zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Technická Univerzita Košice / Strojnícka fakulta / Inovácie

 

04.tema.doc (04.tema.doc)

Inovačné stratégie: Stratégia je definovaná ako určenie dlhodobých základných cieľov podniku a stanovenie činnosti a zdrojov pre dosahovanie týchto cieľov. Úlohou stratégie je určiť budúci obraz podniku. Základné požiadavky na inovačnú podnikateľskú stratégiu sú:  1.Variantnosť: varianty majú zohľadňovať min., sučasný a budúci vývoj. 2.Dlhodobý časový horizont: stratégia sa nemení každým dňom, malé firmy-5rok., vel.firmy-10rok. 3.Systémovosť: stratégia zohľadňuje všetky dôležité faktory pôsobiace na podnikanie/výrobky, trh, zdroje, marketing, financovanie/ 4.Faktor času: stratégia zohľadňuje časové relácie/termíny dôlež.opatrení, časové rezervy/  5. Koncentrácia zdrojov a aktivít: pre realizáciu prijatej stratégie je treba koncentrovať všetky dostupné zdroje. Základy strategického plánovania: pyramída: vízia rozvoja podniku, analýza podnik.prostredia, analýza podniku, strategické ciele, strategické postupy, inovačné projekty, realizácia. Stanovenie cieľov: 1. Zvyšovanie pridanej hodnoty výrobkov a služieb: požiadavky zákazníkov, zvyšovanie tržieb na jednotku produkcie, Hlavné smery realizácie: vysoké úžitkové hodnoty produkcie, variabilnosť a modifikácie výrobkov podľa požiadaviek zákazníkov, kontinuálne zlepšovanie. 2. Znižovanie produkčných nákladov: Tento cieľ podporuje konkurencieschopnosť výrobkov a služieb na trhu prostredníctvom nižšíchcien. Hlavné smery znižovania produkčných nákladov sú: pružná automatizácia, efektívne riadenie, aplikácia progresívnych technológií, úsporné organizačné štruktúry. 3. Minimalizácia fixných nákladov (investícií): tento cieľ vyjadruje tendenciu riešiť konflikt medzi rastúcimi nákladmi na inovácie výrobkov a technológií a potrebou znižovať fixné náklady pre ekonomiku podnikania.  Uvedené ciele tvoria hierarchický systém v kt.je: a.)zvyšovanie hodnoty produkcie – strategický cieľ, b.)znižovanie nákladov – operačný cieľ  c.)minimálne investície – realizačný cieľ.

 

 

 

 

 

 

 

Typové podnikateľské stratégie: Každá stratégia firmy je individuálna s ohľadom na rozdielnosť vonkajších a vnútorných podmienok. Napriek tomu existujú spoločné znaky stratégií, ktoré umožňujú ich klasifikáciu. Stratégie podľa konkurenčnej výhody: 1.Stratégia nákladového prvenstva: Výrobca sa prezentuje nízkymi nákladmi a konkuruje cenovou výhodou. Podmienkou tejto stratégie je: využitie výhod sériovosti výroby, výkonné technológie, úsporná organizácia všetkých procesov v hodnototvornom reťazci. 2.Stratégia diferenciácie: Výrobca konkuruje jedinečnými výrobkami, ktoré zákazníci osobitne oceňujú. Zo samotnej podstaty vyplýva, že táto stratégia je prioritne orientovaná na výrobkové inovácie vyšších radov. 3.Stratégia zamerania: Z inovačného hľadiska je táto stratégia kombináciou predchádzajúcich dvoch. Stratégie podľa inovačných postupov: 1.Kontinuálne zlepšenia: vymedzené podporné zdroje, motivačné systémy, org.podmienky 2.Stratégia eliminácie: je zmena štruktúry výroby vylúčním málo ziskových výrobkov, likvidácia nevyužívaných zdrojov 3.Expanzná stratégia: prioritu majú ciele zvyšovať objemy produkcie a zabezpečovať rast firmy, inovácie sa koncentrujú do nových technolog.investícií, zavádzania nových výrobkov 4.Stratégia segmentácie: je charakterizovaná koncentráciou inovačného úsilia a zdrojov na vybraný segment trhu, umožňuje získať silnú pozíciu aj v relatívne krátkom čase  5.Čistá inovačná stratégia: predpokladá zavádzanie výrobkov nových generácii alebo vyspelých technológii v intervaloch, kt.prerušujú periody relatívnej stability;;tato stratégia je jediná alternatívou pre podniky v krízovej situácii  6.Diverzifikačná stratégia: korešponduje so zákaznícky orientovaným podnikaním, ich prednosťou je zvyšovanie pružnosti podnikania, rozloženie rizík, zlepšovanie trhových pozicií firmy  a podpora štruk.zmien 7.Kombinované stratégie: Uplatnenie jednej stratégie je vo veľkých firmách skôr výnimkou akopravidlom.

 

 

 

 

 

 

Stratégie podľa trhovej pozície: 1.Líderská ofenzívna stratégia: cieľom firmy je byť prvý a najlepší v určenej oblasti podnikania a v určitom regione – ziskanie generačné nové výrobky alebo technologie, nové trhy alebo zvýšenie podielu na existujúcom trhu  2.Stratégia tvorivého napodobňovania: je zameraná na získanie vedúcej pozície na trhu, využíva neúspech pôvodných tvorcov inovácie, ide o napojenie sa na inovačný smer až v čase, keď inovácia je realizovaná a začína mať úspech na trhu  3.Stratégia prevzatia inovácie: je dalsím posunutím inovačnej orientácie na neskoršie fázy inovač.procesu, pretože predpokladá nákup inovácie a jej plné využitie   4.Defenzívne inovačné stratégie: firma sa snaží udržať na stabilizovanej časti krivky životnosti inovácie, firma redukuje náklady na výskum a výboj a inovuje len na úrovni nižších rádov, spravidla s cieľom rozširovať aplikačné spektrum  5.Stratégia trhového výklenku: je to stratégia imúnnosti voči konkurencii, vytvorenie podmienok, že na trh výklenku nikto iný nevstúpi/stratégia mýtnej závory, stratégia špecializovanej odbornosti, stratégia špecializovaného trhu. Realizácia a modifikácie stratégií: Realizácia každej stratégie vyžaduje akčný plán pre každú zložku podnikateľského systému. Minimálny rozsah akčného plánu zahrňuje:1.Rozdelenie činnosti potrebných pre dosiahnutie strategických cieľov na taktické a operačné zložky a spracovanie príslušných projektov. 2.Určenie poradia a vzájomných závislosti taktických a operačných činností. 3.Stanovenie organizačných postupov pre každú zložku. 4.Zabezpečenie modality činnosti a zdrojov. 5.Stanovenie časových charakteristík každej činnosti.