Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trenčianska univerzita A. Dubčeka / Ústav Prírodných a Humanitných Vied / Metody empirickeho vyskumu
rozhovor (6.doc)
6. ROZHOVOR
- Charakteristika :
- Špecificky prípad interakcie medzi výskumníkom a respondentmi s cieľom získať od neho určité informácie. Nezisťujeme objektívne fakty sociálnych javov, ale názory a mienka ľudí a vybraných sociálnych problémoch
- Cieľom rozhovoru je charakteristika tejto osoby, poznávania jej osôb číta zámennou názorov záujmov, postojov, skúsenosti.
- GNOZEOLOGICKÁ ANALÝZA : KOMUNIKAČNÝ AKT :
- vyslovenie otázky výskumníkov
- príjem zo strany respondentov
- pochopenie položenej otázky
- vnútorná reakcia respondentov
- odpovede na položené otázky
- príjem odpovedí zo strany výskumníkov
- záznam odpovede
- vyslovenie ďalšej otázky
- OSOBNOSŤ ANKENTÁTORA :
- Vek, pohlavie
- Vonkajší vzhľad anketátora – prvý dojem
- Osobné vlastnosti anketátora – poctivosť, svedomitosť, záujem o prácu, schopnosť dodržiavať pokyny, sociability, empatická schopnosť, rétorické kvality
- Prehrešky anketátora – falzifikácia záznamového hárku o rozhovore
- Záznam odpovedí respondentov
- Tempo rozhovoru – závisí na téme
- DRUHY A TYPY ROZHOVORU :
- ŠTANDARIZOVANÝ – je uskutočňovaný prísne podľa textu vopred stanovených otázok s vytypovanými osobami (vek, pohlavie)
- Nevyhnutná pomôcka – záznamový hárok
- NEŠTANDARIZOVANÝ – väčšinou sa uskutočňuje v počiatočných fázach sociologického výskumu, keď kritérium respondenta a štandarda nemá rozhodujúci význam
- POLOŠTANDARIZOVANÝ – základom je stanovenie určitého množstva štandardizovaných otázok, ktoré sú v priebehu rozhovoru dopĺňané voľnými otázkami
- ZJAVNE PROTOKOLOVANÝ ROZHOVOR – respondent je presne informovaný o sociálnej role, charaktere, obsahu a cieľoch
- ZJAVNE NEPROTOKOLOVANÝ ROZHOVOR – keď respondent vie o tom, že je s ním uskutočňovaný rozhovor
- TAJNÝ ROZHOVOR – vo svojej klasickej forme predstavuje voľný rozhovor
- INDIVIDUÁLNY ROZHOVOR – najčastejší typ rozhovoru v sociálnom výskume
- HROMADNÝ ROZHOVOR – používa sa vo výskume malých sociálnych skupín. Súhlasom – najprv rozhovor, potom overenie údajov. Nesúhlasom – postup opačný – rozhovor s jednotlivcom potom celá skupina
- TVRDÝ – veľmi sa podobá na výsluch
- NEUTRÁLNY - výskum zachováva k respondentovi indiferentný vzťah a navodzuje voči nemu len tému rozhovoru postup kladením jednotlivých otázok
- MÄKKÝ - navodenie osobnej sympatie výskumníka a respondenta
- HĹBKOVÝ – podrobné zisťovanie motívov určité správania a konania, skúmanie postojov
- PANELOVÝ – je opakovanie rozhovoru s tým istým súborom opýtaných
- TELEFONICKÝ – málo reprezentatívnych informácií
- Priebeh rozhovoru :
- Príprava výskumníka – dôsledné, teoretické zvládnutie skúmanej problematiky, schopnosť nadviazať styk , zdvorilosť
- FÁZY ROZHOVORU :
- PRÍPRAVA ROZHOVORU – čo najlepšie zoznámenie
- ZAHÁJENIE ROZHOVORU – prelomiť ľady, nadviazať konverz
- PRIEBEH ROZHOVORU – zvolený typ rozhovoru
- KLÍMA ROZHOVORU – získanie relevantných poznatkov
- ROZVÍJANIE TÉMY A DĹŽKA ROZHOVORU – vyplýva z typu rozhovoru a z cieľov, ktoré sú ním sledované
- ZÁZNAM Z ROZHOVORU – musí byť hlavne presný a verne zachytiť odpovede. (prvá reakcia respondenta, odpoveď neviem nezaznamenávať, poznamenať komentár)
- UKONČENIE ROZHOVORU – charakter ukončenia návštevy
- SPRACOVANIA ZÁZNAMOV ROZHOVORU – závisí na type rozhovoru
- CHYBY :
- SITUAČNÉ CHYBY – nevhodne zvolené miesto, čas, sociálna situácia
- SOCIOLOGICKÉ ZDROJE CHÝB – považovať osobnosť výskumníka
- PSYCHOLOGICKÉ ZDROJE CHÝB – názory výskumníka na respondenta
- KLADY A NEDOSTATKY ROZHOVORU :
- POZITÍVNE STRÁNKY – priamy sociálny styk výskumníka, priebežné pozorovanie správania
- NEDOSTATKY – individuálne rozdiely, záznam odpovedí, skúmanie veľkého počtu priestorovo rozptýlených jednotlivcov