zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Komenského / Pedagogická fakulta / sociologia detstva

 

poznamky prepisane strucne (sociologia_detstva.doc)

Sociológia detstva

 

 

Pojem dieťa a detstvo môžeme chápať z hľadiska viacerých diskurzov:

  1. vedecký diskurz
  2. náboženský diskurz
  3. umelecký diskurz
  4. politický diskurz
  5. právny diskurz
  6. masmediálny diskurz
  7. laický diskurz – vychádza z vedeckého diskurzu

 

 

 

 

 

 

 

 

Štyri roviny:

  1. Rovina objektívnej reality
  2. Rovina subjektívna
  3. Rovina symbolická – je podmieňovaná kultúrou
  4. Rovina štatistických dát

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sociológia

 

 

societas = spoločnosť, spolok, spojenectvo

logos = náuka, veda

 

socius = druh, spoločnosť

socio = spájať, kamarátiť sa

 

 

sociálny

  1. charitatívny, dobročinný
  2. spoločenský, družný
  3. hromadný, kolektívny
  4. týkajúci sa spoločnosti
  5. podmienený spoločnosťou
  6. záväzný, normatívny
  7. majúci na mysli blaho a dobro spoločnosti
  8. slúžiaci spoločnosti
  9. politický, triedny (vo význame sociálna trieda), reformný
  10. týkajúci sa medziľudských vzťahov a stykov
  11. týkajúci sa životných podmienok a životnej úrovne
  12. slúžiaci hygiene
  13. prospešný spoločnosti
  14. súcitiaci
  15. vyžadujúci pomoc
  16. nesobecký...

 

 

Sociológia je veda o spoločnosti, sociálnych skupinách a sociálnych interakciách.

 

 

„Sociológia je veda o vzájomnom pôsobení ľudí.“ (Durghaig)

 

 

  1. sociológia je aplikovaná veda
  2. v centre záujmu je človek, ktorý je chápaný ako sociálna bytosť (rôzne formy a združovcania sa rôznych ľudí a podmienky, k akým dochádza)

 

  1. človek je bio-psycho-sociokultúrna bytosť
  2. sociológia vznikla v 19. stor., zakladateľ bol Auguste Comte – ako prvý použil vo svojom diele pojem sociológia (Kurz pozitívnej filozofie)

 

ďalší predstavitelia:

  1. Platón, Aristoteles, Svätý Augustín, Ján Amos Komenský...
  2. český filozof Teller: „Sociológia mohla vzniknúť až potom, keď vznikli problémy, ktorými sa zaoberá.“

 

 

Delí sa na:

  1. sociálna statika – zaoberá sa spoločnosťou v pokoji (= zaoberá sa štruktúrou spoločnosti)
  2. sociálna dinamika – zaoberá sa vývinom spoločnosti

 

Vývoj sociológie delíme do troch období:

  1. 30. – 40. roky 19. stor. – 20. roky 20. stor.
  2. 20. roky 20. stor. – 60. – 70. roky 20. stor.
  3. prelom 60. a 70. rokov 20. stor. – dodnes

 

  1. snažili sa vymedziť predmet sociológie, metódy, ktoré má používať, postavenie sociológie spoločnosti (Karl Marx, Ferdinand Tönnix, Emil Durkheim /Francúz, profesor, sociológie v 2. pol. 20. stor./, H. Spencer, Max Weber...)
  2. nešlo len o teoretické vymedzenie sociológie, ale už o empirický výskum (= v teréne realizujem určitý výskum)
  1. v 20. stor. sa ťažisko výskumu presúva do USA – Chikago
  2. Talcot Parsons – predstaviteľ tzv. štrukturálneho funkcionalizmu (jeden z najvýraznejších smerov sociológie)
  3. Teória sociálneho konfliktu – škola v USA – L. Coser – američan nemeckého pôvodu; Charles Reis Mills – autor koncepcie Sociologická imaginácia
  1. aj USA aj Európa, celý svet
  1. kríza sociológie – existuje veľa smerov, názorov, škôl
  2. interpretatívna sociológia – zaoberá sa mikrosociológiou, zaujíma ju, ako ľudia interpretujú svoj každodenný svet
  3. mikrosociológia – témou je každodenný život ľudí
  4. makrosociológia
  5. do tohto tretieho obdobia patrí aj sociológia detstva, bola inšpirovaná interpretatívnou sociológiou

 

 

Sociologická imaginácia

  1. rozvíjanie určitej predstavivosti
  2. schopnosť vidieť svoj život z istého nadhľadu, vidieť ho v širších sociokultúrnych a historických súvislostiach v našich životoch
  3. sociológia, na rozdiel od iných spoločenských vedných disciplín, analyzuje jednotlivé javy zo sociálnych príčin

 

 

Sociológia detstva je aplikovaná sociologická disciplína, okrem iného skúma sociálne svety detí.

 

 

Impulzy pre rozvoj sociológie boli dva:

  1. vonkajší
  2. vnútorný

 

1924 – prijatá Genevská Deklarácia práv dieťaťa

1969 – prijatá Deklarácia práv dieťaťa

1989 – Dohovor o právach dieťaťa

1979 – rok dieťaťa

 

 

  1. detstvo je sociokultúrny fenomén (kategória), je to určitá sociálna inštitúcia. Je to určitý priestor, ktorý vytvorila spoločnosť pre deti.

 

Sociálna a kultúrna antropológia – Margaret Miet + Ruth Benedikt

 

  1. už v 30. rokoch hovorí Ruth Benediktová, ze každá kultúra dáva dôvod na niečo iné – naša euroamerická kultúra je posadnutá robením ostrého rozdielu medzi detstvom a dospelosťou