Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Technická Univerzita Košice / Strojnícka fakulta / Inovácie
08.tema.doc (08.tema.doc)
Inovácie a tvorivosť: Tvorivosť je neustály proces pomocou ktorého človek kombinuje a rekombinuje svoje predošlé skúsenosti a poznatky takým spôsobom, že nachádza nový postup, usporiadanie a vzťahy, ktoré lepšie riešia identifikovaný problém. Spoločným znakom rôznych definícií tvorivosti je cieľová orientácia na riešenie identifikovaného a užitočného cieľa. Tvorivosť generuje princípy zmien a inovácie ich adaptáciu do podnikateľského prostredia. Všeobecne môžeme technickú tvorivosť považovať za jednu z dôležitých technológií pre inovácie. Vo vzťahu k definovaniu tvorivosti, treba zdôrazniť rozdiel medzi riešením úloh a riešením problémov. Model tvorivosti: Tvorivé riešenie možno charakterizovať oblasťou, obtiažnosťou riešenia a množstvom úsilia na riešenie. Oblasť vyjadruje sféru, v ktorej sa riešenie problému využije (výroba, služby, marketing a pod.). Obtiažnosť súvisí s myšlienkovou náročnosťou nájdenia prijateľného riešenia. Množstvo úsilia charakterizuje nevyhnutné množstvo práce, času resp. iných zdrojov vyžadovaných na riešenie. Fázy tvorivého procesu: 1. Príprava: Je to starostlivé zváženie problému a jasná špecifikácia cieľov. Je spojená so zhromažďovaním a analýzou potrebných informácií.2. Inkubácia: Typickým znakom problémov je, že nedajú vyriešiť naraz. Riešiteľské úsilieje kombinované s prestávkami. Zdanlivé pauzy však pri silnej motivácii vedú k aktivite podvedomia (samovoľné analýzy, spájanie faktorov, nové postoje a pod). 3. Iluminácia (rozjasnenie): Vytvorenie myšlienky, ktorá rieši problém, alebo osvetlí cestu po ktorej sa dá dosiahnuť riešenie. 4. Overenie:Zhodnotenie správnosti riešenia a postupu jeho uplatnenia.
Kvalita tvorivých nápadov: Kvalita tvorivého nápadu je všeobecne subjektívna a je obtiažne jej pripísať absolútnu hodnotu. Obvyklým spôsobom hodnotenia kvality nápadu je jeho porovnávanie s referenčnými alternatívami podľa miery užitočnosti. Pri analýze kvality nápadov je dôležitá relácia k množstvu vynaloženého úsilia. Všeobecne sa predpokladá, že množstvo času a spotrebovaných zdrojov na riešenie zložitého problému s kvalitným výsledkom je väčšie ako u jednoduchého. Prax ukazuje, že existuje horná a dolná hranica úsilia medzi ktorými je najvyššia pravdepodobonosť dosiahnutia kvalitného nápadu. Dolná hranica úsilia súvisí s nedostatočnou analýzou, variantným generovaním a hodnotením. Horná hranica naznačuje, že riešiteľ je paralyzovaný prebytočnými informáciami, stereotypom postupu, únavou a pod. Z hľadiska stimulovania kvality tvorivých nápadov možno sformulovať nasledovné doporučenia: 1.Kvalitu tvorivého nápadu nie je možné dopredu určiť alebo plánovať. 2. Pravdepodobnosť získania kvalitného nápadu sa zvyšuje početnosťou riešení z ktorých je vybraný. 3. Kvalitu riešenia podporujú účinné stratégie, metodické postupy a osobnostné dispozície riešiteľa. KAIZEN: Najznámejšou metódou zapájania pracovníkov do kontinuálnych inovácií. Táto pôvodne japonská metóda je v súčasnosti integrálnou časťou pracovnej iniciatívy vo väčšine vyspelých podnikov. KAI – zlepšovanie (všetko sa dá zlepšiť, každý výrobok, technologický postup, pracovná činnosť, výrobný systém). ZEN – zlepšovanie je neustále, reaguje na každú novú možnosť, zmenu podmienok, novú informáciu a môže sa na ňom podieľať každý pracovník. Kaizen znamená zlepšovanie produkcie v zameraní na zákazníkov, zlepšovanie všetkých procesov v hodnotovom reťazci podnikových činností pri súbežnom znižovaní nákladov. Jeho bázou je masová iniciatíva pracovníkov podporovaná efektívnym motivačným systémom. Pri zavádzaní tvorivej iniciatívy typu KAIZEN má dôležitú úlohu špeciálny organizačný útvar (Agentúra KAIZEN, Agentúra ideii a pod.), ktorý organizuje a riadi zlepšovanie.