osobitný

zákon takéto úkony nezveruje štátu alebo inej právnickej osobe alebo fyzickej osobe.

 

(2) Samosprávu obce vykonávajú obyvatelia obce

a) orgánmi obce,

b) hlasovaním obyvateľov obce,

c) verejným zhromaždením obyvateľov obce.

 

(3) Obec spravuje svoje vnútorné veci, najmä

a) vykonáva úkony súvisiace s riadnym hospodárením s hnuteľným a nehnuteľným majetkom obce a s majetkom

vo vlastníctve štátu prenechaným obci na dočasné hospodárenie,

b) zostavuje a schvaľuje rozpočet obce a záverečný účet, organizuje o ňom verejnú diskusiu,

c) vykonáva správu miestnych daní a poplatkov,

d) usmerňuje ekonomickú činnosť v obci, najmä vydáva záväzné stanoviská k investičnej činnosti v obci, k využitiu

miestnych zdrojov, k začatiu podnikateľskej činnosti právnických a fyzických osôb a zaujíma stanoviská k zámerom ich činnosti, ak sa týkajú záujmov obyvateľov a obce,

e) vykonáva výstavbu, údržbu a správu miestnych komunikácií, verejných priestranstiev, obecného cintorína,

kultúrnych, športových a ďalších obecných zariadení, miestnych historických pamiatok a stavieb,

f) zabezpečuje verejnoprospešné služby (odvoz komunálneho odpadu a čistenie obce, správu a údržbu verejnej

zelene a verejného osvetlenia, zásobovanie vodou, odvádzanie odpadových vôd a pod.) a verejnú dopravu,

g) utvára a chráni zdravé podmienky a zdravý spôsob života a práce obyvateľov obce, chráni životné prostredie,

ako aj utvára podmienky pre vzdelávanie, kultúru, záujmovú umeleckú činnosť, telesnú kultúru a šport,

h) utvára podmienky pre riadne zásobovanie obce a vykonáva nad ním dozor (povoľuje predajný a prevádzkový

čas, spravuje trhoviská),

ch) obstaráva a schvaľuje územnoplánovaciu dokumentáciu sídelných útvarov a zón, koncepcie rozvoja jednotlivých

oblastí života obce,

i) vykonáva vlastnú investičnú činnosť a podnikateľskú činnosť v záujme zabezpečenia potrieb obyvateľov

obce a rozvoja obce,

j) zakladá, zriaďuje, zrušuje a kontroluje obecné podnik a iné právnické osoby,

k) organizuje hlasovanie obyvateľov obce o dôležitých otázkach života a rozvoja obce,

m) zabezpečuje verejný poriadok v obci,

n) vedie obecnú kroniku v slovenskom jazyku, prípadne aj v jazyku príslušnej národnosti,

o) zabezpečuje ochranu kultúrnych pamiatok v rozsahu osobitných predpisov6) a dbá o zachovanie prírodných hodnôt.

 

(4) Obce spolupracujú s politickými stranami a politickými hnutiami, vyvíjajúcimi činnosť v obci (ďalej len „politické

strany“), ako aj so záujmovými združeniami obyvateľov obce.

 

(5) Obce pri plnení úloh samosprávy obce spolupracujú s podnikateľskými právnickými a fyzickými osobami pôsobiacimi

v obci.

 

Všeobecne záväzné nariadenia obce

(1) Na plnenie úloh samosprávy obce, alebo ak to ustanovuje zákon, obec vydáva pre územie obce všeobecne záväzné

Nariadenia. Nariadenie obce nesmie odporovať ústave ani zákonu. Vo veciach, v ktorých obec plní úlohy štátnej správy

 

(2) Ak nariadenie odporuje ústave alebo zákonu, zruší ho Slovenská národná rada na návrh generálneho prokurátora

Slovenskej republiky, vlády Slovenskej republiky alebo z vlastného podnetu. Jeho výkon až do jeho rozhodnutia sa podaním návrhu pozastavuje.

 

(3) Nariadenie sa musí vyhlásiť. Vyhlásenie sa vykoná vyvesením nariadenia na úradnej tabuli v obci najmenej

na 15 dní; účinnosť nadobúda pätnástym dňom od vyvesenia, ak v ňom nie je ustanovený neskorší začiatok účinnosti.

V prípade živelnej pohromy alebo všeobecného ohrozenia, ak je to potrebné na odstraňovanie následkov

živelnej pohromy alebo na zabránenie škodám na majetku, možno určiť skorší začiatok účinnosti nariadenia.

 

(4) Vyvesenie nariadenia na úradnej tabuli v obci je podmienkou jeho platnosti; okrem toho sa nariadenie zverejní aj spôsobom v obci obvyklým.

 

(5) Nariadenia musia byť každému prístupné na obecnom úrade obce, ktorá ich vydala.

 

Financovanie obce

(1) Obec financuje svoje potreby predovšetkým z vlastných príjmov. Vlastnými príjmami obce sú v rozsahu podľa

osobitných predpisov najmä

a) príjmy z majetku obce a z majetku štátu prenechaného obci do dočasného užívania (nájmu) a z fondov obce,

b) výnos daní obecných podnikov a iných právnických osôb obce,

c) príjmy z miestnych daní a poplatkov,

d) výnos pokút za priestupky,

e) výnos dobrovoľných zbierok a dobrovoľné príspevky

a dary od fyzických a právnických osôb,

g) príjmy z úverov a pôžičiek,

h) iné príjmy.

 

(2) Na plnenie rozvojového programu obce alebo inej úlohy, na ktorej má štát záujem, sa obci poskytne účelová

štátna dotácia. Použitie účelovej štátnej dotácie je preskúmateľné štátnym orgánom podľa osobitných predpisov.

Rozpočet obce

(1) Základom finančného hospodárenia obce je rozpočet obce zostavovaný podľa osobitných predpisov. Zostavuje

sa na obdobie jedného kalendárneho roka.

 

(2) Rozpočet obce obsahuje príjmy a výdavky spojené s činnosťou samosprávy, finančné vzťahy k fondom spoločenskej

spotreby, k podnikateľským subjektom v obci a k štátnemu rozpočtu Slovenskej republiky

 

(3) Pred schválením je rozpočet obce zverejnený najmenej na 15 dní spôsobom v obci obvyklým, aby sa k nemu

mohli obyvatelia obce vyjadriť. To isté platí aj o záverečnom účte, ako aj o návrhu na zavedenie verejnej dávky, na

vyhlásenie dobrovoľnej zbierky a na prijatie úveru.

 

(4) Na krytie mimoriadnych výdavkov vo všeobecnom záujme môže obec rozhodnúť o zavedení verejnej dávky

(príspevku, poplatku, naturálnom plnení), o vyhlásení dobrovoľnej zbierky alebo o prijatí úveru.

 

(5) Prebytky rozpočtu obce možno previesť do rozpočtu obce na ďalší kalendárny rok alebo do účelového fondu

obce.

 

(6) Obec vedie účtovníctvo o stave a pohybe majetku obce, o výnosoch, príjmoch a výdavkoch a o finančných

vzťahoch k štátnemu rozpočtu podľa osobitného zákona.

 

ORGÁNY OBCE

a) obecné zastupiteľstvo,

b) starosta obce.

 

Obecné zastupiteľstvo

(1) Obecné zastupiteľstvo je zastupiteľský zbor obce zložený z poslancov zvolených v priamych voľbách obyvateľmi

obce. Volebné pravidlá upravuje osobitný predpis. Funkčné obdobie obecného zastupiteľstva sa končí zložením

sľubu poslancov novozvoleného obecného zastupiteľstva.

 

(2) Počet poslancov obecného zastupiteľstva určí obecné zastupiteľstvo v rozmedzí od 9 do 60.

 

(3) Obecné zastupiteľstvo rozhoduje o základných otázkach života obce, najmä je mu vyhradené

a) určovať zásady hospodárenia a nakladania s majetkom obce a s majetkom štátu dočasne prenechaným do hospodárenia obce, schvaľovať najdôležitejšie úkony týkajúce sa tohto majetku a kontrolovať hospodárenie s ním,

b) schvaľovať rozpočet obce a jeho zmeny, kontrolovať jeho čerpanie a schvaľovať účet,

c) schvaľovať územný plán obce alebo jej časti a koncepcie rozvoja jednotlivých oblastí života obce,

d) určovať náležitosti miestnej dane alebo poplatku

a rozhodovať o prijatí úveru alebo pôžičky,

e) vyhlasovať hlasovanie obyvateľov obce o najdôležitejších otázkach života a rozvoja obce a zvolávať verejné zhromaždenia občanov,

f) uznášať sa na nariadeniach,

g) určovať organizáciu obecného úradu a určovať plat starostu a hlavného kontrolóra,

h) schvaľovať poriadok odmeňovania pracovníkov obce, ako aj ďalšie predpisy

ch) zakladať, zriaďovať a kontrolovať obecné podniky a rozpočtové a príspevkové organizácie,

i) schvaľovať združovanie obecných prostriedkov a činností a účasť v združeniach,

j) zriaďovať orgány potrebné na samosprávu obce a určovať náplň ich práce,

k) udeľovať čestné občianstvo obce, obecné vyznamenania a ceny.

 

(4) Obecné zastupiteľstvo vyhlási hlasovanie obyvateľov obce, ak ide o návrh

a) na zlúčenie, rozdelenie alebo zrušenie obce,

b) na zavedenie a zrušenie miestnej dane, verejnej dávky alebo poplatku,

c) petície11) skupiny obyvateľov obce v počte 20 % všetkých oprávnených voličov.

 

(5) Výsledok hlasovania obyvateľov obce nahrádza rozhodnutie obecného zastupiteľstva v prípadoch uvedených

v odseku 4 písm. a) a b).

 

(6) Obecné zastupiteľstvo môže vyhlásiť hlasovanie obyvateľov obce aj pred rozhodnutím o ďalších dôležitých

veciach.

 

(7) Hlasovanie obyvateľov obce je platné, ak sa ho zúčastní nadpolovičná väčšina obyvateľov obce oprávnených

voliť podľa osobitných predpisov.12) Rozhodnutie obyvateľov obce je prijaté vtedy, ak dostalo nadpolovičnú

väčšinu platných hlasov.

 

(8) Na prerokovanie obecných vecí môže obecné zastupiteľstvo zvolať verejné zhromaždenie obyvateľov obce alebo jej časti.

 

Starosta obce

(1) Predstaveným obce a najvyšším výkonným orgánom obce je starosta. Volia ho obyvatelia obce v priamych voľbách.

Funkčné obdobie starostu sa končí zvolením nového starostu a zložením sľubu. Spôsob volieb upravuje osobitný predpis

 

(2) Starosta

a) zvoláva a vedie zasadnutia obecného zastupiteľstva a obecnej rady a podpisuje ich uznesenia,

b) vykonáva obecnú správu,

c) zastupuje obec vo vzťahu k štátnym orgánom, k právnickým a fyzickým osobám,

d) rozhoduje vo všetkých veciach správy obce, ktoré nie sú zákonom alebo organizačným poriadkom obecného zastupiteľstva vyhradené obecnému zastupiteľstvu.

 

(3) Starosta je štatutárnym orgánom v majetkovoprávnych vzťahoch obce13) a v pracovnoprávnych vzťahoch

pracovníkov obce;14) v administratívnoprávnych vzťahoch je správnym orgánom.

 

(4) Starosta môže pozastaviť výkon uznesenia obecného zastupiteľstva, ak sa domnieva, že odporuje zákonu

alebo je pre obec zjavne nevýhodné. Ak je zriadená obecná rada, starosta prerokuje uznesenie obecného zastupiteľstva

pred pozastavením jeho výkonu v obecnej rade. Uznesením obecnej rady však nie je viazaný.

 

(5) Ak bol výkon uznesenia obecného zastupiteľstva starostu pozastavený z dôvodu, že je pre obec zjavne nevýhodné,

môže ho zrušiť obecné zastupiteľstvo trojpätinovou väčšinou hlasov všetkých poslancov do 14 dní potom,

čo bolo napadnuté uznesenie zverejnené v obci a upravené podľa stanoviska obyvateľov obce.

 

(6) Starostu počas neprítomnosti alebo nespôsobilosti na výkon funkcie zastupuje jeho zástupca, ktorého na

tento účel zvolí na celé funkčné obdobie obecné zastupiteľstvo z poslancov obecného zastupiteľstva. Ak je zriadená

obecná rada, zástupca starostu je jej členom. Obecné zastupiteľstvo môže zástupcu starostu kedykoľvek odvolať.

Obecné zastupiteľstvo vymedzí okruh právomocí starostu, ktoré nie je oprávnený vykonávať zástupca starostu

v čase zastupovania starostu, lebo sú vyhradené iba starostovi.

 

(7) Ak starosta neplní svoje povinnosti, najmä nezvolá viac ako štyri mesiace zasadnutie obecného zastupiteľstva,

nevykonáva obecnú správu najmenej šesť mesiacov pre nespôsobilosť, pre chorobu alebo pre neprítomnosť

v obci, obecné zastupiteľstvo môže trojpätinovou väčšinou všetkých svojich poslancov rozhodnúť o voľbe nového

starostu na zvyšok volebného obdobia. Do zvolenia nového starostu a zloženia sľubu vykonáva jeho úlohy zástupca

starostu s pomocou obecnej rady. Ak obecná rada nie je zriadená, obecné zastupiteľstvo určí dvoch svojich poslancov

na pomoc zástupcovi starostu. Ak je v obecnom zastupiteľstve zastúpených viacero strán, treba dbať o ich zastúpenie.