zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trenčianska univerzita A. Dubčeka / Ústav Prírodných a Humanitných Vied / Dejiny politického myslenia I.

 

thomas more, tomas campanella (thomas_moore,_thomas_campanella.doc)

THOMAS MOORE

ÚTOPIA        - topos – miesto        mimo mesta

- ou – predpona

  1. bol kanonizovaný pápežom Piom XI.
  2. Žil od konca 15. storočia do konca 16. storočia
  3. Začínal ako mních vo františkánskom ráde
  4. 2-krát sa ženil
  5. v ideálnom štáte by malo existovať viacero cirkví – napríklad aj anglikánska cirkev
  6. ideálne štáty sa vytvárali ako mestské štáty
  7. mesto sa ľahšie usporadúva ako teritórium
  8. zástupcovia osvietenstva, osvety, vzdelania, rovnosti, slobody
  9. neboli prívržencami veľkých majetkových rozdielov = tvorcovia SOCIÁLNEJ ROVNOSTI
  10. vnímali POTREBU CIRKVI v štáte – duchovná autorita
  11. občas súhlasil, občas nesúhlasil s panovníkom (Henrich VIII.)
  12. stal sa „predsedom vlády“
  13. v meste usporadúvať štát, nepotreboval tam šľachtu, ak tam je – nemá mocenské privilégia
  14. niet dôvodu na rozdiely medzi mužmi a ženami (moc)
  15. vnímal zlato ako symbol zla
  16. akceptoval EXISTENCIU OTROKOV, píše o tom, prečo potrebuje otrokov
  17. existujú isté povolania, ktoré nie sú dôstojné človeku – napríklad baníci, sluhovia – na to potrebuje buď ťažkých trestancov alebo zločincov z iných krajín
  18. zlepšuje sociálnu pozíciu ostatných občanov
  19. zavádza rozvody ako bežnú súčasť života, bezplatné vzdelanie, sociálnu starostlivosť pre starých a chorých

 

THOMAS CAMPANELLA

  1. 2. polovica 16. storočia
  2. vstúpil do rádu – Tomasso
  3. bol talian
  4. silne nábožensky orientovaný
  5. sociálne myšlienky, otázka národnej zvrchovanosti
  6. dostal sa do väzenia, po 27 rokoch ho prepustili
  7. kniha SLNEČNÉ MESTO (Slnečný štát)
  8. najlepší štát = mesto
  9. štát má základnú zodpovednosť za osudy ľudí
  10. národ má byť vzdelaný
  11. múdrosti sa mali dávať navonok
  12. mesto bolo obohnané hradbami, kde boli vytesané múdrosti, deti ich navštevovali s učiteľmi = VEREJNÉ KNIŽNICE
  13. vzdelanosť mala byť vyššia ako za čas Moora
  14. cirkev zakázané knihy zamykala, definovala zakázané knihy, tieto knihy nepatrili do múdrosti = SELEKCIA
  15. žili na určitom rozhraní vládnutia a myslenia o vládnutí
  16. obdobie častých vojen
  17. obdobie, kedy bola túžba vládnuť veľmi silná
  18. stáli si za svojimi myšlienkami
  19. dominujú sociálne otázky nad politickými