zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Mateja Bela / Ekonomická fakulta / Svetová ekonomika

 

Prednáška č. 1 (prednaska_c._1-_22.9.2008.doc)

Marketing

Prednáška č. 1                22.9.2008

 

Marketing

-marketing je sociálny proces, pri ktorom jednotlivci a skupiny získavajú to, čo potrebujú a chcú prostredníctvom tvorby, ponuky a výmeny.......(skriptá)

 

Marketing ako prax

-umenie predávať produkty

-spojovací článok medzi výrobcom a zákazníkom

 

Východiskové kategórie marketingu

        Potreby                        Požiadavky                                Dopyt

        Ponuka                        Spotreba                                Výmena

        Produkt                        Hodnota                                Spokojnosť

        Kvalita                                Trh                                        Transakcia

 

 

 

VÝVOJOVÉ KONCEPCIE:

 

Výrobná koncepcia

        -súvisí s masovou výrobou a distribúciou

        -dosahovanie vysokej produktivity práce, znižovanie nákladov

 

Výrobková koncepcia

        -výrobcovia sústreďujú pozornosť na postupné zlepšovanie, investujú do inovácií

 

Predajná koncepcia

        -firmy vyvíjajú agresívnu podporu predaja produktov

-základná myšlienka: spotrebitelia by mnohé produkty ani nekúpili, keby ich predaj nebol podporený

 

Marketingová koncepcia

-zásadná zmena postupu: definovanie cieľového trhu, potrieb zákazníka, stanovenie stratégie a nástrojov, zisk cez uspokojeného zákazníka

-základná myšlienka: kľúčom k dosahovaniu cieľov organizácie je schopnosť  byť efektívnejší v určovaní potrieb zákazníka a ich uspokojovaní

 

Sociálna marketingová koncepcia

        -reakcia na znečisťované životné prostredie, nedostatok prírodných zdrojov

-základná myšlienka: uspokojovanie potrieb, želaní, záujmov cieľových trhov zvyšovaním blahobytu spotrebiteľa

 

 

Maximum dosahovaných efektov sociálnej marketingovej koncepcie

        Záujmy organizácie

        Záujmy majiteľa                                Maximum efektov

        Záujmy spoločnosti

        Záujmy zákazníka

Marketingový mix

 

        Produktový mix                                                Cenový mix

 

                                        Cieľový trh

        

        Distribučný mix                                                Komunikačný mix

 

 

 

Marketingový mix- 4P x 4C

        Pohľad predávajúceho                                Pohľad kupujúceho

        produkt                        ↔                        riešenie potrieb zákazníka

        cena                                ↔                        náklady spotrebiteľa

        distribúcia                        ↔                        dostupnosť, pohodlie

        komunikácia                        ↔                        komunikácia so spotrebiteľom

 

 

Klasifikácia marketingu podľa oblasti aplikácií

        -Medzinárodný marketing

        -Business to business

        -Marketing služieb

        -Marketing neziskových organizácií

 

 

Klasifikácia marketingu podľa dopytu

Dopyt                                        Úloha                                        Marketing

negatívny                                vytvoriť                                konverzný

chyba, absentuje                        stimulovať                                stimulujúci

potencionálny                                rozvinúť                                rozvojový

znížený                                 zvýšiť                                        remarketing

nadmerný                                znížiť                                        demarketing

kolísavý                                zabezp. plynulosť                        synchromarketing

plynulý                                udržať plynulosť                        podporný

 

 

 

SEGMENTÁCIA TRHU

 

-segmentácia trhu- predstavuje proces, v ktorom sa celkový trh rozčlení do vnútorne homog. a zároveň od ostatných účast. trhu odlišných skupín spotrebiteľov

 

-trhový segment- predstavuje časť trhu, kt. tvoria spotrebitelia s podobnými potrebami, spotreb. správaním a nákupným rozhodovaním na danom trhu

        -vnútorne homogénne a medzi sebou odlišné časti trhu

 

 

 

Úrovne segmentácie trhu

        Hromadný marketing

        Segmentovaný marketing

        Individuálny marketing

        Lokálny marketing

        Výklenkový marketing

 

 

Kritéria segmentácie na spotrebiteľských trhoch

        -geografické- svetadiel, krajina, región

        -demografické- vek. skupina, pohlavie, veľkosť rodiny

        -psychografické- spoloč. triedy, život. štýl, postoje

        -behaviorálne- nákupné príležitosti

 

Kritéria segmentácie na trhoch organizácií

        -demografické- veľkosť zákazníka

        -prevádzkové premenné- technolog. predpoklady

        -nákupné prístupy- organizácia nákupu

        -situačné hľadiská- kúpna príležitosť

        -osobné charakteristiky- ochota, vek, skúsenosť

 

Požiadavky na efektívnu segmentáciu

-merateľnosť

-výdatnosť

-dostupnosť

-diferencovateľnosť

-akcieschopnosť

 

Procesy segmentácie trhu

 

        Implementácia a monitoring

        Spracovanie marketingového mixu

        Výber cieľového trhu a stratégie

        Rozdelenie trhu na segmenty

        Určenie relevantných kritérií

        Identifikácia potrieb a hodnôt zákazníka

 

 

Výber cieľového trhu – kritéria

-finančná atraktívnosť pre firmu

-technologické možnosti firmy

-predpoklady rastu a veľkosti segmentu

-štruktur. príťažlivosť segmentu

-súlad market. cieľov a zdrojov firmy

-predpoklad dlhodobej prosperity alebo krátkodobej ziskovosti segmentu

 

 

Výber cieľov. trhu- targeting

 

Koncentrovaný marketing

Výberová špecializácia

Pokrytie celého trhu (nediferencované, diferencované)

Produktová špecializácia

Trhová špecializácia

 

Trhová pozícia- pozicioning

-trhová pozícia- predstavuje postavenie produktu na trhu v mysli zákazníka, je to miesto, aké mu zákazník prisudzuje vo svojej mysli v porovnaní s konkurenciou

-postavenie na trhu- súvisí s podielom na trhu vo vzťahu ku konkurencií, vzťah udávaný v reálnych číslach

-diferenciácia produktu- jej úlohou je odlíšiť sa od konkurencie