Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Mateja Bela / Ekonomická fakulta / Regionálna a municipálna ekonomika a politika
Prednáška č. 1 (prednaska_c._1-_8._10._2008.doc)
Regionálna a municipálna ekonomika a politika
Prednáška č. 1 8. 10. 2008
Regionálna a municipálna ekonomika a politika
1. Postavenie územnej samosprávy v demokratickej spoločnosti
- historické
- tradičné
Územná samospráva je prejavom
- verejnej moci,
- formou verejnej vlády,
- prvkov verejnej správy,
ktorá samostatne spravuje verejné veci na ohraničenom území.
-najstaršia je miestna samospráva
-2001- prvé voľby do VÚC
-2891 obcí
Územná samospráva-prejav:
-verejnej moci:
-občan nositeľ moci
-dočasne odovzdá občan moc volenému zástupcovi (na základe všeobecne rovného , priameho volebného práva, tajným hlasovaním)
-verejnej vlády:
-(centrálna, regionálna a municipálna vláda)
-verejnej správy:
-prvok, ktorý samostatne spravuje verejné veci na ohraničenom území (v katastrálnom území alebo v území samosprávneho regiónu ) na základe zákonom vymedzených kompetencií a stanovených podmienok
Verejná vláda
= kombinácia všetkých úradov, inštitúcií a orgánov na úrovni:
-nadnárodnej (EÚ)
-národnej (ústredná a centrálna)
-regionálnej
-municipálnej
Vzťahy medzi nimi:
1.) Miestna resp. regionálna samospráva= agent ústrednej vlády
-volené orgány nemajú žiadne resp. takmer žiadne kompetencie
-v zásadných otázkach (najmä v oblasti zabezpečovania miestnych a regionálnych verejných statkov) rozhoduje ústredná vláda
-samospráva je vykonávateľom rozhodnutí
2.) Nezávislá miestna a regionálna samospráva
-absolútna autonómia územných samospráv (v praxi vylúčené)
-znamenala by úplnú funkčnú samostatnosť právomoci v zdaňovaní, voľnosť v zabezpečovaní verejných statkov
-dôsledok=nerovnomerný vývoj municipalít a regiónov
=ekonomické a sociálne problémy
3.) Partnerstvo medzi miestnou, regionálnou a centrálnou vládou
-decentralizácia moci, rozdelenie kompetencií pri zabezpečovaní verejných statkov
-určitá miera autonómie v rozhodovaní
-decentralizácia finančných zdrojov
-rešpektovanie miestnych a regionálnych preferencií a záujmov
-uplatňovanie moci občanov
-systém verejnej kontroly
Existencia územnej samosprávy je dôkazom toho, že v štáte je uznaná schopnosť zabezpečovať určitý okruh verejných statkov buď miestnou alebo regionálnou samosprávou pre obyvateľov efektívnejšie než prostredníctvom štátu.
Rôzne vymedzenie územnej samosprávy (v teórii)
- Oprávnenie určitého spoločenského organizmu obstarávať právom vymedzený okruh záležitostí samostatne, relatívne nezávisle od širšieho spoločenského organizmu, ktorého je súčasťou (Benčo, Berčík, Makara).
- Inštitút osobitnej formy riadenia, ktorý je podobný demokratickému systému riadenia spoločnosti a vyznačuje sa týmito znakmi
a) vysoká intenzita vplyvu občanov na rozhodovaní
b) väzba na demokratické formy tvorby a realizácie vôle
ľudu (Řehůřek).
3. Je verejná správa, ktorú vykonáva iný verejnoprávny subjekt než štát a formuje sa na územnom princípe (Škultéty).
Funkcie územnej samosprávy
a) všeobecná
-možnosť obyvateľstva reálne vstupovať do rozhodovania o verejných veciach a úmerne k tomu niesť zodpovednosť za rozhodnutia
b) špecifické
- sociálna,
- ekonomická,
- územno – technická
Sociálna funkcia
-vyplýva z pôsobnosti územ. samospráv pri zabezpečovaní sociálnej starostlivosti a soc. služieb
-v určitom obmedzenom rozsahu sa môže prejaviť ako participácia samosprávy na zmierňovaní nerovností v rozdeľovaní , ktoré smeruje predovšetkým k utváraniu podmienok na odstraňovanie neopodstatnených soc. rozdielov (napr. riešenie otázok soc. bývania, príspevkov z miestneho rozpočtu pre soc. skupiny obyvateľov)
Ekonomická funkcia
-zodpovednosť za zabezpečovanie určitého okruhu zákonom vymedzenej časti verejných statkov pre obyvateľstvo (verejnoprávna korporácia)
-možnosť vykonávať podnikateľskú činnosť (súkromnoprávny sektor)
-zabezpečenie ekonom. rozvoja v spravovanom území
-ovplyvňovanie zhodnocovania vnútor. potenciálu
-podpora podnikateľského prostredia
Územno- technická funkcia
-optimálne využívanie spravovaného územia na rôzne aktivity (napr. v súlade s územným plánom)
Úlohy územných samospráv
-odvíjajú sa od základných princípov a pravidiel fungovania územ. samospráv
-sú obsiahnuté vo vymedzenom okruhu kompetencií (pôsobností) jednotl. stupňov územ. samospráv
Zákon č.: 612/2002, 302/2001, 416/2001