zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Mateja Bela / Ekonomická fakulta / Regionálna a municipálna ekonomika a politika

 

Prednáška č. 1 (prednaska_c._1-_8._10._2008.doc)

Regionálna a municipálna ekonomika a politika

Prednáška č. 1                8. 10. 2008

 

 

Regionálna a municipálna ekonomika a politika

 

1. Postavenie územnej samosprávy v demokratickej spoločnosti

  1.  historické
  2.  tradičné

Územná samospráva je prejavom

  1.  verejnej moci,
  2.  formou verejnej vlády,
  3.  prvkov verejnej správy,

ktorá samostatne spravuje verejné veci na ohraničenom území.

 

-najstaršia je miestna samospráva

-2001- prvé voľby do VÚC

-2891 obcí

 

Územná samospráva-prejav:

-verejnej moci:

        -občan nositeľ moci

        -dočasne odovzdá občan moc volenému zástupcovi (na základe všeobecne rovného , priameho volebného práva, tajným hlasovaním)

 

-verejnej vlády:

        -(centrálna, regionálna a municipálna vláda)

 

-verejnej správy:

        -prvok, ktorý samostatne spravuje verejné veci na ohraničenom území (v katastrálnom území alebo v území samosprávneho regiónu )  na základe zákonom vymedzených kompetencií a stanovených podmienok

 

 

Verejná vláda

= kombinácia všetkých úradov, inštitúcií a orgánov na úrovni:

        -nadnárodnej (EÚ)

        -národnej (ústredná a centrálna)

        -regionálnej

        -municipálnej

 

Vzťahy medzi nimi:

1.) Miestna resp. regionálna samospráva= agent ústrednej vlády

-volené orgány nemajú žiadne resp. takmer žiadne kompetencie

-v zásadných otázkach (najmä v oblasti zabezpečovania miestnych a regionálnych verejných statkov) rozhoduje ústredná vláda

-samospráva je vykonávateľom rozhodnutí

2.) Nezávislá miestna a regionálna samospráva

-absolútna autonómia územných samospráv (v praxi vylúčené)

-znamenala by úplnú funkčnú samostatnosť právomoci v zdaňovaní, voľnosť v zabezpečovaní verejných statkov

-dôsledok=nerovnomerný vývoj municipalít a regiónov

        =ekonomické a sociálne problémy

3.) Partnerstvo medzi miestnou, regionálnou a centrálnou vládou

-decentralizácia moci, rozdelenie kompetencií pri zabezpečovaní verejných statkov

-určitá miera autonómie v rozhodovaní

-decentralizácia finančných zdrojov

-rešpektovanie miestnych a regionálnych preferencií a záujmov

-uplatňovanie moci občanov

-systém verejnej kontroly

 

Existencia územnej samosprávy je dôkazom toho, že v štáte je uznaná schopnosť zabezpečovať určitý okruh verejných statkov buď miestnou alebo regionálnou samosprávou pre obyvateľov efektívnejšie než prostredníctvom štátu.

 

Rôzne vymedzenie územnej samosprávy (v teórii)

  1. Oprávnenie určitého spoločenského organizmu obstarávať právom vymedzený okruh záležitostí samostatne, relatívne nezávisle od širšieho spoločenského organizmu, ktorého je súčasťou (Benčo, Berčík, Makara).

 

  1. Inštitút osobitnej formy riadenia, ktorý je podobný demokratickému systému riadenia spoločnosti a vyznačuje sa týmito znakmi

            a) vysoká intenzita vplyvu občanov na rozhodovaní

                 b) väzba na demokratické formy tvorby a realizácie vôle    

               ľudu (Řehůřek).

 

3.     Je verejná správa, ktorú vykonáva iný verejnoprávny subjekt než štát a formuje sa na územnom princípe (Škultéty).

 

 

Funkcie územnej samosprávy

a)    všeobecná

-možnosť obyvateľstva reálne vstupovať do rozhodovania o verejných veciach a úmerne k tomu niesť zodpovednosť za rozhodnutia

 

b)    špecifické

        - sociálna,

        - ekonomická,

        - územno – technická

 

Sociálna funkcia

-vyplýva z pôsobnosti územ. samospráv pri zabezpečovaní sociálnej starostlivosti a soc. služieb

 

-v určitom obmedzenom rozsahu sa môže prejaviť ako participácia samosprávy na zmierňovaní nerovností v rozdeľovaní , ktoré smeruje predovšetkým k utváraniu podmienok na odstraňovanie neopodstatnených soc. rozdielov (napr. riešenie otázok soc. bývania, príspevkov z miestneho rozpočtu pre soc. skupiny obyvateľov)

 

Ekonomická funkcia

-zodpovednosť za zabezpečovanie určitého okruhu zákonom vymedzenej časti verejných statkov pre obyvateľstvo (verejnoprávna korporácia)

-možnosť vykonávať podnikateľskú činnosť (súkromnoprávny sektor)

-zabezpečenie ekonom. rozvoja v spravovanom území

-ovplyvňovanie zhodnocovania vnútor. potenciálu

-podpora podnikateľského prostredia

 

Územno- technická funkcia

-optimálne využívanie spravovaného územia na rôzne aktivity (napr. v súlade s územným plánom)

 

 

Úlohy územných samospráv

-odvíjajú sa od základných princípov a pravidiel fungovania územ. samospráv

-sú obsiahnuté vo vymedzenom okruhu kompetencií (pôsobností) jednotl. stupňov územ. samospráv

 

Zákon č.: 612/2002, 302/2001, 416/2001