zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Technická Univerzita Košice / Strojnícka fakulta / Inovácie

 

03.tema.doc (03.tema.doc)

Inovačné príležitosti: Až analýza príležitosti ukáže, či nápad je realizovateľný a či splňuje podmienky potenciálnej úspešnosti. Proces identifikácie príležitosti možno prirovnať k hľadaniu zlatých zrniek. Ak inovačné nápady prirovnáme k zlatonosnému piesku, potom osievanie cez sústavu sít je hľadanie príležitosti. Tento postup potvrdzujú štatistické údaje o tzv. vyraďovaní nových inovačných nápadov. Metodický postup hodnotenia inovačnej príležitosti: 1. Kontrola hodnotených nápadov: Je nápad jasne sformulovaný? 2. Triedenie nápadov do skupín. 3. Výber systému hodnotenia resp. spracovanie vlastného systému hodnotenia. 4. Vykonanie hodnotenia. Pri výbere systému hodnotenia a príležitostí treba uvážiť nasledovné faktory: 1. Funkčnosť, 2. Úplnosť a presnosť, 3. Spoľahlivosť, 4. Vlastná efektívnosť, 5. Dobrá aplikovateľnosť.  Typové metodické nástroje testovania: 1. Metóda kontrolných otázok – použije sa súbor otázok, kt.sa ukázali ako efektívne v podobných podmienkach 2. Metóda porovnávania a usporiadania nápadov – stanoví sa súbor hodnotiacich kritérií, významnosť, určia sa hodnoty jednotlivých kritérií, určí sa poradie významnosti nápadov  3. Investičné metódy – banky a iné investičné organizácie majú definovaný predpísaný počet kritérií a ich limitných hodnôt, kt.vyžadujú od financovaných projektov. Postup pri analýze inovačných príležitostí: : 1.Trhový potenciál: určenie segmentu trhu a jeho celkovej kapacity, odhad vývoja trhu, odhad podielu na trhu, odhad objemu odbytu produkcie, odhad cenovej úrovne a tendencii ich vývoja. 2. Potreba zdrojov: určenie jednotlivých zložiek zdrojov a ich proporcie, odhad nákladov na jednotlivé zdroje a celkovej investičnej náročnosti na začatie realizácie inovácie, náklady realizácie príležitosti, odhad potreby ďalších zdrojov pre prevádzku a rozvoj podnikania, spôsob zabezpečenia, riziká súvisiace so zdrojmi.

 

 

 

 

 

 

 

3. Ekonomická efektivnosť: priebeh likvidity, odhadový celkový zisk za dobu životnosti nového podnikania, rentabilita vloženého kapitálu, čas do dosiahnutia ziskovosti, vývoj kapitálovej štruktúry podniku. 4. Konkurencieschopnosť: a.)identifikácia najdôležitejších konkurentov, b.)určenie hodnotených parametrov konkurencieschopnosti, c.)porovnávanie očakávaných parametrov s parametrami konkurentov. 5.Časová výhodnosť: nápady prichádzajú oneskorene/trh je už obsadený/, alebo predčasne/trh ešte nie je pripravený na akceptovanie/ 6. Štúdia realizovateľnosti: výsledky hodnotenia príležitosti sa spracujú do oficiálneho dokumentu – podklad na získanie úveru, investora.. Typová štruktúra štúdie hodnotenia inovačnej príležitosti: 1.Podnikateľský nápad: identifikovaná potreba a spôsob jej splnenia, transformácia nápadu do výrobku alebo služby, zdroje, informácie, otázky výskumu a vývoja a pod. 2. Hodnotenie príležitosti: trhový potenciál, zdroje, potenciálna konkurencieschopnosť, efektívnosť, riziká. 3. Podmienky pre úspešnú realizáciu: súlad so stratégiou podniku, prijateľnosť rizikových faktorov, možnosť využiť výhody novosti nápadu, odhad dôsledkov pre firmu pri úspešnosti a neúspešnosti...