Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Technická Univerzita Košice / Letecká fakulta / Spravne pravo
verejna sprava (verejna_spr�va.doc)
Pojem verejnej správy
Základom pre vymedzenie pojmu verejná správa je pojem správa.
Správa – tento pojem nie je v odbornej literatúre chápaný vždy rovnako
- v kybernetike – chápe sa ako cieľavedomé pôsobenie na akýkoľvek proces za účelom jeho zosúladenia s určitými zákonitosťami
- v práve – chápe sa ako ľudská činnosť smerujúca k zabezpečeniu určitých úloh a cieľov
Správa je jednou zo základných činností štátu a to popri činnosti zákonodarnej a súdnej. Hovoríme, že správa je činnosťou mocenskou.
Z hľadiska práva môžeme potom správu charakterizovať ako:
Cieľavedomú ľudskú činnosť založenú na zákone, spočívajúcu v osobitnom uskutočňovaní mocensko-organizátorských funkcií štátu a zabezpečujúcich v procese spoločnej činnosti ľudí dosiahnutie požadovaných úloh – správa pritom zvýrazňuje prvky demokracie, vedeckosti a odbornosti.
Správu môžeme z hľadiska obsahu rozlišovať:
- v širšom zmysle slova – každá cieľavedomá ľudská činnosť smerujúca k dosiahnutiu určitého účelu a cieľa – z hľadiska práva je toto vymedzenie irelevantné a bezcenné
- v užšom zmysle slova – štátno-mocenská činnosť, ktorou sa má dosiahnuť uskutočnenie verejného záujmu
Všeobecné znaky správy:
- existuje všade tam kde sa uskutočňuje spoločná činnosť ľudí
- cieľavedomá činnosť – musí sa orientovať na spoločný cieľ
- je to činnosť stála, sústavná, pravidelná a nepretržitá
- disponuje určitou autoritou (regulatívnosť) – predpokladá podriadenie sa tejto autorite
- inštitucionalizácia – realizuje sa v relatívne statických štruktúrach, ktoré sú organizačne usporiadané – napr. ministerstvá, obvodné úrady
- možno ju charakterizovať pomocou určitých funkcií :
a) predvídanie resp. prognozovanie b) plánovanie c) rozhodovanie
d) organizovanie e) koordinácia f) kontrola – prestupuje celou správou
Správa štátu – vychádza z ÚSR a je pre ňu charakteristický inštitút verejnej moci
Verejné moc – moc, pre ktorú je špecifické autoritatívne pôsobenie na spoločenské vzťahy v rámci štátu a je právne regulovaná
Verejnú moc z hľadiska subjektu možno rozčleniť na:
- štátnu moc – subjektom je štát – vystupuje ako najvyšší subjekt verejnej moci na danom (štátnom) území
- delegovanú verejnú moc – subjektom sú aj neštátne verejnoprávne inštitúcie a spravidla ide o verejnoprávne korporácie – STV, NKÚ, ...
Verejná správa = správa veci verejných.
- po 2. svetovej vojne sa tento pojem nepoužíva – použ. sa len pojem štátna správa, pretože jediným subjektom bol štát a až začiatkom 90-tych rokov prestal štát byť jediným subjektom (kvôli prijatiu zákona o obecnom zriadení – 369/1990 Zb.) a znova sa používa pojem verejná správa
Verejná správa a súkromná správa
Verejná správa – správa verejných záležitostí, uskutočňuje sa vo verejnom záujme, subjekty, ktoré ju realizujú ju vykonávajú ako právom uloženú povinnosť
Súkromná správa – správa súkromných záležitostí, vykonávaná v súkromnom záujme, súkromnými osobami, ktoré sledujú vlastný cieľ a riadia sa vlastnou vôľou – občas sa zamieňa za pojem management
Diferenciačné znaky verejnej správy (VS) a súkromnej správy (SS):
- VS je viac viazaná právom
- VS je vykonávaná vo verejnom záujme – tzv. teória záujmová
- SS je tzv. nevrchnostenskou správou, kým VS je prevažne vrchnostenskou správou – tzv. teória mocenská
- VS sa realizuje v rámci legislatívneho rámca – ten stanovuje rozsah zmocnení (oprávnení), ale aj právnu zodpovednosť – tzv. ústavná viazanosť
- VS nie je postavená na ziskovom hľadisku a podlieha širokej verejnej kontrole
Pojem verejná správa
- stretávame sa s ním už v rímskom práve – administratio rei publicae
Tento pojem môžeme chápať v:
- zmysle funkčnom (materiálnom) – VS ako určitý druh činnosti
- zmysle organizačnom (formálnom, inštitucionálnom) – VS ako inštitúcia (útvar), ktorý VS vykonáva
1. VS v zmysle funkčnom (materiálnom) sa chápe:
a) v pozitívnom slova zmysle
- prof. Gašpar – je to určitý diferencovaný systém na zabezpečenie správy verejných vecí týkajúcich sa jednotlivých politických komunít. Čo do rozsahu predstavuje výkonnú moc demokratického štátu.
- VS je prvotné usporiadanie prostriedkov tak, aby sa dali využívať v záujme danej politickej komunity (štát, región, obec)
- VS je zložený systém, ktorý sa skladá z určitých subsystémov – subsystém štátna správa, samospráva a verejnoprávne korporácie + aj verejnoprávne nadácie
b) v negatívnom slova zmysle
- vychádza sa z teórie deľby moci – VS je súborom činností, ktoré nemožno klasifikovať a podriadiť moci zákonodarnej a súdnej
Teória správneho práva pozná ešte nasledovné delenia VS:
- z hľadiska organizačného (územného) usporiadania
a) ústredná VS – vykonávaná najmä vládou, ministerstvami a inými ÚOŠS
b) miestna VS – vykonávaná najmä obcami, mestami, obvodnými úradmi a krajskými úradmi
- z hľadiska právnej formy
a) vrchnostenská správa – vykonávaná pojmami a normami verejného práva – najmä nariadením, správnymi aktmi a donucovacími opatreniami
b) fiškálna správa – pojem pochádza z absolutizmu – v rámci nej štát vystupuje v právnych vzťahoch ako rovnocenný subjekt
- z hľadiska úloh VS
a) úlohy v oblasti hospodárstva – priemysel, doprava, lesné hospodárstvo,...
b) úlohy v oblasti sociálnej a kultúrnej – veda, zdravotníctvo, zamestnanosť,...
c) úlohy v oblasti správno-politickej – obrana, justícia, zahraničné veci, ...
Pojem štátnej správy a samosprávy
Štátna správa (ŠS)
- tento pojem sa používal po 2. sv. vojne až do 90-tych rokov 20. st. namiesto pojmu verejná
správa
- predstavuje relatívne samostatný a veľmi dôležitý druh činnosti štátu. Od iných druhov
činností štátu sa odlišuje tým, že realizáciu úloh a funkcií štátu zabezpečuje
bezprostredným spôsobom
ŠS možno charakterizovať ako:
- 1 z foriem činnosti štátu
- zložku VS
- VS uskutočňovanú štátom
- nezastupiteľnú časť VS – je jej základom
- osobitný druh spoločenského riadenia uskutočňovaného štátom
Definícia ŠS podľa prof. Gašpara
ŠS je sústava štátno-politického riadenia upriamená na bezprostrednú a praktickú realizáciu funkcií štátu na báze právnej regulácie
Charakteristické črty štátnej správy
- je to činnosť výkonná – vyjadruje to vzťah ŠS k NRSR – bezprostredne vykonáva zákony a ostatné akty, ktoré prijme NRSR, táto činnosť smeruje dovnútra voči občanom štátu resp. voči osobám, ktoré sa zdržujú na území štátu (podčiarknuté je môj osobný názor)
- je to činnosť podzákonná – je vykonávaná na základe zákona a v jeho medziach
- je to činnosť nariaďovacia – rozumieme tým oprávnenie orgánov ŠS vydávať správne akty – prejavuje sa to dvojako
a) navonok – oprávnenie smerujúce voči iným orgánom a FO a PO – napr. oprávnenie vydávať normatívne a individuálne správne akty + aj používať štátne donútenie (ak je na to tento orgán splnomocnený)
b) dovnútra – oprávnenie smerujúce k podriadeným orgánom, ktorým môžu byť ukladané úlohy a povinnosti
4. je to činnosť, ktorá má organizujúci charakter – patrí tu činnosť riadiaca, koordinácia
spolupráce a kontrola
5. je to činnosť iniciatívna (tvorivá) – objavujú sa v nej prvky aktívneho prístupu – napr.
ŠS sa aktívne podieľa na zákonodarnej činnosti, na tvorbe zásad štátnej a regionálnej
politiky a na efektívnom a racionálnom spravovaní územia
Teória správneho práva vymedzuje ŠS z dvoch základných hľadísk:
- organizačné ponímanie – ŠS sa chápe ako organizačná sústava – ako hierarchicky usporiadaná sústava orgánov ŠS na území SR
- funkčné ponímanie – ŠS sa chápe ako funkčná sústava – ako organizujúca a mocensko-ochranná činnosť štátu výkonného, podzákonného a nariaďovacieho charakteru.
Pojmové vymedzenie ŠS
- z podmetového hľadiska – ŠS je to, čo uskutočňujú výkonné a nariaďovacie orgány
- z predmetového hľadiska – ŠS je výkonná a nariaďovacia činnosť bez ohľadu na to, kto ju vykonáva
ŠS – je samostatný druh organizujúcej činnosti štátu, ktorá má výkonný a nariaďovací charakter, uskutočňuje sa v mene štátu aj za pomoci donucovacej moci, pričom ciele, metódy, formy a spôsoby uskutočňovania tejto činnosti reguluje právo a v jeho medziach sa realizuje aj jej iniciatívny prvok, ktorý je určovaný aj internými aktmi nadriadených orgánov.
Samospráva
- predstavuje relatívne samostatný subsystém verejnej správy
Charakteristické znaky samosprávy:
- relatívna samostatnosť – daná platnou právnou úpravou a spravidla aj ústavou
- relatívna nezávislosť fungovania a pôsobenia na určitý okruh spoločenských vzťahov
- účelové nasmerovanie – je dané určitým skupinovým záujmom
- vnútorné usporiadanie – ide o právne vyčlenený súbor osôb
- majetková nezávislosť
- kompetencia rozhodovať vlastné záležitosti
Samosprávu môžeme na najvšeobecnejšie charakterizovať ako verejnú správu uskutočňovanú inými verejnoprávnymi subjektmi než je štát.
Druhy samosprávy
1. územná (miestna) samospr. 2. záujmová (profesná) 3. špeciálna (akademická)
Územná (miestna) samospráva
- podľa ÚSR (460/1992 Zb.) - základom územnej samosprávy je obec. Územnú samosprávu tvorí obec a vyšší územný celok (samosprávny kraj)
- obec a VÚC - sú samostatné územné samosprávne a správne celky SR združujúce osoby, ktoré majú na ich území trvalý pobyt
- obce a VÚC – sú PO, ktoré za podmienok ustanovených zákonom samostatne hospodária s vlastným majetkom a so svojimi finančnými prostriedkami
Postavenie obce a VÚC môžeme chápať minimálne v troch rovinách:
- obec a VÚC ako výraz decentralizácie – vykonávajú časť verejnej správy odlišnej od štátnej správy
- obec a VÚC ako výraz dekoncentrácie – vykonávajú aj štátnu správu a plnia niektoré úlohy na úseku štátnej správy na zákl. zákona a v jeho medziach
- obec a VÚC ako výraz rovnocennosti – v právnych vzťahoch môžu vystupovať aj ako rovnocenné subjekty (vtedy nie sú nositeľmi verejnej správy) – vystupujú ako PO súkromného práva – napr. pri uzatváraní obchodných zmlúv, pracovných zmlúv, ...
Záujmová (profesná) samospráva
- jej podstatou bolo a je zosúladenie skupinových záujmov so záujmami verejnými
- môžeme ju členiť na:
1. ekonomickú – tzv. družstevnú samosprávu
2. profesnú – napr. advokátska komora, lekárske komory, obchodné komory, ...
3. kultúrna – sem patria záujmové združenia rôznych sociálnych skupín a to žien, mládeže,
dôchodcov a pod.
- politická – sem patria politické strany a hnutia
Špeciálna (akademická) samospráva
- objavuje sa v oblasti školstva, najmä však vysokého školstva
- nositeľom samosprávy na VŠ je akademická obec VVŠ (resp. konkrétnej fakulty) a orgány akademickej samosprávy (VVŠ alebo fakulty) – akademický senát, rektor (dekan), vedecká rada a disciplinárna komisia pre študentov
- nositeľom samosprávy v sústave základných a stredných škôl sú – rada školy, obecná školská rada, územná školská rada, žiacka školská rada
Správne právo, pojem, systém a pramene SP
- je súčasťou slovenského právneho poriadku
- je to samostatné odvetvie práva v rámci verejného práva
- je to právne odvetvie, ktoré plní svoju spoločenskú funkciu v oblasti verejnej správy
- je dynamicky sa vyvíjajúcim právnym odvetvím
- je to odvetvie práva, ktoré upravuje široký okruh spoločenských vzťahov
- je to nekodifikované právne odvetvie – príčiny nekodifikácie:
1. široký okruh spoločenských vzťahov a ich rôznorodosť
2. dynamika vývoja spoločenských vzťahov, ktoré upravujú normy SP
POJEM SP
SP – je súbor PN, ktoré regulujú spoločenské vzťahy vznikajúce v oblasti verejnej správy
- je súbor PN, ktoré regulujú vzťahy medzi orgánmi verejnej správy a FO alebo PO,
alebo regulujú vzťahy medzi správnymi orgánmi navzájom
- je samostatné právne odvetvie predstavujúce súbor všeobecne záväzných pravidiel
správania sa, ktoré sa vyznačujú štátom stanovenou formou, možnosťou
autoritatívneho vynútenia plnenia povinností a vlastnou špecifickou vnútornou
štruktúrou
PREDMET SP
Predmet – je základným kritériom pre rozdelenie právnych odvetví a predmetom sú vždy
spoločenské vzťahy
Predmetom SP sú spoločenské vzťahy, ktoré sa vytvárajú vo sfére verejnej správy; tieto spoločenské vzťahy majú rovnorodú povahu a označujú sa ako správno-právne alebo administratívnoprávne vzťahy – ich osobitosťou je to, že sú to vzťahy organizačné a mocenské – ich subjekty sa spravidla nachádzajú v postavení spravujúci a spravovaný subjekt
- ide o tento komplex vzťahov:
1. vzťahy medzi orgánmi štátnej správy
2. vzťahy medzi orgánom štátnej správy a PO, ktorá je mu podriadená
3. vzťahy medzi orgánom štátnej správy a PO, ktorá mu nie je podriadená
4. vzťahy medzi orgánmi štátnej správy a orgánmi samosprávy
5. vzťahy medzi orgánmi štátnej správy a orgánmi verejnoprávnej korporácie
6. vzťahy medzi samosprávnymi orgánmi
SYSTÉM SP
- SP je systémom jednotným, ale vnútorne diferencovaným
- podľa obsahu administratívnoprávnych noriem sa SP člení na všeobecnú a osobitnú časť
1. Všeobecná časť SP
- zahŕňa inštitúty a pojmy, ktoré platia pre celú verejnú správu
a) pojem, predmet a systém SP
b) pojem, systém správnych orgánov, ich pôsobnosť, právomoc a štruktúra
c) postavenie, práva a povinnosti osôb, ktoré vykonávajú štátnu a verejnú službu
d) problematika správneho procesu resp. správneho konania
e) problematika metód a foriem činnosti verejnej správy
f) administratívnoprávna zodpovednosť
g) problematika zabezpečenia legality (zákonnosti) vo verejnej správe – dozor, kontrola a
sťažnosti, atď.
2. Osobitná časť SP
- tvorená normami SP, ktoré upravujú spoločenské vzťahy v jednotlivých oblastiach a úsekoch verejnej správy
a) oblasť hospodárstva – správa priemyslu, pôdohospodárstva, dopravy, banská správa, ...
b) oblasť kultúrno-sociálna – správa školstva, vedy, kultúry, zdravotníctva, ...
c) oblasť administratívno-politická – správa obrany, zahraničných vecí, justície, polície,...
d) oblasť medziodvetvová – správa štátnej štatistiky, životného prostredia, technického
rozvoja, zamestnanosti, investičnej výstavby, ...
SP môžeme podľa PN ďalej deliť na:
- SP hmotné – hmotnoprávne normy upravujú najmä práva, právom chránené záujmy a povinnosti subjektov SP
- SP procesné – procesnoprávne normy upravujú procesný postup pri uplatňovaní práv a ukladaní povinností subjektom SP
Systém SP z hľadiska základných prvkov verejnej správy
- PN, ktoré upravujú úlohy vo verejnej správe
- PN, ktoré upravujú organizáciu vo verejnej správe
- PN, ktoré upravujú systém a prostriedky systému vo verejnej správe
- PN, ktoré upravujú osoby a ich práva a povinnosti vo verejnej a štátnej službe
- PN, ktoré upravujú formy politického riadenia
Pramene SP
Materiálne pramene – sú to dané spoločenské vzťahy, historické udalosti, kultúra, tradície, verejné záujmy, atď., ktoré sú príčinou konkrétneho obsahu práva, vyjadreného v príslušných PN
Formálne pramene – sú štátom stanovené alebo uznané formy, v ktorých sú obsiahnuté PN ako pravidlá správania sa
Ak prameň práva obsahuje čo len 1 normu SP ide o prameň SP.
Prameňom slovenského SP nie sú:
- právne obyčaje – má význam pri realizácii noriem SP – napr. ak policajný zbor má dbať o verejný poriadok, pri správnej úvahe
- súdne rozhodnutia (precedenty) – majú však svoj význam napr. pri rozhodovaní v správnom konaní
SP ako nekodifikované právne odvetvie má mnoho prameňov, je právom písaným a prameňom SP budú len štátom stanovené alebo uznané formy
Druhy prameňov SP
- Ústava a ústavné zákony – všetky ostatné vnútroštátne právne predpisy s ňou musia byť v súlade, napr. čl. 64 a nasl. – územná samospráva, atď.
- Pravidlá medzin. práva – medzinárodné zmluvy, medz. dohody a medzin. obyčaje
- čl. 1 ods. 2 ÚSR – SR uznáva a dodržiava všeobecné pravidlá medzinárodného práva, medzinárodné zmluvy, ktorými je viazaná, a svoje ďalšie medzinárodné záväzky
- Zákony – všetky v ktorých je obsiahnutá aspoň jedna norma SP
- Nariadenia vlády SR – sú to odvodené, všeobecne záväzné a podzákonné predpisy
- vláda ich môže vydávať na vykonanie zákona a v jeho medziach
- medzi pramene nepatria uznesenia vlády – ide o interné normatívne akty, ktoré nie sú všeobecne záväzné, ale zaväzujú iba podriadené subjekty
- Vyhlášky, výnosy a opatrenia ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy – môžu ich vydávať ak sú na to splnomocnené zákonom a len v medziach zákona
- prameňom SP nie sú interné normatívne inštrukcie (smernice, pokyny,...)
- Vyhlášky krajských úradov a iných miestnych orgánov štátnej správy
- podľa zákona 515/2003 Z. z. sú to VZPP
- vyhlasujú uverejnením vo Vestníku vlády SR
- nadobúdajú platnosť dňom ich vyhlásenia; účinnosť nadobúdajú 15 dňom po ich vyhlásení, ak nie je v nich ustanovený neskorší dátum účinnosti. Ak to odôvodňuje naliehavý všeobecný záujem, možno vo vyhláške ustanoviť skorší začiatok jej účinnosti, najskôr však dňom vyhlásenia.
- VZN obce a VÚC
Ďalšie možné členenia prameňov práva:
- podľa právnej sily – najvyššie je ústava a ústavné zákony
- podľa orgánov – pramene vydávané zákonodárnymi orgánmi, org. štátnej správy a orgánmi samosprávy
- pramene prvotné – zákon a odvodené – podzákonné právne predpisy
Administratívnoprávne normy a ich klasifikácia
- všeobecná teória práva považuje PN za súčasť spoločenského vedomia
Špecifiká PN, ktorými sa odlišujú od iných noriem (politických, morálnych a pod.) :
- ide o pravidlá správania sa stanovené alebo uznané štátom
- stanovené sú v štátom uznanej vonkajšej forme, vo forme prameňa práva
- ich zachovávanie je zabezpečené možnosťou štátneho donútenia buď prostredníctvom štátneho orgánu alebo iným štátom splnomocneným subjektom
Definícia A-PN resp. noriem správneho práva
A-PN – sú pravidlá správania sa, stanovené štátom na uskutočňovanie právneho pôsobenia na spoločenské vzťahy v oblasti verejnej správy.
Osobitosti A-PN
- regulujú spoločenské vzťahy v oblasti verejnej správy
- sú adresované orgánom verejnej správy, ktoré majú správnu právomoc
- upravujú práva a povinnosti všetkých subjektov, teda aj občanov
- majú imperatívny charakter, ktorý sa prejavuje ako:
- priamy príkaz subjektu administratívnoprávneho vzťahu konať spôsobom určeným v norme SP – napr. pravidlá cestnej premávky
- priamy príkaz zdržať sa určitého konania – určenie zákazu – napr. zákaz vchádzať motorovými vozidlami do lesa
- príkaz, ktorý umožní subjektu administratívnoprávneho vzťahu vybrať si jednu z možných variant, ktoré A-PN stanovuje
- príkaz, ktorý znamená možnosť pre subjekt administratívnoprávneho vzťahu určitý úkon uskutočniť alebo neuskutočniť – napr. možnosť podať odvolanie
Správne orgány – majú významné postavenie v procese prijímania A-PN – napr. vláda môže predkladať návrhy zákonov parlamentu
- môžu prijímať množstvo A-PN – napr. vláda – nariadenia vlády; ministerstvá – vyhlášky, výnosy a opatrenia
- môžu tiež A-PN aplikovať na konkrétne prípady
Štruktúra A-PN
- vychádza zo všeobecnej teórie práva podľa ktorej tvoria PN tri prvky – hypotéza, dispozícia a sankcia
A-PN majú niektoré zvláštnosti:
1. najzreteľnejšie je v nich vyjadrená dispozícia – ako vlastné pravidlo správania sa –
najčastejšie vyjadrená ako príkaz alebo ako zákaz
- dispozícia môže byť usporiadaná jednoznačne alebo alternatívne, ale aj taxatívne
alebo demonštratívne
- hypotéza A-PN – môže byť taxatívna alebo demonštratívna a významné je najmä
členenie na hypotézy relatívne určité a relatívne neurčité
- typické pre A-PN je to, že hypotéza a dispozícia často splýva
- väčšina A-PN neobsahuje sankciu – lebo celý rad A-PN je adresovaný podriadeným subjektom a v prípade ich porušenia vzniká disciplinárna zodpovednosť týchto subjektov
- sankcie A-PN sú spravidla sústredené do 1 právneho predpisu – napr. z. č. 372/1990 Zb. o priestupkoch
- A-PN tiež namiesto použitia právnej sankcie môžu pripustiť uplatnenie výchovného pôsobenia
- pre regulatívne A-PN je charakteristická kombinácia hypotéza – dispozícia a pre ochranné A-PN dispozícia – sankcia
- uvádzajú sa aj variabilnejšie štruktúry A-PN – napr. hypotéza-sankcia; hypotéza-dispozícia-sankcia; hypotéza-dispozícia-povzbudenie; dispozícia-povzbudenie, ..
Klasifikačné kritéria A-PN
- Delenie na normy hmotnoprávne a procesnoprávne
- hmotnoprávne A-PN – stanovujú určité práva a povinnosti konkrétnym adresátom a stanovujú bezprostredné podmienky realizácie týchto práv
- procesnoprávne A-PN – upravujú postupy prostredníctvom, ktorých sa uvádzajú do života normy hmotnoprávne, ich obsah
- Tzv. kompetenčné normy a normy organizačnoprávne
- niektorí autori ich začleňujú do skupiny hmotnoprávnych A-PN
- iní ich považujú za samostatný druh z hľadiska právneho obsahu
- sú to A-PN, ktoré upravujú postavenie, pôsobnosť a právomoc subjektov verejnej správy
- napr. v z. č. 575/2001 Z.z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy, z. č. 515/2003 Z.z. o krajských úradoch a obvodných úradoch
- Delenie A-PN s prihliadnutím na ich štruktúru
- regulatívne normy – upravujú postavenie a správanie sa subjektov SP v pozitívnych administratívnoprávnych vzťahoch
- ochranné normy – poskytujú ochranu príslušným spoločenským vzťahom tým, že majú dopad na negatívne, konfliktné spoločenské vzťahy, ktoré vznikajú na základe porušenia práva
- Klasifikácia podľa právneho charakteru A-PN
- normy zaväzujúce – prevládajúce
- ide o normy, ktoré obsahujú pravidlá správania sa, ktoré musia subjekty SP rešpektovať – môžu byť prikazujúce alebo zakazujúce
- možno ich označiť aj ako normy imperatívne, ktoré vymedzujú nutnosť určitého správania sa
- splnomocňujúce normy – vyskytujú sa v menšom počte
- majú dispozíciu vyjadrenú ako možnosť určitého správania subjektu SP
- Klasifikácia podľa odvetví verejnej správy
- A-PN v oblasti zdravotníctva, školstva, kultúry, priemyslu, ŽP, obrany, ...
- Z hľadiska početnosti aplikácie jednotlivých noriem
- normy, ktoré sa uplatňujú denne – napr. A-PN v zák. o matrikách (154/1994)
- normy, ktoré sa uplatňujú raz za určité obdobie – napr. A-PN vo volebných zákonoch, 165/1998 o sčítaní obyvateľov, domov a bytov v roku 2001,...
- Z hľadiska pôsobnosti (pôsobnosť PN – vymedzenie rozsahu, v ktorom sa má norma uplatňovať v praxi, ...- pôsobnosť miestna, časová, osobná a vecná)
- z hľadiska miestnej pôsobnosti – normy pôsobiace sa na celom území SR ( spravidla), normy pôsobiace len na určitom území – územie obce, mesta, samosprávneho kraja, normy pôsobiace len na našom lietadle alebo lodi, len v hraničnom alebo colnom pásme, ...
- z hľadiska časovej pôsobnosti – normy s neobmedzenou pôsobnosťou – uplatňujú sa relatívne vždy počas ich platnosti a účinnosti a normy s obmedzenou pôsobnosťou – uplatňujú sa napr. len počas epidémie, skúškového obdobia, ...
- z hľadiska osobnej pôsobnosti – normy, ktoré sa vzťahujú na všetky osoby v SR alebo len na určitú špecifickú skupinu – napr. študenti, vojaci, ...
- z hľadiska vecnej pôsobnosti – normy hmotnoprávne a procesnoprávne, ktoré môžu regulovať všeobecnú alebo osobitnú časť SP (otázka číslo 3)
Realizácia noriem SP
- ide o proces pretvárania noriem SP do právneho konania subjektov správnoprávnych vzťahov
- rozlišujú sa 2 základné formy realizácie:
1. Priama realizácia – ide o priame uskutočňovanie požiadaviek obsiahnutých v PN
- jednotlivé subjekty sa samy správajú v súlade s požiadavkami obsiahnutými v A-PN
a nevyžaduje sa aktivita iného subjektu
- možno hovoriť o zachovávaní PN
2. Aplikácia noriem SP – realizuje sa prostredníctvom činnosti orgánov verejnej správy
v rámci ich kompetencie a to konkrétne vydávaním aktov aplikácie práva – napr.
rozhodnutie o ochrannom pásme, o prijatí na VŠ, ...
Administratívnoprávne vzťahy a ich klasifikácia
A-PVz – sú spoločenské vzťahy upravené normami SP, ktoré sa vytvárajú (vznikajú, menia sa a zanikajú) vo verejnej správe a v ktorých subjekty týchto vzťahov vystupujú ako nositelia oprávnení a povinností stanovených a zabezpečovaných normami SP
A-PVz – sú vzťahmi vôľovými – ich vôľový charakter je daný na jednej strane tým, že normy SP, ktoré tieto vzťahy regulujú sú výrazom vôle orgánov štátnej alebo verejnej samosprávnej moci a na druhej strane tým, že realizácia práv a plnenie právnych povinností v A-PVz spravidla predpokladá vôľové konanie subjektov týchto vzťahov.
Charakteristické znaky A-PVz:
- 1 subjekt týchto vzťahov je vždy určený – orgán verejnej správy (OVS) a druhým subjektom potom môže byť FO, PO alebo iný OVS
- sú to vždy vzťahy mocenské – OVS je predstaviteľom verejnej moci voči subjektom vo vzťahu ku ktorým sa verejná správa vykonáva
- A-PVz môžu vzniknúť z iniciatívy rôznych subjektov, ale pre ich vznik spravidla nie je potrebný súhlas druhého alebo všetkých subjektov - môžu vzniknúť aj proti vôli druhého subjektu – napr. nariadenie karantény
- spory medzi subjektami A-PVz, rieši spravidla OVS vystupujúci v tomto vzťahu alebo bezprostredne nadriadený OVS – len v prípadoch ustanovených zákonom ich riešia súdy. Správny orgán potom vystupuje ako účastník konania pred súdom.
- v prípade porušenia povinnosti, ktorá vyplýva z A-PN sa uplatňuje administratívnoprávna zodpovednosť – normy SP stanovujú aj administratívnopr. sankcie
- charakteristické je, že prevažne ide o zodpovednosť FO a PO voči štátu za porušenie povinností vyplývajúcich z A-PN, ktorú uplatňuje OVS
- zodpovednosť OVS voči FO a PO je upravená napr. v z. č. 514/2003 Z.z. o zodpovednosti za škodu spôsobenú pri výkone verejnej moci
Predpoklady vzniku A-PVz
- Účinná norma SP – základný predpoklad vzniku, zmeny alebo zániku A-PVz
- Právna skutočnosť – je to určitá okolnosť, ktorá spôsobuje právne následky
a) subjektívne právne skutočnosti – sú závislé od vôle subjektu A-PVz
- najmä právne a protiprávne konanie – môže spočívať v činnosti, v aktívnom správaní sa subjektu, ale aj v jeho nečinnosti
- právne konanie – ak je toto konanie a jeho výsledok v súlade s PN
- protiprávne konanie – ak je toto konanie alebo jeho výsledok v rozpore s PN
- patrí tu aj tzv. verejnoprávne konanie – ide o konanie pri ktorom vznikajú, menia sa a zanikajú A-PVz na základe individuálnych správnych aktov alebo aktov aplikácie práva realizovaných príslušnými správnymi orgánmi
b) objektívne právne skutočnosti – sú nezávislé od vôle subjektu A-PVz
- patria tu najmä právne udalosti a protiprávne stavy
- právne udalosti – sú to okolnosti nezávislé od vôle subjektov a s ktorými PN spája vznik, zmenu alebo zánik právneho vzťahu – najmä narodenie a smrť človeka, plynutie času, pôsobenie prírodných síl, vznik epidémie, ....
- protiprávne stavy – sú výsledky nezavineného protiprávneho konania alebo udalosti odporujúce právu – normy SP ukladajú subjektu, aby protiprávny stav alebo jeho následky odstránil – patrí tu aj konanie v nutnej obrane a krajnej núdzi v dôsledku ktorého nedochádza k administratívnoprávnej zodpovednosti za priestupok
Prvky A-PVz
1. subjekt A-PVz 2. obsah A-PVz 3. objekt A-PVz
1. subjekty A-PVz
- sú vždy v SP konkretizované
- v každom A-PVz vystupujú najmenej dva konkrétne subjekty, zásadne
v rozdielnom postavení
- jedným z týchto subjektov musí byť vždy OVS, ktorý vystupuje v nadradenom
postavení
- druhým subjektom môže byť FO, PO alebo iný OVS
2. obsah A-PVz
- tvoria ho oprávnenia a právne povinnosti subjektov A-PVz – tieto vyplývajú
priamo z dispozície noriem SP a tiež môžu vzniknúť na základe rozhodnutia
príslušného OVS, ktoré je vydané na základe PN
- práva a povinnosti sú vo vzájomnej interakcii – čiže právu OVS na jednej strane
zodpovedá príslušná povinnosť subjektu A-PVz na druhej strane A-PVz a naopak
3. objekt A-PVz
- je to, ohľadne čoho subjekty A-PVz vstupujú do právneho vzťahu a čo sa stáva
predmetom vzájomných oprávnení a právnych povinností
- môžu ním byť veci čiže materiálne predmety alebo správanie resp. výsledky
správania sa ľudí, kultúrne a sociálne hodnoty, hodnoty ľudskej osobnosti
(hodnoty nemajetkovej povahy), ktoré sú právom chránené
Druhy A-PVz
- Podľa obsahu ich členíme na vzťahy:
- hmotnoprávne – sú realizované medzi subjektami verejnej správy a ostatnými subjektami A-PVz a ich obsahom sú oprávnenia a právne povinnosti
- procesnoprávne – sú formou realizácie hmotných A-PVz medzi subjektami verejnej správy a ostatnými subjektami A-PVz
- Procesnoprávne A-PVz niektorí autori členia na:
- všeobecné – ich základom sú procesné A-PN
- špeciálne – ich základom sú procesné A-PN, ktoré umožňujú zmeniť konečné rozhodnutie orgánu štátnej správy
iné chápanie
- všeobecné – sú tie, ktoré vznikajú na základe z. 71/1967 Zb. o správnom konaní
- osobitné – sú tie, kt. vznikajú na zákl. osobitných právnych predpisov – 372/1990 – o priestupkoch, ...
- Organizačné A-PVz – realizované vzájomne medzi jednotlivými OVS, pričom ich obsahom sú vzájomne späté oprávnenia a právne povinnosti týchto orgánov vyplývajúce z ich právomoci a pôsobnosti
- Podľa funkcie verejnej správy ich členíme na:
- ochranné – poskytujú ochranu už existujúcim vzťahom a smerujú aj k zachovaniu, vynúteniu príp. obnoveniu žiadúceho právneho stavu
- regulačné – ich cieľom je zakladať kvalitatívne a kvantitatívne nový právny stav v oblasti verejnej správy
- Podľa postavenia adresátov
- vnútorné – vzťahy vo vnútri OVS – napr. vzťahy v rámci obvodných úradov, krajských úradov
- vonkajšie – vzťahy k subjektom mimo verejnú správu – napr. medzi občanom a krajským úradom
- Podľa povahy povinnosti ako prvku A-PVz:
- vzťahy, ktorých realizácia závisí od aktívnej činnosti subjektov
- vzťahy, ktorých realizácia tkvie v pasívnom správaní subjektov – v nečinnosti, nekonaní
- Z hľadiska vzájomného vzťahu práv a povinností subjektov A-PVz:
- vzťahy, v ktorých sa subjekty nachádzajú vo vzťahu nadriadenosti a podriadenosti
- vzťahy, v ktorých sa subjekty nenachádzajú vo vzťahu nadriadenosti a podriadenosti
- Podľa vecného obsahu:
- môžeme ich členiť podľa jednotlivých oblastí resp. odvetví verejnej správy
Subjekty správneho práva
- môžeme ich rozčleňovať do dvoch základných skupín:
1. subjekty, ktoré vykonávajú verejnú správu – subjekty verejnej správy
- v praktickej podobe sú reprezentované najmä štátom a verejnoprávnymi korporáciami
2. subjekty, voči ktorým je verejná správa vykonávaná
- fyzické osoby (FO) a právnické osoby (PO)
Základný zmysel právnej subjektivity spočíva v tom, že sa subjektom SP dáva potrebný základ, aby mohli nadobúdať práva a povinnosti a zároveň sa im dáva i spôsobilosť nadobúdať práva a povinnosti vlastnými PÚ
- konkrétne práva a povinnosti – vyplývajú z jednotlivých noriem SP
- obsah a rozsah práv a povinností – je priamo závislý na povahe a rozsahu úloh, ktoré má subjekt plniť
- subjekty SP – vystupujú v rôznych A-PVz, v ktorých vlastným menom nadobúdajú práva a povinnosti – napr. pri investičnej výstavbe, hospodárenie s bytmi, ...
- práva a povinnosti subjektov SP – sú účinné, len ak sú zabezpečené potrebnými garanciami – tieto garancie môžeme deliť na garancie 1. ekonomické 2. politické 3. právne
FO ako subjekty SP
1. Právne postavenie občana SR vo verejnej správe
- je charakterizované komplexom práv a slobôd, ktoré sú mu dané a komplexom povinností, ktoré je možné mu ukladať – jeho práva a povinnosti vo verejnej správe sa nelíšia od iných oblastí
- všetci občania a všetky FO majú na území SR zaručené základné práva a slobody – vyplýva z čl. 12 ods. 2 ÚSR
- konkretizácia práv a povinností je v jednotlivých A-PN
- súhrn týchto práv a povinnosti administratívno-právny status občana – teória tento status rozlišuje na:
1. všeobecný - tvoria ho práva a povinnosti, ktoré sa realizujú vo všetkých odvetviach
verejnej správy – napr. právo občana zúčastniť sa na riadení správy, povinnosť
dodržiavať verejný poriadok
2. osobitný (špeciálny) - tvoria ho práva a povinnosti realizované v jednotlivých odvetviach
verejnej správy – napr. súbor práv a povinností študenta, policajta, vojaka, ...
pozn. autora: Niektorí autori rozlišujú všeobecný a osobitný status fyzických osôb – obdobné definície ako tieto.
Základným prvkom určujúcim právne postavenie občana v verejnej správe je právna subjektivita občana – ide o spôsobilosť byť občana byť nositeľom práv a povinností vyplývajúcich z noriem SP
Právna subjektivita sa delí na:
- spôsobilosť mať práva a povinnosti – niektorí autori ju označujú v SP ako tzv. správna subjektivita občana - vzniká narodením a končí smrťou (vyplýva z OPH), výnimočne môžme hovoriť, že ju má aj nasciturus (ak sa dieťa narodí živé)
- nejasný okamih smrti – napr. veľké dopravné nehody, osoba je nezvestná – úmrtný list je nahradený rozhodnutím súdu – vyhlásením osoby za mŕtvu
- spôsobilosť na PÚ – zahŕňa spôsobilosť na právne konanie aj protiprávne konanie
- vzniká v plnom rozsahu, keď občan dosiahol určitý vek – 18 rokov (od 16 uzavretím manželstva) – vyplýva znova z OPH
- normy SP nestanovujú vekovú hranicu jednotne:
a) od 15 – povinnosť mať občiansky preukaz, cestovný doklad – pas, hlásiť sa samostatne k trvalému pobytu, zodpovednosť za priestupky, ....
b) od 17 – oprávnenie žiadať o vodičský preukaz skupiny A
c) od 18 – oprávnenie žiadať o lovecký lístok, vodičský preukaz – ostatné skupiny, okrem sanitiek a požiarnych vozov (od 21)
- z OPH vyplýva, že spôsobilosť na PÚ môže byť rozhodnutím súdu obmedzená (pre duševnú poruchu, ktorá nie je prechodná je osoba schopná robiť len niektoré PÚ, pre nadmerné požívanie alkoholických nápojov alebo pre nadmerné požívanie omamných prostriedkov alebo jedov je osoba schopná robiť len niektoré PÚ) alebo osoba, môže byť pozbavená spôsobilosti na PÚ (pre duševnú poruchu, ktorá nie je prechodná nie je schopná robiť žiadne PÚ)
- neplatný je právny úkon osoby konajúcej v duševnej poruche, ktorá ju robí na tento právny úkon neschopnou
2. Právne postavenie cudzinca vo verejnej správe
- rozlišujeme skupinu A-PN, podľa ktorých majú cudzinci rovnaké práva a povinnosti – napr. nedotknuteľnosť obydlia, listové tajomstvo, ... a skupinu A-PN so špeciálnym režimom – napr. oblasť zamestnanosti, liečebno-preventívnej starostlivosti (výnimka prvá pomoc)
- cudzinci nemôžu nadobúdať niektoré práva – napr. byť prokurátorom, policajtom, nepodliehajú brannej povinnosti, nesmú poznať štátne tajomstvo, ...
- špeciálna úprava, platná len pre cudzincov – úprava vyhostenia
Subjektom SP môžu ešte byť bezdomovci, utečenci, ....
PO ako subjekty SP
- neexistuje žiadna všeobecná definícia PO
- v najvšeobecnejšom slova zmysle možno charakterizovať PO ako útvar združujúci osoby alebo majetok, ktorý sa vytvára za určitým cieľom a právo mu priznáva právnu subjektivitu
Pojmové znaky PO – vychádzajú najmä z OZ:
- spôsobilosť mať práva a povinnosti a nadobúdať práva a povinnosti
- majú svoj majetok a teda aj majetkovú zodpovednosť
- konajú prostredníctvom FO - to tí, ktorí sú na to oprávnení zmluvou o zriadení, zakladacou listinou alebo zákonom (štatutárne orgány)
- majú svoj názov - musí byť určený pri ich zriadení
- majú svoje sídlo - musí byť určené pri jej vzniku
PO teda sú – v nadväznosti na OZ:
- združenia FO alebo PO – napr. záujmové združenia PO, občianske združenia, politické strany a politické hnutia, ....
- účelové združenia majetku – najmä nadácie, v minulosti štátne fondy, ...
- jednotky územnej samosprávy – obce a samosprávne kraje (VÚC)
- iné subjekty, o ktorých to ustanovuje zákon – napr. verejné vysoké školy, štátne podniky, banky, burzy, rozpočtové a príspevkové organizácie, ...
- štát – samostatne vymedzený podľa doc. Sotolářa
Z hľadiska SP je potrebné rozlišovať obojaké poslanie PO:
- PO verejného práva – podliehajú osobitnému právnemu režimu
- boli zriadené zákon alebo na základe zákona ako výlučne osoby verejného práva
- zákon im zveril určitú časť plnenia úloh verejnej správy – napr. obce, mestá, VÚC, ..
- PO, ktoré sú adresátmi správnoprávnych noriem
- t.j. ide o subjekty voči ktorým smeruje výkon verejnej správy – napr. obchodné spoločnosti, družstvo, ....
PO sa zakladajú rôznymi spôsobmi – napr. zákonom, písomnou zakladacou zmluvou, zakladacou listinou (ak ju zakladá 1 subjekt), uzavretím spoločenskej zmluvy, ...
Vznik PO – nastáva na základe registrácie. Spravidla vznikajú dňom, ku ktorému sú zapísané do obchodného alebo iného zákonom určeného registra.
Zrušenie a zánik právnickej osoby:
Zrušenie právnickej osoby predchádza jej zániku. Právnická osoba môže byť zrušená napr. dohodou spoločníkov obchodnej spoločnosti, uplynutím doby, na ktorú bola zriadená, splnením účelu na ktorý bola zriadená alebo inými spôsobmi, ktoré upravujú osobitné predpisy.
Zánik právnickej osoby sa odvodzuje od toho, ako právnická osoba vznikla. Spravidla zaniká výmazom z registra, do ktorého bola zapísaná.
Pred zánikom právnickej osoby sa vyžaduje jej likvidácia. Právnická osoba zanikne aj bez likvidácie, ak celý majetok prechádza na právneho nástupcu alebo ak to vyplýva zo zákona.
Orgány verejnej správy (pojem, systém, kompetencia a zásady ich výstavby)
- orgány verejnej správy sú jedným zo subjektov správneho práva (okrem nich ešte k subjektom SP patria FO a PO)
Pod pojmom orgány verejnej správy môžeme chápať celý systém orgánov, ktoré pôsobia v rámci verejnej správy.
Organizácia (systém orgánov) verejnej správy
A. Organizácia štátnej správy
1. Na vrchole je VLÁDA SR – jej pôsobnosť vyplýva z ústavy, 575/2001 a z osobitných zákonov
- na čele: predseda vlády a zastupujú ho podpredsedovia
- v súčasnosti – 4 podpredsedovia (3 sú aj ministrami)
- poradné orgány vlády : 1. Stabilné 2. AD HOC
- nemajú rozhodovaciu právomoc majú len koordinačné, konzultatívne alebo odborné úlohy
Delenie poradných orgánov podľa zákona
- Stále poradné orgány – LEGISLATÍVNA RADA VLÁDY a HOSPODÁRSKA RADA VLÁDY
- Medziministerské poradné orgány – členmi sú členovia vlády
- PORADA EKONOMICKÝCH MINISTROV VLÁDY, MINISTERSKÁ RADA VLÁDY PRE ZÁLEŽITOSTI EÚ a VÝBOR MINISTROV PRE DROGOVÉ ZÁVISLOSTI A KONTROLU DROG
- Ďalšie poradné orgány – RADA VLÁDY PRE PREVENCIU KRIMINALITY, RADA HOSPODÁRSKEJ A SOCIÁLNEJ DOHODY, BEZPEČNOSTNÁ RADA SR, RADA VLÁDY SR PRE NÁRODNOSTNÉ MENŠINY, AKREDITAČNÁ KOMISIA, ...
2. ÚSTREDNÉ ORGÁNY ŠTÁTNEJ SPRÁVY – podľa 575/2001
- dvojčlánkovosť: a) Ministerstvá b) ostatné ÚOŠS
a) Ministerstvá – 14, zrušené ministerstvo pre správu a privatizáciu národného majetku – jeho pôsobnosť prešla na ministerstvo hospodárstva SR
b) ostatné ÚOŠS – 11
- na čele Úradu vlády je VEDÚCI
- na čele NBÚ je RIADITEĽ
- na čele ostatných je PREDSEDA
- predsedu PROTIMONOPOLNÉHO ÚRADU, ŠTATISTICKÉHO ÚRADU SR a ÚRADU PRE ŠTÁTNU SLUŽBU – menuje na návrh vlády prezident SR
- všetkých ostatných – menuje VLÁDA
3. ORGÁNY S CELOSLOVENSKOU PôSOBNOSŤOU
- napr. COLNÉ RIADITEĽSTVO, DAŇOVÉ RIADITEĽSTVO, PAMIATKOVÝ ÚRAD, ÚRAD PRE REGULÁCIU SIEŤOVÝCH ODVETVÍ, ÚRAD NA OCHRANU OSOBNÝCH ÚDAJOV, SLOVENSKÝ METEOLOGICKÝ ÚSTAV, SLOVENSKÝ METEOLOGICKÝ INŠPEKTORÁT, NÁRODNÝ INŠPEKTORÁT PRÁCE, ...
B. Organizácia miestnej sústavy štátnej správy
1. miestne orgány št. správy so všeobecnou pôsobnosťou
- podľa mňa už nemôžme tvrdiť, že majú všeobecnú pôsobnosť
- 515/2003 Z.z. o krajských úradoch a obvodných úradoch
2. miestne orgány št. správy so špeciálnou kompetenciou
- bližšie v otázke A10
C. Organizácia územnej samosprávy
- Obec a jej orgány
- VÚC (samosprávny kraj) a jeho orgány
D. Organizácia záujmovej (profesnej) a špeciálnej (akademickej) samosprávy
Záujmová (profesná) samospráva
- jej podstatou bolo a je zosúladenie skupinových záujmov so záujmami verejnými
- môžeme ju členiť na:
1. ekonomickú – tzv. družstevnú samosprávu
2. profesnú – napr. advokátska komora, lekárske komory, obchodné komory, ...
3. kultúrna – sem patria záujmové združenia rôznych sociálnych skupín a to žien, mládeže,
dôchodcov a pod.
- politická – sem patria politické strany a hnutia
Špeciálna (akademická) samospráva
- objavuje sa v oblasti školstva, najmä však vysokého školstva
- nositeľom samosprávy na VŠ je akademická obec VVŠ (resp. konkrétnej fakulty) a orgány akademickej samosprávy (VVŠ alebo fakulty) – akademický senát, rektor (dekan), vedecká rada a disciplinárna komisia pre študentov
- nositeľom samosprávy v sústave základných a stredných škôl sú – rada školy, obecná školská rada, územná školská rada, žiacka školská rada
Kompetencia orgánov verejenej správy
- ide o právny pojem, ktorý umožňuje zistiť druh aktivity a rozsah orgánov, čo ktorý orgán ŠS má urobiť pri vybavovaní štátnych vecí
- viaže sa na určitý orgán št. správy a vždy je stanovená PN
- právne stanovnenú kompetenciu nemožno obmedziť dohodou nijakých subjektov - zásada právneho štátu
- pojem kompetetncia zahrňuje právomoc a pôsobnosť
PÔSOBNOSŤ - vymedzenie okruhu stálych vecí, v ktorých má byť orgán činný, t.j. právne stanovená aktivita orgánov št. správy v rámci jemu vymedzenom okruhu štátnych vecí.
PRÁVOMOC – súhrn štátomocenských oprávnení, ktorými ten ktorý orgán reguluje štátne veci.
- právne normy upravujú kompetencie /kompetečné PN/, nezakladajú len povinnosť orgánov ex offo dbať na dodržiavanie kompetencie miestnej, vecnej, funkčnej, ale aj právo občanov a organizácií požadovať jej dodržiavanie.
ZÁSADY VÝSTAVBY ORGÁNOV VEREJNEJ SPRÁVY
Pri praktickom uplatňovaní práva utvárať organizačnú základňu sústavy štátnej správy sa platie tieto zásady :
A/ Spojené s členitosťou organizačnej základne sústavy štátnej správy
B/ Organizačno - lokalizačné
C/ Organizačno - štrukturálne
A/ Zásady spojené s členitosťou organizačnej základne sústavy štátnej správy sú :
1. Zásada článkovosti – vyjadruje, že organizačná základňa sústavy štátnej správy sa buď vo všeobecnosti, alebo len v určitom stupni člení na články – napr. ministerstvá a ostatné ÚOŠS
2. zásada organizačno-štrukturálnej nadväznosti – napr. obvodný úrad, krajský úrad a MV SR – pri správe vnútorných vecí
3. zásada stupňovosti miestnej štátnej správy – uplatňuje sa najmä 2-stupňová napr. obvodný a krajský úrad, ....
B/ Zásady organizačno - lokalizačné
1. ZÁSADA CENTRALIZAČNÁ - zvýrazňuje požiadavku, aby sa budoval jeden orgán v sústave centrálnej štátnej správy.
2. DECENTRALIZAČNÁ ZÁSADA - zvýrazňuje požiadavku pri budovaní sústavy štátnej správy, aby sa vybudoval jeden centrálny orgán a viaceré orgány na nižších stupňoch sústavy štátnej správy.
3. TERITORIÁLNA ZÁSADA - znamená budovanie orgánov štíátnej správy v rámci územno-správnych jednotiek ako aj mimo nich.
4. ZÁSADA FUNKČNÁ - obsahuje požiadavku, aby sa budovali správne orgány v rámci sfér štátnej správy, ako aj na výkon určitých funkcií zabezpečovaných trvale.
5. ZÁSADA REÁLNA - sa uplatňuje pri budovaní orgánov štátnej správy, čo je spojené s istou realitou existujúcou v menšom alebo väčšom rozsahu.
6. ZÁSADA ODVETVOVÁ – požaduje, aby sa utvárali orgány štátnej správy v rámci ucelených odvetví sústavy štátnej správy
C/ Zásady organizačno - štrukturálne
Organizačná štruktúra jednotlivých orgánov štátnej správy sa utvára vhodnou kombináciou týchto zásad :
1. monokratickej
2. kolegiálnej
3. voliteľnosti
4. parity
5. disparity
6. pomerného zastúpenia
Ministerstvá SR, organizácia, postavenie a pôsobnosť
VLÁDA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
§ 1
Činnosť vlády Slovenskej republiky
(1) Činnosť vlády Slovenskej republiky (ďalej len "vláda") riadi predseda vlády, ktorý zvoláva a vedie jej schôdze.
(2) Vymedzené úseky činnosti vlády koordinuje jej podpredseda, ktorý plní aj úlohy, ktorými ho poverí vláda alebo predseda vlády.
(3) Počas neprítomnosti predsedu vlády ho zastupuje podpredseda vlády, ktorého určí predseda vlády. Zastupujúci podpredseda vlády zvoláva a vedie schôdze vlády.
§ 2
Poradné orgány vlády
(1) Na plnenie konkrétnych úloh môže vláda vymenúvať a odvolávať svojich splnomocnencov. Rozsah oprávnenia splnomocnenca určí vláda pri jeho vymenovaní.
(2) Vláda môže zriaďovať svoje poradné orgány (rady). Poradné orgány vlády plnia úlohy koordinačné, konzultatívne alebo odborné.
(3) Stálymi poradnými orgánmi vlády sú Legislatívna rada vlády Slovenskej republiky a Hospodárska rada vlády Slovenskej republiky.
(4) Členom poradného orgánu vlády môže byť člen vlády, štátny tajomník, volení a vymenovaní funkcionári orgánov verejnej moci, zamestnanci orgánov štátnej správy, zástupcovia územnej samosprávy, zástupcovia sociálnych partnerov a významní odborníci
z teórie a praxe.
(5) Členmi poradných medziministerských orgánov vlády sú členovia vlády. Účasť na poradnom medziministerskom orgáne vlády je nezastupiteľná.
(6) Členmi ďalších poradných orgánov vlády sú osoby uvedené v odseku 4; na ich čele je člen vlády alebo štátny tajomník.
(7) Úlohy, zloženie poradných orgánov vlády a zásady rokovania určujú štatúty, ktoré schvaľuje vláda.
DRUHÁ ČASŤ - MINISTERSTVÁ
§ 3 – Ministerstvá – je ich 14
V Slovenskej republike pôsobia tieto ministerstvá, na ktorých čele je člen vlády:
a) Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky,
b) Ministerstvo financií Slovenskej republiky,
c) Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky,
d) Ministerstvo pôdohospodárstva Slovenskej republiky,
e) Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky,
f) Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky,
g) Ministerstvo obrany Slovenskej republiky,
h) Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky,
i) Ministerstvo zahraničných vecí Slovenskej republiky,
j) Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky,
k) Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky,
l) Ministerstvo školstva Slovenskej republiky,
m) Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky,
n) Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky,
o) zrušené od 1.5.2003.
Organizácia ministerstva
§ 4
(1) Ministerstvo riadi a za jeho činnosť zodpovedá minister.
(2) Ministra v čase jeho neprítomnosti zastupuje v rozsahu jeho práv a povinností štátny tajomník. Minister môže poveriť aj v iných prípadoch štátneho tajomníka, aby ho zastupoval v rozsahu jeho práv a povinností. Štátny tajomník má pri zastupovaní
ministra na rokovaní vlády poradný hlas.
(3) Štátneho tajomníka vymenúva a odvoláva vláda na návrh príslušného ministra. V odôvodnených prípadoch, najmä ak ide o viacodvetvové ministerstvá, môže vláda určiť, že na ministerstve pôsobia dvaja štátni tajomníci; minister určí, v ktorých otázkach a v akom poradí ho štátni tajomníci zastupujú.
§ 5
(1) Ministerstvo sa člení na sekcie a odbory, prípadne iné organizačné útvary.
(2) Sekcie sa zriaďujú najmä pre jednotlivé úseky činnosti ministerstva. Sekciu riadi generálny riaditeľ.
(3) Sekcia sa môže členiť na odbory; odbor riadi riaditeľ.
(4) Na ministerstve pôsobia poradné orgány zriadené podľa osobitných predpisov – napr. osobitná komisia podľa SP pri rozklade. Minister môže zriaďovať aj ďalšie poradné orgány.
(5) Organizačnú štruktúru ministerstva určuje organizačný poriadok ministerstva, ktorý vydáva minister.
§ 6
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy pre
a) priemysel s výnimkou potravinárstva a stavebných výrobkov,
b) energetiku vrátane hospodárenia s jadrovým palivom a uskladňovania rádioaktívnych odpadov,
c) teplárenstvo a plynárenstvo,
d) ťažbu a úpravu tuhých palív, ťažbu ropy a zemného plynu, ťažbu rudných a nerudných surovín a vyhľadávanie a prieskum rádioaktívnych surovín a ich ťažbu,
e) podporu malého podnikania a stredného podnikania,
f) stratégiu tvorby podnikateľského prostredia a podporu podnikateľského prostredia,
g) vnútorný obchod, zahraničný obchod, cestovný ruch a ochranu spotrebiteľa,
h) ochranu a využívanie nerastných surovín vrátane hlavného dozoru nad ochranou a využívaním ložísk nerastov,
i) hlavný dozor nad bezpečnosťou a ochranou zdravia pri práci a bezpečnosťou prevádzky v banskej činnosti, činnosti vykonávanej banským spôsobom a pri používaní výbušnín,
j) puncovníctvo a skúšanie drahých kovov,
k) kontrolu zákazu vývoja, výroby, skladovania, použitia a obchodu s chemickými zbraňami a prekurzormi potrebnými na ich výrobu,
l) koordináciu a metodické usmerňovanie plnenia úloh hospodárskej mobilizácie,
m) odštátnenie a privatizáciu majetku štátu a pre správu majetku štátu v podnikateľskej sfére.
§ 7
Ministerstvo financií Slovenskej republiky
(1) Ministerstvo financií Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy pre oblasť financií, daní, colníctva, cien, finančnej kontroly a vnútorného auditu.
(2) Ministerstvo financií Slovenskej republiky zabezpečuje
a) tvorbu a uskutočňovanie finančnej, colnej a cenovej politiky vrátane rozpočtovania súhrnného schodku verejného rozpočtu, tvorby a realizácie štátneho rozpočtu, správy štátnych finančných aktív a pasív Slovenskej republiky, kapitálového trhu, poisťovníctva, politiky daní a poplatkov a finančno-ekonomických nástrojov v oblasti podnikania,
b) výkon štátnej správy vo veciach bankovníctva, stavebného sporenia, doplnkového dôchodkového poistenia, devízového hospodárstva a devízovej kontroly, jednotného účtovníctva a účtovného výkazníctva, lotérií a iných obdobných hier, vo veciach správy majetku štátu vo verejnoprospešnej a nepodnikateľskej sfére,
c) výkon štátneho dozoru nad zabezpečovaním politiky trhu práce, vykonávaním nemocenského poistenia a dôchodkového zabezpečenia, zdravotným poistením, činnosťou doplnkových dôchodkových poisťovní, dodržiavaním podmienok poskytovania štátnej prémie v stavebnom sporení, dodržiavaním podmienok poskytovania štátneho príspevku k hypotekárnym úverom a nad hospodárením Sociálnej poisťovne.
§ 8
Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky
(1) Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy pre
a) dráhy a dopravu na dráhach,
b) cestnú dopravu,
c) kombinovanú dopravu,
d) pozemné komunikácie,
e) vnútrozemskú plavbu a prístavy, námornú plavbu,
f) civilné letectvo,
g) pošty,
h) telekomunikácie,
i) ozbrojené zbory v doprave,
j) informatizáciu spoločnosti.
(2) Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky plní funkciu štátneho dopravného úradu a námorného úradu.
§ 9
Ministerstvo pôdohospodárstva Slovenskej republiky
(1) Ministerstvo pôdohospodárstva SR je ústredným orgánom štátnej správy pre
a) poľnohospodárstvo,
b) lesné hospodárstvo,
c) pozemkové úpravy a závlahové a odvodňovacie systémy,
d) veterinárnu starostlivosť, rastlinolekársku starostlivosť, rybárstvo v oblasti hospodárskeho chovu rýb, poľovníctvo,
e) potravinárstvo.
(2) Ministerstvo pôdohospodárstva SR plní úlohy súvisiace s rozvojom vidieka.
§ 10
Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky
Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja SR je ústredným orgánom štátnej správy pre
a) verejné práce,
b) regionálny rozvoj,
c) stavebnú výrobu a stavebné výrobky,
d) stavebný poriadok a územné plánovanie okrem ekologických aspektov,
e) tvorbu a uskutočňovanie bytovej politiky.
§ 11
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy pre
a) ochranu ústavného zriadenia, verejného poriadku, bezpečnosti osôb a majetku, ochranu a správu štátnych hraníc, bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, veci zbraní a streliva, súkromné bezpečnostné služby, vstup na územie SR a pobyt cudzincov na jej území, občianske preukazy, cestovné doklady a oprávnenia na vedenie motorových vozidiel, otázky utečencov a presídlencov, evidenciu obyvateľov, evidenciu cestných motorových a prípojných vozidiel, integrovaný záchranný systém, civilnú ochranu a hasičskú ochranu,
b) všeobecnú vnútornú správu vrátane veci územného a správneho usporiadania Slovenskej republiky, štátne symboly, heraldický register, archívy a registratúry, štátne občianstvo, matričné veci, zhromažďovanie a združovanie vrátane registrácie niektorých právnických osôb, o ktorých to ustanoví zákon, organizačné zabezpečenie volieb do Národnej rady SR, organizačné zabezpečenie volieb prezidenta SR a ľudového hlasovania o jeho odvolaní, organizačné zabezpečenie volieb do orgánov územnej samosprávy organizačné zabezpečenie referenda, vojnové hroby, živnostenské podnikanie, povoľovanie verejných zbierok, koordináciu výkonu štátnej správy uskutočňovanej obcami, vyššími územnými celkami a orgánmi miestnej štátnej správy,
c) automatizovaný informačný systém miestnej štátnej správy,
d) Policajný zbor a Hasičský a záchranný zbor,
e) koordináciu vzdelávania zamestnancov obcí a vyšších územných celkov plniacich úlohy štátnej správy.
§ 12
Ministerstvo obrany Slovenskej republiky
(1) Ministerstvo obrany SR je ústredným orgánom štátnej správy pre
a) riadenie obrany Slovenskej republiky,
b) výstavbu, riadenie a kontrolu Armády Slovenskej republiky,
c) koordináciu činností orgánov štátnej správy, orgánov územnej samosprávy a iných právnických osôb pri príprave na obranu Slovenskej republiky,
d) koordináciu obranného plánovania,
e) zabezpečenie nedotknuteľnosti vzdušného priestoru Slovenskej republiky,
f) koordináciu vojenskej letovej premávky s civilnou letovou premávkou,
g) riadenie vojenského spravodajstva,
h) civilnú službu.
(2) Ministerstvo obrany SR zabezpečuje správu vojenských obvodov a vojenských lesov.
§ 13
Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky
(1) Ministerstvo spravodlivosti SR je ústredným orgánom štátnej správy pre súdy a väzenstvo.
(2) Ministerstvo spravodlivosti SR vykonáva štátny dohľad nad činnosťou Slovenskej komory exekútorov, nad činnosťou Notárskej komory Slovenskej republiky, v zákonom ustanovenom rozsahu nad činnosťou súdnych exekútorov a nad činnosťou notárov.
(3) Ministerstvo spravodlivosti SR zabezpečuje výkon znaleckej činnosti a tlmočníckej činnosti a vydávanie Zbierky zákonov Slovenskej republiky a Obchodného vestníka.
(4) Ministerstvo spravodlivosti SR zabezpečuje zastupovanie Slovenskej republiky na Európskom súde pre ľudské práva.
§ 14
Ministerstvo zahraničných vecí Slovenskej republiky
(1) Ministerstvo zahraničných vecí SR je ústredným orgánom štátnej správy pre oblasť zahraničnej politiky a vzťahy SR k ostatným štátom a medzinárodným organizáciám.
(2) Ministerstvo zahraničných vecí Slovenskej republiky zabezpečuje
a) ochranu práv a záujmov Slovenskej republiky a jej občanov v zahraničí,
b) riadenie zastupiteľských úradov Slovenskej republiky v zahraničí,
c) styky s orgánmi a predstaviteľmi cudzích štátov v Slovenskej republike a v zahraničí,
d) hospodárenie a nakladanie s majetkom Slovenskej republiky v zahraničí,
e) koordináciu prípravy a vnútroštátneho prerokúvania, uzatvárania, vyhlasovania a vykonávania medzinárodných zmlúv.
§ 15
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
(1)Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR je ústredným orgánom štátnej správy pre
a) pracovnoprávne vzťahy, právne vzťahy pri vykonávaní verejnej služby a právne vzťahy volených funkcionárov orgánov územnej samosprávy,
b) bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci,
c) inšpekciu práce,
d) stratégiu zamestnanosti, politiku trhu práce a koordináciu politiky zamestnanosti,
e) nemocenské poistenie, úrazové poistenie, dôchodkové zabezpečenie, doplnkové dôchodkové poistenie,
f) štátne sociálne dávky, sociálnu pomoc,
g) sociálnoprávnu ochranu detí a koordináciu štátnej rodinnej politiky.
(2) Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR zabezpečuje výkon štátneho dozoru nad zabezpečovaním politiky trhu práce, vykonávaním nemocenského poistenia
a dôchodkového zabezpečenia, činnosťou doplnkových dôchodkových poisťovní a nad hospodárením Sociálnej poisťovne.
§ 16
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky
Ministerstvo životného prostredia SR je ústredným orgánom štátnej správy pre tvorbu a ochranu životného prostredia vrátane
a) ochrany prírody a krajiny,
b) vodného hospodárstva, ochrany akosti a množstva vôd a ich racionálneho využívania a rybárstva s výnimkou hospodárskeho chovu rýb,
c) ochrany ovzdušia a ozónovej vrstvy Zeme,
d) ekologických aspektov územného plánovania,
e) odpadového hospodárstva,
f) posudzovania vplyvov na životné prostredie,
g) zabezpečovania jednotného informačného systému o životnom prostredí a plošného monitoringu,
h) geologického výskumu a prieskumu,
i) ochrany a regulácie obchodu s ohrozenými druhmi voľne žijúcich živočíchov a voľne rastúcich rastlín,
j) geneticky modifikovaných organizmov.
§ 17
Ministerstvo školstva Slovenskej republiky
Ministerstvo školstva Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy pre
a) základné školy, stredné školy, vysoké školy,
b) školské zariadenia,
c) celoživotné vzdelávanie,
d) vedu a techniku,
e) štátnu starostlivosť o mládež a šport.
§ 18
Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky
(1) Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy pre
a) štátny jazyk,
b) ochranu pamiatkového fondu, kultúrne dedičstvo a knihovníctvo,
c) umenie,
d) autorské právo a jemu príbuzné práva,
e) osvetovú činnosť a ľudovú umeleckú výrobu,
f) podporu kultúry národnostných menšín,
g) podporu kultúry Slovákov žijúcich v zahraničí,
h) prezentáciu slovenskej kultúry v zahraničí
i) vzťahy s cirkvami a náboženskými spoločnosťami,
j) médiá a audiovíziu.
(2) Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky metodicky riadi činnosť slovenských inštitútov v zahraničí v oblasti ich kultúrneho pôsobenia.
§ 19
Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky
Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy pre
a) zdravotnú starostlivosť,
b) ochranu zdravia, štátny zdravotný dozor,
c) zdravotné poistenie,
d) ďalšie vzdelávanie zdravotníckych pracovníkov,
e) prírodné liečebné kúpele, prírodné liečivé zdroje, prírodné minerálne vody.
A9. Iné ústredné orgány štátnej správy, ich postavenie a pôsobnosť.
- upravené v z. č. 575/2001 Z.z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy
OSTATNÉ ÚSTREDNÉ ORGÁNY ŠTÁTNEJ SPRÁVY
§ 21
Ostatné ústredné orgány štátnej správy
V Slovenskej republike pôsobia aj tieto ústredné orgány štátnej správy:
a) Úrad vlády Slovenskej republiky,
b) Protimonopolný úrad Slovenskej republiky,
c) Štatistický úrad Slovenskej republiky,
d) Úrad geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky,
e) Úrad jadrového dozoru Slovenskej republiky,
f) Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky,
g) Úrad pre verejné obstarávanie,
h) Úrad priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky,
i) Správa štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky,
j) Národný bezpečnostný úrad.
Organizácia ústredného orgánu štátnej správy
§ 22
(1) Na čele Úradu vlády SR je vedúci, ktorý je za výkon svojej funkcie zodpovedný predsedovi vlády. Vedúceho Úradu vlády SR vymenúva a odvoláva vláda.
(2) Na čele Protimonopolného úradu SR a Štatistického úradu SR je predseda, ktorého
vymenúva a odvoláva prezident SR na návrh vlády. Funkčné obdobie predsedu Protimonopolného úradu Slovenskej republiky je päť rokov.
(3) Na čele Úradu pre štátnu službu je predseda, ktorého, ak spĺňa predpoklady ustanovené osobitným predpisom, vymenúva a odvoláva prezident SR na návrh vlády. Funkčné obdobie predsedu Úradu pre štátnu službu je päť rokov.
(4) Prezident Slovenskej republiky odvolá predsedu Úradu pre štátnu službu, ak
a) je zdravotne nespôsobilý plniť povinnosti predsedu Úradu pre štátnu službu aspoň šesť po sebe nasledujúcich mesiacov,
b) prestal spĺňať predpoklady ustanovené osobitným predpisom alebo
c) porušuje povinnosti ustanovené všeobecne záväznými právnymi predpismi.
(5) Funkčné obdobie predsedu Úradu pre štátnu službu, ktorý bol odvolaný z funkcie podľa odseku 4, sa skončí dňom uvedeným v rozhodnutí prezidenta SR. Rozhodnutie prezidenta SR je konečné a nemožno sa ďalej proti nemu odvolať. Podpredsedu Úradu pre štátnu službu vymenúva a odvoláva predseda Úradu pre štátnu službu.
(6) Predseda Úradu pre štátnu službu sa môže svojej funkcie vzdať, a to písomným oznámením o vzdaní sa funkcie predsedu Úradu pre štátnu službu. Písomné oznámenie doručuje prezidentovi SR najneskôr pred dňom, ktorý uvádza ako deň skončenia funkcie.
(7) Funkčné obdobie predsedu Úradu pre štátnu službu, ktorý sa vzdal funkcie podľa odseku 6, sa skončí dňom uvedeným v oznámení o vzdaní sa funkcie predsedu Úradu pre štátnu službu. Ak predseda Úradu pre štátnu službu dátum skončenia svojej funkcie neuviedol, funkčné obdobie sa skončí dňom doručenia oznámenia prezidentovi SR alebo dňom, ktorý určí prezident SR
(8) Na čele Národného bezpečnostného úradu je riaditeľ, ktorého vymenúva a odvoláva vláda. Riaditeľ je za výkon svojej funkcie zodpovedný vláde.
(9) Na čele ostatných ústredných orgánov štátnej správy uvedených v § 21 písm. e) až j) je predseda, ktorého vymenúva a odvoláva vláda. Predseda je za výkon svojej funkcie zodpovedný vláde.
(10) Predsedu v čase jeho neprítomnosti zastupuje v rozsahu jeho práv a povinností podpredseda. Predseda môže poveriť aj v iných prípadoch podpredsedu, aby ho zastupoval v rozsahu jeho práv a povinností. Podpredsedu vymenúva a odvoláva vláda na návrh príslušného predsedu. Podpredsedu Protimonopolného úradu SR vymenúva a odvoláva predseda Protimonopolného úradu Slovenskej republiky.
§ 23
(1) Na členenie ústredného orgánu štátnej správy sa primerane použije § 5.
(2) Organizačnú štruktúru ústredného orgánu štátnej správy určuje organizačný poriadok, ktorý vydáva vedúci, predseda alebo riaditeľ príslušného ústredného orgánu štátnej správy.
§ 24
Úrad vlády Slovenskej republiky
(1) Úrad vlády Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy pre kontrolu plnenia úloh súvisiacich s výkonom štátnej správy, kontrolu plnenia úloh z uznesení vlády, ako aj pre kontrolu vybavovania petícií a sťažností.
(2) Úrad vlády Slovenskej republiky môže v rozsahu ustanovenom osobitným predpisom (10/1996 o kontrole v št. správe) kontrolovať použitie prostriedkov štátneho rozpočtu určených na plnenie úloh štátnej správy.
(3) Úrad vlády Slovenskej republiky kontroluje plnenie úloh z uznesení vlády.
(4) Úrad vlády Slovenskej republiky plní aj úlohy spojené s odborným, organizačným a technickým zabezpečením činnosti vlády.
§ 25
Protimonopolný úrad Slovenskej republiky
Protimonopolný úrad Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy na ochranu a podporu hospodárskej súťaže.
§ 26
Štatistický úrad Slovenskej republiky
Štatistický úrad Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy pre oblasť štátnej štatistiky.
§ 28
Úrad geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky
Úrad geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy pre geodéziu, kartografiu a kataster nehnuteľností.
§ 29
Úrad jadrového dozoru Slovenskej republiky
(1) Úrad jadrového dozoru Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy pre oblasť jadrového dozoru.
(2) Úrad jadrového dozoru SR zabezpečuje výkon štátneho dozoru nad jadrovou bezpečnosťou jadrových zariadení vrátane nakladania s rádioaktívnymi odpadmi a vyhoretým palivom a ďalšími fázami palivového cyklu, ako aj nad jadrovými materiálmi vrátane ich kontroly a evidencie. Zabezpečuje posudzovanie zámerov programu využitia jadrovej energie a kvality vybraných zariadení a prístrojov jadrovej techniky a záväzky Slovenskej republiky vyplývajúce z medzinárodných zmlúv týkajúce sa jadrovej bezpečnosti jadrových zariadení a nakladania s jadrovými materiálmi.
§ 30
Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR
(1) Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR je ústredným orgánom štátnej správy pre oblasť technickej normalizácie, metrológie, kvality a posudzovania zhody.
(2) Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR vypracúva koncepciu štátnej politiky, vykonáva metodickú činnosť a dozerá na plnenie úloh v oblasti normalizácie, metrológie, kvality a posudzovania zhody.
§ 31
Úrad pre verejné obstarávanie
Úrad pre verejné obstarávanie je ústredným orgánom štátnej správy pre verejné obstarávanie.
§ 32
Úrad priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky
(1) Úrad priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy pre oblasť priemyselného vlastníctva.
(2) Úrad priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky vykonáva štátnu správu v oblasti ochrany vynálezov, priemyselných vzorov (DIZAJNY), úžitkových vzorov, topografie polovodičových výrobkov, ochranných známok a označenia pôvodu výrobkov.
§ 33
Správa štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky
Správa štátnych hmotných rezerv SR je ústredným orgánom štátnej správy pre štátne hmotné rezervy a pre koordináciu a metodické usmerňovanie opatrení na riešenie stavu
ropnej núdze.
§ 34
Národný bezpečnostný úrad
Národný bezpečnostný úrad je ústredným orgánom štátnej správy na ochranu utajovaných skutočností, šifrovú službu a elektronický podpis.
SPOLOČNÉ USTANOVENIA
Úlohy ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy
§ 35
(1) Ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy sú právnické osoby.
(2) Ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy sa podieľajú na tvorbe jednotnej štátnej politiky v jednotlivých oblastiach, uskutočňujú túto politiku, vykonávajú v rozsahu svojej pôsobnosti štátnu správu a plnia ďalšie úlohy ustanovené v ústavných zákonoch, zákonoch a iných všeobecne záväzných právnych predpisoch.
(3) Ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy v rozsahu vymedzenej pôsobnosti zodpovedajú aj za úlohy obrany a vytváranie podmienok na realizáciu požiadaviek zabezpečovania príprav na obranu a ochranu.
(4) Ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy v rozsahu vymedzenej pôsobnosti zabezpečujú aj úlohy súvisiace s dojednávaním a vykonávaním medzinárodných zmlúv, s rozvojom medzištátnych vzťahov a medzinárodnej spolupráce vrátane úloh, ktoré pre Slovenskú republiku vyplývajú z medzinárodných zmlúv, ako aj z jej členstva v medzinárodných organizáciách.
§ 36
Ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy skúmajú problematiku vo veciach, ktoré sú v ich pôsobnosti, a analyzujú dosahované výsledky. Robia opatrenia na riešenie aktuálnych otázok a spracúvajú koncepcie rozvoja zverených oblastí a riešenia základných otázok, ktoré po zverejnení a po pripomienkovom konaní predkladajú vláde. V prípadoch ustanovených zákonom alebo na základe rozhodnutia vlády sa pripomienkové konanie nemusí uskutočniť.
§ 37
Ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy sa starajú o náležitú právnu úpravu vecí patriacich do ich pôsobnosti. Pripravujú návrhy zákonov a iných všeobecne záväzných právnych predpisov, zverejňujú ich a po prerokovaní
v pripomienkovom konaní predkladajú vláde; dbajú aj o dodržiavanie zákonnosti v oblasti svojej pôsobnosti.
§ 38
(1) Ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy pri plnení svojich úloh úzko spolupracujú. Vymieňajú si potrebné informácie a podklady a prerokúvajú s inými ministerstvami opatrenia, ktoré sa ich dotýkajú.
(2) Ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy využívajú podnety a skúsenosti orgánov verejnej moci, ako aj podnety verejnosti.
(3) Ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy využívajú poznatky verejných inštitúcií, vedeckých inštitúcií, výskumných pracovísk a stavovských a profesijných organizácií; zapájajú ich najmä do práce na riešení otázok koncepčnej povahy a legislatívnej povahy.
(4) Ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy prerokúvajú s odborovými orgánmi a organizáciami zamestnávateľov návrhy závažných opatrení týkajúcich sa životnej úrovne, sociálnych a hospodárskych potrieb obyvateľstva.
§ 39
(1) Činnosť ministerstiev prostredníctvom ministrov a činnosť ostatných ústredných orgánov štátnej správy prostredníctvom ich štatutárnych orgánov riadi, koordinuje a kontroluje vláda.
(2) Vláda schvaľuje
a) štatúty ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy, ktoré podrobnejšie vymedzia ich úlohy a zásady ich činnosti,
b) limity počtov zamestnancov ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy okrem štátnych zamestnancov
c) zahraničné cesty predsedu vlády, podpredsedov vlády, ministrov, štátnych tajomníkov a predsedov ostatných ústredných orgánov štátnej správy a vedúceho Úradu vlády Slovenskej republiky.
(3) Sídlom ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy je Bratislava; sídlom Úradu priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky je Banská Bystrica.
27