Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trnavská univerzita / Pedagogická fakulta / Teoria a prax sekundarneho vzdelavania
vyucovacie_za_sady.doc (vyucovacie_za_sady.doc)
VYUČOVACIE ZÁSADY
Vyučovacie zásady =vyučovacie princípy = didaktické zásady = didaktické princípy
Ani jedna zásada nie je významnejšia ako druhá. Vo vyučovaní sa navzájom prelínajú a jedna druhú podporujú.
Definícia:
Vyučovacie zásady sú najvšeobecnejšie alebo najzákladnejšie požiadavky, ktoré v súlade s cieľmi výchovno vzdelávacieho procesu a jeho základnými zákonitosťami určujú jeho charakter.
- Zásada uvedomelosti a aktivity
Požiadavka: Žiak má k učebnej činnosti pristupovať uvedoemele a vlastnou aktívnou činnosťou získavať nové vedomosti, spôsobilosti , zručnosti a návyky.
- Zásada názornosti
Požiadavka: Žiak má získať nové vedomosti, spôsobilosti , zručnosti a návyky na zákalade konkrétneho zmyslového vnímania predmetov a javov.
Význam: vyplýva z podsataty poznávania ako procesu.
Závisí od: veku žiakov, povahy učiva, fázy vyuč. procesu.
Funkciu názoru plnia: pozorovanie skutoč. predmetov a javov, nepriamy názor, názorné prestavy, vzťahové prežívanie
Významným prostriedkom názoru na vyučovaní je krieda a tabuľa!
- Zásada primeranosti
Požiadavka: Obsah a rozsah učiva, ale i metúody jeho sprostredkovania majú byť žiakom primerané k ich biologicko-psychologickým schopnostiam.
- Zásada trvácnosti
Požiadavka: Žiak si má učivo bezpečne zapamätať a v prípade potreby si ho má vedieť vybaviť v pamäti a využiť v činnosti.
Nejde o zapamätanie si učiva, podstatnejšie je vedieť ho využívať.
- Zásada systematickosti (postupnosti)
Požiadavka: Logicky usporiadaný didaktický systém učiva so zreteľom na vekové osobitosti žiakov, ktorý si žiaci systematicky osvojujú pod vedením učiteľa.