zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Komenského / Prírodovedecká fakulta / Biológia dieťaťa

 

Biorytmi (biorytmi.doc)

Biorytmy

 

- pravidelne sa opakujúce deje navodené rôznymi faktormi, ktoré prebiehajú na úrovni celého organizmu,

  tkanív, buniek a biochemických reakcií

- schopnosť navodzovať určitú frekvenciu rytmov = biologické hodiny

- štúdiom biorytmov sa zaoberá chronobiológia

- typy:

        · ultradiánne - s periódou kratšou ako 20 hodín

                         - pr.: pulz, dýchanie, aktivita žliaz

        · cirkadiánne - s periódou 20 – 28 hodín

                          - podmienený striedaním dňa a noci

                          - základný 24-hodinový rytmus nášho organizmu

· infradiánne - s periódou dlhšou ako 28 hodín

                  - lunárny 28-dňový cyklus

- typy:

        · exogénne (24-hodinové, lunárne, sezónne) - závisia od vplyvu vonkajších podmienok, svetelného

  režimu

· endogénne - prejav činnosti organizmu, považujú sa za vrodené, prebiehajú nezávisle od

          vonkajšieho prostredia

- je ich možné čiastočne ovplyvniť určitými vplyvmi vonkajšieho prostredia a to tzv. synchronizátormi

- najúčinnejší synchronizátor je striedanie svetla a tmy

- schopnosť organizmu synchronizovať svoj vnútorný rytmus v priebehu 1 dňa je obmedzená, maximálna

  možná zmena dĺžky rytmu je cca ± 1,5 h

- problémy vzn. napríklad pti prechode časového pásma (jet tag), pri práci na zmeny,...

- sídlo cirkadiánnych hodín = suprachiazmatické jadro v hypotalame

- vplyvom podnetov syprachiazmatického jadra je vylučovaný melatonín, ktorý sa podieľa na regulácii

  cirkadiánneho rytmu (princíp spätnej väzby)

- melatonín je vylučovaný v noci, v lete, keď sú dlhé dni večer sa oneskoruje a ráno končí skôr

- novorodenci – rytmus spánku a bdenia, prijímania potravy je silne fragmentovaný, je kratší ako 24hod.

- postupná synchronizácia nastáva nielen vplyvom striedania dňa a noci, ale i vplyvom dojčenia (melatonín

  v materskom mlieku informuje dieťa o tom, či je noc alebo ráno)

- starnúci organizmus je schopný tvoriť menšie množstvo melatonínu, ktorý spolu s degeneráciou

  suprachiazmatického jadra, zraku spôsobuje zlé nastavenie cirkadiánnych rytmov

- využitie:

        · v školskej praxi - zostavovanie denných, týždenných rozvrhov

- najvyššia výkonnosť – 2.-4. vyučovacia hodina

- najmenšia výkonnosť – 1. a posledná hodina

- v priebehu týždňa je výkon najvyšší v stredu, najnižší v pondelok a piatok

· v medicíne - lepšie posúdenie zdravotného (v priebehu dňa sa mení tlak, počet leukocytov,...)

                 - podávanie liekov