zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Právnická Fakulta / Medzinárodné právo verejné

 

Prednaska 29.9.2008 (uvod_do_mpv.doc)

29.9.2008

Úvod do MPV

 

  1. už od staroveku existovalo MPV popri vnútroštátnom práve
  2. odráža súhlasný prejav štátov. V priebehu histórie tento súhlas sa mal presadzovať za situácie faktickej nerovnosti štátov, a preto až do zač. 20.st bol tento súhlas dosahovaný istými hrozbami zo strany silnejších štátov.
  3. MPV existovalo popri vnútroštátnych právach ako slabšie odvetvie, MPV normy boli veľmi skromné oproti normám vnútroštátneho práva
  4. procesné predpisy v MPV dlho neboli veľmi rozvinuté
  5. pravidlá MPV kopírovali tie vnútroštátne. Tieto pravidlá mali regionálnu povahu.
  6. otázky, ako riešiť vzťahy civilizovaných národov
  7. MPV má partikulárny charakter – aj preto, že boli veľké geografické vzdialenosti a nemožnosť vzájomného ovplyvňovania (dokonca aj dnes si niektoré typy práv udržiavajú ten svoj pevný charakter – napr. common law)
  8. Bolo málo otázok spoločného záujmu, MPV vtedy riešilo najmä otázky vojny a pod.(nemalo to praktický charakter napr. nejakých obchodných zmlúv atď.)
  9. 15./16.st – objavili sa prvé možnosti vzájomného ovplyvňovania sa
  10. ako začali rásť vzájomné vzťahy medzi štátmi, vynárali sa postupne otázky, ktoré bolo treba riešiť
  11. už oddávna štáty udržiavali diplomatické styky, bola to taká nárazová ad hoc diplomacia. Diplomatom sa priznávali osobitné výhody – začalo sa formovať niečo nad úrovňou vnútroštátnych právnych poriadkov. Táto ad hoc diplomacia je v 15./16.st. zmenená na stálu diplomaciu (začína sa rozvíjať MP diplomatické- prekonalo dodnes 5 storočí)
  12. právo vojny (resp. právo ozbrojených konfliktov) – boli to totálne vojny, veľmi kruté. Bol pokus o zmravnenie týchto bojov, aj za vplyvu katolíckej cirkvi. MPV nepoznalo právne prekážky na použitie sily, ak také boli, tak išlo len o faktické prekážky. Medzinárodné spoločenstvo sa usilovalo zhumanizovať vojny. Postupne vznikala predstava, že by vojna mala mať nejaké pravidlá. Humanizácia vojenských konfliktov nie je zákaz vojen. Od zač.20. st. sa k tomu pripája aj snaha zakázať vojny
  13. dnes už svetský charakter MPV, ale dlhé obdobie zaujímala významné postavenie katolícka cirkev, lebo bola dobre organizovaná a štáty ju uznávali. Bola napr. garantom medzinárodných zmlúv, aj sankcie za porušenie medzinár. zmlúv mali náboženský charakter.
  14. Po 30 ročnej vojne uzavretý Westfálsky mier, ktorý potvrdil, že vedúca úloha cirkvi v MPV už skončila. Veľa štátov už malo svetský charakter a mohli si sami vybrať, nakoľko silnú pozíciu dajú cirkvi – sekularizácia MPV (oddelenie od cirkvi)
  15. Cirkev dnes nemá podstatné postavenie v MPV
  16. Úloha MPV: štáty neustále súperili, a aby 1 štát priveľmi nezosilnel, od 16./17. st. sa vytváral systém aliancií. Štáty tým, že boli približne rovnako silné, sa neodvážili napádať sa. Postupne ale aj tak niektoré štáty silneli. Tento systém aliancií fakticky pretrval dodnes (resp. do 20. st.).
  17. Spoločnosť národov mal byť orgán chrániaci medzinárodný mier a bezpečnosť. Ukázalo sa veľmi skoro, že zlyhala. Potom vznikla OSN a s ňou snaha úplne zrušiť aliancie – namiesto toho kolektívna bezpečnosť a všetky otázky mieru a bezpečnosti boli zverené Bezpečnostnej rade OSN.
  18. Napriek myšlienke kolektívnej bezpečnosti, tento nový systém zlyhal – štáty sa necítili bezpečne, veľmi tomu neverili, a tak sa vrátil aliančný systém.
  19. 1949 vzniklo NATO

 

Otázka, ako civilizované štáty vyriešili vzťahy k barbarským národom?

  1. všeobecné presvedčenie hovorilo, že nie je možné považovať ich za štáty a ich územie sa považuje za terra nulius – v tomto prípade sa tu neuplatňovali výdobytky MPV ako v civilizovaných krajinách
  2. ako silnel tlak týchto národov, vytvorili sa v rámci koloniálneho systému také inštitúty ako napr. protektorát, suverenita, ... . Ten systém bol ekonomicky nespravodlivý. Tento stav sa vracia dnes v podobe „boja s emigrantmi“, ktorí opúšťajú svoje krajiny pre nemožnosť dôstojné žiť.
  3. boli vytvorené štáty, ktoré nezodpovedali tej štruktúre, ona zoslabla a na povrch sa dostali tradičné kmeňové väzby
  4. v 20. st. existovali poručenské systémy – spravovanie určitých štátnych útvarov
  5. do konca 20.st. zanikli všetky kolónie
  6. existuje medzinárodné spoločenstvo štátov a tendencia malých národov vytvoriť si vlastný štátik stále pretrváva
  7. druhy zmlúv: tzv. kapitulačné – text sa delil na kapituly, predmetom bolo vnucovať niečo tým menej rozvinutým.  
  8. niektoré štáty (Turecko, USA) začínali silnieť a stávať sa možnými protivníkmi. Inštitút uznania štátu v konštitutívnej forme. Uznaný štát bol vlastne uznaný, že jestvuje. Na to sú potrebné faktické predpoklady (veľkosť, hranice a pod.). Dôležité je, aby vznik takého štátu predstavoval naozaj snahu daného národa o sebaurčenie. Je potrebné aj dodržiavať ľudské práva, menšinové práva, ... .

 

SUBJEKTY MPV

  1. predovšetkým štáty
  2. od pol.19. st. sa vynárajú nové oblasti vzťahov medzi štátmi
  3. vznikali administratívne organizácie
  4. popri štátoch sú subjektmi aj medzinárodné vládne organizácie, ktoré si štáty vytvorili na riešenie nových špecifických oblastí vzťahov medzi štátmi.
  5. NGO – Greenpeace, Amnesty International, Elsa
  6. Od 1.pol. 20.st. aj jednotlivci sú subjektmi MPV

 

 

POJEM, PREDMET A OSOBITOSTI MPV

 

  1. V MPV nemáme žiadnu presnú definíciu
  2. Súbor právnych noriem, ktoré upravujú vzťahy medzi štátmi a inými subjektmi
  3. Zmluvy medzi štátmi a jednotlivcami nepatria do MPV, to je MPS
  4. MPS neupravuje vzťahy medzi štátmi. Napr. medzinárodné manželstva a pod.

 

Predmet úpravy

  1. nie je definovaný, MPV je obsahovo čoraz bohatšie a vnútorne čoraz štruktúrovanejšie
  2. neexistuje priame obmedzenia pre predmet úpravy MPV. Popri predmete úpravy sú otázky, ktoré štáty nechcú urobiť predmetom úpravy MPV. Obsah niektorých otázok patriacich do vnútroštátnej právomoci štátov je už dnes upravený MPV.
  3. Kogentné pravidlá MPV
  1. MPV má prevažne dispozičné normy, ale aj kogentné
  2. Štáty si navzájom môžu urobiť predmetom úpravy niečo, ale nesmie to byť v rozpore s normami MPV. Ak by takáto zmluva bola v rozpore, bola by absolútne neplatná alebo nulitná

 

Osobitosti MPV

  1. v oblasti 1.subjektov MPV a ich vzájomných vzťahov,  2.prameňov (tvorby noriem),  3.oblasti sankcií
  2. 1.: bez ohľadu na faktickú nerovnosť štátov sú štáty rovné. Vylúčená je nadradenosť jedného štátu nad druhým. Systém MPV má preto koordinačnú povahu
  3. 2.: v MPV neexistuje centrálny orgán. Tvorba noriem- štáty si obstarávajú návrhy medzinárodných zmlúv osobitne. Bola vytvorená Komisia pre MP, skladá sa z nezávislých odborníkov, ktorí pripravujú návrhy zmlúv z rôznych oblastí, a štáty si potom môžu vybrať z návrhov.   Základom tvorby MP je konsenzus – konsenzuálny charakter
  4. 3.: sankčný systém absentuje, je tu systém individuálnych sankcií – štáty sa svojpomocnými sankciami domáhajú dodržiavania svojho práva. Je tu aj systém kolektívnych sankcií, ktorý ale po 2.svetovej vojne nefungoval vôbec. Kolektívne nie sú na ujmu individuálnych sankcií. Pri individuálnych štáty nemôžu používať ozbrojené sily, pri kolektívnych sankciách áno.

 

Subjekty MPV a ich vzájomné vzťahy

  1. štát je veľmi zriedkavým subjektom vnútroštátnych vzťahov
  2. táto otázka má dynamický charakter
  3. štáty môžu rozhodnúť o vzniku ďalších subjektoch MPV
  4. štáty sú prvotné, originálne subjekty – zvrchovaná moc štátu nad svojím územím
  5. základom suverenity je fakticita
  6. štáty budú akceptovať len taký subjekt, ktorý bude spôsobilý plniť medzinárodné záväzky a bude plnoprávnym členom. Štáty sú často vedené sympatiami, alebo politickými dôvodmi.
  7. neuznané štáty majú veľmi sťaženú situáciu, resp. sú naviazané na ten štát, ktorý ich uznal
  8. štáty sú jednotné, alebo zložené – v jednotnom štáte je 1 systém štátnych orgánov
  9. teraz sa do úvahy berie aj spôsob vzniku štátu  - uznáva sa len ten štát, ktorý vznikol na základe realizácie práva národa na sebaurčenie (nemusí ísť len o štát, môže ísť aj o pripojenie jedného štátu k druhému). V zásade ale každá politická forma štátu by mala predstavovať jeho slobodnú vôľu, nesmie to byť vznik pod donútením.
  10. ani štáty nie sú trvalými subjektmi, môžu zaniknúť a to rôznymi spôsobmi: rozpad (Rak.-Uh.), odtrhnutie časti štátu, spojenie dvoch štátov
  11. vznik štátov aj v dôsledku rozpadu dvoch (viacerých) štátnych útvarov
  12. národnooslobodzovacie a povstalecké hnutia:

národnooslobodzovacie hnutia:

  1. národy dostali právo rozhodovať o svojej štátnosti, no vynárali sa prekážky zo strany   materských štátov a preto použitie ozbrojenej sily na tento účel je MPV-om povolené
  2. dočasné uznanie subjektu – obmedzená spôsobilosť – akty národnooslobodzovacieho hnutia sa berú ako akty štátnych orgánov, sú im povolené diplomatické styky aj podpisovanie zmlúv. Potom, po prípadnom úspechu takéhoto hnutia, sa skúma, či sa prenáša

 

povstalecké hnutia:

  1. podstatou je, že určitá skupina obyvateľstva nie je spokojná s vládou štátu a vytvoria novú vládu ozbrojenou cestou a to zvrhnutím pôvodnej vlády
  2. MPV nepredpisuje, akým spôsobom si majú štáty meniť svoje vlády (cesta ústavná, neústavná)
  3. medzinárodné spoločenstvo považuje takéto hnutie za zárodok novej výkonnej moci, ktoré ak sa dostane k moci, bude garantovať plnenie záväzkov MP
  4. vlády majú tendenciu riešiť to v tichosti, povstalci naopak
  5. sú to subjekty MP s porovnaním so štátmi s obmedzenou legitimitou, a sú dočasné

 

Medzinárodné medzivládne organizácie ako subjekt MPV

  1. vygenerovali sa do veľmi širokého spektra
  2. typické pre nich je to, že štáty im často zverujú výkon určitých vecí
  3. vzniká na základe medzinárodnej zmluvy, nemá faktuálny základ, ale právny (napr. Charta OSN). Táto medzinárodná zmluva určuje štruktúru a všetky podstatné náležitosti ohľadom danej organizácie
  4. medzinárodnoprávna subjektivita je obsahovo obmedzená – je odvodená od subjektivity štátu (nevládne org. nemajú medzin.subjektivitu, lebo im ju nemá kto postúpiť)
  5. oprávnenia, ktoré im štáty zverujú: 1. podpisovať medzinár. zmluvy s inými organizáciami, 2. právo na osobitné postavenie v rámci/mimo ??? štátu,  3. zodpovednosť za svoje protiprávne konanie

 

Medzinárodné nevládne organizácie ako subjekt MPV

  1. v mnohých sú zoskupení rôzni odborníci
  2. majú veľký význam pri kontrole, monitoringu plnenie medzinár. zmlúv – slúžia ako občianska kontrola regulárnosti volieb, alebo záväzkov v oblasti legality

 

Jednotlivec ako subjekt MPV

  1. dlho nebol subjektom MPV, bol len akýmsi odberateľom výhod a nevýhod
  2. stáva sa subjektom v prípade, že ide o natoľko závažné hodnoty, že nestačí, že subjektom MPV je len štát, ale je potrebné prizvať k záväzku aj jednotlivca
  3. od 18.st. sa za porušenie MP považuje najmä pirátstvo na mori
  4. sú zločiny, ktoré nie je možné identifikovať s geografickým územím jedného štátu
  5. V SOMÁLSKU SÚ NEBEZEPČNÍ PIRÁTI !!!
  6. snaha zabezpečiť si neutralitu, nestrannosť od justičných orgánov tých štátov, z ktorých tí zločinci pochádzajú a sú tam napr. hrdinami
  7. pokiaľ boli ľudské práva na úrovni vnútroštátneho práva, bolo to nedostačujúce – Všeobecná deklarácia ľudských práv, ktorá prináša katalóg ľudských práv, ktoré si zaslúžia ochranu. Potom nasledovali rôzne typy právnej úpravy o ochrane ĽP
  8. základom tejto úpravy je prirodzenoprávna úprava ĽP – platí pre každého
  9. najúčinnejšie sú ĽP chránené medzinárodnými súdnymi orgánmi

 

Existujú aj špecifické subjekty, ako napr. Svata stolica.

 

 

Vzťah medzinárodného a vnútroštátneho práva

 

  1. priorita medzinárodných právnych noriem pred vnútroštátnymi
  2. vnútroštátna norma nemôže slúžiť ako výhovorka neplnenia medzinár. normy
  3. najuzavretejší model predstavuje tzv. dualistická teória – vnútroštátne a medzinár. práva sú dva odlišné spôsoby úpravy – u nich sa medzinár. zmluva nemôže stať súčasťou vnútroštátneho pr. poriadku (príkladom je Írsko) – štát si nepripúšťa používanie medzinárodných pravidiel, tieto musia prejsť transformačným procesom. Výhoda transformačnej teórie spočíva v tom, že úradníci sú veľmi nedôverčiví voči používaniu iných než vnútroštátnych pravidiel.
  4. štáty, ktoré sú priateľskejšie voči normám MP presadzujú monistickú teóriu – vpúšťanie medzinár. zmlúv pr. poriadku štátu. Sú zmluvy, ktoré sú hneď aplikovateľné do pr. poriadku. Zmluva musí mať prednosť pred vnútorným predpisom (nemusí ho rušiť).  Výhoda je, že sme schopní pružne reagovať na zmeny v MP

 

 

Pramene MPV

Obyčaje

-nie je pravidlo, ktoré hovorí, ktoré pramene sú prameňmi MP

- za pramene by sa dalo považovať čl.38 Štatútu – že Medzinárodný súdny dvor môže používať medzinár. zmluvy, ....???

- základné pramene vytvárajú pre štáty nové záväzky, a pomocné len prispievajú k poznaniu a inšpirácii

Základné pramene MP:

  1. medzinárodné zmluvy – v rôznych obdobiach mali štáty rôzny záujem na presnosti svojich záväzkov v MP
  1. výhoda: písomná podoba, záväzky z nich sú ľahko identifikovateľné
  1. medzinárodný obyčaj – je záväzným prameňom MP, rovnocenným s medzinár.  zmluvou. Opierame sa o prax štátov, napr. obyčaje pri kozmických činnostiach (vznikol nový druh ľudskej činnosti). Ak výslovne neprotestujeme proti tvorbe obyčajového pravidla, má sa za to, že súhlasíme. Musí ísť o nepísané pravidlá správania sa, ktoré sa štátu dotýkajú, mlčanie je súčasťou tvorby obyčajov. Ak sa pravidlo používa, najprv musí trvať určitý čas, no samotná dĺžka jeho používania z neho ešte nerobí záväzné pravidlo.

 

 

5