Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trnavská univerzita / Pedagogická fakulta / Teoria a prax sekundarneho vzdelavania
organizacne_formy_vyucovania.doc (organizacne_formy_vyucovania.doc)
Organizačné formy vyučovania
Klasifikácia OF
K najzákladnejším OF patrí vyučovacia hodina.
Vyučovacia hodina:
- z hľadiska metodického postupu- základná, hodina besedy, hodina práce s knihou ale aj
hodina- exkurzia, vychádzka
- funkcie v systéme vyučovania- hodiny úvodné, hodiny preberania nového učiva,
zhrňujúce, záverečné hodiny a výlety
- obsahu vyučovania- všetky hodiny podľa predmetov, ktoré obsahujú učebný plán
/hodina matematiky, hudobnej výchovy... /
Formy skupinového vyučovania
A, hodina v menejtriednej škole
B, hodina s využitím princípov vnútornej difernciácie
C, hodina skupinového vyučovania
Formy individuálneho vyučovania
A, domáce úlohy
B, individuálna výučba v jazykovom laboratóriu
C, hodina samostatnej práce s učebnicou
D, hodina samoučenia pomocou techniky
E, hodina programového vyučovania
Formy mimoškolského vyučovania
A, hromadné
B, skupinové
C, individuálne
-realizujú sa na pracoviskách, kultúrnych zariadeniach ale aj v rodine
Vyučovacia hodina
- učiteľ pracuje v presne vymedzenom čase s triedou v učebni, podľa stabilného rozvrhu
hodín
- skladá sa z článkov- tie tvoria štruktúru vyučovacej hodiny
ŠVH- organizačná časť hodiny
- kontrola domácej úlohy
- opakovanie učiva
- vytváranie nových vedomostí
- opakovanie prebratého učiva
- uloženie domácej úlohy
- krátke zhodnotenie práce
- záver vyučovacej hodiny
Aby bola vyučovacia hodina efektívnou
- presne dodržiavať čas VU
- v komunikácii so žiakmi vylúčiť nadbytočné slová
- nerušený prechod z 1 časti hodiny do inej
- udržiavať aktivitu počas celej hodiny
- rešpektovať individuálne osobitosti žiakov
Domáca úloha
- možno ju skontrolovať klasicky / pozrieť, podpísať/
- alebo vzájomná kontrola úloh žiakmi
Skúšanie
- je zamerané na to, aby sa zistilo, čo žiak vie , čo sa naučil a čo nie
- prečo žiak učivo neovláda
Vychádzka- umožňuje žiakovi poznávať predmety a javy, kt. s úv blízkosti školy, je kratšia
Exkurzia- pripravovať ju treba s väčším časovým predstihom
Aby vych. a ex. splnili vých.- vzdelávacie ciele je potrebné:
- dôkladná príprava učiteľa
- dôkladná príprava žiakov
- využívať vhodné vysvetlenie, pôsobiť na žiakov výchovne, dbať na bezpenosť
Výlet- na konci školského roka