Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Mateja Bela / Ekonomická fakulta / Marketing
Prednáška č. 4 (prednaska_c._4-27.10.2008.doc)
Marketing
Prednáška č. 4 27.10.2008
KOMUNIKÁCIA
Definícia marketingovej komunikácie:
-znamená na jednej strane informovať, oboznamovať s výrobkami a službami, vysvetľovať ich vlastnosti, vyzdvihnúť ich úžitok, kvalitu, hodnotu, prospešnosť, použitie a na strane druhej vedieť aj počúvať, prijímať podnety a požiadavky spotrebiteľov
Podstata marketingovej komunikácie:
-je cieľavedomé ovplyvňovanie nákupného správania zákazníkov v záujme predaja firemných produktov
Komunikačný mix (oblasti):
-reklama
-podpora predaja
-osobný predaj
-public relations
-priamy marketing
Proces marketingovej komunikácie:
Odosielateľ
Príjemca
Dekódovanie
Správa médiá
Kódovanie
Šum
Odozva
Spätná väzba
(* šumivý vplyv 1 → prepnem na iný kanál
Šumivý vplyv 2 → spot môže negovať spot, kt. bol predtým premietnutý)
Spätná väzba – zisťujem účinnosť (zmenu informovanosti, preferencií) a efektívnosť (nárast MO obratu, ...)
Reklama:
-je akákoľvek platená forma neosobnej prezentácie a propagácie myšlienok, tovaru alebo služieb hradená konkrétnym investorom
-informatívna
-presvedčovacia
-pripomínacia
Podpora predaja:
-podnet k nákupu, ktorého efekty sú krátkodobého charakteru a nevytvárajú dlhodobú preferenciu k určitej značke
-súbor rôznych motivačných nástrojov, prevažne krátkodobého charakteru, vytváraných na stimulovanie rýchlejších alebo väčších nákupov určitých produktov zákazníkmi alebo obchodníkmi
Podpora predaja:
-podpora predaja spotrebiteľom
-podpora predaja obchodným partnerom
-podpora predaja obchodným a predajným silám
Podpora predaja spotrebiteľom:
-poskytovanie vzoriek
-kupóny
-rabaty
-ceny balenia (2 za cenu 1)
-výhry, lotérie, súťaže, hry – zabezpečenie opakovaných nákupov
-prémie, darčeky
-vystavovanie a predvádzanie tovaru, vyskúšanie tovaru zdarma
-záruky na produkt
-spojená propagácia (spoja sa zdroje 2 firiem za účelom 1 myšlienky → nadácia ostrovy života )
-spoločná propagácia – propagácia 1 značky prostredníctvom druhej
Podpora predaja obchodným partnerom:
-zľava - %-to z ceny
-zrážka
-tovar zdarma
Podpora predaja obchodným (do obch. domu si dokladám tovar → obchodný zástupca → propagácia) a predajným (do regálov dokladajú zamestnanci) silám:
-veľtrhy a výstavy
-predajné súťaže
-reklamné darčeky
Osobný predaj:
-personálna forma komunikácie s trhom, v kt. sa vytvára interaktívny vzťah medzi predávajúcim a kupujúcim v záujme uzatvorenia kúpy
-osobitosti:
-spätná väzba- feedback,
-flexibilita v jednaní a v obsahu správy
-dlhodobosť vzťahov
-najdrahšia forma komunikácie
Public relations
-programy zamerané na propagáciu firmy obhajobou imidžu firmy alebo jednotlivých produktov
-budovanie vzťahov s rôznymi časťami verejnosti pomocou pozitívnej publicity, vytváraním pozitívneho vzťahu
Úlohy Nástroje Ciele
Vzťahy s tlačou publikácie budovanie povedomia
(informovanosť) (výr. správy)
Publicita produktu udalosti (sponzorstvo, DOD) budovanie dôveryhodnosti
Firemná komunikácia správy stimulovanie predajných síl
(interná, externá)
Lobovanie prejavy zníž. N-ov na propagáciu
Poradenstvo služby verejnosti
Priamy marketing:
- interaktívny marketingový systém, kt. používa 1 al. viac médií na dosiahnutie merateľnej odozvy zákazníkov al. uskutočnenie transakcií z akéhokoľvek miesta
- umožňuje
- dokonalé poznanie cieľovej skupiny
- individuálny prístup ku každému zákazníkovi
- zníženie nákladov a potrebného času
- merateľnosť odozvy (počet objednávok)
Formy priameho marketingu:
- databázy – CRM
- predaj face to face
- adresné zásielky
- katalógový predaj
- automatový predaj
- telemarketing
- podomový predaj
- on-line zákazníci
- odkazové schránky
- teleshopping
MIS – Marketingový informačný systém:
-tvoria ho ľudia, zariadenia a procedúry na zber, triedenie, analýzu, hodnotenie a distribúciu potrebných, včasných a presných informácií pre marketingové rozhodovanie
-zosúlaďuje informácie, kt. manažéri požadujú, kt. skutočne potrebujú a kt. je reálne možno poskytnúť
schéma- v knihe
Získanie info:
Zdroj Druhy informácií
Interné dáta firmy - fin. správy, záznamy o predaji, o servise, o zásobách
Marketingové spravodajstvo - každodenné informácie o vývoji mark. prostredia
(vlastní zamestnanci, dod., ...)
Marketingový výskum - špecifické informácie na riešenie konkrétneho
problému firmy
Marketingový výskum:
-systematické určovanie, zhromažďovanie, analýza a vyhodnocovanie info, kt. sa týkajú určitého problému, pred kt. firma stojí
Dodávatelia marketingového výskumu:
-vlastné (firemné) výskumné oddelenia
-angažovanie študentov
-využívanie PC sietí
-sledovanie konkurencie
-špecializované organizácie
-výskumné firmy
-zákazkové firmy
-špecializované firmy
Proces marketingového výskumu:!!!
- Špecifikácia problému a stanovenie cieľov
- Plán (projekt) výskumu
- Zber informácií
- Analýza informácií (triedim údaje)
- Prezentácia výsledkov
- Špecifikácia problému a stanovenie cieľov:
- výskum exploratívny (bádateľský, poznávací)
- cieľ: zhromaždiť predbežné údaje, kt. úlohou je odhadnúť hypotézy výskum
- výskum deskriptívny (popisný)
- cieľ: stanoviť postoje ľudí k problému, situáciu na trhu, potenciál, ...
- výskum kauzálny (fin. a časovo najnáročnejší)
- cieľ: riešiť vzťahy medzi príčinami a dôsledkami vybraných javov
- Zostavenie plánu výskumu
- stanovenie predpokl. N
- stanovenie info. zdrojov
- primárne info zdroje – (field research – terénny výskum) – pôvodné info., kt. je potrebné pre špecifickú oblasť zhromaždiť
- sekundárne (desk research – výskum od stola)
- stanovenie výskumných prístupov
- výskum pozorovaním- Pozorovanie relevantných osôb v relevantnom prostredí (cenový prieskum cenára do inej firmy)
- výskum skupinovo-orientovaným dotazníkom
- výskum prieskumom
- experimentálny výskum
- stanovenie nástrojov výskumu
- dotazníky- súbor otázok, na kt. respondenti ústne al. písomne odpovedajú
- tech. prostr.: galvanometer (potivosť), techniskop (ukážka na okamih, čo ma za ten čas zaujelo), očné kamery, audiometer, peoplemeter, diaľkové kamery, ...
- stanovenie výberovej jednotky
- výberová jednotka – kto bude pozorovaný
- veľkosť výberovej jednotky – počet sledovaných
- vytváranie výberovej jednotky – spôsob výberu
- náhodný výber (zaradený je ktokoľvek)
- stratifikovaný výber (skupiny vybrané podľa kritérií)
- jednoduchý nenáhodný výber (najľahšie dosiahnuteľní respondenti)
- kvótny výber (vopred stanovený počet respondentov z každej skupiny)
- stanovenie metód kontaktovania
- pošta (e-mail) – zaslanie dotazníka
- telefonické kontaktovanie
- osobné kontaktovanie (osobné vyplňovanie dotazníkov, skupinové, riadené rozhovory)
- on-line dopytovanie
5. Prezentácia výsledkov
- predbežná štúdia
- rýchle oboznámenie s predbežnými výsledkami
- intuitívny, neformálny charakter
- kauzálna štúdia
- poskytuje info o príčinách a dôsledkoch skúmaných javov
- časovo i finančne náročná
- opisná štúdia
- opisuje skúmanú situáciu, pričom nehľadá odpoveď a návrh riešenia
- prognostická štúdia:
- predpokladá odhad vývoja určitého javu al. viacerých premenných do budúcnosti