Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Komenského / Prírodovedecká fakulta / Biológia dieťaťa
Biorytmi (biorytmi.doc)
Biorytmy
- pravidelne sa opakujúce deje navodené rôznymi faktormi, ktoré prebiehajú na úrovni celého organizmu,
tkanív, buniek a biochemických reakcií
- schopnosť navodzovať určitú frekvenciu rytmov = biologické hodiny
- štúdiom biorytmov sa zaoberá chronobiológia
- typy:
· ultradiánne - s periódou kratšou ako 20 hodín
- pr.: pulz, dýchanie, aktivita žliaz
· cirkadiánne - s periódou 20 – 28 hodín
- podmienený striedaním dňa a noci
- základný 24-hodinový rytmus nášho organizmu
· infradiánne - s periódou dlhšou ako 28 hodín
- lunárny 28-dňový cyklus
- typy:
· exogénne (24-hodinové, lunárne, sezónne) - závisia od vplyvu vonkajších podmienok, svetelného
režimu
· endogénne - prejav činnosti organizmu, považujú sa za vrodené, prebiehajú nezávisle od
vonkajšieho prostredia
- je ich možné čiastočne ovplyvniť určitými vplyvmi vonkajšieho prostredia a to tzv. synchronizátormi
- najúčinnejší synchronizátor je striedanie svetla a tmy
- schopnosť organizmu synchronizovať svoj vnútorný rytmus v priebehu 1 dňa je obmedzená, maximálna
možná zmena dĺžky rytmu je cca ± 1,5 h
- problémy vzn. napríklad pti prechode časového pásma (jet tag), pri práci na zmeny,...
- sídlo cirkadiánnych hodín = suprachiazmatické jadro v hypotalame
- vplyvom podnetov syprachiazmatického jadra je vylučovaný melatonín, ktorý sa podieľa na regulácii
cirkadiánneho rytmu (princíp spätnej väzby)
- melatonín je vylučovaný v noci, v lete, keď sú dlhé dni večer sa oneskoruje a ráno končí skôr
- novorodenci – rytmus spánku a bdenia, prijímania potravy je silne fragmentovaný, je kratší ako 24hod.
- postupná synchronizácia nastáva nielen vplyvom striedania dňa a noci, ale i vplyvom dojčenia (melatonín
v materskom mlieku informuje dieťa o tom, či je noc alebo ráno)
- starnúci organizmus je schopný tvoriť menšie množstvo melatonínu, ktorý spolu s degeneráciou
suprachiazmatického jadra, zraku spôsobuje zlé nastavenie cirkadiánnych rytmov
- využitie:
· v školskej praxi - zostavovanie denných, týždenných rozvrhov
- najvyššia výkonnosť – 2.-4. vyučovacia hodina
- najmenšia výkonnosť – 1. a posledná hodina
- v priebehu týždňa je výkon najvyšší v stredu, najnižší v pondelok a piatok
· v medicíne - lepšie posúdenie zdravotného (v priebehu dňa sa mení tlak, počet leukocytov,...)
- podávanie liekov